Toon posts:

[Win2000] BabyXL routing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken hebben wij een abonnement van BabyXL via TU Delft. Dit werkt in principte naar behoren. Echter, wij hebben ons ingeschreven voor een 'studentenhuis' abonnement. Hierbij krijgen wij 4 ip-adressen. Omdat we echter een router ertussen hebben gebruiken we er slechts 1. Is het mogelijk om met Windows 2000 Adv. Server de andere 3 ip-adressen uit te delen aan computers op het interne netwerk (dhcp relaying)? Of dienen we dan statische ip-adressen te hebben? En zo ja, kunnen wij die dan krijgen?
Zover ik nu kom met Win 2000 is dat ik zelf statische ip-adressen nodig heb om ze door te kunnen sturen. Doordat de lease erg kort is (30 min) is het instellen als statisch ip van het verkregen ip niet te doen.
Het komt er dus op neer dat we onze 4 ip adressen met 1 computer via dhcp krijgen en dat die computer er weer 3 over het netwerk verdeelt. Enige hulp?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 18 maart 2002 22:01 schreef nerd-o-matic het volgende:
Sinds een paar weken hebben wij een abonnement van BabyXL via TU Delft. Dit werkt in principte naar behoren. Echter, wij hebben ons ingeschreven voor een 'studentenhuis' abonnement. Hierbij krijgen wij 4 ip-adressen. Omdat we echter een router ertussen hebben gebruiken we er slechts 1. Is het mogelijk om met Windows 2000 Adv. Server de andere 3 ip-adressen uit te delen aan computers op het interne netwerk (dhcp relaying)? Of dienen we dan statische ip-adressen te hebben? En zo ja, kunnen wij die dan krijgen?
Zover ik nu kom met Win 2000 is dat ik zelf statische ip-adressen nodig heb om ze door te kunnen sturen. Doordat de lease erg kort is (30 min) is het instellen als statisch ip van het verkregen ip niet te doen.
Het komt er dus op neer dat we onze 4 ip adressen met 1 computer via dhcp krijgen en dat die computer er weer 3 over het netwerk verdeelt. Enige hulp?
Kijk: Dit kan als je een dhcp relay agent draait op jouw router.
Dan krijgen die 3 pc's erachter mooi een ip van je isp. Maar kan je wel nog een probleempje.
Je weet niet op voorhand welk ip je clients krijgen waarschijnlijk. Dan kan je moeilijk het lokale ip van je router gaan instellen. Je weet immers niet of al je clients in hetzelfde subnet gaan zitten.

Als je 4 ip's die je krijgt allemaal in hetzelfde subnet zitten, dan heb je dat probleem niet.
Maar dan heb je nog altijd een probleem:
Namelijk je krijgt als default gateway die van je ISP en NIET jouw router.

Als je van je ISP 4 VAST ip's gekregen heb kan je ze natuurlijk wel goed instellen maar dat zal wel niet zo zijn.

Hang ze dus alle 4 maar aan een hub/switch.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Dat is al weer een probleem minder: De IP adressen zijn van te voren bekend, en allemaal in het zelfde subnet.

edit:
Maarre: Heb je geen static adres nodig om die DHCP relay server te kunnen draaien?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 18 maart 2002 22:13 schreef nerd-o-matic het volgende:
Dat is al weer een probleem minder: De IP adressen zijn van te voren bekend, en allemaal in het zelfde subnet.
Ik ben nog iets vergeten zeggen...
Je moet je router ook nog een ip geven aan de kant van je clients.
Aan 2 kanten van je router moet ook een ander subnet zetten.
Dat zou je eventueel kunnen omzeilen met host routes maar das niet erg netjes.
Maar blijft probleem van ip voor je interne kant van je router.
edit:
Maarre: Heb je geen static adres nodig om die DHCP relay server te kunnen draaien?
Je moet overal achter je router en je lokale nic van je router moet een static adres hebben.
Want alles wat je via dhcp van je ISP krijgt heeft een verkeerde gateway instelling.

