Toon posts:

HD te heet??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal.
Ik zit met een klein probleem. Sinds ik een nieuw moederbord (ASUS met AMD 1600+) word mijn HD (seagate ST320420A 7200RPM) errug heet. Een programmatje gaf aan dat ie 55 graden was. Als ik een spel speel of iets veel doe met de hardeschijf word ie te heet en gaat de PC gewoon uit. Nu heb ik de behuizing eraf gehaalt en is ie stabiel 45 graden. Hoe kan ik het beste mijn HD koelen? Dit is een plaatje van binnenin:
http://www.xs4all.nl/~cpvers/kast.jpg
Groetjes Rogier

• Akropolis
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 15:28

Akropolis

Still stupid...

Bij een 7200 RPM schijf kan je het beste een HDD koeler kopen bij de lokale computerboer.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Behalve een hdd koeler, kan je ook extra casefans monteren, dat scheelt ook. Round dan wel je IDE kabels (wat een zooitje in je kast :Y) ).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Aantal posts: 1
Welkom @ GoT

een Seagate heeft volgens mij niet eens een temp sensor(weet ik niet zeker).
zover ik weer alleen IBM.

maar monteer flink wat casefans, dat koelt zeker.
ik heb voor mijn hdd een 80mm fan opgehangen en nou is mijn hdd koel(ik denk 22c dus kamertemp).

dit is mijn case
[topic=431813]
dan kan je wat ideetjes opdoen voor het netjes maken van je case.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17
Op maandag 18 maart 2002 16:41 schreef Rogier21 het volgende:
Dag allemaal.

Bla bla bla ;)

Groetjes Rogier
Ten eerste newbie: je hoeft niet je naam bovenaan te zetten hoor en ook niet af te sluiten met Groetjes 8-)

Ten 2de:
Misschien is deze wat voor je:
Thermaltake introduceert de HardCano series
goed het is geen goedkope hard disk koeler maar hij is wel goed :9~

Ten driede:
hier nog wat links/reviews
Review 1
Review 2
Review 3
Review 4
Review 5
*D

(ff een spel foutje verbeterdt :Y))

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 16:48 schreef Rave17 het volgende:
...
Misschien is deze wat voor je:
Thermaltake introduceert de HardCano series
goed het is geen goedkope hard disk koeler maar hij is wel goed :9~
...
die ziet er niet slecht uit :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al zo'n fan erop staan word het zaakie niet een beetje veel DBtjes ik wil ook nog muziek kunnen horen :P Maar ik kan niks doen aan die draden want die zitten allemaal aan de voeding vast. Misschien toch maar hightower kopen

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 16:54 schreef Rogier21 het volgende:
Ik heb al zo'n fan erop staan word het zaakie niet een beetje veel DBtjes ik wil ook nog muziek kunnen horen :P Maar ik kan niks doen aan die draden want die zitten allemaal aan de voeding vast. Misschien toch maar hightower kopen
je kan een stille FAN kopen of je zet hem op 5v(of 7v) ipv 12v
dan is je fan al een heel stuk stiller.

offtopic:
ik zit ook langs een straaljager, maar ik ben er aan gewend.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 17:00 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

je kan een stille FAN kopen of je zet hem op 5v(of 7v) ipv 12v
dan is je fan al een heel stuk stiller.

offtopic:
ik zit ook langs een straaljager, maar ik ben er aan gewend.
Ik had gevraagd of ze geen stillere hadden maar dat hadden ze bij MyCom niet. Mijn voeding is trouwens ook zo heet, misschien omdat een halve cm nog achter de kast verscholen zit? Dit IDE kabel naar de HD is trouwens even heet als de HD zelf, hij smelt zowat :S

Verwijderd

Zorg om te beginnen dat alles kan ventileren, plaats je pc dus altijd vrij, zorg voor ruimte om je kast heen... Ik zou als ik jou was ook je kast een beetje ordenen, het is nogal een sootje, bind gewoon eens wat kabels aan elkaar met kabelbinders etc, hoe meer ruimte in je kast hoe beter de ventilatie.....

Verwijderd

Grappig, ik wou net een topic openen want ik had ook dit probleem. Op de meest vreemde momenten reboot m'n computer soms.. maar altijd wel als ik ergens mee bezig ben. Nu zag ik vlak voor de vorige keer dat ie reboote dat m'n hd 49 graden (hijs nu 44) was. Het kan dus dat je computer er mee nokt als je hd te warm wordt?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
M'n IBM 60GXP 40 Gb 7200 rpm wordt zonder koeler ook dik 45 graden intern en extern 35

Met koeler 25 extern en intern 27.
Scheeld dus nogal!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar een mooi rond gat zaag in mijn zijkant en daar een heel grootte fan in zet :) Want als ik nu mijn BIOS op 1400MHZ ipv 1050 zet dan stopt ie ook (overhitting)

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 18:56 schreef Gman het volgende:
M'n IBM 60GXP 40 Gb 7200 rpm wordt zonder koeler ook dik 45 graden intern en extern 35

