Toon posts:

Gitaar opnemen op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag mijn gitaar partijen opnemen op de pc

ik heb een Soundblaster Live Player 5.1 en daar moet ik het mee doen (ding heeft iig een input)

wat heb ik verder nog nodig? iets van een verloop stuk van een dikke Jack-plug naar een kleine?

en welke software heb ik nodig?

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Verloopstukje halen bij de plaatselijke audioboer en recorden met bijvoorbeeld CoolEdit.

Sim-pel. :)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Als je de search gebruikt op 'gitaar' en 'opnemen' dan kom je vast wel wat tegen.

Dit is nl. vaker voorbij gekomen.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 16:43 schreef dominicbout het volgende:
Als je de search gebruikt op 'gitaar' en 'opnemen' dan kom je vast wel wat tegen.

Dit is nl. vaker voorbij gekomen.
heb ik gedaan maar was niet iets bruikbaars bij

ik search altijd voordat ik iets vraag.... :)

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
de vraag is alleen met wat voor doel je wilt opnemen.. gewoon voor de leuk of moet het ook nog kwaliteit hebben?..
vraag me namelijk af hoe goed een gitaar klinkt als ie rechtstreeks in de line in gepropt wordt.. en waarschijnlijk krijg je ook nog wel een behoorlijke portie ruis bij de opname.. denk er in ieder geval aan om alle andere bronnen te muten als je gaat opnemen.. er schijnt nogal wat ruis van de cd en microfoon te komen als je die niet mute..

Verwijderd

Topicstarter
klopt want ik wil wel kwaliteit hebben, maar ik zal eens kijken

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op maandag 18 maart 2002 17:01 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
klopt want ik wil wel kwaliteit hebben, maar ik zal eens kijken
budget?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• nikao
als je goeie kwaliteit wil hebben moet je een microfoon plaatsen voor je versterker, en zo opnemen..
ik weet niet hoe goed de lijn in is van je geluidskaart maar als je dit echt goed wil doen loont het wel om te denken over een (semi-)prof kaartje

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 17:03 schreef Hillie het volgende:

[..]

budget?
€ 0,-

ik heb die SB live net nieuw

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

aha, ik heb ook opgenomen via mijn bleeeh soundblasterlive.
Dat ruis komt vaak door dat andere ingangen nog aanstaan.
Wat heeeeeeel belangrijk is , is dat jou computerkast is geaard en je je kaartje hebt vast geschroefd voor goede aarding.
Wat je daarna moet doen is gewoon alle ingangen uitzetten op je microfoon ingang en je golf/directsound en afspeelregeling na, je 'lijn in' is niet zo geschikt voor zulke zwakke singalen dacht ik.
weet zeker dat je in idergeval wel alle volume regelingen tot je beschikking hebt. Daar bedoel ik dus mee dat de computer alle regelingen laat zien.

Als je dit allemaal gedaan hebt, moet je natuurlijk allen nog een mooi opneem programma hebben. Als het goed is moet je bijna geen ruis meer kunne horen.

Overigens, als je cool gitaar wil spelen, ga dan naar AudiHQ in je creative opstart balk en daarna naar enviromental Audio.
Speel eens wat met de settings en je zal gitaar kunnen spelen met distortion en vette echo's en galm en nog meer!!
Ik raad het je aan, ik doe het zelf ook. Het is een goedkope maar goede oplossing!!

8 )

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 17:20 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
€ 0,-

ik heb die SB live net nieuw
Dan zou je wat dingen kunnen proberen, maar blijft er niet veel over.

Wat ik zelf aan kan raden is 1 of 2 (op verschillende afstanden, moet je maar meer over opzoeken, want dat luistert ook weer redelijk nauw) microfoons voor je versterker zetten en deze via een stel fatsoenlijke voorversterkers je geluidskaart ingooien. Leuke microfoons hiervoor zijn de eeuwig favoriete Shure SM-57, Sennheiser 421, AT 4033 of een Shure KSM32 of 44. Natuurlijk zijn andere microfoons ook te proberen, maar dit zijn dingen waar je aan moet denken. Dan zit je nog met een goede voorversterker, die kosten ook nog leuk wat.

Een optie die tegenwoordig ook redelijk populair is, is iets als een Line6 POD, Johnson J-station (geloof ik) of Behringer V-amp. Dat zijn emulators voor versterker/speaker geluid voor gitaar. Ik hoor er een hoop tevreden geluiden over. De Behringer is het goedkoopst, maar schijnt nog best wat leuks in huis te hebben.

