Toon posts:

achterkant van het zwarte gat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de laatste tijd veel gehoord over zwarte gaten enzo .. . dit soort dingen kunnen mij lang bezig houden . .. zo ook de volgende vraag..

hoe ziet de achterkant van een zwart gat eruit. ..??

zeg niet : zwart . .. want dat wisten we al ..

ps : welke kant is de voorkant en welke kant is de achterkant van zo'n gat eigenlijk ??

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Volgens mij is een zwart gat rond, dus heeft ie geen voor of achterkant.

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgens mij heeft een zwart gat helemaal geen voor- of achterkant :?

Het is gewoon een zeer groote en ook zeer compacte massa.... Je zou dus gewoon een planeet kunnen indenken, alleen de materie veel compacter op elkaar gepropt en daarmee ook een grotere zwaartekracht... hoe groot? Vet groot :+

Verwijderd

Topicstarter
rond. .. hmmm . . als je naar een sterrenstelsel kijkt .. zie je dat alles in een platte spiraal om het zwarte gat midden in het sterrenstelsel heen draait. .

dan zou je toch zeggen dat je met een platte zwarte schijf te maken hebt ... ??? (toch ??)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Toevallig was er gister iets over op Discovery.
Was erg interessant om te zien, maar ze deden alsof dat gat met een behoorlijke snelheid door de ruimte ging.

Zou best kunnen, de zwaartekracht van dat gat is zo groot dat niets anders daar vat op kan krijgen.
En dus zou het gat zich kunnen verplaatsen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Op maandag 18 maart 2002 11:57 schreef Skizmo het volgende:
rond. .. hmmm . . als je naar een sterrenstelsel kijkt .. zie je dat alles in een platte spiraal om het zwarte gat midden in het sterrenstelsel heen draait. .

dan zou je toch zeggen dat je met een platte zwarte schijf te maken hebt ... ??? (toch ??)
het is gewoon een ster hoor, alleen is hij zover ingekrompen dat de zwaartekracht enorm sterk is

• Kramers

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Een zwart gat is ontstaan uit een hele zware ster die supernova is gegaan.

Een ster is rond, net zoals de meeste objecten in het universum (heb nog nooit een vierkante ster gezien), dus daardoor denk ik dat een zwart gat ook rond moet zijn. Lijkt mij in ieder geval het meest logische.

• bazs2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Een zwart gat is een gestorven ster die implodeerd nadat deze als supernova is ontploft.
Een vingerhoed vol met deze materie zou 100.000.000.000Kg wegen op aarde. :)

Dat is een behoorlijke kracht die word uitgeoefend op alles daar om heen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
hoe komt het dan dat een sterrenstelsel 'plat' is .. ??? alles om ons heen is rond .. planeten en sterren enzo . .. behalve grote verzameling van sterren en planeten (sterrenstelsel). . .want die is plat .. en . . men zegt dat in het hart van ieder sterrenstelsel een zwart gat zit waar alles omheen draait. . .die is dus verantwoordelijk voor de 'platte' structuur in een sterrenstelsel . ..

dit is toch wel vreemd als je er dan vannuit gaat dat een zwart gat een ronde bol is. . .???? :?

• Kramers

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Op maandag 18 maart 2002 12:05 schreef Skizmo het volgende:
hoe komt het dan dat een sterrenstelsel 'plat' is .. ??? alles om ons heen is rond .. planeten en sterren enzo . .. behalve grote verzameling van sterren en planeten (sterrenstelsel). . .want die is plat .. en . . men zegt dat in het hart van ieder sterrenstelsel een zwart gat zit waar alles omheen draait. . .die is dus verantwoordelijk voor de 'platte' structuur in een sterrenstelsel . ..

dit is toch wel vreemd als je er dan vannuit gaat dat een zwart gat rond is. . .???? :?
Niet alle sterrenstelsels zijn plat, er bestaan ook sterrenstelsels die rond van vorm zijn. Misschien heeft dit te maken met de grootte van het sterrenstelsel.

Ik kan me voor stellen dat als de rotatie van een sterrenstelsel snel is (en dat onstaat volgens mij juist als een sterrelstelsel groot is. ), dat het sterrenstelsel als het ware uit elkaar gerekt wordt.

if it makes any sense...

Verwijderd

Kijk maar naar de pics van BB Kelly in de playboy :P Dan zie je het einde van een zwart "GAT" !!! >:)

Verwijderd

Topicstarter
dan is een zwart gat dus eigenlijk een zwarte bol en draait om zijn eigen as ??? (dat zou de spiraalvorm wel verklaren . .) :9

• Kramers

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Op maandag 18 maart 2002 12:12 schreef Skizmo het volgende:
dan is een zwart gat dus eigenlijk een zwarte bol en draait om zijn eigen as ??? (dat zou de spiraalvorm wel verklaren . .) :9
Idd, een zwart gat is eigenlijk een ster (rond) die zo'n hoge zwaartekracht heeft dat zijn eigen licht niet meer kan ontsnappen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Skizmo:

Heeft een bol volgens jou een voor- en achterkant?
Heeft de aarde een voor- en achterkant?

Een zwart gat is een driedimensionaal object in de ruimte. Ruwweg zou je kunnen zeggen: een bolvormig gebied waaruit niets kan ontsnappen.

Netzomin als een bol of de aarde een voor- en achterkant heeft, heeft een zwart gat een voor- en achterkant.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 09:45
Interessanter lijkt mij hoe een zwart gat eruit ziet.
Ow jah, om nog ff te reageren op de topicstarten, ik denk dat een zwart gat er net zo uit ziet van achteren als van voren...