Met koeler 25 extern en intern 27.
Scheeld dus nogal!!
Heb je daar een programma voor om dat te meten?
Kun je dan ff een linkje geven? :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Verwijderd

ik heb een 8x8 cooler bij mijn hd zitten, die op 7 volt draait, hij zuigt lucht van buiten naar binnen, en vervolgens wordt die lucht weer naar buiten gezogen door een fan aan de achterkant van mijn kast die op 12 v draait.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/schullerclan/FAN_HD.jpg
ik heb die pic net gemaakt, terwijl ik dit verhaaltje zat te schrijven. ben ff met me hoofd in me pc gedoken... en ja, ik moet me hd-kabels nog rounden....

fan kost 5 euro, en werkt perfect, mijn HD wordt niet warmer dan 23/24 graden.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je kan ook gewoon een coolermaster hdd cooler kopen en dan de fan niet aansluiten ,een geluidsloze goed koelende oplossing :)

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 20:22 schreef Rogier21 het volgende:
Ik denk dat ik maar een mooi rond gat zaag in mijn zijkant en daar een heel grootte fan in zet :) Want als ik nu mijn BIOS op 1400MHZ ipv 1050 zet dan stopt ie ook (overhitting)
Dat ligt niet aan oververhitting. Lees de Overclocking Guide in de OCM FAQ eens, staat heeel veel handige info in over het overclocken... De truck bij dit soort dingen is een airflow in je kast creeren. Hte beste kan je vooronderin en bovenachterin 1 of 2 fans zetten. Dan zuigt ie voor koude lucht aan, en blaast ie et achter weer uit. Het is wel belangrijk dat de fan achteraan boven hangt, want de warme lucht van al je componenten stijgt op... Je kan als extra zoals schaapie een 80mm fan voor je HDD hangen..

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 21:55 schreef Bartjuh het volgende:
Je kan ook gewoon een coolermaster hdd cooler kopen en dan de fan niet aansluiten ,een geluidsloze goed koelende oplossing :)
Ik heb die cooler van de cooler master DCD-4002 eruit gehaald want dat ding maakt een klere herrie.

Ik zie iedereen temperaturen noemen van zijn hdd maar ik zou niet weten hoe ik daar achter moet komen :?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 22:17 schreef The_FrankO het volgende:

[..]

Ik heb die cooler van de cooler master DCD-4002 eruit gehaald want dat ding maakt een klere herrie.

Ik zie iedereen temperaturen noemen van zijn hdd maar ik zou niet weten hoe ik daar achter moet komen :?
Tell me, ik heb precies het zelfde gedaan. Volgens mij is er een prog waarmee je je temp uit kan lezen, ben alleen de naam effe kwijt.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alcoholic/backPSU.jpg

Zo zijn mijn HD's lekker koel gehouden, na enkele uren kopieeren ongeveer 35C, max.

De foto kan wel ff pleite zijn, @home server is weer eens naar de klote as usual...... mn site laden duurt ook enkele minuten.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 21:47 schreef schaapie het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/schullerclan/FAN_HD.jpg
zo heb ik het dus ook. een Chieftec kast met van die plastic dingen voor de fans.
zie [topic=431813]
maar mijn ide kabels zijn wel veel netter en de voedings kabels ook.
Afbeeldingslocatie: http://www.digiskin.net/kingofdos/casemod/fan_hdd.jpg
beetje webcam fototje. was te donker daar, anders was ie wel goed.

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
55 graden is wel erg warm inderdaad... Ik heb zelf een seagate barracuda IV zonder extra koeling (hangt wel in de airflow in de onderste HDD bracket), en die komt niet boven de 38 graden. Misschien een koelertje erop monteren?

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Het progje waarmee je de temperatuur mee uitleest heet HDDTemperature en is hier te downloaden... (werkt niet bij elke hd!)

Fan ervoor zetten scheeld echt enorm (bij mij ongeveer 15 graden) maar die gaat morgen snel weer weg want ik ga hem waterkoelen *D...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik idd maar wat fans ga halen vamiddag en wat kabelbinders, want ik heb gister eens goed gekeken en de airlow bij mij is echt 0. De videokaart is heet, IDE kabels, voeding, HD en de processor. Nu heb ik de zijnkanten eraf gehaald en er een grootte keukenfan erop gezet, werkt perfect!

Verwijderd

kzou niet zo'n goedkope hd-cooler kopen, de dingen maken een vreselijke herie :r

Verwijderd

Heb laatst een test gelezen over 7200 rpm schijven, blijkt dat ze helemaal geen koeling meer nodig hebben tegenwoordig, alleen de oudere modellen hadden dit eventueel nodig. Techniek verbeterd, wrijving wordt natuurlijk steeds minder.

Als ie echt te warm wordt doe s iets aan je airflow, je hebt nogal een warboel van je kabels.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 21:55 schreef Bartjuh het volgende:
Heeft die cooler dan nog wel een functie??
ik heb hem zelf ook, en ik ben geen kenner, maar volgens mij heeft de bovenkant van de coolers een beetje de functie van koellichaam???
Pagina: 1