Toon posts:

Hoe bios naar flash/eeprom met programmer?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om even wat achtergrond te krijgen in mijn huidige problemen (moet nog terug naar de winkel, ze stellen voor een hotflash te doen, wat helaas op het moment niet kan omdat ze hetzelfde type mobo even niet op voorraad hebben), lees:
[topic=436587/1/25]

Wat ik graag wil weten, is: hoe kan je een flash/eeprom programmeren met een programmer?

Uitleg: ik heb het hier niet over een zelfgeprutste programmer die specifiek voor dit doel gemaakt is (zoals die van C'T oid), maar over een standaard, industriele programmer, die bij mij op het werk staat.
Er zijn namelijk een aantal settings en mogelijkheden die onduidelijk zijn.

Ok, dingen als 'positive reset' of 'negative reset' zijn wel te proberen, als het ene niet werkt, dan het andere.

Wat ik wil weten, is of de .awd (is in mijn geval een award bios, anders soms .bin of .rom) file gewoon de binary is, of dat er eventueel een niet-standaard volgorde in die file zit... Bijvoorbeeld, dat de hele file achterstevoren is ofzo.

Dus: wie heeft er weleens een bioschip geprogrammeerd op zo'n programmer en kan daar wat meer over vertellen?

Verwijderd

Ik heb zowel een C't flasher als een 'echte' programmer. Met de C't flasher zou je redelijk uit de voeten komen zolang je maar geen bios chips met gelockte bootblocks tegenkomt. Met de meeste moderne programmers worden instellingen zoals jij die roept meestal door de software geregeld en heb je aan derglijke instellingen eigenlijk geen omkijken. De volgorde van werken is 1) bios file laden 2) bios chip merk en type selecteren 3) bios chip wissen 4) bios chip programmeren en eventueel verfieeren.

Het eerste wat je na zou moeten gaan is of jouw industriele programmer jouw bios chip wel ondersteunt of uberhaupt wel flash geheugen kan programmeren. Veel oudere programmers kunnen alleen EPROMS programmeren. Daartoe moet je even het stickertje van de chip afpeuteren; daaronder staat het merk en type. Voor goede programmers levert de fabrikant altijd software-updates die je van het internet kunt downloaden.

Suk6

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info,
ik ben vandaag even wezen kijken, de software van de programmer was al een tijdje niet ge-update, dus dat moest eerst.
Natuurlijk was het een winNT systeem, en het beheer daarvan was weer in andere handen dan die programmer,... kortom, morgen meer nieuws.
In elk geval zou de programmer volgens de verantwoordelijke persoon modern genoeg zijn om flash geheugens te behandelen.

Het flash geheugen is overigens van SST (silicon storage technologies inc.), SST49LF020, plcc 32 pins.
Ik heb de datasheet al gevonden.

Verder vertelde iemand van de technische dienst van Asus dat de .awd files gewoon direct de binary's zouden moeten zijn, dus daar hoeft ik ook niet over na te denken.

Nu alleen wachten tot ik mijn mobo terugheb met werkend bios, dan lees ik die uit met de programmer, zodat ik dus altijd een werkend bios kan schrijven.

Verder probeer ik backup chipjes te krijgen van het juiste type, zodat ik evt gewoon met hot-swappen een backup van mijn werkende bios kan maken.