Java programma om infra rood af te vangen.

Pagina: 1
Acties:

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
In mijn pc zit een SoundBlaster live platinum met zo'n afstandsbediening. Nu wil ik eigelijk een programma schrijven die de input van dioe afstandsbediening afvangt. Wat hij vervolgens moet doen is afhankelijk van het active window. Mijn bedoeling is om voor alle programma's ini files te maken met daarin de gekoppelde sneltoetsen aan knopjes op mijn afstandsbedienig.

Maar hoe wat waar en hoe ik dit moet zoeken is mij nog een raadsel. Is er al zoiets. Is er iemand al mee bezig maakt niet uit alle info is nu welkom.

Groetjes

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Een collega van mij heeft verteld dat er wel infrarood-zenders/ontvangers verkrijgbaar zijn die je op je computer kan aansluiten. Daar zal vast ook wel software bijzitten waarmee je d.m.v. de zender de freqeuntie van de IR als output kan krijgen, en verder gebruiken (bv in een case-statement ofzo). Ik weet alleen niet in hoeverre hier ook Java-componenten voor zijn. Je zal sowieso een ontvanger nodig hebben.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• yrew
De ontvanger zit in mijn Sounblaster panel. Ook de afstandsbediening zit erbij, maar de software die erbij zit is gaar. Dus dacht ik schrijf ik zelf toch wat. Moet wel lukken want het is niet zwaar ingewikkeld ofzo.

Groetjes

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Op maandag 18 maart 2002 12:31 schreef yrew het volgende:

De ontvanger zit in mijn Sounblaster panel. Ook de afstandsbediening zit erbij, maar de software die erbij zit is gaar. Dus dacht ik schrijf ik zelf toch wat. Moet wel lukken want het is niet zwaar ingewikkeld ofzo.
In dat geval zou je ook documentatie bij de Soundblaster Panel moeten hebben. Heb ff vlug gekeken maar misschien kan je op http://www.eng.auburn.edu/center/irsc/comp0690/ iets vinden (weet niet zeker).

- Soulseek rulez -

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op maandag 18 maart 2002 12:31 schreef yrew het volgende:
en je dacht dat dat met Java zou lukken??? Probeer eerder C++!!!

Cogito Ergo Credo

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Op maandag 18 maart 2002 12:34 schreef jopiek het volgende:

[..]

en je dacht dat dat met Java zou lukken??? Probeer eerder C++!!!
Waarom niet? Zoiets is in Pascal ook nog wel mogelijk :z

- Soulseek rulez -

• yrew
Ik zou hooguit een kleine schil moeten bouwen die de output omzet naar een bestandje dat ik vervolgens meteen inlees met java. Maar om te zeggen dat het er niet mee kan gaat me iets tever :-)

Ik ga eerst maar eens die handleiding doornemen voor ik verder ga vragen

Groetjes

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 13:04 schreef yrew het volgende:
Ik zou hooguit een kleine schil moeten bouwen die de output omzet naar een bestandje dat ik vervolgens meteen inlees met java. Maar om te zeggen dat het er niet mee kan gaat me iets tever :-)
Ik ga eerst maar eens die handleiding doornemen voor ik verder ga vragen
Nou je zegt het dus zelf: het lezen van de poort kan niet met java. Het inlezen van een bestand wel ja maar das ez. Het gedeelte waar het jou om gaat zal met bv C++ moeten..

• yrew
Ja ho eens. Voor alle ongelovigen zal ik het in JAVA bouwen ook. Bekijk het maar, waarom zou het niet in Java kunnen. 1 reden is genoeg.

Groetjes

• DarkMatters
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 17:16
Op maandag 18 maart 2002 13:42 schreef yrew het volgende:
Ja ho eens. Voor alle ongelovigen zal ik het in JAVA bouwen ook. Bekijk het maar, waarom zou het niet in Java kunnen. 1 reden is genoeg.
Ten eerste zit je met de communicatie met de hardware (al eerder genoemd), Java kan alleen indirect met hardware praten via een JNI interface. Alleen dan moet je wel een DLL schrijven die met de hardware communiceert bijvoorbeeld in C++ (en dan heb ik het nog steeds niet over een device-driver). Er is wel een speciale API voor seriele en parallele comunnicatie in Java BTW.

