Verwijderd

Topicstarter
Als je van bewegende objecten foto's wilt maken moet je een korte sluitertijd hebben op de camera.

Dit kun je bereiken door zelf handmatig in te stellen, maar ook door vaak zo'n 'actie-knop' op veel camera's.

Weet iemand welke dat wel of niet hebben?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat staat toch vaak aangegeven op fotocamera`s? Ik zie het weleens staan, maar aangezien mijn targets altijd stil zijn, maakt het mij niet uit wat de sluitertijd is :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 21:14 schreef Blue-eagle het volgende:
Dat staat toch vaak aangegeven op fotocamera`s? Ik zie het weleens staan, maar aangezien mijn targets altijd stil zijn, maakt het mij niet uit wat de sluitertijd is :)
In de specs staat hier heel weinig over.

Wat ik eigenlijk bedoel is dit, ik heb nu een Canon Ixus II, APS dus gewone camera nog.

Als ik een foto gaat maken van een motor, dan als volgt. Ik richt op de rijdende motor van de zijkant en binnen een halve seconde staat ie scherp. Ik klik en hij staat erop. Of als de motor naar mij toekomt dan richt ik op de omgeving waar ik de foto van de motor wil maken, klik en klaar.

Gaat dit ook op met digitale camera's?

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 21:28 schreef Daemon het volgende:

[..]

In de specs staat hier heel weinig over.

Wat ik eigenlijk bedoel is dit, ik heb nu een Canon Ixus II, APS dus gewone camera nog.

Als ik een foto gaat maken van een motor, dan als volgt. Ik richt op de rijdende motor van de zijkant en binnen een halve seconde staat ie scherp. Ik klik en hij staat erop. Of als de motor naar mij toekomt dan richt ik op de omgeving waar ik de foto van de motor wil maken, klik en klaar.

Gaat dit ook op met digitale camera's?
Ja, mijn minolta S404 heeft dat, kan bij auto focus, ook instellen dat die continue auto focus uitvoert.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

ik weet dat mijn S30 sluitertijden aankan van 1/1500 tot 15 seconden...meer dan genoeg lijkt me zo...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 22:18 schreef Mooooody het volgende:
ik weet dat mijn S30 sluitertijden aankan van 1/1500 tot 15 seconden...meer dan genoeg lijkt me zo...
En als je op het knopje drukt? Gelijk *pats* foto? Daar gaat het dus om.

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op maandag 18 maart 2002 23:35 schreef Daemon het volgende:

[..]

En als je op het knopje drukt? Gelijk *pats* foto? Daar gaat het dus om.
ja....gelijk *pats* foto inderdaad :)

S30 en S40 staan erom bekend dat het hele snelle digicams zijn...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op maandag 18 maart 2002 21:12 schreef Daemon het volgende:
Als je van bewegende objecten foto's wilt maken moet je een korte sluitertijd hebben op de camera.
Het ligt er maar aan wat je bedoelingen zijn. Als je beweging wilt stilzetten heb je een korte sluitertijd nodig, maar als je beweging in beeld wil brengen (bijv. meetrekken met object: object scherp en achtergrond vaag) heb je korte sluitertijden nodig. Dit vergt wel wat meer oefening dan het vinden van de juiste programmaknop op de camera. Met een digitale camera is het vaak erg lastig omdat ze niet snel genoeg reageren op het indrukken van de ontspanner.

Verwijderd

Op de snelheid bij de autofocus (scherpstellen) geloof ik moet je wel letten als je zelf bezig gaat met het instellen van de sluitertijd. Bij mij camera is deze niet echt snel (iets van 3 sec ofzo), hoewel je ook camera hebt die het wel in een 0.5 seconden kunnen doen. Als ik dus bijv. een achtbaan op de foto wil zetten, moet ik hem eerst waarschijnlijk scherp laten stellen, en kan ik niet meteen als ik iets snels langs zie komen, meteen hem scherp op de foto krijgen (maarja, hoe vaak doe je dat ?)

