Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

contactslot op AT kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eej
ik heb hier al een tijdje rondgekeken en ik heb een vraagje:
een tijdje geleden was er een topic over of je je pc kan starten met het contactslot van een auto.
Ik heb nu een AT kast staan (lekker stil met 300W) en daar wil ik zoiets inbouwen, maar de startknop gaat direct naar het voedingblok, dus staat er 230V op. nu heb ik een schematje gemaakt ofver hoe ik em kan maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1630644892
De bedoeling is dit: je kan de comp pas starten als de sleutel in t slot zit en met de schakelaar omgedraaid.

Is dit mogelijk met zo'n kast of heb ik dalijk een mooi permanentje?

alvast muchos thankos!!!
edit:

zow dan maar

Verwijderd

geocities ....

Verwijderd

helaas... je pic doet het niet, probeer dit eens
http://www.endoria.net/upload/

/edit
eej

...

alvast muchos thankos!!!
dat hoeft dus niet...
enne... welkom @ Got

Verwijderd

never mind

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Endoria dus >:)

• Corn

Corn

Raar jongetje

Pic werkt.... ik weet niet wat je ermee wil doen, maar nu zet je gewoon op een technische manier een ledje aan en uit

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 18:29 schreef Cornholio2001 het volgende:
Pic werkt.... ik weet niet wat je ermee wil doen, maar nu zet je gewoon op een technische manier een ledje aan en uit
beetje vergeten: tussen de - en het ledje moet nog die hele computershit, zodat die lekker gaat brommen :)
mi = vergeten |:(

Verwijderd

volgens mij moet dat gewoon gaan(met mn motorvoertuigentechniek-electro)

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op maandag 18 maart 2002 18:32 schreef m0v1ng_cr3atur3 het volgende:

[..]

beetje vergeten: tussen de - en het ledje moet nog die hele computershit, zodat die lekker gaat brommen :)
mi = vergeten |:(
Is ook niet zo'n flex plan, omdat je dan je complete computer in serie met een ledje zet..... Wat is nou precies je plan? Moet de computer gewoon aan en uit met een sleuteltje? Dan moet je gewoon je 220v onderbreken, en NIET een batterij tekentje -|| |- neerzetten, en al helemaal niet een ledje op 220 laten werken. Kunnen ze over het algemeen slecht tegen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 18:32 schreef MetalMaupio het volgende:
volgens mij moet dat gewoon gaan(met mn motorvoertuigentechniek-electro)
maar heb ik dan dalijk nie opeens een permanentje en voel ik me nogal "schokkerig"?

omdat het niet op me mobo aangesloten zit, maar op me voedingkastje.
Kheb de schakelaar die er nu inzit nog niet doorgemeten, ik weet niet echt hoeveel spanning er echt op staat :?

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op maandag 18 maart 2002 18:37 schreef m0v1ng_cr3atur3 het volgende:

[..]
Kheb de schakelaar die er nu inzit nog niet doorgemeten, ik weet niet echt hoeveel spanning er echt op staat :?
Lik er eens aan
good rid of bad/(koppige) n@#$

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 18:35 schreef Cornholio2001 het volgende:

[..]

Is ook niet zo'n flex plan, omdat je dan je complete computer in serie met een ledje zet..... Wat is nou precies je plan? Moet de computer gewoon aan en uit met een sleuteltje? Dan moet je gewoon je 220v onderbreken, en NIET een batterij tekentje -|| |- neerzetten, en al helemaal niet een ledje op 220 laten werken. Kunnen ze over het algemeen slecht tegen
(op ze maxima's) beetje dom van mij |:(

tis dus zoals jij zeg goed, de stroom moet onderbroken worden met een sleutel+slot (en als et kan met een schakelaar erbij, lekker stoer *D)
kan ik dat ledje misschien met een aansluiting van me moederbord op 5 v laten draaien?

Verwijderd

Je moet een relais gebruiken!!!!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Precies..... op 5v kan, maar dan moet je er wel een voorschakelweerstandje tussen frotten. Meeste mobo's en keeses hebben ook al ledjes ingbouwd :o

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35
Op maandag 18 maart 2002 18:37 schreef m0v1ng_cr3atur3 het volgende:

[..]

maar heb ik dan dalijk nie opeens een permanentje en voel ik me nogal "schokkerig"?

omdat het niet op me mobo aangesloten zit, maar op me voedingkastje.
meten misschien? |:( alsof wij dat kunnen weten als jij het over een kast met stille 300watt AT voeding hebt. :o

Verwijderd

Kun je niet gewoon dat contactslot tussen je mobo en aan/uit knop zetten?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 23:08
gewoon op on/off knop zetten van je systeem ....

