Subwoofer fase/nul aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:51
Ik wil op het achterste kanaal van mijn autoradio een subwoofer aansluiten. Ik weet dat ik deze uitgang kan bruggen, maar weet eigenlijk niet eens welke uitgangen ik met elkaar moet verbinden en welke ik uiteindelijk met de subwoofer moet verbinden.
Bij de search krijg ik een hoop topics, maar geen antwoord op een simpele vraag zoals deze.
Iemand zin om even mijn geheugen op te frissen?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Topictitel technisch verantwoord gemaakt :).

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Een auto radio zelf kan meestal niet gebrugd worden en is ook niet aan te raden vanwegen de warmte die er onstaat.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:22
De laatste serie pioneers hebben die functie wel geloof ik, RTFM zou ik zeggen. of kijk op de pioneer site of je iets kan vinden....

(PS. het lijkt me alleen niet erg praktisch gezien de hoeveelheid warmte die je radio kwijt moet zoals mijn voorganger als poste)

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 21:30 schreef Jag het volgende:
Topictitel technisch verantwoord gemaakt :).
Weet je 't zeker? :?

• mailman|IA
Excusses voor de topic titel, wat stom ook |:(

Ik heb een Pioneer DEH 3300R, met een 4x 50 Watt Mosfet versterker en een B-52 subwoofer van ongeveer 250 Watt RMS dacht ik.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik er gewoon een subwoofer op aansluiten aan de rear-speakers. Ik heb nog wel een oude 2x 70 Watt Car-line versterker liggen, maar dit lijkt me ook niet zoveel soeps. En ik heb al helemaal geen zin om deze aan te sluiten... :z

Verwijderd

Hoe te bruggen weet ik ook niet, maar als het kan moet het in de gebruiksaanwijzing staan. Maar verwacht geen ruitenvernietigende bas.

Verwijderd

In dat geval zet je de sub over de 2 + uitgangen (de 'rode' aansluitingen) van de versterker.

• mailman|IA
Op dinsdag 19 maart 2002 15:02 schreef DaBit het volgende:
In dat geval zet je de sub over de 2 + uitgangen (de 'rode' aansluitingen) van de versterker.
Is het niet de bedoeling dat je 2 uitgang achter in de autoradio met elkaar verbindt en de overgebleven uitgangen naar de ingangen van de subwoofer doet? Ik snap het bovenstaande nl. niet helemaal. Dan heeft de radio toch geen aan en afvoer meer?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op dinsdag 19 maart 2002 20:51 schreef mailman het volgende:

[..]

Is het niet de bedoeling dat je 2 uitgang achter in de autoradio met elkaar verbindt en de overgebleven uitgangen naar de ingangen van de subwoofer doet? Ik snap het bovenstaande nl. niet helemaal. Dan heeft de radio toch geen aan en afvoer meer?
Hoezo niet? Je hebt zoiezo geen aan- en afvoer. Normaal gesproken heb je een aansluiting waar spanning op staat (de fase) en eentje waar geen spanning op staat (de nul). Als je gaat bridgen gebruik je twee fases, alleen dan wel met een 180 graden faseverschil. Als de ene fase op de top van de sinus zit, zit de andere in het "dal" van de sinus. Er staat dus een twee keer zo grote spanning over de speaker, en daardoor gaat er ook een twee keer zo grote stroom lopen, wat resulteert in een vier keer zo hoog vermogen.
Pagina: 1