Toon posts:

Hulp bij samenstellen DivX/mp3-bak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend een inomplete pc gekregen bestaande uit de volgende onderdelen:
- Aopen miditower met 235 watt PSU
- Aopen AX59Pro MB
- AMD K6-2/350 CPU + koeler
- 64 Mb PC100 SDRam
- Diamond Speedstar A70 8Mb TV-out
- Rockwell 56K6 modem ISA
- Aopen 40x CD-Rom
- 15 inch monitor (niet 100% meer)

Nu ben ik dus wat aan het rondkijken naar de onderdelen (HD, geluidskaart, floppy, toetsenbord, muis) die ik nodig heb om hier een compleet systeempje van te maken. Het lijkt mij wel leuk om er een pc-tje bij te hebben die gebruikt kan worden als multimedia-bak, dus voor het afspelen van mp3 en divx.
Vooral wat betreft het laatste twijfel ik nogal aan de snelheid.

Wat raden jullie mij aan?
Bij voorbaat al opgeven of evt. een CPU upgrade en zo ja, welke dan? Of iets anders?
Divx moet 100% vloeiend afgespeeld kunnen worden, anders is voor mij de lol van het kijken van een divx-je er al af.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Ik denk dat als je de windows installatie "schoon" houd, DivX er net goed op draait. Als je aan een CPU upgrade zit te denken kan je er waarschijnlijk max een 500 Mhz CPU in doen en heb je nog steeds niet genoeg power.

Ik zou gewoon proberen wat ie doet met DivX voordat ik er geld aan zou uitgeven. ff Harddisk en Sound uit een andere bak ....

Murphy was an optimist

Verwijderd

DivX moet wel lukken, denk ik. (ik gebruik een P2/350, maar wel met 128 MB RAM)
Misschien kun je ergens nog wat (2e hands)geheugen krijgen?

• Dikdoan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06-2025

Dikdoan

Kijk, ik kan nog lopen

Ik gebruik een AMD K6(II) 350 als pc en divx schokt behoorlijk. Ik heb er wel een hele boel junk op staan. zoals virusscanner, firewall en meer van dat soort junk op de achtergrond. (wel 256 mb intern). Ik denk niet dat de proc snel genoeg is om leker te kunnen kijken. Ik gebruik zelf om divx te kijken een laptop met een P(III) 700 processor. Dat werkt goed.

Zolang ie het blijft doen....

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
Hmm.. Ik dacht dat die K6 serie toch net iets te licht was voor goede divx..

Lees ook dit topic even: [topic=369239/1/50]

En verder natuurlijk [search=divx processor]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik heb zelf amd k6-2 @ 400 mhz :) (66*6), en deze trekt niet een divxje :(, of hele lichte haalt ie meestal wel :).
Ik denk persoonlijk voor een leuke divx/mp3 bak :), dit :
Intel Pentium 3 rond de 500 á 600 mhz
Matrox g550 Dualhead DDR met tv-out :)
De rest is wel goed ;)....

En dan je matrox op je tv >:)...

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nu upgrade naar een K6-2/500 en deze overklok naar 560 Mhz (5 x 112Mhz)en vervolgens de divx kwaliteit instel op het laagste niveau?

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 15:08 schreef Gert-Jan het volgende:
En als ik nu upgrade naar een K6-2/500 en deze overklok naar 560 Mhz (5 x 112Mhz)en vervolgens de divx kwaliteit instel op het laagste niveau?
Dat kan je niet instellen, zo download je hem...of bak je je eigen divx'en?

Ik heb een p2-350 gehad, en die trok vrijwel alle divx'en.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 15:12 schreef MREn het volgende:

[..]

Dat kan je niet instellen, zo download je hem...of bak je je eigen divx'en?

Ik heb een p2-350 gehad, en die trok vrijwel alle divx'en.
Dat kan dus wel. Je kunt de afspeelkwaliteit van een DivX instellen. Eigenlijk pas je dan de decoding kwaliteit aan van de MPEG4 codec. Dit doe je onder bestand -> instellingen ->MPEG 4 codec (of zoiets :P)

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36

J.apiooo

FWN

Okay....... ik heb in het weekend nog een, normale (qua zwaarte voor het systeem), DIVX via een K6/2 550 op een AsusP5a (met overigens 256 MB RAM erin gezet) bekeken. Het schokte, in vergelijking met een Duron, redelijk veel... het was in elk geval storend. Daarom denk ik dat zelfs een upgrade naar een 500/550 K6/2 niet veel zal helpen. De kloksnelheid van die K6/2 zegt niet zoveel.......... het probleem ligt in de kracht van het CPU-ontwerp. Een PII 350 is echt heel wat krachtiger dan de oude K6/2 op 350, 400 of misschien wel 500 Mhz.