Ipv van een contact slot van een auto kan je beter een cilinderslot met schakelaar van het merk DOM gebruiken .... type PULS voor ATX en ON/OFF voor AT, +- 1000 fr wel

indien je dit niet vind eens langs gaan bij een alarm installateur daar vind je ze nieuw als ook bij afbraak van oudere systemen ....

een codeslot van velleman is ook wel cool, of met afstands bediening ....

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op maandag 18 maart 2002 19:14 schreef Petzl het volgende:
Ipv van een conaect slot van een auto kan je beter een cilinderslot met schakelaar van het merk DOM gebruiken .... +- 1000 fr wel indien je dit niet vind eens langs gaan bij een alarm installateur daar vind je ze nieuw als ook bij afbraak van oudere systemen ....

Komt dus neer op 25 Euro

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 19:14 schreef Petzl het volgende:
gewoon op on/off knop zetten van je systeem ....

Ipv van een contact slot van een auto kan je beter een cilinderslot met schakelaar van het merk DOM gebruiken .... type PULS voor ATX en ON/OFF voor AT, +- 1000 fr wel

indien je dit niet vind eens langs gaan bij een alarm installateur daar vind je ze nieuw als ook bij afbraak van oudere systemen ....

en hoe moet je dan zo'n codeslot triggeren op je on/off button, er moet natuurlijk continu stroom op blijven staan.
want bij een AT kast = power uit, stroom er volledig af, bij een atx heb je nog wake on lan ofzowiets.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 19:07 schreef daan123 het volgende:
Kun je niet gewoon dat contactslot tussen je mobo en aan/uit knop zetten?
AT :Z

• Corn

Corn

Raar jongetje

Verwijderd

o ik heb hier ook nog zzoon ding liggen voor je auto dan moet je eerst een code invoeren en geeft ie een stroompje door naar de lack box en kunje hem starten.
zou je dat ook op de pc kunnen aansluiten.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
toch lijkt het me in de praktijk niet zo handig. als je namelijk per ongeluk dat sleuteltje omdraait > pc uit.
of als je je sleutels kwijtraakt... :+

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Whehe doe op zun minst er een hangslot aan :)

Desnoods nog gaspedalen en een stuur op je bureau :D

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Petzl
waarom via een relais? laat het cilinderslot de 230V schakelen

deze kunnen 2-5A bij 230V schakelen

verkrijgbaar in dubbelpolig wissel contact, on/off of puls

Verwijderd

(tekening komt niet juist over, ga ff naar http://www.kimnet.nl/test/comp.txt voor juiste)

Hierin is:

S1 je startschakelaar
S2 een drukknopje
R1 je relais.
R1.1 Relais schakelaar 1
R1.2 Relais schakelaar 2

Wat gebeurd er: Je draait je startschakelaar om, er gebeurd niets. Je drukt op het knopje, het relais wordt bekrachtigd en zal je pc inschakelen, als je knopje loslaat blijft hij aan, omdat relaisschakelaar R1.2 hem overneemt. Je kan je pc uitzetten met je contactslot, of je zet boven het relais een verbreek contact......

p.s. Misschien electro technisch niet helemaal juist uitgelegd, maar het klopt uiteindelijk wel.....

Verwijderd

Voor de verduidelijking, het linker gedeelte kan ook bijv. 12 volt zijn.... (Het kunnen dus twee aparte circuit zijn) Zolang de relaisschakelaars maar 230 aankunnen.....

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan dat contactslot ook gebruiken om de verbinding van en naar de powerknop te verbreken. Dan kan je de powerknop alleen maar gebruiken als de sleutel in de stand 'aan' staat. Als het een dubbel schakelend contact is kun je er ook nog de resetknop mee beveiligen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Petzl
Op maandag 18 maart 2002 19:55 schreef X101X het volgende:
(tekening komt niet juist over, ga ff naar http://www.kimnet.nl/test/comp.txt voor juiste)

Hierin is:

S1 je startschakelaar
S2 een drukknopje
R1 je relais.
R1.1 Relais schakelaar 1
R1.2 Relais schakelaar 2

Wat gebeurd er: Je draait je startschakelaar om, er gebeurd niets. Je drukt op het knopje, het relais wordt bekrachtigd en zal je pc inschakelen, als je knopje loslaat blijft hij aan, omdat relaisschakelaar R1.2 hem overneemt. Je kan je pc uitzetten met je contactslot, of je zet boven het relais een verbreek contact......

p.s. Misschien electro technisch niet helemaal juist uitgelegd, maar het klopt uiteindelijk wel.....
waarom maak je het zo moeilijk ?

Verwijderd

Omdat hij een schakelaar wilt en een contactslot, voor dat schakelaartje kan je op mijn manier gewoon je pc ding gebruiken, daar kan je geen 230 doorgooien, dus je zal of een andere schakelaar erin moeten bouwen, of het op deze manier op moeten lossen....