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 21:59

Stefan©

Toet toet

Op dinsdag 19 maart 2002 13:26 schreef Emp-Hasis het volgende:
Op de snelheid bij de autofocus (scherpstellen) geloof ik moet je wel letten als je zelf bezig gaat met het instellen van de sluitertijd. Bij mij camera is deze niet echt snel (iets van 3 sec ofzo), hoewel je ook camera hebt die het wel in een 0.5 seconden kunnen doen. Als ik dus bijv. een achtbaan op de foto wil zetten, moet ik hem eerst waarschijnlijk scherp laten stellen, en kan ik niet meteen als ik iets snels langs zie komen, meteen hem scherp op de foto krijgen (maarja, hoe vaak doe je dat ?)
Dat heb ik dus ook, ik heb dan een eerdere versie (DSC-S70). Het kan behoorlijk irri zijn als je snel een foto wilt schieten, en dat je eerst zo lang moet wachten.

• The.EMP3ROR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2023

The.EMP3ROR

<3 MUSE

Welke camera's (behalve de S30 en S40) doen dit nog meer goed? De Sony Cybershotjes? Ik zoek een 2 of 3 megapixelcamera met een korte sluitertijd dus.

En dit eigenlijk al een tijdje... ik zat te azen op de Canon A20... toen op de A40... en ik wil een compacte camera dus dan kijk je naar een Canon Digital Ixus waar inmiddels een tweede versie van uit is... Nog compacter zijn de Cybershotjes van Sony... en daar heb je d'r ook meerderen van... ik WEET het gewoon niet meer...

Wat ik wel weet is dat 500,- eigenlijk wel maximaal is...

DSC-P71 =

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSCP71/Images/inhand02-001.jpg

Sony DSC-P71 = Min. 2 sec Max. 2/1000 sec
Sony DSC-P5 = Min. 2 sec Max. 1/1000 sec

Digital Ixus v2 = Min. 15 sec Max. 1/1500 sec
Powershot S30 = Min. 15 sec Max. 1/1500 sec
Powershot S40 = Min. 15 sec Max. 1/1500 sec
Powershot A40 = Min. 15 sec Max. 1/1500 sec

Hoe moet ik dit nou zien dan? En wat is er dan zo goed aan de S30 en S40 vergeleken met de Ixus en de A40? Dat beweerde hier iemand... dat was deze post:
Op dinsdag 19 maart 2002 09:57 schreef Mooooody het volgende:

[..]

ja....gelijk *pats* foto inderdaad :)

S30 en S40 staan erom bekend dat het hele snelle digicams zijn...

56 => 512 => 768 => 1024 => 2048 => 2240 => 3072 => 6144 und so weiter

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

fuji s602 1/20000 tot 15 sec

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Naast autofocus tijd (tijd tot wanneer de camera heeft scherp gesteld)

bestaat er ook nog zoeits als shutterlag, de tijd tussen het moment dat je op de knop drukt en dat de foto wordt gemaakt, bij enkele sony camera's was dit 2,3 seconden (volgens de consumentengids)!

http://www.imaging-resource.com is een reviewsite die de snelheden zoals "Shutter Lag & Cycle Time Tests" per camera in haar reviews opneemt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• joep_k
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

precies, shutter lag en shutterspeed worden hier door elkaar gehaald.
Een beetje digicam kan behoorlijke shutterspeeds halen. 1/1000 is al aardig wat voor een beweging.
Maar shutterlag is niet instelbaar. daarvoor moet je inderdaad naar reviews kijken

hmmm

• Femme
  • Laatst online: 15:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dit is inderdaad wel een groot probleem van digitale camera's. Veel camera's reageren erg traag waardoor het moeilijk is om een bewegend object in beeld te krijgen. 'Meetrekken' met een object om daarmee een scherp object tegen een vage achtergrond te krijgen is ook erg moeilijk.

