ASUS P2B-LS en maximale processor snelheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 20:37
Het volgende is er aan de hand, ik heb (zoals jullie alvast begrepen hebben) een ASUS P2B-LS board (perfect bordje), en heb daar op het moment een P3-450 op draaien. Niet slecht en zeker voldoende voor de meeste dingen die ik draai (photoshop, etc. heeft op het moment genoeg aan de 384Mb die ik het heb gegeven), MAAR zoals ik al in het verlede heb geprobeert, duurt het maaken van een DivX ;-) mij net iets te lang (24 uur+). 'Snachts m'n computer aanhouden is toch niet echt een optie (wordt anders wakker met vreselijke koppijn), dus het wordt of DivX ;-) in gedeeltes doen (als iemand hier een goede oplossing voor weet zou ik het graag willen horen), of een snellere proc kopen. (Er zijn nog andere programmas die er bij gebaat zouden zijn met meer processor kracht, maar dit is m'n petpeef)

Volgens ASUS site http://www.asus.com/Products/Techref/chipset/p3cpu.html is momenteel de 800Mhz het snelste wat je d'r in kan proppen (zonder overklokken natuurlijk). Is dit het maximum, of is het mogelijk (door nieuwere BIOS updates bv.) om nog snellere procs in m'n bordje te keilen?

De prijs van 800 gulden voor 800Mhz staat mij wel aan, maar ik zou best bereid willen zijn om nog even een half jaartje te wachten als er dan een 850Mhz in past. Men zal eerdaags wel stoppen met nog snellere FB-100Mhz Procs te maken, en ik ben voorlopig niet van plan om een compleet andere PC (Board+geheugen+proc) aan te schaffen...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat je heel erg in de gaten moet houden met deze plank, is of je revisie 1.04 of hoger hebt...

Alle Pentiums vanaf 600 Mhz zijn namelijk Coppermines ("E" / "EB" aan het eind van de CPU-naam), en die draaien standaard op 1.65 Volt. De pentiums daarvoor (de niet "E" en "EB" dus) draaien op 2.0 volt.

De P2B-LS voor revisie 1.04 kunnen niet lager stroom leveren dan 2.0 Volt, dus kun je geen Coppermines draaien (Ook geen Celly II). Dan kun je dus maximaal een "oude" Pentium III 600 draaien.

Volgens Asus kun je met de P2B-LS revisie 1.04 en BIOS vanaf 1011 Coppermines draaien.

Aannames zijn fataal.

• Cergorach
FUN...

Waar staat of ik een revisie 1.04 heb of niet? Is dit softwarematig of hardwarematig?

*prays*

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Zelf heb ik een p2b-s rev 1.03. build c13, daarop heb ik een p3-600e fcpga d.m.v een abit sloket!!!. Eerst dacht ik dat mijn bord niet de benodigde 1.65v zou leveren, maar 1.8v, dus gelijk maar een alpha/delta koeler erop gezet. Het werkte prima op 1.8v de temp was zo'n 40gr. zelfs mat de fsb op 112mhz. Toen ik m'n bak weer n's open had heb ik de slotket op 1.65v ingesteld en wonder boven wonder werkte dat!!! in tegenstelling tot wat asus beweerd dus! Naar mijn weten is de max. multiplier 8.5x dus met een beetje mazzel kan je er een 850e@952 van maken.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Op je MoBo na je typenummer (P2B-LS dus... ;) ) staat je revisie nummer.

Dat is overigens _heel erg_ hardwarematig, heeft namelijk te maken met wat voor componentjes er op je MoBo gebakken zitten... ;)

Dark :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Naar mijn weten is de max. multiplier 8.5x dus met een beetje mazzel kan je er een 850e@952 van maken.[/quote]Multiplier van de CPU maakt niet meer uit, omdat die toch gelocked is. De instelling van je mobo voor je multiplier wordt gewoon genegeerd. Boeit dus niet.

Ik heb zelf ook nog een systeem staan met een P2B-L rev 1.02, met BIOS 1012 (nu de meest recente voor de P2B series) maar die slikt dus absoluut geen Coppermines, krijg geeneens beeld als ik hem dan aanzet, wat ik ook probeer... :'(

jij bent dus een mazzelpik ! :)

Aannames zijn fataal.

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Mja, dat van die muliplier was ik ook achter gekomen... (vroeg me ook al af hoe dat dan moest met celerons > 566mhz)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>BIOS 1012-05 added the Celeron FC-PGA 8.0 ~ 10.5 multiplier support for current
P2B-XX motherboard[/quote]zelf gebruik ik de 1013-beta-4 bios, maar het werte dus al vanaf 1012 final
Oh en nog even over de revisie (rev.), let goed op hoe je dat leest, ook de puntjes zijn van belang,k er is dus verschil tusssen 1.03 en 1.03. verder kan je op het eerste ISA slot meestal het serienummer en de build terugvinden. Bij mij staat er 932016-m6p284-c13-00981 waarbij c13 dan het buildnr is. Wat er op de site(s) van asus staat strookt dus niet met mijn ervaring want daar zegt men dat het pas vanaf 1.04. d02 zal werken met alle p2b-(l)s borden. Naar mijn idee kun je het dus het best even proberen. Oh ja misschien van belang om even de voltage-controller te noemen; 't is een hip6004bcb/h9905cdme. Deze chip bevindt zich tussen de atx-power aansluiting en de power-fan aansluiting.

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

hoi, meer info over de voltage-controllers die op de p2b borden gebruikt zijn:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>The part is a flat surface mount IC, about 10mm*15mm. It sits close to the slots, next to a group of capacitors, and a couple of inductors (the inductors are little 'rings' with wire wrapped round them, and very easy to spot). There are three different 'variants' from the manufacturer. All carry the number HIP6004. The legends are:
HIP6004CB
HIP6004ACB
HIP6004BCB
Now the last two letters can change (technically they imply the 'surface mount' package, and the plastic case). It is the first character after the number that matters.
The BCB, will generate voltages right down to 1.3v, whereas the ACB, will 'stop' at 1.8v, returning 0v for any pattern of bits for the lower voltages. The 6004CB, will also generate right down to 1.3v, but is not compatible with the signals used on the motherboard (it doesn't have 'TTL compatible' inputs, requiring 'open collector' drives).
I just checked the intersil site for you. The HIP6019 is in the same family as the HIP6004, but provides three additional output voltages (could be used for CPU I/O, clock chip, or other things). But disregard that - we only are interested in what core voltages are available.

And like the HIP6004, there is one version of the '6019 that has Vcore range of 1.80V to 3.50V, and another version with a 1.30V to 3.50V range. I'll summarize:

IC Vcore range
HIP6004ACB 1.80V to 3.50V
HIP6004BCB 1.30V to 3.50V
HIP6019CB 1.80V to 3.50V
HIP6019BCB 1.30V to 3.50V[/quote]met andere woorden... Als je een voltage-controller van het BCB type hebt ben je de man, het maakt niet uit of het een 6004 of een 6019 is.

• Cergorach
Thanks for the info folks!

• Cergorach
Alrighty then!

ASUS P2B-LS
Rev: 1.03.
Build: C15
Chip#: BCB

This makes me one happy dude! K'n ik eindelijk wat meer power in m'n mobotje douwen...

Thanks again folks!

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Jij hebt ook mazzel ;) 1.65v gaat met zo'n BCB zeker lukken. Ik raad je een snelle fcpga 100mhz fsb + abit-slotket3 aan die combi werkt bij mij vlekkeloos.
Pagina: 1