Als je muziek op wilt nemen met je computer, dan ben je geld kwijt. Veel geld. Als je het dan ook nog eens goed wilt doen, dan kost het ook nog es veel bloed, zweet en tranen. Oftewel: oefenen!

Verwijderd

Topicstarter
gitaar pelen dat kan ik wel....

maar ik wil direct van de gitaar naar de pc of moet ik daarvoor een tussenversterker hebben? (lijkt me niet)

en ik zoek alleen nog een goed programma waarmee ik gewoon simpel die dingen in kan spelen (met verschillende effecten) en op kan slaan

Cool edit ofzo is te complex dus dat hoef ik nie

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 18:14 schreef hetisik het volgende:

Overigens, als je cool gitaar wil spelen, ga dan naar AudiHQ in je creative opstart balk en daarna naar enviromental Audio.
Speel eens wat met de settings en je zal gitaar kunnen spelen met distortion en vette echo's en galm en nog meer!!
uhmm dat wil ik graag proberen maar ik zie geen Eviromental Audio staan in AudioHQ ik zie alleen:

Soundfont
Auto EAX
EAX control panel
Keybord
Speaker
Mixer

of heb ik het verkeerde driver pakket??
Op maandag 18 maart 2002 16:42 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
ik wil graag mijn gitaar partijen opnemen op de pc

ik heb een Soundblaster Live Player 5.1 en daar moet ik het mee doen (ding heeft iig een input)

wat heb ik verder nog nodig? iets van een verloop stuk van een dikke Jack-plug naar een kleine?

en welke software heb ik nodig?

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 19:34 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
gitaar pelen dat kan ik wel....

maar ik wil direct van de gitaar naar de pc of moet ik daarvoor een tussenversterker hebben? (lijkt me niet)
Dit icon heb ik geloof ik pas 1 keer eerder gebruikt, maar nu wordt het weer nodig:

|:( Lees je wel wat ik schrijf? Die Line6, Johnson en Behringer, die emuleren dus een fatsoenlijk versterker/speakercabinet-geluid voor gitaar. Daar prik je je gitaar dus in en de uitgang gaat naar je computer.
en ik zoek alleen nog een goed programma waarmee ik gewoon simpel die dingen in kan spelen (met verschillende effecten) en op kan slaan

Cool edit ofzo is te complex dus dat hoef ik nie
Zo moeilijk is dat niet, gewoon even de manual lezen. Niet opgeven als het meer dan 5 minuten kost. Anders is de MS Windows Sound Recorder misschien wel wat. Daar is niets moeilijks aan.

Ik vraag me eerlijk gezegd wel es af waarom ik voor dit soort types nog moeite doe door rond te zoeken voor informatie en ervaringen van anderen hier weer te geven.

Verwijderd

Je kunt m iig niet op de line in aansluiten, het signaal is daar veel te zwak voor en de ingangsweerstand veel te laag.
De ingangsweerstand van een gitaarversterker zit op 1 MegaOhm.
Over de line in zal je gitaar zacht en dof klinken.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 19:42 schreef Hillie het volgende:

[..]

|:( Lees je wel wat ik schrijf? Die Line6, Johnson en Behringer, die emuleren dus een fatsoenlijk versterker/speakercabinet-geluid voor gitaar. Daar prik je je gitaar dus in en de uitgang gaat naar je computer.
[..]
je begrijpt toch wel dat ik niet van die dingen ga aanschaffen? ik wil het doen met de spullen die ik NU heb. ik wil dus GEEN mic gebruiken maar direct vanaf de gitaar (met tussen verserker evt) naarde pc

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 19:44 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
je begrijpt toch wel dat ik niet van die dingen ga aanschaffen? ik wil het doen met de spullen die ik NU heb. ik wil dus GEEN mic gebruiken maar direct vanaf de gitaar (met tussen verserker evt) naarde pc
Zo'n versterkertje ertussen is gratis? Nee, natuurlijk niet. Daar heb je zelfs hele interessante, en relatief goedkope oplossingen voor, zoals de Line6 of Behringer. Voor niks gaat de zon op.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 19:49 schreef Hillie het volgende:

[..]