Jaap

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Als je toch een cpu upgrade overweegt zou ik proberen een K6-3 te krijgen. Die's fors sneller van de k6-2...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn K6je @ 533 trok met 4 MB video en 60MB ram de meeste divxen net niet. nu met 8MB en 184MB ram, lukt het wel goed (met een slome hdd en brakke video)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik heb hier een Celeron@366 met 256 ram.
Speelt divx'jes wel goed af, tot 1024 fullscreen.
Het is gewoon afhankelijk van je drivers.
Met de standaard W2K's ging hij geen meter vooruit, nu met de drivertjes van ATI doet hij het perfect. ;)

Verwijderd

Ik heb een celeron 333A, deze speetlt divxjes perfect af.
Je moet alleen geen virusscanner draaien, want dan werkt hij niet meer.

Mijn eerste config :

Celeron 333, 64MB, 8MB SIS 6326 (bagger video&mbord) draaide divx redelijk/matig

tweede config :

Celeron 333A, 576MB, 32MB TNT2 Ultra, intel 440BX mainboard draait Divx perfect, ik heb alleen niet hoger geprobeert dan 1182x768 omdat mijn monitor niet hoger aankan.

Of je systeem goed divx kan trekken ligt niet alleen aan de cpu, maar ook heel veel aan de combinatie van de hardware.

Verwijderd

Trust me... een K6-2 (welke snelheid ook) speelt de gemiddelde DivX film niet vloeiend af.
De processor stamt nog uit (nét na) de P1 MMX tijd, en die zijn gewoon niet sterk genoeg. Zeker niet als je ook nog een geluidskaart en een isa-modem hebt die ook nog CPU gebruiken.
Je chipset overigens werkt ook nog tegen, die is ook te traag.
De enige 'kans' die je hebt is inderdaad de kwaliteit van je MPEG4 omlaag brengen of een K6-3 op de kop tikken, maar die zijn haast niet meer te vinden.
Sowieso heb je ook meer SDram nodig.

De MPEG4 kwaliteit omlaag brengen is echter wel zichtbaar lelijk, hebt gelijk geen gladde film maar vcd of zelfs smr kwaliteit.
Een tweedehands celeronnetje (333+) met een 440BX bordje zou je ook nog kunnen overwegen, die trekt het zeker.

Imo is je peeceetje zonder cpu upgrade geen geschikte DivX configuratie, om je vraag te beantwoorden.

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34

Tweaker.nu

we all float down here

ik heb een k6-2 400 @475 en 384 mb ram, maar divx doet het voor geen meter. het schokt als een gek.Ik heb ook een p3-500 en daarop gaat het zonder problemen. Op m'n game/divx bak met een athlon 1000 loopt het helemaal super, die hangt dan ook aan de tv :)

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 10:32

Quicksilver

Catch these hands

Ik heb een P2-233 bak met 128Mb en een TNT2 van 16Mb (AGP) en als ik daar een div-x op kijk werkt het wel en kan ik het kijken zonder me te ergeren (de meeste div-xjes dan, niet die van twee cd's met een hele hoge kwaliteit) maar ik heb wel voor de rest nix op die schijf staan dan windows en powerdvd.. op mijn duron daar draait het wel allemaal perfect maar ja daar heb jij natuurlijk ook weer nix aan...

Verwijderd

ben ik zeker de gelukkige hiero..:)

mijn k6 2 400mhz (zelfs teruggeklokt op 385) speelt mijn al mijn divx'en supervloeiend af..

ook mijn pII 266 doet het over het algemeen prima.. alleen de allerswaarste heeft ie moeite mee, maar dat komt door slechts 32mb intern..

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

Op dinsdag 19 maart 2002 19:54 schreef _DaWamZ_ het volgende:
ben ik zeker de gelukkige hiero..:)

mijn k6 2 400mhz (zelfs teruggeklokt op 385) speelt mijn al mijn divx'en supervloeiend af..

ook mijn pII 266 doet het over het algemeen prima.. alleen de allerswaarste heeft ie moeite mee, maar dat komt door slechts 32mb intern..
Kun je ook DivX-en trekken met een bitrate van 1400 kbps op 30fps? lijkt me zeer sterk. De vloeiendeid van het afspelen heeft praktisch niets met je videokaart te maken. Had zelf eerst een P2-400, die met bitrates boven de 1000 en 30 fps wel eens moeite ermee had. Het is ook sterk afhankelijk van je player, en hoeveel je op de achtegrond hebt draaien en je OS etc. Ik denk dat het aan de krappe kant wordt, alleen al gezien je 350Mhz. (verder geen ervaring met K5-2). MP3, ok, maar DivX gaat ie net niet redden denk ik (voor 20/30 Euro heb 2e hands een proc die het wel lukt denk ik)

"People should know when they're conquered..."

Verwijderd

Mijn pa heeft een K6-2 500 met 256 Mb intern, een riva kaart (16mb AGP)en een SB PCI 128. Deze machine draait de meeste divx-en wel vloeiend, alleen de hele zware idd niet. Ik denk dat het met jouw specs erg moeilijk wordt

Verwijderd

nou mijn k6 2@451 (196mb ram, en gf2mx200) draait bijna alle divxjes zeer soepeltjes

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

maybe kun je nog wat performance winst halen door linux te gebruiken !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Koop gewoon lekker een tweedehands BX bordje, een Celeronnetje en wat geheugen en je bent klaar.

