Toon posts:

[Gentoo] userervaring, mandrake users lees dit :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik overgestapt van Mandrake 8.1 naar Gentoo linux.

Ik heb hier geen vragen over, wel een mededeling :)

Gentoo Heerst!

Waarom ik dit hier post: Mandrake 8.1 users, stapt allen over. Waarom? Gentoo draait echt 10x soepeler.

Het is echt bijna onvoorstelbaar hoeveel sneller een Gentoo installatie is ivm. een Mandrake installatie. De verbetering in snelheid is ongeveer vergelijkbaar met een CPU upgrade naar 2x de oorspr. Mhz-en.

Om over het voordeel van het portage systeem tov. RPM nog maar te zwijgen.

Het is echt geweldig Mike, bel Nu! :)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik hou het toch maar bij debian >:)

Is nog veel cooler en sneller!!! >:)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 10:40 schreef active2 het volgende:
Ik hou het toch maar bij debian >:)

Is nog veel cooler en sneller!!! >:)
Ik denk idd. dat debian ook beter zou zijn, ivm. het apt-get verhaaltje. Maar onderschat het portage systeem niet, is echt heerlijk :)

Eindelijk van die RPM hell af, alles werkt gewoon meteen. Ok, je moet al die 'handige' mandrake tooltjes missen, maar daar kon ik toch al niet mee overweg.

Leuk voorbeeld van mandrake-hell: de menu-editor. Gebruik die 1 keer en je menu is fucked up.

Verwijderd

ik vrees dat de setup en ondersteuning van distro's als redhat/suse/mdk zoveel beter is dan die van debian/gentoo dat mensen alleen al daarom toch snel geneigd zijn om maar 1 van die 3 te nemen....

Onderschat dat niet, het systeem hoeft niet snel te zijn, het moet simpel zijn :)

Verwijderd

RPM hell?! Ik zie niet in wat er mis is met RPM... ik gebruik sinds kort weer SuSE 7.1 (niet zeuren, ik weet dat ie oud is :P), en om dingen te installeren tarballs of RPM's... de tarballs zijn misschien iets lastiger, maar geven mij het gevoel dat ik bijna alles wat betreft de installatie zelf in de hand heb. En de RPM's?! Ik installeer ze, en 9 van de 10 keer werken ze bij mij direct. Niks mis mee... :P

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Op maandag 18 maart 2002 13:43 schreef Ceyene het volgende:
RPM hell?! Ik zie niet in wat er mis is met RPM... ik gebruik sinds kort weer SuSE 7.1 (niet zeuren, ik weet dat ie oud is :P), en om dingen te installeren tarballs of RPM's... de tarballs zijn misschien iets lastiger, maar geven mij het gevoel dat ik bijna alles wat betreft de installatie zelf in de hand heb. En de RPM's?! Ik installeer ze, en 9 van de 10 keer werken ze bij mij direct. Niks mis mee... :P
haha... heb jij ooit wel eens iets anders gebruikt?

probeer het eens! het bijt niet hoor :P

* Wirf is diehard Debian (ab)user

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 11:45

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Ik zit effe de handleiding te lezen van geckoo.
Maar er staat ergens dat je met de hand alle modules moet gaan proben? ..
Is dat zo? want dat is me net effe wat teveel werk.
Hij moet wel een autodetect hebben..

Of heb ik het verkeerd?

If it bleeds, it can be killed!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Grote voordeel (en tevens nadeel) is de gebruiksvriendelijkheid van Mandrake. TIjdens de installatie van Mandrake is een hoop (alle?) hardware gedetecteerd terwijl je bij gentoo tijdens de installatie een kernel moet compileren.

Het grote "gebruiksgemak" versus "optimalisatie" verhaal.

