[KT7A] Waarom werkt m'n WCD 60 gig niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ok, volgende probleem:
WCD Caviar 60 gig 7200 RPM retail (ja, 90% korting via ma's PC Privé en ze zat niet aan d'r 5000 piek na een nieuwe laptop ;) ) gekocht, ik aansluiten via 80-polaire kabel die erbij zat, doet nix.
Aha, dan maar eens via m'n oude 80 polaire kabel proberen, want die werkt 100% zeker. Damn, ook niet.
Ff wat master/slave settingkjes enzow klooien... damn, nog steeds niet!
Hmm, zou 'ie DOA zijn? Ander 'putertje d'r bij en testen maar. Hey weird, hij werkt!
Hmm, misschien mobo die niet meer dan 20<x<?? gigabyte ondersteunt. Ff bios updateje dan maar. AAAAARGH, nog steeds niet *begint geirriteerd te raken*
Hmm, ff doorzetten, zit leuk flopje bij met WCD Tools, onder ander om te zorgen dat ie wel grote HD's aankan. Damn, zelfs dat proggie kan 'm niet vinden!
Hmm, power connector kabeltje die naar z'n grootje is dan? Ook niet :(
Hmm, *schopt tegen hard voorwerp aan* dit ziet eruit als een vaag probleem... laat ik de experts op GoT maar raadplegen, ik heb zo'n beetje alles geprobeerd! (hoor ik terwijl ik dit tik dat Abit KT7A gewoon 60 gigs moet ondersteunen...

Ok, wie van jullie kan me helpen met dit afschuwelijk irritante en (voor mij) onoplosbare probleem?

Verwijderd

Ziet windows je schijf niet, of ziet de BIOS hem niet?

spint de schijf nog wel op???

• sdomburg
Op maandag 18 maart 2002 16:16 schreef Brop het volgende:
Ziet windows je schijf niet, of ziet de BIOS hem niet?

Ik dacht dat ik 't al aardig duidelijk had gemaakt, maar de HD werkt dus wel, de Bios ziet 'm dus niet.

• sdomburg
Ok, aan het aantal replys te zien is dit dus geen n00b vraag, anders had wel iemand geantwoord. Ff wachten op de echte tweaker dan maar ;)

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 13:19
Misschien is het handig als je je bios de schijf laat detecteren. In de bios instellingen kun je meestal autodetect doen waarmee je bios automatisch de instellingen voor de schijven invult. Of heb je soms het ide kanaal waarop de desbetreffende schijf hangt op "none" staan ofzo?
Ik weet verder niet wat je allemaal nog meer geprobeerd hebt in het bios e.d. omdat je dat verder niet verteld.

• sdomburg
Op maandag 18 maart 2002 17:13 schreef Sailorman het volgende:
Misschien is het handig als je je bios de schijf laat detecteren. In de bios instellingen kun je meestal autodetect doen waarmee je bios automatisch de instellingen voor de schijven invult. Of heb je soms het ide kanaal waarop de desbetreffende schijf hangt op "none" staan ofzo?
Ik weet verder niet wat je allemaal nog meer geprobeerd hebt in het bios e.d. omdat je dat verder niet verteld.
\

Ok sorry dat ik dat niet verteld heb, zal dat nu ff doen. Standaard staat alles in m'n bios al op autodetect, maar ik heb net ook manual alles ingesteld. Ook daat mag niet baten. Daar ligt het probleem dus ook niet. Maar wel goed dat je dat vraagt, omdat ik vast iets n00berigs vergeten ben!

• sdomburg
:'(

Verwijderd

is er geen bios die grotere hd supporten ?

• sdomburg
Ik denk niet dat 't aan de bios ligt, aangezien het WD tooltje 'm ook niet kan vinden...

• sdomburg
*SCHOP* :o

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmm.. Als die schijf wel op een andere pc werkt, lijkt het me dus niet een probleem van de hdd..

Heb je nog andere hdd's op dat bordje hangen? En heb je daar al andere hdd's op geprobeerd? 't klinkt alsof je ide-controller rot is ofzo..

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik zou het rot voor je vonden, maar is je mobo niet verrot? Hang er eens een andere HD aan, als die wel gedetecteerd wordt is er echt iets vreemds aan de hand.

Wanbeleid is ook beleid.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 13:51 schreef agent327 het volgende:
Ik zou het rot voor je vonden, maar is je mobo niet verrot? Hang er eens een andere HD aan, als die wel gedetecteerd wordt is er echt iets vreemds aan de hand.
Er hangt dus al een HD aan, m'n "oude" WCD 20 gigabyte! En als me mobo kaduuk is vinnik dat niet erg, want d'r zit nog garantie op :P.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 13:49 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Als die schijf wel op een andere pc werkt, lijkt het me dus niet een probleem van de hdd..