Hmz: nog probleem:
Windows wil geen host ip adden, enkel in een subnet.
Dan moet je manueel die subnet route uit de route tabel gaan gooien en overal met host routes gaan werken.
Anders ga je problemen krijgen met ip's die ook in het subnet zitten maar aan andere kan van je router.
Dan denkt ie dat die ook in jouw netwerk zitten.

Maw: dat wordt echt troep tot de macht troep.
Ik ben hier zoal even alle netwerkregels aan het verneuken >:)

Neem een hub/switch en zet die 4 pc's daarop zonder router.

Verwijderd

Topicstarter
Neem een hub/switch en zet die 4 pc's daarop zonder router.
Dat zou ik graag willen, maar dat gaat niet --> Ons netwerk is 100 Mbit, en dat modem kan maar op 10 Mbit.
Ons netwerk is gekoppeld via een 100 Mbit hub, en dat gaat dus denk ik niet werken...

[edit]
Het werkt geloof ik half, want het bestanden verzenden met MSN lukt nu wel, maar op ons LAN worden door de server nog steeds interne IP adressen uitgedeeld, echter staat er bij de domain suffix wel al tudelft.nl (ADSL via de TU)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 18 maart 2002 22:46 schreef nerd-o-matic het volgende:

[..]

Dat zou ik graag willen, maar dat gaat niet --> Ons netwerk is 100 Mbit, en dat modem kan maar op 10 Mbit.
Ons netwerk is gekoppeld via een 100 Mbit hub, en dat gaat dus denk ik niet werken...
Koop dan een switch dan geeft het niet dat jouw modem 10mbit is en en verkoop je router & hub :)
Dan win je er nog aan.
Een 5p switch kan je wel aangeraken tussen de € 40-50.
In de pricewatch stond er 1 aan €40.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het verkopen van het spul niet echt zo'n goede oplossing :7 maar het moet toch ook wel kunnen op deze manier? Oke, het werkt niet maar zo vreselijk ingewikkeld kan het toch ook weer niet zijn?

Eventueel kunnen we ook overstappen naar een linux versie als dat het verhaal allemaal wat eenvoudiger maakt?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 11:08 schreef nerd-o-matic het volgende:
Ik vind het verkopen van het spul niet echt zo'n goede oplossing :7 maar het moet toch ook wel kunnen op deze manier? Oke, het werkt niet maar zo vreselijk ingewikkeld kan het toch ook weer niet zijn?

Eventueel kunnen we ook overstappen naar een linux versie als dat het verhaal allemaal wat eenvoudiger maakt?
Je hoeft niets te verkopen je kan gewoon een switch kopen en de rest houden maar dan kost je dat wel zeker ongeveer €40.

Kijk je hebt bv
IP 1
IP 2
IP 3
IP 4
allemaal in hetzelfde subnet
Dat zitten:
i-net --- IP1 router IP2 --- IP 3&4 voor clients
Maar IP1 zit in hetzelfde subnet als IP2&3&4. Maw IP1 zit ook rechts van je router volgens zijn subnet.

Linux of windows maakt allemaal niet uit hier.
Ofwel gebruik je 1 IP en NAT ofwel alle 4 IP4's en een switch.
De rest is troep met laag slaagpercentage.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk, en jammer dat dat zo moeilijk kan,
als ik nog een makkelijke methode vind zal ik nog wel even posten hoe ik het voor elkaar heb gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig ging, echt puur toevallig onze hub stuk, dus nu is ons probleem opgelost....
(Sitecom switch)

Verwijderd

even tussendoor: ik heb ook BybyXL via de Universiteit van Amsterdam en ik kon gratis een vaste ip aanvragen. Jullie niet?

Verwijderd

Topicstarter
hmm, interessant, ik zal eens kijken of dat bij ons ook kan
Pagina: 1