• Logic

Logic

Om source files te compilen en installen en al dat soort grappen vind ik niet erg.
Maar hardware met de hand gaan proben vind ik persoonlijk altijd k*t werk, en heb liever dat de install dat doet.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 maart 2002 16:49 schreef Logic het volgende:
Ik heb Gentoo nog nooit geïnstalleerd, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het kan best zo zijn. Een autodetect zou ik in ieder geval niet verwachten, met dergelijke ideeen blijf je misschien beter bij Mandrake, hoe hard dat ook mag klinken. Overigens hoeft dat helemaal niet veel werk te zijn: je kijkt gewoon welke modules je nu gebruikt (met lsmod) en installeert die ook onder Gentoo. Je kunt zelfs gewoon je /etc opslaan en daar dan wat losse instellingen in nakijken zodat je je Gentoo makkelijk en snel kunt configureren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

[zie banaan-x]

• balk
Op maandag 18 maart 2002 16:58 schreef Logic het volgende:
Om source files te compilen en installen en al dat soort grappen vind ik niet erg.
Maar hardware met de hand gaan proben vind ik persoonlijk altijd k*t werk, en heb liever dat de install dat doet.
Dat valt allemaal reuze mee hoor. Tijdens de installatie start je van cd en moet je even je netwerkkaartmodule laden. Als je weet wat voor chip je hebt valt dat allemaal wel mee.

Later moet je je kernel compileren en da's een kwestie van jouw hardware selecteren in een aantal menuutjes. Niks proben oid maar gewoon direct de goede hardware kiezen :P

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[edit] ^^^ tja, broertje hangt ook wel eens rond op computer..., en ik lette weer es niet op :z
Op maandag 18 maart 2002 16:49 schreef Logic het volgende:
Ik zit effe de handleiding te lezen van geckoo.

Of heb ik het verkeerd?
Dat in ieder geval (modules zelf laden). Je moet zelfs alle paketten zelf compileren ;) (daar zijn dan wel scipts voor, maar het is wel wat lastiger dan in Software Manager een pakket uitkiezen, dat garandeer ik je ;) ).

• Logic

Logic

Op maandag 18 maart 2002 17:01 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ik heb Gentoo nog nooit geïnstalleerd, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het kan best zo zijn. Een autodetect zou ik in ieder geval niet verwachten, met dergelijke ideeen blijf je misschien beter bij Mandrake, hoe hard dat ook mag klinken. Overigens hoeft dat helemaal niet veel werk te zijn: je kijkt gewoon welke modules je nu gebruikt (met lsmod) en installeert die ook onder Gentoo. Je kunt zelfs gewoon je /etc opslaan en daar dan wat losse instellingen in nakijken zodat je je Gentoo makkelijk en snel kunt configureren.
Hmm dat met lsmod is wel makkelijk.
Misschien toch maar proberen.
Ondertussen al aan het downen. 45minuten en ik kan em op cd zetten.
Wel vaag dat je 2cds hebt, waarvan eentje maar +/- 16mb.

Kan je de rpms van mandrake los laten op geckoo?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
Op maandag 18 maart 2002 17:17 schreef Logic het volgende:

[..]

Hmm dat met lsmod is wel makkelijk.
Misschien toch maar proberen.
Ondertussen al aan het downen. 45minuten en ik kan em op cd zetten.
Wel vaag dat je 2cds hebt, waarvan eentje maar +/- 16mb.

Kan je de rpms van mandrake los laten op geckoo?
gentoo heeft maar 1 cd !!! (die van 16 mb)
en je kan rpm'tjes installeren :9

• Logic

Logic

Op maandag 18 maart 2002 17:23 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:

gentoo heeft maar 1 cd !!! (die van 16 mb)
grapje zeker?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 maart 2002 17:33 schreef Logic het volgende:
grapje zeker?
Waarom? Hij moet daarna toch de sources van internet afhalen, dus meer dan die 16MB zal hij wel niet nodig hebben...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• NeOTheMaTriXM
  • Laatst online: 11-07 20:31
Op maandag 18 maart 2002 17:33 schreef Logic het volgende:

[..]

grapje zeker?
nee, its not a joke
http://www.ibiblio.org/gentoo/snapshots/build/

zie daar
build-ix86-1.0_rc6-r17.iso 04-Mar-2002 02:50 16.9M

edit:

beetje te laat

• Logic

Logic

hmm ik heb nog geen internet thuis.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Gentoo is volgens mij dé perfecte Linux distributie:

• Geoptimaliseerd compilen, i686 etc. Dus qua snelheid altijd beter dan andere distro's.
• Altijd de nieuwste versies van software emergen.
• Automagisch al je software updaten door 1 regeltje te typen op de commandline.
• En nog meer van dat soort argumenten :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• banaan-X
  • Niet online
Tja, grote nadeel van kant en klaar pakketjes is dat het voor i386 gecompileerd wordt.
Het zou wel erg :9 zijn als er in Debian bijv nog 2 apt-databases komen: voor i686 en k7 ofzo (meeste gebruikte proc op het moment).