Heb je nog andere hdd's op dat bordje hangen? En heb je daar al andere hdd's op geprobeerd? 't klinkt alsof je ide-controller rot is ofzo..
Kan het nu alleen nog maar m'n mobo zijn dan, want dan ga ik 'm mooi ff omwisselen. Maar eigenlijk denk ik dat ik alles al heb uitgesloten wat er kapot kan zijn. Ik heb dus geen flauwe idee waaraan het kan liggen...

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:01

Sherlock

No Shit

Die oude schijf die erin hangt, staat die als master? Of Cable select oid? Ik heb het nl. ook een keer gehad dat ik er een schijf in had zitten die als master (single) ingesteld stond.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 14:39 schreef JerryH het volgende:
Die oude schijf die erin hangt, staat die als master? Of Cable select oid? Ik heb het nl. ook een keer gehad dat ik er een schijf in had zitten die als master (single) ingesteld stond.
Ik heb ALLE mogelijke master/slave/single/cable select instellingen al geprobeerd. Dat is het dus iig NIET.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

jammer

edit:
Als je die oude schijf er nu uit haalt en je zet die nieuwe erin als master?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:37

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Probeer eens alle mogelijke (en onmogelijke) jumperinstellen van die schijf uit... ook alle jumpers van die schijf weghalen wil ook nog wel eens werken.. ik heb er ook een keer flink mee gekloot voor dat ik m'n WD schijf werkend had.

Succes!

EDIT: hmm, iets te snel gelezen, maarhe heb je het ook helemaal zonder jumpers geprobeerd?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 14:45 schreef Sparhawk het volgende:
Probeer eens alle mogelijke (en onmogelijke) jumperinstellen van die schijf uit... ook alle jumpers van die schijf weghalen wil ook nog wel eens werken.. ik heb er ook een keer flink mee gekloot voor dat ik m'n WD schijf werkend had.

Succes!
Been there done that, nog niet zonder jumper geprobeerd, wel met twee jumpers voor manual instellingen. Ik zal 't een szonder jumper doen (wel weird dat ie t met jumper geowon doet in andere comp als t zou werken...

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Op dinsdag 19 maart 2002 14:47 schreef sdomburg het volgende:
[..]

. Ik zal 't een szonder jumper doen (wel weird dat ie t met jumper geowon doet in andere comp als t zou werken...
Hangt dus ook van de jumpers op je andere schijf af

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 14:51 schreef JerryH het volgende:

[..]

Hangt dus ook van de jumpers op je andere schijf af
Euh, doh! Heb heus wel een op slave gezet, ander master en andersom, en alleen met single jumper op een kabel gezet etc.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 14:45 schreef Sparhawk het volgende:

Succes!

EDIT: hmm, iets te snel gelezen, maarhe heb je het ook helemaal zonder jumpers geprobeerd?
Ok, zonder jumpers heb ik net getest en dat werkt ook niet. Had ik eigenlijk al verw8, maar ik wil alles wel proberen nu...

Verwijderd

Ligt het misschien aan UDMA/ATA settings? Dat je moederbord de snelheid automatisch te hoog insteld of zo? Probeer eens handmatig een lagere snelheid in te stellen in je bios.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 14:56 schreef TomG het volgende:
Ligt het misschien aan UDMA/ATA settings? Dat je moederbord de snelheid automatisch te hoog insteld of zo? Probeer eens handmatig een lagere snelheid in te stellen in je bios.
Ik heb 'm dus al handmatig ingesteld... geen effect :'(

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 15:37

AleXtc

Wannabe Pirat

trek nou alle ide kabels er eens uit op je mobo,
gebruik de ide slot die aan je opstartschijf zat en trap die schijf eens op dat slot, misschien is idd je andere ide brak

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:03 schreef AleXtc het volgende:
trek nou alle ide kabels er eens uit op je mobo,
gebruik de ide slot die aan je opstartschijf zat en trap die schijf eens op dat slot, misschien is idd je andere ide brak
Ik heb dus eerst gezorgt dat m'n eerste 20 gig HD 't deed. Toen heb ik DEZELFDE power connector en ide kabel in de nieuwe gestopt, zonder resultaat.

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

nou nog een keer proberen in alle jumperstanden, slave master etc etc etc

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:07 schreef AleXtc het volgende:
nou nog een keer proberen in alle jumperstanden, slave master etc etc etc
Ook dat gedaan. Ik begin zo langzamerhand behoorlijk 't idee te krijgen dat dit probleempie niet zo 1-2-3 op te lossen valt. Misschien maar al m'n hardware eruit trekken en alleen mobo+cpu+cooler+videokaart+60 gig HD proberen... en als dat niet werkt terug naar de Xenon om m'n mobo om te wisselen.