Zo'n versterkertje ertussen is gratis? Nee, natuurlijk niet. Daar heb je zelfs hele interessante, en relatief goedkope oplossingen voor, zoals de Line6 of Behringer. Voor niks gaat de zon op.
ik heb wel een boss distortion/overdrive pedaaltje maar daar zal het ook wel niet mee gaan.

die line 6 is wel een "beetje" duur (380 euro)
die behringer is 180 euro..... dus laat dat maar zitten

dus ik weet niet wat jij relatief goedkop vindt :?

• nikao
gezien de alternatieven..
ik moet me bij hillie aansluiten ..
je wilt goeie kwaliteit.. maar nix uitgeven?..

en ik riep eerder dat je wel in de line in kan.. maar dat was ff een denkfout van mezelf.. ik heb zo laatst (voordat ik mijn hoontech dsp2000 had) een basgitaar opgenomen..maar dat was een actieve bas.... gitaar zul je dus inderdaad echt eerst moeten versterken... en dan zijn de oplossingen van hillie denk ik wel de aantrekkelijkste..

Verwijderd

Topicstarter
en met dat boss pedaaltje dan?

Verwijderd

Ik gebruik Cooledit om mijn gitaar op te nemen,
je kunt gewoon via je gitaar versterker rechtstreeks op de pc aansluiten op de line in of mic, pas wel op voor feedback....
je kunt zelfs nog een effectenbox er tussen zetten..

Cooledit is een vet programma om dan mee op te nemen, kun je daarna op tijd zang en drums toevoegen etc..

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 19:53 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
ik heb wel een boss distortion/overdrive pedaaltje maar daar zal het ook wel niet mee gaan.
Totaal ongeschikt hiervoor ja. Zeker als je nog een beetje fatsoenlijk geluid wilt.
die line 6 is wel een "beetje" duur (380 euro)
die behringer is 180 euro..... dus laat dat maar zitten

dus ik weet niet wat jij relatief goedkop vindt :?
Dat is allemaal redelijk goedkoop. De andere methoden, via microfoon, zijn nog duurder. De goedkoopste van het stel wat ik genoemd heb, de 57, is toch al gauw 100 Euro. Dan moet je nog een leuke voorversterker hebben. Behringer Ultragain Pro is dan weliswaar het goedkoopste instapmodel, maar die kost ook ruim 200 Euro. Dan heb je nog niet eens fatsoenlijk geluid, omdat je waarschijnlijk een brakke gitaar en/of versterker hebt. Als je je gitaar wat af laat stellen enzo, dan zit je met zo'n Behringer V-amp wel ok. Gewoon paar knoppies draaien en je hebt goed geluid. Met microfoons is het namelijk nog een tijd heen en weer gaan, kijken waar het resultaat goed is.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik doe et met line 6 spul..
weet je.. je hebt een nieuwe voorversterker voor de computer speciaal

kijk op http://www.line6.com
ik ben ff vergeten hoe het heet dat ding, iets met een O d8 ik..
btw. .ze zijn neit supergoedkoop, maar kijk er eens naar,.. (enorm goed geluid zit er in..)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 20:13 schreef wmd het volgende:
Ik gebruik Cooledit om mijn gitaar op te nemen,
je kunt gewoon via je gitaar versterker rechtstreeks op de pc aansluiten op de line in of mic, pas wel op voor feedback....
je kunt zelfs nog een effectenbox er tussen zetten..

Cooledit is een vet programma om dan mee op te nemen, kun je daarna op tijd zang en drums toevoegen etc..
dus drect van gitaar naar de Line-in? zonder tussen versterker?

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 20:08 schreef nikao het volgende:
en ik riep eerder dat je wel in de line in kan.. maar dat was ff een denkfout van mezelf.. ik heb zo laatst (voordat ik mijn hoontech dsp2000 had) een basgitaar opgenomen..maar dat was een actieve bas.... gitaar zul je dus inderdaad echt eerst moeten versterken... en dan zijn de oplossingen van hillie denk ik wel de aantrekkelijkste..
Zelfs een actieve bas kan ik je afraden zo op te nemen. Doe het es met een goede preamp, en je zult versteld staan! :)

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 20:14 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
Wil je goedkoop, of wil je goed geluid. Voor dat eerste, doen! Voor dat laatste, probeer het ook maar, dan zul je zien dat je toch nog even wilt sparen. :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dit is die gitaarshit voor de pc van line6 :)
http://www.line6.com/guitarport/

Verwijderd

Nee, wel natuurlijk aangesloten op de gitaar versterker, en vandaaruit naar de soundcard...