• balk
Op maandag 18 maart 2002 17:42 schreef intoxicated het volgende:
Gentoo is volgens mij dé perfecte Linux distributie:
Buiten dat er geen perfecte distributie bestaat is gentoo ook nog verre van perfect. Gentoo heeft de laatste tijd een behoorlijke groeistuip gehad maar er zijn nog heel wat gentoo specific tools die nog heel wat extra functionaliteit kunnen gebruiken. Zo is apt-get veel uitgebreider in functionaliteit dan emerge. Maar gentoo is zeker wel op de goede weg :)

* balk gebruikt gentoo als primary OS

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 maart 2002 17:50 schreef banaan-X het volgende:
Het zou wel erg :9 zijn als er in Debian bijv nog 2 apt-databases komen: voor i686 en k7 ofzo (meeste gebruikte proc op het moment).
Daar is wel eens over gediscussieerd op de Debian-devel lijst, maar de uitkomst van de discussie was meen ik dat het voor verreweg de meeste progs geen zak uitmaakt.
Voor libc6/glibc en XFree zou het misschien wel interessant zijn.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 maart 2002 17:50 schreef banaan-X het volgende:
Tja, grote nadeel van kant en klaar pakketjes is dat het voor i386 gecompileerd wordt.
Naast hetgeen deadinspace al aangeeft: je kunt die packages gewoon zelf compileren, geen enkel probleem. 'apt-get source -b package' downloadt de source van een Debian-package, pakt die uit, compileert het geheel (met eventuele opties die je zelf kunt aangeven) en bakt er een .deb van die je zo kunt installeren.

Verwijderd

Het voordeel van gentoo vind ik is dat je die eventuele opties die je bij debian kan/moet meegeven al vast stelt.

Het portage systeem van gentoo is zeer uitgebreid, het kent vele functies. ik kan mij niet voorstellen wat apt-get meer heeft dan emerge.

voor config-files heeft gentoo ook iets leuks. etc-update deze is ervoor om bij eventule upgrade _niet_ je config files over te schrijven maar het verschil te laten zien en ze als je wilt vervangen of mergen.

Nog een voordeel van gentoo is dat je de packages die je eenmaal hebt gecompiled met jouwn optimalisatie kan opslaan als een bin package en dus niet weer opnieuw hoeft te updaten.

het zelf maken van ebuilds is ook niet moeilijk. Er staan duidelijke man files bij. zo kan je je eigen software installen mocht deze niet in de portage dir voor komen. daarnaast kan je deze submitten op bugs.gentoo.org en als hij goed werkt wordt hij opgenomen in de portage dir.

een nadaal dat gentoo nu nog heeft :? ... er is nog geen versie 1.0 maar die komt er bijna aan.. eind/midden maart.

/me had net ff mandrake geprobeerd... maar ik kon niet eens kerneltje bakken man! enne.. ik wou ff wat software insallen.. ging oon niet makkelijk en kde was veeeel trager

