Ik ben waarschijnlijk erg onduidelijk geweest, dit is wat ik precies wil:
>Ik maak een film met mijn camcorder
Doe dat.
>Deze wil ik op mijn computer zetten en daarna importeren in premiere(adobe)
Dat kan analoog of digitaal,
als je een firewire aansluiting hebt kun je het beste een simpel firewire kaartje kopen (40€)
Het exporteren doe je dan in eerste instantie via dezelfde kabel terug naar de camera en de camera sluit je aan op de videorecorder met de gele tulpplug of de svhs kabel.
Als je tv geen svhs aankan moet je als je de svhs manier wil gebruiken een scart adapter kopen,
die heb je voor zowel svhs als gele tulp plug in en zelfs nog schakelbaar in/out.
Heb je een analoge camcorder zoals Hi8 dan zit er geen firewire aansluiting op alleen analoge en wel in 2 types,
SVHS da's voor een klein rond pluggetje met een stuk of 4? pinnetjes, Kan natuurlijk ook een vrouwtje zijn en dan hebbie gaatjes.
De 2e analoge aansluiting is met een gele tulpplug,
in beide gevallen is de audio apart en hetzelfde.
SVHS geniet de voorkeur omdat de kwaliteit beter is.
Om dan te kunnen importeren heb je idd wel een analoge capturekaart nodig en hierbij geld des te duurder des te beter nou ja ongeveer.
Een 2ehands dc30+ of een dc10 is in principe goed maar idd hou de compatibiliteit met je os goed in de gaten voordat je zo'n kaart koopt.
Dergelijke kaartjes werken met mjpeg en hebben echt prima edit preview functies.
Het is zelfs mogelijk om met tv kaartjes te importeren alhoewel dat wel ten koste gaat van de kwaliteit en de features.
Ik hoop voor je dat je een dv camcorder hebt, een firewire kaartje is toch het goedkoopst en zo gek vaak hoef je doorgaans toch niet te exporteren zodat het best te doen valt de camera op de vcr aan te sluiten voor dat doel.
Voor de een heb je een svhs kabel nodig (zit doorgaans standaard bij de camera) en voor de ander heb je de meegeleverde gele tulp plug nodig.
>Nadat ik de film heb aangepast wil ik deze naar de VHS kopiëren(Videorecorder)
Da's afhankelijk van de aansluiting die je gebruikt,
gebruik je de gele tulpplug of SVHS aansluiting dan heb je de scartadaptor die hierboven beschreven staat waarschijnlijk nodig maar dan moet je of kun je het beste toch eerst exporteren naar de camcorder.
Ik kan me over dit onderwerp een breuk typen, tis genoeg zo,
als je er meer over wilt weten dan zou ik maar es op zoek gaan naar een goede nieuwsgroep en de handleiding eens goed doornemen.
Laatste tip, met een digitale camcorder via firewire importeren en als svcd of vcd op een cdr fikken.
En thats all, hieronder een schema
code:
1
| Beeld camcorder -->--->Beeld op de computer --->-->Importeren met adobe premiere --->--->-- Bewerken met adobe ---->---->-- beeld direct via adobe op videorecorder zetten[i][b]of[/b]Beeld exporteren naar mpeg([b]Of ander voormaat[/b]) en dan op videorecorder zetten[/i] |
Ik hoop dat ik zo iets beter wordt begrepen,
Om een lang verhaal kort te houden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ingangen:
2x cinq(Voor geluid)