• The.EMP3ROR
  • Laatst online: 09-06-2023

The.EMP3ROR

<3 MUSE

Op vrijdag 19 april 2002 00:25 schreef Johnny64 het volgende:
Naast autofocus tijd (tijd tot wanneer de camera heeft scherp gesteld)

bestaat er ook nog zoeits als shutterlag, de tijd tussen het moment dat je op de knop drukt en dat de foto wordt gemaakt, bij enkele sony camera's was dit 2,3 seconden (volgens de consumentengids)!

http://www.imaging-resource.com is een reviewsite die de snelheden zoals "Shutter Lag & Cycle Time Tests" per camera in haar reviews opneemt.
www.dpreview.com en www.steves-digicams.com hebben dit ook in de reviews en specs verwerkt.

Ik wil ook mensen die niet op de foto willen te grazen kunnen nemen... *D ik wil niet allemaal kussen en tijdschriften voor m'n lens zien... ik wil af kunnen drukken zonder dat ze het door hebben... Daarnaast ook bewegende beelden. Bijvoorbeeld genomen vanuit de trein ofzo... vertel vertel vertel...

Wat mag ik dan verstaan onder Min. 2 sec Max. 2/1000 sec???

Wat is snel? Hoe snel is een gewone camera?

56 => 512 => 768 => 1024 => 2048 => 2240 => 3072 => 6144 und so weiter

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02-2025

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Wat is snel? Hoe snel is een gewone camera?
Bij een gewone camera lijkt het mij dat er ook verschillende sluitertijden zijn, dit verschilt per camera.

• joep_k
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

Op vrijdag 19 april 2002 00:39 schreef drYddi het volgende:

[..]
Wat mag ik dan verstaan onder Min. 2 sec Max. 2/1000 sec???
min. 2sec is dat de ccd 2 seconden "belicht" wordt.
als een auto 100 km/h rijdt en je neemt een foto met 2sec. shutterspeed dan heb je een auto van 50 meter lang.

max 2/1000 (beetje onlogisch, want dat is gewoon 1/500 maar goed) als je dezelfde auto dan fotografeert is de auto maar 0.5 meter uitgerekt.

hmmm

Verwijderd

ik ga volgende week naar spanje (GP) en ik wil wat coole foto's maken... alleen heb ik een DSC-P1 van sony... dus lange sluiterstijd..
dus zal ik ook m'n analoge camera mee moeten nemen helaas... :'(

2-1/2000 sluiterstijd (is dit nou erg slecht??)

• Speedpete
  • Laatst online: 15-02 01:54

Speedpete

was barman

M'n nog fris gekochte Kodak DX4900 doet bij druk gelijk klik, veel beter dan de DC3200 die ik eerst had (mag ook wel). Daarnaast kan je hum instellen tot max. 16 sec. Daarmee kan je verrekte leuke foto's maken, bijv bij de snelweg snachts (gister toevallig gedaan). Zie je de weg, omgeving en allemaal lichtstrepen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Marc H
  • Laatst online: 16:29

Marc H

- - Is wakker - -

Wat ik in deze discussie nog mis, is dat je aan die snelle sluitertijden (1/500 en hoger) vrij weinig hebt bij normaal gebruik. De sluitertijd die je kan gebruiken is namelijk ook afhankelijk van de hoeveelheid licht dat van het object weerkaatst.

Mijn Fuji 6900 doet max 1/2000ste van een seconde als snelste sluitertijd. Klinkt fantastisch (en is wel fijn dat hij het kan), maar als je 1/1000ste gebruikt onder "normale" lichtomstandigheden gebruikt krijg je een hele mooie zwarte foto, omdat er totaal geen licht op de ccd is gekomen. De enige keer dat ik 1/1000 nodig had was bij een laaghangende zon die recht de camera in scheen.

