Op dinsdag 19 maart 2002 07:20 schreef hezik het volgende:
Dat is bij debian niet zo. Ja het kan allemaal wel, dat weet ik ook wel, maar het principe verschilt gewoon.
dus? Dat is geen argument
Wat betreft de discussie of hercompileren alleen voor X etc nuttig is.. het enige wat ik hier over kan zeggen is dat mijn systeem (was wel eerst mandrake, maar wel i686) gewoon een stuk vlotter loopt. Galeon bv. is nu voor het eerst WEL sneller dan IE.
Ik heb dat experiment wel gedaan. Ik draai een systeem da van origine RedHat 7.0 was (alle kritiek op RH-7.0 kan ik hiermee dus ook direct weerleggen), en heb daarna stukje bij beetje alles opnieuw gecompileerd, laatste versies, van source. Ik mis af en toe package management (i.e. ik heb allemaal troep op mijn HD staan die er niet hoort, zoals oude versies van Gtk-1.3, etc.), maar voor de rest werkt het perfect. Praktisch is dit gewoon geweldig.
Maargoed, nu mijn punt. Ik heb gemerkt dat compileren in de meeste gevallen weinig uitmaakt. Wat je m.i. moet hercompileren zijn XFree, kernel en misschien de gtk/gnome libs of de Qt/KDE libs (welke je dan ook gebruikt). Applicaties, desktop, dat soort dingen hercompileren, dat is gewoon onzinnig. Het levert echt niks op. De core gnome/gtk/qt/kde/X libs die worden door elke applicatie gebruikt,
dat maakt je systeem merkbaar sneller. Vooral X hercompileren was een grote boost hier... Galeon e.d. zijn bij mij ook sneller dan IE, maar dat ligt echt niet aan het feit dat ik galeon van source heb gecompileerd.
Evt. kan hercompileren van openoffice wel een verschil maken, maar dat heb ik nooit geprobeerd... Mozilla zelf compileren maakt een klein verschil. (Dit zijn non-GNU-build paketten, vandaar)
Maar.. sommige knelpunten bij andere distros zijn magistraal opgelost. Zo kun je gewoon je divx via het portage systeem goed installeren (inc. windows codecs) en kun je bv. ook de NVIDIA drivers meepikken.
Dit is hetzelfde probleem als wat debian heeft, dit maakt effectief opzetten van gentoo als distro onmogelijk, want volgens de nvidia driver licentie mag je deze niet herdistribueren. Dus zodra je gentoo op CD zet ben je illegaal bezig, en dus zal genoot net als debian nooit effectief commercieel kunnen gaan.
Misschien maakt dat ze niet uit, maar dat is dus de reden dat distro's als Suse/Mdk/RH deze drivers niet meeleveren. Ze willen heus wel, you bet, maar het mag gewoon niet.
Hetzelfde geldt voor de divx.