Verwijderd

Volgens mij gaat het ook al beter onder win2k en met the Playa speler.

Verwijderd

Ik heb zelf een spelertje gebouwd:

Celeron 333 overklokt tot 417 MHZ
128 MB geheugen
15GB ata33 HD
DVD (6/24 speed (oude Aopen)
Asus 3800 deluxe (TNT2 32 MB)

Gaat lekker, maar zware DivX heeft ie moeite mee.

Nadat ik windows 98se opnieuw had geinstalleerd met win98lite en gebruik heb gemaakt van de optie om met een 95 gui en 98se kernel te werken liep ie echt vloeiend.(zoiezo een aanrader voor elke 98 gebruiker!!!

Ga nu kijken of Gdivx player beter werkt dan Mediaplayer 6.x

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb vandaag nog wat zitten klooien. Zonder geluidskaart en modem (beide ISA) en Win98 met Mediaplayer en de DivX 5.0 Codec draait het vloeiend!
Ik ben alleen bang dat wanneer ik er een ISA geluidskaart inbouw dat het dan weer mis gaat.

Ik wil nu iig nog een PCI Soundblaster 128, 128 Mb PC100 extra RAM, een K6-2/550 CPU en een 7200 toeren schijf erbij plaatsen. Dan moet dit alles in een zwart gespoten ATX torentje komen en komt ie naast de tv/stereo te staan. Ik heb hier ook nog een infrarood toetsenbord/muis-combinatie liggen die er mooi bij past.

Later kan er altijd nog een DVD-Rom in (5x of 6x is zat) icm een DXR3 MPEG kaartje en dan is mij multimediacentrum compleet.

Ik lees hierboven ook reacties die mij aanraden om een ander moederbord + CPU te kopen, maar dan is de lol er vanaf om van dit oude systeempje iets leuks te maken. Bovendien wordt het dan toch te prijzig (ook al kost het niet veel meer).

Wat trouwens verrekte handig is van die videokaart die er nu in zit (Diamond Speedstar A70), is dat ie altijd beeld geeft op de tv uitgang. Dus als de pc alleen op de tv aangesloten is, krijg je meteen beeld bij het booten. Je kunt zo via je tv in de BIOS en werken onder DOS. Da's hendig! :P

Als ik moet kiezen tussen een K6-2/550 of een K6-3/400, wat is dan het verstandigst?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:52
Tsja, voor DivX-en heb je gewoon niet veel aan die AMD K6-jes (heb zelf 3 verschillende k6-systemen gehad).Zelfs een 500Mhz trekt sommige filmpjes niet echt soepel.
Hoewel er hier uiteraard 'tweakers' rondlopen die ALLE filmpjes vloeibaar afspelen met een k6-2-300.
Maar dat is dus gewoon gelul. Vraag maar eens of je bij ze mag komen kijken :)

Anyways:
Keuze tussen k6-2-550 en k6-3-400?
Lastig.
Denk toch dat als je die k6-3 iets overklokt, hij met bijna alles sneller is dan die k6-2-550.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Mja, een broer van een vriend van mij had een K6-2 450 met 192 MB en TNT2 Ultra, en hij kreeg DiVX'en ook niet vloeiend. Oftewel, ik ben benieuwd hoe het op een K6-2 550 zou gaan, met een vrij slecht Diamond videokaartje (ik ken iemand die dezelfde had).
Zelf heb ik een Duron 800 hier staan die eerst een oud PCI videokaartje had, die trok het ook wel vrij redelijk zonder geluid, maar de onboard sound & SB 128 PCI liepen ook achter qua geluid.
Oftewel, het hoeft dus niet perse het geluidskaartje te zijn en of je probleem opgelost zou zijn door een PCI geluidskaartje erin te stoppen, ik betwijfel het.

Verwijderd

Topicstarter
FF een update:

'k heb nu het spul draaiende:
- K6-2 350@400
- Aopen AX59Pro
- 192 Mb SDRam
- 30 Gb 5400 toeren Maxtor
- No-name PCI geluidskaart
- Diamond Speedstar A70 8 Mb
- Brakke Aopen 40x CD-Rom
- Witte ;( Aopen miditower
- Floppydrive (natuurlijk!)
- Silitek infrarood toetsenbord/muis

DivX loopt hier vloeiend, ook fullscreen op de tv-out en ook dubbel-cd divx-jes. Ik heb de postprocessing kwaliteit wel op minimaal ingesteld, maar het ziet er allemaal goed uit.

Nu nog een leuke DVD-Rom spelertje om die klote Aopen te vervangen, MPEG kaartje en een spuitbus zwarte lak en mijn Personal Multimedia Station is klaar!
Pagina: 1