• nikao
Op maandag 18 maart 2002 20:15 schreef Hillie het volgende:

[..]

Zelfs een actieve bas kan ik je afraden zo op te nemen. Doe het es met een goede preamp, en je zult versteld staan! :)
toen had ik nog me oude awe 32 dus dat maakte niet zoveel uit.. heb hem laatst in de hoontech gepropt en moet zeggen dat het op zich wel ok klinkt.. niet ideaal uiteraard maar voorlopig wel goed genoeg.. heb nu ff geen geld meer over voor een preamp :) .. en voor mics heb ik het in princiepe ook niet nodig aangezien de hoontech 2 gebalanceerde xlr ingangen met preamp heeft voor mics..
denk dat een compressor/limiter meer wonderen voor het basgeluid zal doen op dit moment dan een preamp.. (in de studio knallen ze bas vaak ook rechtstreeks en soms nog een spoor extra met microfoon voor een combi)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

nikao.. anders koop je een goedkope behringer DI-box.. zet die op je xlr, en je kan ook perfect (clean) spelen..
dat scheelt enorm veel geld.. (ik ben zelf tevreden over men line6je)

btw..softwarematige preams zuigen gigantisch (heb ik et over programmatjes he)

• nikao
en we vergeten nu de geluidskaart.. lijkt me een aardig belangerijke component in de keten ;) als je echt goed geluid wilt zul je ook een betere kaart aan willen (moeten) schaffen ..

en dit alles kost nu eenmaal geld...(helaas :) )

• nikao
Op maandag 18 maart 2002 20:35 schreef gitaarwerk het volgende:
nikao.. anders koop je een goedkope behringer DI-box.. zet die op je xlr, en je kan ook perfect (clean) spelen..
dat scheelt enorm veel geld.. (ik ben zelf tevreden over men line6je)

btw..softwarematige preams zuigen gigantisch (heb ik et over programmatjes he)
ah.. hier zat ik inderdaad al over te denken.. maar wist niet zeker of die ingang dat wel zo leuk zou vinden.. (zit overigens wel een gain op..) ff spieken bij thomann wat een di kost ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

di..is juist ervoor dat je spulletjes et leuk vinden :)

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 maart 2002 20:33 schreef nikao het volgende:
toen had ik nog me oude awe 32 dus dat maakte niet zoveel uit.. heb hem laatst in de hoontech gepropt en moet zeggen dat het op zich wel ok klinkt.. niet ideaal uiteraard maar voorlopig wel goed genoeg.. heb nu ff geen geld meer over voor een preamp :) .. en voor mics heb ik het in princiepe ook niet nodig aangezien de hoontech 2 gebalanceerde xlr ingangen met preamp heeft voor mics..
denk dat een compressor/limiter meer wonderen voor het basgeluid zal doen op dit moment dan een preamp.. (in de studio knallen ze bas vaak ook rechtstreeks en soms nog een spoor extra met microfoon voor een combi)
Er zijn een hoop preamps met een instrumentingang. Focusrite heeft ze, JoeMeek en nog wel meer. Je moet dan wel richting de duizend gulden gaan denken, dat is het nadeel. :)

Je hebt dan wel een goede microfoonvoorversterker, waar je ook je bas e.d. nog vet op kunt laten klinken!

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik heb geen out op me versterker (ibanez TB25R) maar ik kan natuurlijk gewoon de headphones uitgang gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/guitarbass/gitverst/ibanez-tb25-u.jpg

warvoor dien eigenlijk een foot sw uitgang?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 18 maart 2002 21:35 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
hmmm ik heb geen out op me versterker (ibanez TB25R) maar ik kan natuurlijk gewoon de headphones uitgang gebruiken

[afbeelding]

warvoor dien eigenlijk een foot sw uitgang?
lol..weet je dat niet??
:)
dat is om te switchen tussen clean en vervormd signaal :)

Verwijderd

ik heb een Boss GT3 (effectenplank), daarvan heb ik de headphones aangesloten op de line-in van mn onboard kutkaartje, opgenomen met cooledit en het resultaat vind ik nog best wel aardig... linkje

• nikao
uhm.. ten eerste enorme kraak/ruis .. en zodra je een slag doet klinkt het naar mijn mening al nergens naar..
Pagina: 1