Wat wel fijn is dat de Fuji vrijwel geen "lag" heeft. Dus afdrukken is ook vrijwel meteen "klik". Als ik iets snels wil fotograferen zet ik de camera op manual focus, shutter priority, en stel hem alvast scherp en op een goede sluitertijd, op het punt waar ik de foto wil gaan nemen. Meestal heb je wel een idee op welke plek je het wil fotograferen, dus dat is geen probleem. Door alvast te focussen, hoef je je alleen nog maar te concentreren op wat je wil fotograferen, en niet op de camera.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
De Olympus C-700UZ heeft een 'actie/sport'-knop.

Maar er is altijd nog een pauze tussen het indrukken en het afdrukken. Die tijd heeft de camera nodig om scherp te stellen. Door de knop half in te drukken stelt de camera scherp en als je dan verder drukt, dan drukt de camera meteen af. Dat is bij de meeste digitale camera'.

Verwijderd

sluitertijd op 1/250 en dan vanuit je heup met het object dat je wilt fotograferen meebewegen. Werkt perfect bij formule 1.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35
Op vrijdag 19 april 2002 00:38 schreef Femme het volgende:
Dit is inderdaad wel een groot probleem van digitale camera's. Veel camera's reageren erg traag waardoor het moeilijk is om een bewegend object in beeld te krijgen. 'Meetrekken' met een object om daarmee een scherp object tegen een vage achtergrond te krijgen is ook erg moeilijk.
Ontspannerknop half indrukken lost dit probleem op. Op m'n G2 is er dan vrijwel géén vertraging meer wanneer ik de ontspanner helemaal indruk. (uiteraard wel goed focussen & belichten vantevoren :)).

• Johnny
  • Laatst online: 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

k ga volgende week naar spanje (GP) en ik wil wat coole foto's maken... alleen heb ik een DSC-P1 van sony... dus lange sluiterstijd..
dus zal ik ook m'n analoge camera mee moeten nemen helaas...

2-1/2000 sluiterstijd (is dit nou erg slecht??)
Als je bedoeld: maximaal 2 sec, minimaal 1/2000 seconde is dat niet slecht.

Heeft de Sony DSP-P1 altijd een lange sluitertijd? ik denk dat je hier shutter-lag bedoeld.

Wat hier wordt gezegd over dat je korter dan 1/1000 niet vak nodig hebt vind ik niet kloppen. Als ik met ISO 100, F 8.0, 1/1000 foto's van de wolken maak zijn deze vaak nog net iets te licht. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om 1/2000 te kunnen gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 20:27 schreef Johnny64 het volgende:

[..]

Als je bedoeld: maximaal 2 sec, minimaal 1/2000 seconde is dat niet slecht.

Heeft de Sony DSP-P1 altijd een lange sluitertijd? ik denk dat je hier shutter-lag bedoeld.

Wat hier wordt gezegd over dat je korter dan 1/1000 niet vak nodig hebt vind ik niet kloppen. Als ik met ISO 100, F 8.0, 1/1000 foto's van de wolken maak zijn deze vaak nog net iets te licht. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om 1/2000 te kunnen gebruiken.
ik zal ff een foto online zetten van rennende mensen..
foto
foto groote: 827 kb

• Marc H
  • Laatst online: 16:29

Marc H

- - Is wakker - -

Op zaterdag 20 april 2002 20:27 schreef Johnny64 het volgende:

[..]

<Knip>

Ok, foto's van wolken met veel zonlicht is het handig. Maar hoevaak maak je die foto's? En waarvoor heb je dan nog meer een korter sluitertijd dan 1/1000ste nodig?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Azrael
  • Laatst online: 27-02 13:07
*schopje*

Wanneer is een lange sluitertijd, neem 15 sec., nou handig?

