Toon posts:

[CM] Fanbus vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist het zelf niet 100% zeker dus ik dacht ik post de tekening effe van het idee, maar me vraag is nu, is dit nou niet een versterker zo, want dat is niet wat ik wil.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/shuvit/fanbus.jpg

De nodige weerstanden zitten er wel tussen, maar heb ik dus niet getekend.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:45

reiker

dan jij!

als dit jouw idee is van een versterker dan zou ik nog eens in de HiFi winkel gaan kijken als ik jou was :D

maar even zonder gekheid, wat bedoel je met "versterker" ?

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
een transistor kan versterkend werken meende ik, maar kan er ook naast zitten :? niet dat ie strax ipv 12 ineens 24 volt op me fan smijt :)

• reiker

reiker

dan jij!

waarom zit er een transistor tussen dan ....? ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet zo'n electronica expert, maar ik weet wel dat ik geen transistoren in mijn fan/baybus heb gesoldeerd :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
die led heeft 3 pollen, de schakelaar ook... reken maar uit, dat gaat dus niet lukken :)

• reiker

reiker

dan jij!

in mijn baybus heb ik vijf schakelaars voor 12/0/7 volt en bi-color leds (rood en groen :)) maar ik geef je op een briefje dat er geen transistoren in zitten. ik zal kijken of ik het schema nog ergens kan vinden....

ik heb wel zes-polige, zogenaamde DPDT (double pole double throw) schakelaars gebruikt ipv de SPDT (single pole enz.) variant die jij gebruikt.

edit: plaatje gevonden
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1670643882

het is niet mijn schema, ik heb het ook van iemand gekregen :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
jah kijk, jij hebt 6 pollig ik dus 3 (klein rekenfoutje van me zelf |:() dus ik kwam aan het ombouwen :D

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Op maandag 18 maart 2002 14:48 schreef reiker het volgende:
waarom zit er een transistor tussen dan ....? ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet zo'n electronica expert, maar ik weet wel dat ik geen transistoren in mijn fan/baybus heb gesoldeerd :)
Een transistor werkt met 2 soorten signalen: namelijk hoog en laag (zeg maar veel en weinig V)

Als een transistor wordt gevoedt met meer dan 0,7V dan geeft hij een laag signaal af en als hij met minder dan 0,7V wordt gevoedt dan een hoog signaal. Dus het idee van een vesterker is helemaal niet zo gek, alleen ik weet niet of dit hier ook het geval is. :?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 08:13
Nee, de transistoren werken niet als versterker op deze manier. Ze kunnen wel als versterker werken, maar dan in een andere omgeving. Het idee van een versterker is dat je een hele hoge spanning op de transistor zet. Door nu een lage spanning op de ingang te zetten, kan er een hoge spanning op de uitgang komen. Maar die uitgangsspanning kan nooit hoger worden dan de spanning waar ie mee gevoed wordt... Dus in jouw geval kan je nooit boven de 12V uitkomen...

Ikzelf heb nog niet met dual-color leds gewerkt, maar hebben deze niet 2 pootjes??? Als het wel zo is als in jouw schema, dan brandt er ALTIJD 1 kleur, en afhankelijk van de stand van de schakelaar wordt ie gemengd met de andere kleur. Is dat wat je wilt???

Anders kan ik ook wel ff een schematje maken waarbij je geen transistoren nodig hebt, maar wel hetzelfde bereikt. Moet je wel ff zeker weten of een dual-color led 2 of 3 pootjes heeft...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

zo komt er of 12V OF 5V op je led te staan. lijkt me niet gezond. niet lullen over weerstanden want als je het uitrekend op 12V dan brandt ie bij 5v niet of bij 5v wel en bij 12v nooit meer :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Banzi
Op de manier waarop hij zijn schema heeft getekent, staat er ALTIJD 12V EN 5V op!!! Dan heeft dat hele ledje geen zin meer... Ik weet niet hoe ik hier plaatjes moet posten... als je meer info wilt hebben, moet je maar mailen naar banzi@cyberdude.com

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 14:52 schreef Shuvit het volgende:
jah kijk, jij hebt 6 pollig ik dus 3 (klein rekenfoutje van me zelf |:() dus ik kwam aan het ombouwen :D
klein foutje
1 polig= 3 pootjes Single Pole Double Throw
2 polig= 6 pootjes Double Pole Double Throw
...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 16:36 schreef Oxigun het volgende:
zo komt er of 12V OF 5V op je led te staan. lijkt me niet gezond. niet lullen over weerstanden want als je het uitrekend op 12V dan brandt ie bij 5v niet of bij 5v wel en bij 12v nooit meer :)
beter lezen, dr zitten weerstanden voor de led, elk met een andere waarde.... ik heb ze alleen niet getekend.

• Banzi
Op maandag 18 maart 2002 18:10 schreef Shuvit het volgende:

[..]

beter lezen, dr zitten weerstanden voor de led, elk met een andere waarde.... ik heb ze alleen niet getekend.
Inderdaad... Als je aan de rode en de gele draad in jouw schema aan de dual-color led weerstandjes zet, zullen ze echt niet doorbranden (als je de juiste waarde hebt). Maar zie je zo ook niet dat je ledjes ALTIJD branden??? Ongeacht hoe de schakelaar staat??? Ik kan je wel helpen aan een schema... Weet alleen niet hoe ik hier plaatjes kan planten... Weet je ook zeker dat je 5V wilt hebben??? Voor een 12V fan is dat wel heel erg weinig. Ik denk datje beter 12V en 7V kunt gaan gebruiken... Is nog eens makkelijker te maken ook...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 18:25 schreef Banzi het volgende:

[..]

Inderdaad... Als je aan de rode en de gele draad in jouw schema aan de dual-color led weerstandjes zet, zullen ze echt niet doorbranden (als je de juiste waarde hebt). Maar zie je zo ook niet dat je ledjes ALTIJD branden??? Ongeacht hoe de schakelaar staat??? Ik kan je wel helpen aan een schema... Weet alleen niet hoe ik hier plaatjes kan planten... Weet je ook zeker dat je 5V wilt hebben??? Voor een 12V fan is dat wel heel erg weinig. Ik denk datje beter 12V en 7V kunt gaan gebruiken... Is nog eens makkelijker te maken ook...
dan moet er een complete element tussen komen, je kan namelijk een fan niet achter een weerstand zetten, dan weet je zeker dat de weerstand door fikt. Kep ze nu ook op 5v, alleen met ledjes die 1 kleur hebben, dat wou ik veranderen :)

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 18:28 schreef Shuvit het volgende:

[..]

dan moet er een complete element tussen komen, je kan namelijk een fan niet achter een weerstand zetten, dan weet je zeker dat de weerstand door fikt. Kep ze nu ook op 5v, alleen met ledjes die 1 kleur hebben, dat wou ik veranderen :)
hoog genoeg wattage nemen..
Pagina: 1