Max/min zwartwaarde in Photoshop?

Pagina: 1
Acties:

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik moet een hele berg afbeeldingen omzetten in grijswaarden en in deze afbeeldingen mag het donkerste stuk niet donkerder zijn als 95% en het lichtste niet lichter als 5%.

Nu moet ik dus op het oog bepalen waar het donkerste stuk is en bij de info kijken hoeveel procent het is:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2249059096

Nu is mijn vraag of er een optie in photoshop is waarmee je kunt zien hoe donker de donkerste pixel en hoe licht de lichtste pixel is in de huidige afbeelding.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is... :)

Verwijderd

Lijkt me dat je gewoon 'levels' moet gebruiken [Ctrl+L]

Afbeeldingslocatie: http://www.50hertz.net/got/levels.gif

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 12:13 schreef Cheatah het volgende:
Lijkt me dat je gewoon 'levels' moet gebruiken [Ctrl+L]

[afbeelding]
Ik weet hoe ik het moet veranderen, maar wat ik wil weten is waar ik kan zien wat het hoogste/laagste percentage zwart is. Als je trouwens die percentages wilt veranderen moet je Curven gebruiken (CTRL+M)... :)

Verwijderd

Ik probeer je net te vertellen dat je helemaal niets hoeft te bepalen, omdat het zo automatisch goed gaat... Wat te donker of te licht is, wordt gewoon lichter cq. donkerder gemaakt zodat het binnen die grenzen valt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou het zelf ook met curven doen, ik neem aan dat je probeert met het aanpassen van de beelden aan bepaalde drukwerkspecificaties te voldoen. Dat zou ik nooit door een batch gooien, maar altijd per afbeelding handmatig bekijken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 12:19 schreef Cheatah het volgende:
Ik probeer je net te vertellen dat je helemaal niets hoeft te bepalen, omdat het zo automatisch goed gaat... Wat te donker of te licht is, wordt gewoon lichter cq. donkerder gemaakt zodat het binnen die grenzen valt.
Ik denk dus dat we elkaar een beetje verkeerd begrijpen...
Ik bedoel dus niet hoe je het kunt veranderen, maar of het veranderd moet worden.

Ik heb een aantal grote afbeeldingen (scans van boeken) die omgezet moeten worden naar grijswaarden, daarna ga ik met het pipetje controleren of er ergens stukken voorkomen met meer als 95% zwart of minder als 5% wit. Alle andere grijswaarden moeten dus hetzelfde blijven.

Nu is mijn probleem dus dat ik geen zin en geen tijd heb om met het pipetje alle donkere en lichte stukken na te lopen om te controleren met het pipetje. Ik wil dus een handigere functie om te kunnen zien of er ergens pixels voorkomen die te donker of te licht zijn zodat ik ze daarna kan gaan veranderen.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 13:15 schreef Barracuda_82 het volgende:

Ik heb een aantal grote afbeeldingen (scans van boeken) die omgezet moeten worden naar grijswaarden, daarna ga ik met het pipetje controleren of er ergens stukken voorkomen met meer als 95% zwart of minder als 5% wit. Alle andere grijswaarden moeten dus hetzelfde blijven.
Okay, vanwege dat laatste moet dat inderdaad met curves, en niet met levels (want dat zou ook op de andere delen van invloed zijn).

1: Make een nieuwe action
2: Zet een afbeelding om naar grayscale
3: Gooi die curve eroverheen (zie plaatje hieronder)
4: Stop het opnemen van die action
5: Pas in een batch die action toe op een directory

Afbeeldingslocatie: http://www.50hertz.net/got/curves.gif

Geloof me, je hoeft echt niets te meten hoor ;)

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 18 maart 2002 16:07 schreef Cheatah het volgende:

[..]
Geloof me, je hoeft echt niets te meten hoor ;)
Nu pas je ook alle tussenliggende waardes aan >:)

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 16:11 schreef OzBoz het volgende:

Nu pas je ook alle tussenliggende waardes aan >:)
Nee toch zeker? Aaargh |:( ;)

Nog 1 truuckje misschien: een layer 95% zwart, mode: lighten, en nog een layer 5% zwart, mode: darken :P

Beetje een omweg, maar dat moet ook werken :)

(En ik ben ervan overtuigd dat het simpeler moet kunnen)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/r.j.koppes/curves.gif

zo dus ;)

edit:
je kan ook zelf iets tekenen

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 13:15 schreef Barracuda_82 het volgende:

[..]

Ik denk dus dat we elkaar een beetje verkeerd begrijpen...
Ik bedoel dus niet hoe je het kunt veranderen, maar of het veranderd moet worden.

Nu is mijn probleem dus dat ik geen zin en geen tijd heb om met het pipetje alle donkere en lichte stukken na te lopen om te controleren met het pipetje. Ik wil dus een handigere functie om te kunnen zien of er ergens pixels voorkomen die te donker of te licht zijn zodat ik ze daarna kan gaan veranderen.
Volgens mij zoek je de 'histogram' functie (onder 'image'-pulldown)

Dat verhaal met die curves: is het niet zo dat, ook al is je donkerste kleur bijv. 5% is, dat die dan toch licht omhoog gaat? Zal wel niet veel zijn idd, maar het gaat ff om het idee. (gewoon nieuwsgierig ;))

/edit
en toen zag ik dus Mophor's curve, zat ook aan zoiets te denken. Dat kun je gerust op alle afbeeldingen loslaten lijkt me.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 18 maart 2002 17:45 schreef exparrot het volgende:

[..]
/edit
en toen zag ik dus Mophor's curve, zat ook aan zoiets te denken. Dat kun je gerust op alle afbeeldingen loslaten lijkt me.
Klopt, alleen moet je je wel beseffen dat je met een dergelijke curve geen verschil meer hebt tussen wat 96% was en bv 100% of 1% en 5%. Zal met deze percentages niet zo boeien, maar kan je beeld behoorlijk afvlakken. Zelf probeer ik horizontale stukken in mijn curves altijd te vermijden. Dan wordt het gewoon de curve van Cheatah maar dan prik je op 25, 50 en 75% nog even een extra punt.

Verwijderd

die curve grafiek geeft toch heel duidelijk aan wat er gebeurd?

in cheatah's voor beeld worden alle waarden samengeperst in een kleiner interval, in mijn voorbeeld worden de uitersten gewoon afgekapt. Ozboz probeert te bedoelen dat je ook iets ertussen in kan doen.

voor de duidelijkheid: op de x-as staat de input waarden, op de y-as de output.

zelf gebruik ik altijd de manier van cheatah, zo voorkom e dat zwarte plaatsen op je drukwerk "vollopen"
Pagina: 1