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 17:52 schreef Azrael het volgende:
*schopje*

Vooral als je nachtfoto's wil maken van niet bewegende objecten, of als je op een of andere menier een geinig effect wil bereiken (bijvoorbeeld auto's die langs komen, waarvan je alleen een streep ziet van de koplamp)
Hier heb je een plaatje van mijn Canon Powershot G2 die een belichtingstijd van 15 seconden heeft.
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.heinen/nacht.jpg

Overigens vind ik mijn camera wel vreselijk langzaam. Vooral als ik mensen wil fotograferen die niet meewerken >:) op school. Je moet even richten, knop half in drukken, wachten, en dan reageert ie in een keer, dan ben je meestal al te laat.

• The-Source
  • Laatst online: 14:17
Op zondag 16 juni 2002 17:52 schreef Azrael het volgende:
*schopje*

Als je een statief heb en een mooie nachtfoto wilt maken of foto's van landschappen (ik zal de preciese quote uit mijn dimage F100 eens opzoeken)
uit mijn pdf handleiding van 121 blz :P
Het diafragma, de regelbare opening in het objectief, regelt niet alleen de hoeveelheid doorgelaten licht, maar ook de scherptediepte; dat is de zone voor en achter het onderwerp waarin alles scherp wordt weergegeven.
Hoe hoger het diafragmagetal, des te groter is de scherptediepte.
Dan is bijvoorbeeld alles vanaf 1,5 m van de camera tot aan de horizon scherp.
Bij een hoog diafragmagetal is de opening in het objectief klein, dus dat vraagt wel om relatief lange sluitertijden.
Dat is weer niet het geval bij een laag diafragmagetal (een grote opening), dat een beperkte scherptediepte geeft; dan is bijvoorbeeld alleen het onderwerp scherp maar blijft de achtergrond onscherp.
Een goede instelling voor portretten, met een scherp onderwerp en een onscherpe achtergrond.
Landschapsfoto's moeten vaak van voor tot achter scherp zijn en vragen doorgaans dus om een hoog diafragmagetal voor veel scherptediepte.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

15 seconden is ook handig als je bliksem wil "vangen". Je weet nooit wanneer die komt, dus gooi maar open die handel en dan maar kijken of je mazzel hebt :P

• Azrael
Op zondag 16 juni 2002 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:
15 seconden is ook handig als je bliksem wil "vangen". Je weet nooit wanneer die komt, dus gooi maar open die handel en dan maar kijken of je mazzel hebt :P
Ja, daar dacht ik ook al aan, maar hoe werkt dat dan?

Het is toch niet zo dat je een foto van 15 sec. maakt of wel?

• The-Source
Op zondag 16 juni 2002 20:12 schreef Azrael het volgende:

[..]

Ja, daar dacht ik ook al aan, maar hoe werkt dat dan?

Het is toch niet zo dat je een foto van 15 sec. maakt of wel?
Nou eigenlijk wel.
Als je ff van kleinbeeld uitgaat dan moet je het zien als het filmpje 15 seconden lang belicht houden.
Als je bliksem is geweest dan zeg je van klaar met de foto zodat de bliksem en nog scherp op blijft.
Als je een 15 seconde foto maakt van auto's op de snelweg dan zie je van de mooie licht strepen van de koplampen.

• Azrael
Op zondag 16 juni 2002 20:22 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Nou eigenlijk wel.
Als je ff van kleinbeeld uitgaat dan moet je het zien als het filmpje 15 seconden lang belicht houden.
Als je bliksem is geweest dan zeg je van klaar met de foto zodat de bliksem en nog scherp op blijft.
Als je een 15 seconde foto maakt van auto's op de snelweg dan zie je van de mooie licht strepen van de koplampen.
aha, dus dan gooi je m dicht.
Toch wel handig dan :)

• The-Source
Op zondag 16 juni 2002 20:32 schreef Azrael het volgende:

[..]

aha, dus dan gooi je m dicht.
Toch wel handig dan :)
Anders vervaagd die bliksem weer en dat is nou net iets wat je niet wilt.
In de praktijk zul je toch zien dat hij net die 16e seconde de bliksem er is maar ja daar kun je zelf weinig tegen doen

Pagina: 1