HD Controller kaput?

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
Heb ik weer wat leuks!

Nicht van mijn vriendin heeft een oud Dell P75 bakje.
Daar had ze nou graag een modem en cd-rom in gehad.
Dat ging ik voor haar dus doen.

Sluit ik dus gewoon de cd-rom aan op de 2de ide, boot het
hele spul niet meer.
Effe alles gechecked, terug alles origineel gezet. Boot het spul nog niet!! :(

Hij bleef gewoon hangen na de mem-check, dus liet ik hem maar zo een paar minuutjes staat. Geeft hij plot 2 fouten:
61 HDD Controller Failure
23 Disc Init Failure

Na een beetje testen blijkt hij dus wel te booten van een W98-disketje als de schijf er niet aanhangt (ook andere schijf getest), en dan werkt ook de cd-rom gewoon normaal! :?

Kan het zijn dat een ide-controller zo defect is dat een schijf niet maar wel een cd-rom wel nog werkt???

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:04
Heb je het hele gebeuren goed gejumperd?
Heb je de ide conenctor goed om (oud spul heeft vaak geen nokje zodat je het ook verkeerd om kan doen. HINT: rode draad is de 0 ;) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Als je alles origineel hebt gezet, dan lijkt het op een defecte HDD controller. Let inderdaad wel op de juiste aansluiting van de kabel.

rood is 1, (0 bestaat niet) en zit bij de CD-rom en HDD aan de kant van de aansluiting van de voedingskabel.
Op je mobo moet je ff kijken.

Als je de CD-rom er bij hangt, dan moet je wel de master/slave instellingen goed zetten.

Ook zijn oudere mobo's niet zo zelf instellerig, let er dus op de dat je in de bios na installatie de IDE harddisk autodetect procedure opnieuw doet als het die optie heeft...

Succes!

• Fire69
Kabeltjes zitten allemaal goed.
De cd-rom werkt wel, dus daar zit de kabel zeker al goed.
Deze staat op slave.
Op dezelfde kabel heb ik de schijf bijgehangen. Deze staat op master.
Ik heb de originele kabel gebruikt, deze heeft een nokje zodat je de kabel niet omgekeerd kan plaatsen.
Ik heb ook met een kabel zonder nokje getest, in omgekeerde richting, dit mocht ook niet baten!

In de bios kan enkel gekozen worden voor:
- none/non-ide (zelfs als deze optie opstaat word de cd gevonden met een dos-disk!?)
- auto ide
- manual ide

Zou het nu mogelijk zijn dat die controller zo defect is, dat hij wel werkt met de cd-rom maar niet meer met de schijf?? :?

• Fire69
Niemand enig idee hierover?

• Fire69
Komaan jongens, anders kan ik hun nog een nieuwe pc halen op mijn kosten! :'(

Verwijderd

Als je die CDrom nou eens slave hangt op de HD?
(dus het hele handeltje op de pri IDE)

Volgens mij is die contoller niet zomaar "opeens" stuk, dat gaat er bij mij echt niet in.

effe misschien een suf iets, maar je weet toch wel 100% zeker dat de kabel niet omgedraait zit ofzo he? Want dan geeft dat ding precies dezelfde foutmeldingen als jij zegt. Effe checken dus.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

kijk effe of alles in de oude situatie nog werkt,
edit:
fuck stond al dat het niet werkt.

anders heb ik tegen kleine betaling (verzendkosten enzo) nog een prachtig HP mobo liggen voor socket 5 :)

• Bart B
  • Laatst online: 06-04 17:55
Misschien je CMOS resetten :? je hebt er hardware bijgedaan, mogelijk is er iets fout bij opgeslagen. (Jumpertje of batterijtje er in/uit doen)

Verder.... In je BIOS de harddisk goed ingesteld? net per ongeluk de CDRom en Harddisk omgedraaid waardoor BIOS niet de bootsector van HD kan vinden?

[high unlikely factor]
IRQ sharing? (hadden ze dat toen al :?) mogelijk is er een conflict doordat nieuwe hardware niet lekker werkt met bestaande hardware (IDE controller). Kan ook een conflict op ander gebied dan IRQ zijn.
[/high unlikely factor]

Ik denk trouwens niet dat je IDE-poort gaar is. Wanneer dat het geval zou zijn doet de hele controller het gewoon helemaal niet. Houdt het dus gewoon op een instelling, en niet op iets dat kapot is gegaan.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

bij HP is het bij die oude bakken vaak dat je als er iets veranderd effe moet validaten met F4.. anders gaat ie niet verder en stelt ie de nieuwe hardware niet in

maar DELL ken ik niet :(

• Fire69
wow, plots wel heel veel replies! :)

- hd en cd heb ik al apart en samen op beide connectors gehangen
- kabel heb ik al in alle richtingen geprobeerd, ook met een nieuwe
- bordje is niet te vervangen, is proprietary, met risercard en zo :(
- cmos heb ik al verschillende keren gereset (eerst een uur moete zoeken op de k*t-site van icl-fujitsu-siemens!)
- instellingen in bios heb ik al op alle mogelijke dingen gezet (auto/none/manual)
- zonder iets aangesloten (behalve flop) geeft hij dezelfde error!

Ik sta dus echt klaar om dat stuk oud ijzer door het raam te kiepen!!! :( :'( :r

• Ronald
  • Laatst online: 05:04
Doet de HD het nog wel in een andere machine?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1