Op maandag 18 maart 2002 16:57 schreef GoGoHaRrY het volgende:
Over de geluidskwaliteit van DTS tegenover Dolby Digital, DD is verder compressed dan DTS en DTS heeft een bredere bandbreedte. Ik hoor het verschil duidelijk.
Zoals ik al zei, dat is ongeveer hetzelfde als mensen die roepen dat ze mp3 ALTIJD horen. Dan doen we een keer een blinde test en dan blijkt dat bijna niemand echt significant verschillen hoort tussen 128kbit en origineel en dat al helemaal niemad de 160kbitters en hoger er uitpikt.
En dat is dus luisteren om verschillen te horen. Zo luister je naar een film niet. Sterker nog, bij een film is 80% van je aandacht gericht naar het beeld, de enige keer dat je op het geluid let, is als je het luistert in een winkel, als je zelf eens wil testen hoe goed het wel niet klinkt, of als je patst naar je vrienden om te laten horen hoe goed het klinkt.
Bovenstaande drie redenen zijn voor mij alledrie geen redenen om naar DTS te upgraden. De verschillen zijn namelijk ERG klein.
Op maandag 18 maart 2002 16:57 schreef GoGoHaRrY het volgende:
Over de geluidskwaliteit van DTS tegenover Dolby Digital, DD is verder compressed dan DTS en DTS heeft een bredere bandbreedte.
Klopt, de verschillen zijn er zeker, maar ze zijn meer dan subtiel.
Ik hoor het verschil duidelijk.
Ja, het staat een stuk harder ineens!
Op maandag 18 maart 2002 17:07 schreef cruncher het volgende:
Juist ja zo is het en niet anders......
Luister maar eens naar dvd van chicken run of U571 en switch eens tussen dd5.1 en dts, dan weet je wat het verschil is.........

Ja, erg erg subtiel.
Mag ik eens weten met wat voor set jullie spelen? Want ook mensen met een pc speakerset beweren verschil tussen DTS en DD te horen, en dat is echt werkelijk een extreem lachertje. Het verschil wat je hoort zit hem echt bijna volledig tussen je oren, en niet in je oren. Het feit dat ook mensen met zo'n paupersysteem het beweren te horen, is voor mij nog een sterke aanwijzing dat het zo is. Naast het feit dus, dat ik mezelf een behoorlijke muziekliefhebber vind en altijd op zoek ben naar verbeteringen, speakers goed kan beoordelen (heb ik dan gehoord van ex collega's in een hifiwinkel en klanten) en echt amper verschil hoor in DTS DD enzo. En
Echt niet dat ik doof ben ofzo hoor, ik bekijk en beluister het allemaal gewoon rationeel. Ik geloof niet dat als sony roept dat DTS ineens beter is en dat ik het moet hebben, dat het gelijk zo is. Ik ben vrij sceptisch (en ik gok ook behoorlijk irritant volgens jullie

).
Ik wil wel een test doen, jullie beweren het duidelijk te horen, ik beweer dat het niet zo is. We gaan een scene uit een film kijken, dat doen we 20 keer. en dan kies ik random of het DD of DTS is. elke keer pas ik het volume ook aan, zodat DTS soms harder is, de andere keer DD weer etc etc.
Als jullie dan meer dan 80% van de keren de goede compressiemethode raken, krijgen jullie alletwee 50 euro van mij, maar horen jullie het niet, dan krijg ik 500 euro van jullie samen. (Je hoeft namelijk geen 100% score te halen en ik weet immers niet zeker dat jullie het echt niet kunnen horen en jullie weten wel 100% zeker dat je het wel altijd hoort bij die films op jullie set
(zeggen jullie)).
Geloof me maar, het zit echt voornamelijk tussen je oren. Alleen bij concertmuziek of muziekDVD's op een
respectabele set (en daar tel ik mijn set niet eens onder) zou je weleens verschillen kunnen horen.