Ten tweede wil je informatie hebben over welk window active is; ik neem aan dat je hier gewone windows programma's mee bedoelt. Volgens mij kan je met Java deze informatie niet krijgen.

• yrew
hmmmm ok hier heb ik wat aan. Damn. jni he. Nou ja mooi moment om daar eens goed mee om te leren gaan.

Groetjes

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ff met de de neuzen de zelfde kant op aub...

misschien is het eerst handig om uberhaupt te weten te komen hoe je die soundblaster live ir uitleest voor een programmeer taal te kiezen.

ik zou dat namelijk wel willen weten.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• yrew
Ja dat ben ik nu ook aan het bedenken. Ik ga even een mailtje schrijven naar Creative. Zal noooooooooooit antwoord krijgen natuurlijk maar ik ben naief.

Groetjes

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Wat we wel kunnne doen is reverse engineren :)

het bloed word al warm :)

je hebt het interupt en adres van je soundbakkie misschien ff rond gaan luisteren waarop het binnen komt.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
En de comm-api in Java :? Als die IR ontvanger op een of andere compoort wordt aangesloten denk ik dat je die kan gebruiken. Heb er overigens geen ervaring mee :)

Verwijderd

ja, volgens mij moet dat met javax.comm.* zeker lukken...

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 10:10 schreef JavaRules het volgende:
ja, volgens mij moet dat met javax.comm.* zeker lukken...
java is veel te langzaam om compoorten (bij tijdskritieke apparaten!) GOED uit te lezen. Om IR signalen te ontvangen is het toch nodig om de hoog/laag of aan/uit verhouding van het signaal te weten (in Usec dus niet in msec).

Maar in ieder geval succes gewenst.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op maandag 18 maart 2002 12:41 schreef Tsjipmanz het volgende:

[..]

Waarom niet? Zoiets is in Pascal ook nog wel mogelijk :z
yep, maar ook daar kun je calls gebruiken die je volgens mij niet zomaar in Java kunt doen security en zo he...)
het zal met die comm wel kunnen maar dan nog zal het een boel geloot worden voor je door de security bent... ik heb een RMI gebruikt en dat werkte ook zo fijn...

Cogito Ergo Credo

• MisterData
Anders maak je een servertje in een taal die wel IR aankan en die laat je via een Socket kletsen met je Java-programma :)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 12:32 schreef MisterData het volgende:
Anders maak je een servertje in een taal die wel IR aankan en die laat je via een Socket kletsen met je Java-programma :)
da's wel een beetje omslachtig. als je zo'n servertje kan maken kan je net zo goed het hele programma in die taal maken..

• Zynth
  • Laatst online: 29-07 15:30
kijk even op www.lirc.org
dat is voor linux, maar er is ook een windows-port; winlirc
kan je voor ongeveer 4euro zelf een infrarood ontvangertje solderen, die op gewone afstandsbedieningen werkt (tv, video, etc).

Dan hoef je helemaaal geen software meer te schrijven :P

• MisterData
Op zondag 24 maart 2002 14:19 schreef webskipper het volgende:

[..]

da's wel een beetje omslachtig. als je zo'n servertje kan maken kan je net zo goed het hele programma in die taal maken..
Waarom doet de topicstarter dat dan niet gewoon :P
post nr. 600 *D

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ff een klein kickje:

http://liveplugin.sourceforge.net/

opensource.creative.com

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

in linux werkt het al bij me:

/dev/midi00

als je met emu-config -i hebt gedaan

• yrew
had dit topic niet meer in de gaten gehouden i.v.m. mega stress en drukte maar die link naar opensource bied mogelijk heden. Zie namelijk geen tijd om zelf van alles te moeten schrijven.

Groetjes

Pagina: 1