Verwijderd

Topicstarter
ok . .laten we dan vanaf vandaag een zwart GAT als een zwarte BOL noemen. .want dat is het dus kennelijk. . . :7

Verwijderd

een Zwart gat is helemaal geen bol, dit doordat de aantrekkingskracht steeds meer toeneemt naarmate men verder naar het centrum en dieper erin gaat.....

dus het zal waarschijnlijk meer lijken op een draaikolk zoals je die in je bad ziet :)

En de vraag of er een werkelijk een fysiek einde is aan een zwart gat is lijkt me ook nog maar de vraag,.... als een zwart gat de tijd-ruimte zo sterk vervormt dan is er niet echt te spreken van de achterkant van een zwartgat, maar misschien meer een doorway naar een ander punt in het heelal... of tijd... speculaties...

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
Op maandag 18 maart 2002 13:24 schreef -KOD- het volgende:
een Zwart gat is helemaal geen bol, dit doordat de aantrekkingskracht steeds meer toeneemt naarmate men verder naar het centrum en dieper erin gaat.....

dus het zal waarschijnlijk meer lijken op een draaikolk zoals je die in je bad ziet :)

En de vraag of er een werkelijk een fysiek einde is aan een zwart gat is lijkt me ook nog maar de vraag,.... als een zwart gat de tijd-ruimte zo sterk vervormt dan is er niet echt te spreken van de achterkant van een zwartgat, maar misschien meer een doorway naar een ander punt in het heelal... of tijd... speculaties...
een zwart gat is wel degelijk een bol

op een gegeven moment kan de massa toch niet meer worden samengedrukt, en dan wordt het door de gigantische kracht zo dicht mogelijk tegen elkaar aangedrukt, en dat resulteert in een bolvorm

Verwijderd

Heel goed op een bepaald moment is de druk heel groot en zal er dus een puntvorm onstaan... kijk naar twisters ed

En bolvorm krijg je alleen wanneer er sprake is van een centrale kracht die evenveel kracht in elk mogelijke richting uitoefent.

Daar is bij een zwart gat helemaal geen sprake van omdat de kracht namelijk steeds meer toeneemt en dit niet eens lineair dus er kan nooit een bolvorm onstaan

Verwijderd

Topicstarter
KOD . . dat dacht ik ook vandaar de vraag over die achterkant. . want als het een twistervorm zou worden . . dan zou de achterkant van een zwart gat dus een puntvorm moeten hebben ??

Verwijderd

maar als dus deze punt-uiteinde zo een sterke gravitatiekracht omvat waardoor deze zijn hele tijd-ruimte omgeving vervormt is er zelfs ook "waarschijnlijk" niet meer te spreken van een punt-uiteinde... dan is er niet een echt einde, maar alleen een eind-punt waar de tijd-ruimte vervorming ophoudt

Verwijderd

Er zijn zwarte gaten die enorme hoeveelheden energie van een ster onttreken en aan de andere kant weer uitstoten, dat zou dan de 'achterkant' zijn. Het gedeelte achter de waarnemingshorizon (naam zegt het zelf) is bolvormig, terwijl het gedeelte erbuiten (waar het licht wel nog kan ontsnappen) cirkelvormig is door de rotatie ervan, net zoals een ster rond z'n as draait.

off-topic: Een pulsar doet dit aan een toerental van enkele duizenden toeren per seconde, wat bijna onvoorstelbaar is, hierbij komen langs beide kanten een energiestraal uit (van röntgenstralen als ik mij niet vergis) zodat een pulsar kan bekeken worden als een vuurtoren.

Verwijderd

JIj hebt gisteren Discovery gekeken...

Maar nu zullen er ook verschillende zwarte gaten zijn... denk dat een zwart gat waarbij het licht aan het uiteinde er uit kan ontsnappen niet sterk genoeg is om de tijd-ruimte te vervormen

Verwijderd

Topicstarter
offtopic : tijd ontsnapt altijd aan een zwart gat .. . als een zwart gat namelijk ook tijd 'verslond' dan zou het zwarte gat zelf geen tijd hebben om te 'leven' .. . toch ???

met ruimte net zo . ..

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 14:16 schreef -KOD- het volgende:
JIj hebt gisteren Discovery gekeken...
Ik kijk enkel naar National Geographic Channel! :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

-KOD- schreef:
De waarnemingshorizon is een bol. Dat is wat mensen over het algemeen aanduiden met de term 'zwart gat'.
De kracht neemt gewoon toe met 1/r, zoals de zwaartekracht van elk voorwerp. Kleine bijkomstigheid is dat veel zwarte gaten waarschijnlijk draaien en daardoor ontstaan extra krachten, die eventueel wel een draaikolk-effect kunnen geven.

In het centrum van een zwart gat zit een singulariteit. Het heeft geen betekenis van de voor- of achterkant van een punt te spreken. Lees ook: Flatland van Edwin A. Abbott (voor een paar euro te krijgen bij de American Book Center).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Nu heb ik toch ff een vraagje:

Wat bepaalt de zin waarin een stroom sterrenmaterie doorheen een zwart gat gaat, of hangt het af van welke kant er een ster 'dichtbij' het zwarte gat staat? Kromme zin, maar kom... :)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wat is de achterkant van een zwart gat? Kom op, dat is toch geen vraag?

slotje.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.