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

krij een vaag vermoeden dat je ide kabel brak is.......

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:11 schreef AleXtc het volgende:
krij een vaag vermoeden dat je ide kabel brak is.......
En waarom werkt ie dan wel met m'n andere HD, en als ik een gloednieuwe kabel neem werkt ie nog steeds niet?

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

ik ga er vanuit dat je het hoort omdat je er niks verder in hebt hangen van schijven enzo

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:14 schreef AleXtc het volgende:

ik ga er vanuit dat je het hoort omdat je er niks verder in hebt hangen van schijven enzo
Ik zal ff cd-rom en andere HD weer ff afkoppelen om te luisteren. Bitte ein moment...

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Wij gebruiken alleen maar wd hier. De laatste tijd hebben we redelijk wat problemen met die dingen, vaak wordt de hd pas gedetecteerd als ie als slave is gejumperd. ( ik weet dat je dat al hebt geprobeerd)
Maar misschien heb je er toch iets aan.

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:17 schreef wizzzzzz het volgende:
Wij gebruiken alleen maar wd hier. De laatste tijd hebben we redelijk wat problemen met die dingen, vaak wordt de hd pas gedetecteerd als ie als slave is gejumperd. ( ik weet dat je dat al hebt geprobeerd)
Maar misschien heb je er toch iets aan.
Jep, heb 'm al slaafje gemaakt van m'n Cd-rom speler en van m'n andere HD, dussss....

edit:
en dat helpt dus ook niet

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:14 schreef AleXtc het volgende:

Ok, naar intens luisteren vanwege (het gelukkig monotome) geluid van m'n straaljager Orb, hoorde ik 'm nog net wel opspinnen. Dat moet ook wel, anders zou 'ie 't in de andere compu óók niet doen!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

dussss...? nog niets?

• PlexFreak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:46
Al eens met een andere voeding geprobeerd? (+300W)

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:34 schreef PlexFreak het volgende:
Al eens met een andere voeding geprobeerd? (+300W)
Nee, maar waarom zou m'n 230W voeding één 20 gig WCD 7200 RPM én een Creative 48x CD-ROM wél trekken en één 60 gig WCD 7200 RPM niet? Klinkt niet logisch.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Probeer je jumper op je HDD in te stellen als volgt. De onderste pin van Master en de onderste pin van Slave, daar moet je die jumper overheen schuiven. Het klinkt gek, maar dat is de factory default. Dan aan het uiteinde van je IDE1 aansluiten en voor de rest helemaal niets aansluiten. Kijk zo eens of ie het doet. Als ie dat niet doet, dan slikt jouw mobo die schijf kennelijk niet. Zou wel heel zuur zijn.

I think, therefor I am.....I think.

• PlexFreak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:46
Dit is namelijk een probleem dat zich met dit bord (deze chipset) vaak voordoet.(maar dan meestal met CD-R/RW drives)

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:53 schreef PlexFreak het volgende:
Dit is namelijk een probleem dat zich met dit bord (deze chipset) vaak voordoet.(maar dan meestal met CD-R/RW drives)
Aha, en is dat een geldige reden om 't bordje terug te brengen?

edit:
geldende moest geldige zijn

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 15:53 schreef Ricochet het volgende:
Probeer je jumper op je HDD in te stellen als volgt. De onderste pin van Master en de onderste pin van Slave, daar moet je die jumper overheen schuiven. Het klinkt gek, maar dat is de factory default. Dan aan het uiteinde van je IDE1 aansluiten en voor de rest helemaal niets aansluiten. Kijk zo eens of ie het doet. Als ie dat niet doet, dan slikt jouw mobo die schijf kennelijk niet. Zou wel heel zuur zijn.
Dat heet single. Heb ik dus al geprobeerd...

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 11:22

SuperTrooper

Weet hoe het is

HD is UDMA133 en Mobo is max UDMA100? En om de een of andere stomme reden weigert de HD een stapje terug te doen?

'tis maar een idee ;)

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

• sdomburg
Op dinsdag 19 maart 2002 17:36 schreef SuperTrooper het volgende:
HD is UDMA133 en Mobo is max UDMA100? En om de een of andere stomme reden weigert de HD een stapje terug te doen?

'tis maar een idee ;)
Ja, maar op een oudere P3 (1 gHz) met ouder mobo doet ie 't wel goed? Lijkt me dus mobo probleemje...

• sdomburg
[update] Ok, ik heb Xenon waar ik m'n moederbord heb gehaald al gemaild, want ik vermoed een brakke IDE controller [/update]
Pagina: 1