2 voedingen vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
ff een vraagje over 2 voedingen aan elkaar knopen die ik nog niet beantwoord heb gekregen in al mijn searches etc. :P

Ik weet hoe ik ze moet schakelen dat ze tegelijk aangaan (waterkoeling.nl)

Maar kan ik nu ook zeg maar de 12V lijn van de een aan die van de ander verbinden en hetzelfde voor mijn 5V lijn. Heb ik dan 2x zoveel spanning, of levert het geheel dan gewoon het vermogen beter verdeeld?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

volgens mij gaat hij dan gewoon roken hoor, maar waarom zou je dat willen?
Ik heb ze ook aan elkaar geknoopt, en de spanningen zijn nu veel constanter.
mijn +5 V zit op 5.02V en de 12 op 12.06

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Op maandag 18 maart 2002 21:25 schreef GuuZ14 het volgende:
ff een vraagje over 2 voedingen aan elkaar knopen die ik nog niet beantwoord heb gekregen in al mijn searches etc. :P

Ik weet hoe ik ze moet schakelen dat ze tegelijk aangaan (waterkoeling.nl)

Maar kan ik nu ook zeg maar de 12V lijn van de een aan die van de ander verbinden en hetzelfde voor mijn 5V lijn. Heb ik dan 2x zoveel spanning, of levert het geheel dan gewoon het vermogen beter verdeeld?
Zover ik weet kun je op deze manier idd 2 voedingen verbinden, ik sluit er echter geen weddenschap op af :Y)
Mij is verteld dat dit de goede manier is maar heb het zelf nooit geprobeerd.
2x zoveel spanning krijg je nooit, aangezien je ze dan a) in serie en niet parallel (zoals in jouw geval) moet schakelen en b) het serieel schakelen van voedingen niet kan, aangezien de voeding zijn voltage op een bepaald spanning houdt en ze dan dus beide een 2x zo hoge spanning gaan proberen te corrigeren naar het goede niveau...'plof' is waarschijnlijk het resultaat :P

Theoretisch zou het vermogen bij deze parallelschakeling gelijk moeten zijn aan de som van de vermogens van de gebruikte voedingen, maar nogmaals pin me er niet op vast. Als je ergens 2 ouwe AT voedingen kunt opscharrelen is dat altijd handig om mee te experimenteren B-)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Bij serieschakeling van meerdere voedingen houdt elke voeding gewoon z'n eigen spanning constant en worden de spanningen bij elkaar opgeteld.
Bij parallel schakelen van voedingen krijgt de voeding met de laagste uitgangsspanning een hogere spanning aan z'n uitgang opgedrongen, wat dus minder geslaagd is.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 07:25
Serieschakeling - Spanningen worden bij elkaar opgeteld, stroom blijft gelijk.

Parallelschakeling - Spanningen blijven gelijk, stroom wordt bij elkaar opgeteld.

Beide schakelingen alleen doen als de voedingen aan elkaar gelijk zijn.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
waarom ik dit wil doen?

ik heb ergens nog een 150W ATX voedingkje liggen en ik kan misschien heel goedkoop een 192W peltier overkopen van iemand. Maar dan is die ene voeding net niet genoeg, maar als ik ze aan elkaar knoop wel.

Maar waarom zou ik dit alleen kunnen doen als beide voedingen gelijk zijn?

edit:

Ik bedoel dus parralel-schakeling

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
194W peltier?!

Hmmz. Ik ken wel de 172W types (drift 0.8), maar vergis je niet in die dingen.. Die 172W heeft bijv. 11A bij 24V nodig.. Ik ken maar weinig voedingen die dat voor elkaar kunnen krijgen (en dan heb je er dus al 2 nodig om 24V te krijgen).

Gewoon de 12V en de 5V aan elkaar knopen gaat in ieder geval niet werken, omdat die spanningen nooit precies 12V en precies 5V zijn.. En dat proberen die voedingen dan wel van elkaar te forceren..

Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een apparte peltier-voeding.. Maar daar zijn genoeg topics over te vinden in OCM..

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 09:34 schreef Twynn het volgende:
194W peltier?!

Hmmz. Ik ken wel de 172W types (drift 0.8), maar vergis je niet in die dingen.. Die 172W heeft bijv. 11A bij 24V nodig.. Ik ken maar weinig voedingen die dat voor elkaar kunnen krijgen (en dan heb je er dus al 2 nodig om 24V te krijgen).

Gewoon de 12V en de 5V aan elkaar knopen gaat in ieder geval niet werken, omdat die spanningen nooit precies 12V en precies 5V zijn.. En dat proberen die voedingen dan wel van elkaar te forceren..

Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een apparte peltier-voeding.. Maar daar zijn genoeg topics over te vinden in OCM..
194, 172? scheelt toch niet zo veel, ik typ wel vaker rare dingen op de vroege ochtend. moest dus 172 zijn.

Ik wil de 12V en 5V ook niet aan elkaar knopen.

Gewoon de 12V van de een en van de ander, enigste wat ik wil weten is of dit kan. Evenals voor de 5V

• Twynn
Op dinsdag 19 maart 2002 09:54 schreef GuuZ14 het volgende:
Gewoon de 12V van de een en van de ander, enigste wat ik wil weten is of dit kan. Evenals voor de 5V
Dat is ook wat ik bedoelde (jah, kan smorgens ook wel onduidelijk zijn ;))

Maar de enige mogelijkheid die je hebt, is om die dingen aan elkaar te knopen via een weerstand.. (zeer laagohmig, en dan moet dat ook nog een vermogensweerstand zijn!)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 19 maart 2002 10:41 schreef Twynn het volgende:

[..]

Dat is ook wat ik bedoelde (jah, kan smorgens ook wel onduidelijk zijn ;))

Maar de enige mogelijkheid die je hebt, is om die dingen aan elkaar te knopen via een weerstand.. (zeer laagohmig, en dan moet dat ook nog een vermogensweerstand zijn!)
Of met diodes, maar dan heb je weer spanningsverlies.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
ik koop wel een peltier-voeding

:P

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

De boodschap is niet doen.

PC Voeding is een geschakelde voeding. Als je de een met de ander verbind gaat de een alles doen en de ander niets.

Is dus geen succes.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Twynn
Op dinsdag 19 maart 2002 11:25 schreef polaris het volgende:

[..]

Of met diodes, maar dan heb je weer spanningsverlies.
Ook al..

Sowieso als je 11A uit zo'n voeding gaat trekken is het gewoon niet fijn.. Die passieve componenten worden gewoon warm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 05:00 schreef exter het volgende:
Bij serieschakeling van meerdere voedingen houdt elke voeding gewoon z'n eigen spanning constant en worden de spanningen bij elkaar opgeteld.
Bij parallel schakelen van voedingen krijgt de voeding met de laagste uitgangsspanning een hogere spanning aan z'n uitgang opgedrongen, wat dus minder geslaagd is.
Kun je dat dan niet voorkomen door gebruik te maken van een diode?

Dat is toch een soort 1-richtingsverkeer in de elektronica? :+

Verwijderd

Ja, dat kan wel, maar wat Polaris al zei, het levert spanningsverlies op en als beide spanningen niet gelijk zijn staat er één voeding te stoken, terwijl de andere veel minder doet.
De spanning die over een vermogensdiode valt is toch al gauw 1 volt, hangt van de stroom af die er loopt.
Pagina: 1