oja gentoo is ook de eerste die kde3 heeft :D

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 maart 2002 19:04 schreef Gila het volgende:
Het voordeel van gentoo vind ik is dat je die eventuele opties die je bij debian kan/moet meegeven al vast stelt.
Hmm, een enkel export-commando...daar hoef je het ook niet om te laten :).
Het portage systeem van gentoo is zeer uitgebreid, het kent vele functies. ik kan mij niet voorstellen wat apt-get meer heeft dan emerge.
Ik ben niet bekend met alle features van emerge, maar ik neem aan dat het in ieder geval dan net als apt dingen op hold kan zetten, aparte pre-removal scripts en dergelijke heeft, uitgebreide guidelines waar alle bestanden moeten komen te staan, regels voor Suggests:, Depends:, Pre-Depends:, Enhances: en nog vele andere? Om niet te beginnen over verschillende trees en pinning...
voor config-files heeft gentoo ook iets leuks. etc-update deze is ervoor om bij eventule upgrade _niet_ je config files over te schrijven maar het verschil te laten zien en ze als je wilt vervangen of mergen.
Dat is *precies* afgekeken van Debian ;). Debian heeft namelijk exact hetzelfde al een hele tijd...
Nog een voordeel van gentoo is dat je de packages die je eenmaal hebt gecompiled met jouwn optimalisatie kan opslaan als een bin package en dus niet weer opnieuw hoeft te updaten.
'apt-get source -b package' produceert een .deb die je ook gewoon kunt bewaren en later eventueel opnieuw installeren.
het zelf maken van ebuilds is ook niet moeilijk. Er staan duidelijke man files bij. zo kan je je eigen software installen mocht deze niet in de portage dir voor komen. daarnaast kan je deze submitten op bugs.gentoo.org en als hij goed werkt wordt hij opgenomen in de portage dir.
Zelfde geldt voor Debian-packages. Ook deze kun je zelf maken, er zijn uitgebreide handleidingen voor. En je hoeft ze niet eens in het systeem te *laten* zetten, je kunt ook gewoon zelf developer worden of je eigen package-server gaan draaien.
een nadaal dat gentoo nu nog heeft :? ... er is nog geen versie 1.0 maar die komt er bijna aan.. eind/midden maart.
Dat nadeel heeft Debian natuurlijk niet.
/me had net ff mandrake geprobeerd... maar ik kon niet eens kerneltje bakken man! enne.. ik wou ff wat software insallen.. ging oon niet makkelijk en kde was veeeel trager
'make-kpkg' zorgt voor het eenvoudig bouwen van kernels. Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon op de vertrouwde manier met 'make oldconfig' en dergelijke aan de slag :).
Er zijn al binary packages voor SuSE ook geloof ik, maar ik wil best geloven dat Gentoo het eerst is hoor...hebben ze tenminste toch ergens een punt om mee te pronken :P.

• balk
Op maandag 18 maart 2002 19:04 schreef Gila het volgende:
je moet volgens mij met de hand door /usr/portage/distfiles om ruimte vrij te maken. apt heeft hier wel een optie voor. Verder ondersteund gentoo nog niet meerdere trees (al dan niet tegelijkertijd in gebruik) als stable/testing/unstable.
Je moet dan toch al bij de compilatie die optie meegeven?
:) da's idd erg mooi. Netjes in /usr/kde/n waarbij n = 2 of 3. Zelfde geldt voor QT. Ik denk dat er ook wel een gelijksoortige benadering komt voor Gnome.

Verwijderd

Mijn ervaring met Gentoo is in ieder geval heel positief, ik gebruik het nu dagelijks. Of het ook de beste, snelste distributie is kan ik niet zeggen, snl is het iig wel :P

Ik heb ooit (lees 2jaar geleden) mandrake geprobeerd, maar dat is geen succes geworden. Maar sinds ik 4 maanden geleden heb ik Gentoo ben tegengekomen denk ik er zelfs over na om geheel over te stappen.

Het installeren is niet zo moeilijk als je zou verwachten, soms is het voor een beginner wel ff lastig om bijv. specifieke hardware aan de praat te krijgen (ik draai Gentto op een Sony VAIO PCG-Z600TEK laptop :9~ ) zoals ik met mijn memorystick en pcmcia-cdrom. Het is trouwens wel aan te raden een snelle internet verbinding te hebben, of een goede vriend die ff de belangrijkste sources voor je op cd zet :)

Een van de mooiste features vind ik het portage systeem, updaten met 1 simpele commandline, terwijl je niet bang hoeft te zijn dat je config-files worden overschreven.
Ik kan het niet vergelijken met apt-get van debian, maar ik volg zo de discussies in de gentoo-dev mailing list en ik kan iig zeggen dat daar volop wordt gewerkt aan uitbreidingen van het portage systeem.

De mailinglists worden trouwens met de dag drukker, hetgeen betekend dat Gentoo iid hard aan het groeien is. Sinds gisteren zijn er weer 2 nieuwe lists bij: gentoo-security en gentoo-newbie. Daarnaast kan iedereen zijn vragen ook nog kwijt via irc (op opennetworks). Geen enkele reden voor een newbie linux gebruiker om niet op gentoo over te stappen zou ik zeggen.

