Toon posts:

Harde schijven spontaan brak???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IBM-PCserver 720 als centrale domeincontroller (NT4)
nu wil ik het systeem opwaarderen zodat het op win2k kan draaien.
Nu had ik het volgende probleem, de interne SCSI/RAID controller " (IBM SCSI2 fast/wide streaming raid controller/A) MCA-bus " wordt niet door win2k ondersteund, ik heb mij al wezenloos gezocht, maar ze zijn er gewoon niet. (volgens IBM zijn ze ook nooit uitgebracht)
P.S. NT4 drivers werken niet

Nu heb ik een andere SCSI kaart opgesprokkeld (Adaptek 2940 UW) deze kaart wordt wel ondersteund (MOOI!!!)

Er zitten ik mijn server 2x 4.3GB schijven (RAID-0) hierop is het OS geinstalleerd (windows NT4.0), en ik heb er nog 3x 9.1GB schijven (Raid-0) inzitten.

Nu wilde ik even een test doen of ik deze schijven zonder verdere configuratie kon overzetten op de adaptec scsi kaart.

Dus, ik gooi de 2 4.3GB schijven over op de adaptec kaart, en de 3 9.1GB schijven heb ik alleen maar even losgekoppeld (uit veiligheid).

De 4.3GB schijven werden direct gezien/gedetecteerd.
daarna heb ik alle schijven weer teruggeplaatst op de IBM scsi kaart.
De 4.3GB schijven werken weer, maar bij de 9.1 GB schijven geeft de scsi kaart aan dat de schijven kaduuk zijn.

Weet iemand waar het aan kan liggen / hoe ik het kan oplossen.

Niet dat er erg belangrijke data op de schijven staat, maar ik baal er wel erg van als ik alles kwijt ben.

Als er iets onduidelijk is, doe een post, en ik zal het proberen te verduidelijken.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik heb wel eens meegemaakt dat HDD's spontaan brak werden in een server nadat het ding echt uit was geweest (dus power off). De verklaring hiervoor was dat die schijven jarenlang continu gedraaid hadden (tot zover geen probleem), maar nu niet meer konden opspinnen.. Tenminste, dat was de compaq verklaring..

Verwijderd

Vaak kun je op de schijven of in de BIOS van de SCSI-adapter aangeven dat de schijven met een tussenpozen moeten opspinnen.
Heb je dat al geprobeerd? Het kan zijn, door de ouderdom, dat als ze allemaal tegelijk moeten opspinnen een paar schijven het nét niet redden.

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijven spinnen nog wel goed op.
Dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen, en ik heb er wel vaker software op geinstalleerd, waardoor de server ff een reboot nodig had, maar toen had ik helemaal geen problemen.

P.S. de harde schijven die momenteel niet werken zijn (seagate cheetah 9.1GB 10.000RPM)
verdere info over de schijven heb ik nu niet (vanavond wel)
Op maandag 18 maart 2002 14:03 schreef Twynn het volgende:
Ik heb wel eens meegemaakt dat HDD's spontaan brak werden in een server nadat het ding echt uit was geweest (dus power off). De verklaring hiervoor was dat die schijven jarenlang continu gedraaid hadden (tot zover geen probleem), maar nu niet meer konden opspinnen.. Tenminste, dat was de compaq verklaring..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgens mij werkt een exra SCSI controllere nit in die server (tenzij het een RAID controller is).
Als ik er een 3e SCSIkaart indouw, willie niet booten namelijk.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de adaptec controller er alleen maar voor het testen in gehad, momenteel zit er maar één controller in, de IBM scsi2
Op maandag 18 maart 2002 14:32 schreef Koffie het volgende:
Volgens mij werkt een exra SCSI controllere nit in die server (tenzij het een RAID controller is).
Als ik er een 3e SCSIkaart indouw, willie niet booten namelijk.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oeps ... sorry, was in d war met een ander IBM type.

Anyay, deze kan naar [forum=21]

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, dat hij nu weer bovenaan komt, maar ik vond het wel zo netjesom ff te melden dat het probleem gisteravond is opgelost.

Via de option disk van de IBM scsi kaart kon ik de schijven weer "rebuild" doen, hierna werkten ze weer.

Dus van mij mag dit topic gesloten worden.
Pagina: 1