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 20:02 schreef Resistor het volgende:
Je kan dat contactslot ook gebruiken om de verbinding van en naar de powerknop te verbreken. Dan kan je de powerknop alleen maar gebruiken als de sleutel in de stand 'aan' staat. Als het een dubbel schakelend contact is kun je er ook nog de resetknop mee beveiligen.
Das ook wel goeie overigens.....

• Petzl
Op maandag 18 maart 2002 20:09 schreef X101X het volgende:
Omdat hij een schakelaar wilt en een contactslot, voor dat schakelaartje kan je op mijn manier gewoon je pc ding gebruiken, daar kan je geen 230 doorgooien, dus je zal of een andere schakelaar erin moeten bouwen, of het op deze manier op moeten lossen....
die schakelaar is gewoon nutteloos volgens mij ....

Verwijderd

lijkt mij ook, maar als hij dat wil.....

• ThaHandy
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

ik had et zo in mij hoofd:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/thahandy/keypower.jpg

bover = plus onder = min (220V :? kan.. moet je zelf weten)
stand 1: ?!
stand 2: acc
stand 3: start (en gaat weer terug naar stand 2)

ff uitleg:
doe je de sleutel er in en in stand 2, dan is de "acc" schakelaar gesloten (van binnen) gesloten en naar start zal ook de "start" gesloten zijn en de relais zal worden ingeschakeld,S1 en S2 (zit in de relais) ook,
S1 zal de "start" schakelaar overnemen zodat de realis onder spaning blijft als als de sleutel weet in stand 2 gaat (de "acc" schakelaar blijft dus gesloten) én zal ook S2 gesloten worden voor de PSU. (PC gaat aan 8-) )
zet je de sleutek in stand 1 zal de "acc" schakelaar open gaan, relais uit, S2 open = pc uit.

en we beginnen weer van boven af aan :)

....ik hoop dat je et een beetje snapt :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 21:19 schreef ThaHandy het volgende:
ik had et zo in mij hoofd:

[afbeelding]

bover = plus onder = min (220V :? kan.. moet je zelf weten)
stand 1: ?!
stand 2: acc
stand 3: start (en gaat weer terug naar stand 2)

ff uitleg:
doe je de sleutel er in en in stand 2, dan is de "acc" schakelaar gesloten (van binnen) gesloten en naar start zal ook de "start" gesloten zijn en de relais zal worden ingeschakeld,S1 en S2 (zit in de relais) ook,
S1 zal de "start" schakelaar overnemen zodat de realis onder spaning blijft als als de sleutel weet in stand 2 gaat (de "acc" schakelaar blijft dus gesloten) én zal ook S2 gesloten worden voor de PSU. (PC gaat aan 8-) )
zet je de sleutek in stand 1 zal de "acc" schakelaar open gaan, relais uit, S2 open = pc uit.

en we beginnen weer van boven af aan :)

....ik hoop dat je et een beetje snapt :?
Ik ben nie zo'n hele erge techneut maar ik begrijp t wel een beejte :D
Zijn er ook nog bepaalde soorten relais die ik moet nemen?

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

gebruik je 12V ....12V relais (wissel- of gelijkspanning kan verschillen)
220V.... 220V relais

Verwijderd

Goh, lijkt wel verdomde veel op mijn tekening, maar ok, het werkt.....

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 19 maart 2002 08:03 schreef X101X het volgende:
Goh, lijkt wel verdomde veel op mijn tekening, maar ok, het werkt.....
:P bijna dan :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen ffies in me 3 tussenuren naar de electroboer (Radiohuis van der Bend) om
- relais (2 van 220V)
- 2 startsloten (kwil er ook 1 als reset zetten, lekker irritant doen met 2 sleutels >:)
- 2 tuimelschakelaars (ook voor reset(die moet dan met zo'n veer zijn)
- ledjes, stuk of 5 (voor die schakelaars enzow)
- weerstanden (ook voor die ledjes)

wie weet hoe duur dit ongeveer is, als t duurder dan 20 is, dan moek ff gaan lenen bij me pa :P

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 20 maart 2002 20:32 schreef m0v1ng_cr3atur3 het volgende:
Ik ga morgen ffies in me 3 tussenuren naar de electroboer (Radiohuis van der Bend) om
- relais (2 van 220V)
- 2 startsloten (kwil er ook 1 als reset zetten, lekker irritant doen met 2 sleutels >:)
- 2 tuimelschakelaars (ook voor reset(die moet dan met zo'n veer zijn)
- ledjes, stuk of 5 (voor die schakelaars enzow)
- weerstanden (ook voor die ledjes)

wie weet hoe duur dit ongeveer is, als t duurder dan 20 is, dan moek ff gaan lenen bij me pa :P
of maar je er wat anders van..
neit bij de de locale auto sloop boer? ofozw
want daar heb ik he tekening op aangepast ..een autocontactslot
Pagina: 1