Ik heb het zeker als leerzaam ervaren en leer iedere dag meer! Vergelijkend met Mandrake vereist Gentoo iets meer kennis van Linux, maar een beetje leergierig persoon laat zich daardoor niet terugschrikken :) Je krijgt er IMHO zeker wat voor terug.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 19:37 schreef balk het volgende:
:) da's idd erg mooi. Netjes in /usr/kde/n waarbij n = 2 of 3. Zelfde geldt voor QT. Ik denk dat er ook wel een gelijksoortige benadering komt voor Gnome.
Is voor GNOME niet perse nodig, aangezien de verschillende GNOME versies vrolijk langs elkaar in dezelfde directory kunnen leven. :)

Verwijderd

je hoeft _geen_ opties mee te geven aan emerge <package> daarvoor heb je een make.conf voor de rest nee er is nog geen stable/testing geval want er is nog geen current dus dat wordt moeilijk.

pkg-tool is voor het verwijderen van oude pakketen.. die je dus hebt ge-update maar het kan ook automagish maar dat wil je niet altijd

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 18:54 schreef odysseus het volgende:

[..]

Naast hetgeen deadinspace al aangeeft: je kunt die packages gewoon zelf compileren, geen enkel probleem. 'apt-get source -b package' downloadt de source van een Debian-package, pakt die uit, compileert het geheel (met eventuele opties die je zelf kunt aangeven) en bakt er een .deb van die je zo kunt installeren.
Dat weet ik ook wel ;) maar dat kost toch wel nog ff wat meer tijd om dan steeds ff te upgraden dan wanneer je gewoon ff -k7.deb dingen ophaalt. :7
Ik weet niet hoelang het updaten van 50MB aan debs bijvoorbeeld zou gaan duren om te compileren? :Z (ja ik draai unstable ;) ) Ik bedoel: wine duurt bij mij al zo'n 15 minuten, en das iets van 5MB toch?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 maart 2002 22:31 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel ;) maar dat kost toch wel nog ff wat meer tijd om dan steeds ff te upgraden dan wanneer je gewoon ff -k7.deb dingen ophaalt. :7
Klopt natuurlijk, maar aangezien het topic over Gentoo gaat, een distro die ook geen k7-packages heeft...in ieder geval kun je wel een pentium-optimized potato installeren, zie hier. Er was geloof ik ook ooit een Athlon-project, je zou daarnaar in de archieven van DebianPlanet kunnen zoeken. Helaas vrees ik dat een complete tree van k7-debs van unstable niet haalbaar is :).]

• reinouts
  • Laatst online: 13-08 21:36
Als je nou met Mandrake gaat vergelijken, doe het dan wel met 8.2 he! Ja die is vandaag uitgekomen ja! :7 Waarom staat het nog niet op de frontpage vraag ik mij af :?

Wat RPM betreft: de software manager (rpmdrake oftewel frontend voor urpmi) lost alle "dependency hell" van het RPM systeem voor je op, ik kan je verzekeren dat 'ie in 8.2 eindelijk goed werkt. Mandrake RPM'etjes zijn trouwens standaard voor i586 gecompileerd (voor degene die zei dat het altijd i386 pakketten waren)... (8>

Verwijderd

Topicstarter
Ok jongens, dat is wel weer genoeg debian promotie voor 1 dag. Ja ik weet dat het apt-get systeem van debian veel kan. Maar laten we even reeel blijven. Bij een default install van gentoo wordt ALLES op jouw machine gecompileerd met de door jou gekozen optimalisaties. Overigens hoef je niet lang te zoeken naar wat de beste optimalisaties zijn, de belangrijkste instellingen staan al per CPU in een configuratiebestand. In principe is de voor jou van toepassing zijnde optimalisaties uncommenten genoeg (ikzelf heb er nog een paar toegevoegd).

Dat is bij debian niet zo. Ja het kan allemaal wel, dat weet ik ook wel, maar het principe verschilt gewoon. Wat betreft de discussie of hercompileren alleen voor X etc nuttig is.. het enige wat ik hier over kan zeggen is dat mijn systeem (was wel eerst mandrake, maar wel i686) gewoon een stuk vlotter loopt. Galeon bv. is nu voor het eerst WEL sneller dan IE.

Niet alles is al volledig uitgewerkt in Gentoo, zo moet je apps installeren met emerge maar nog deinstalleren met ebuild. Daarnaast werken sommige ebuilds niet zoals het hoort, zoals bv. openoffice.

Maar.. sommige knelpunten bij andere distros zijn magistraal opgelost. Zo kun je gewoon je divx via het portage systeem goed installeren (inc. windows codecs) en kun je bv. ook de NVIDIA drivers meepikken.

Het grootste nadeel wat ik zie aan gentoo is dat het toch wel erg prettig is als je een beetje een vlotte inet-verbinding hebt. Maar goed, dat geld min of meer voor elke distributie (downloaden/branden).

Wat hij heerlijk doet: stel 2 applicaties gebruiken dezelfde config-file, of je installeert per ongeluk 2x dezelfde app, dan gaat hij niet domweg een conf. file. zitten overschrijven.

Wat betreft 'K7 dingen''.. zeggen dat gentoo geen K7 packages heeft is niet begrijpen waar het om draait. Je uncomment even de optimalisaties welke je wilt hebben voor de K7 en gaan met die banaan, alles geoptimaliseerd voor de k7.

Ik heb niet vergeleken met Mandrake 8.2 simpelweg omdat ik die nooit geinstalleerd heb gehad, kan ik dus weinig zinnigs over zeggen.

//edit
overigens valt mij op dat de debian-lovers wel erg fanatiek bezig zijn 'hun' distro tegenover Gentoo te verdedigen. Merk ik daar toch een vorm van 'angst' >:)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Hier dan nog even een reactie van iemand die alle 3 de smaken van packaging systemen geprobeerd heeft (deb, rpm, src). Mijn ervaringen zijn als volgt:

- rpm's zijn makkelijk, maar relatief traag. je moet zelf je deps oplossen, maar dat kan de gevorderde gebruiker op een gegeven moment wel. verder is het jammer dat rpm's meestal alleen in "generic x86" smaak worden aangeboden. het zou een grote stap in de goede richting zijn als rpm's in meerdere "smaken" op sites zouden staan: i386, i586, athlon, ppc etc. gaat alles weer wat harder van.

- deb's zijn makkelijk (voornamelijk dat). lossen zelf deps op. meestal althans. persoonlijk ben ik niet zo'n debian freak, ik heb liever src (of zelfs rpm), maar deb packages kunnen handig zijn. net als met rpm's worden deb's aangeboden in één smaak (inherent aan de werking van het debian packaging systeem). src debs zijn leuk, maar dat gebruikt maar zo'n klein gedeelte van de debian gebruikers... het zou overigens kewl zijn als debian compleet zou overstappen op srcdeb's, dan heb je écht een flexe distro. eigenlijk is debian de voorloper van de huidige, populaire gentoo / SGL distro's, alleen had debian voorgecompileerde packages.

- src packages (SGL, LP, Gentoo) zijn fantastisch snel als ze eenmaal gecompileerd zijn. geen dep problemen meer, maar het installeren van deze jongens kost je wel een paar uurtjes. waar je een rpm's van mozilla in 5 minuten download en installeert en een deb alleen even hoeft te apt-getten (ook 5 minuten alles bij elkaar schat ik), duurt het downloaden, compileren en installeren van mozilla op een source distro bijna een uur (!) op een Athlon1300 met 512MB (het kan een paar minuutjes schelen hoor ;) ). daarna loopt het dan ook wel als een tiet, maar het kost eigenlijk gewoon te veel tijd.

Alle drie de vormen van packaging hebben dus hun vóór- en nadelen imho, en het zou schelen als mensen dat eens inzagen voordat iedereen begint te brullen "deb is beter", "src rulz" of "rpm zuigt".

Verwijderd

Als je met Gentoo geoptimaliseerde pakketen krijg, speciefiek voor jou systeem, hoeveel snelheids winst zou je dan hebben ten opzichten van een Mandrake of een SuSe systeem? Ik denk dat de afweging snelheid-eenvoud hier flink van afhangt. Wordt je systeem 3% sneller dan is het niet de moeite over te stappen, maar wanneer het 30% procent zou schelen zou dit natuurlijk een stuk interesanter worden.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik heb een behoorlijke ervaring met source based distro's (met name Sorcerer, maar ook Lunar Penguin), en de snelheidswinst is écht formidabel. Maar daar moet je wel wat tijd voor over hebben.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Nou dan ga ik het ook maar eens proberen ;)

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 07:20 schreef hezik het volgende:
Dat is bij debian niet zo. Ja het kan allemaal wel, dat weet ik ook wel, maar het principe verschilt gewoon.
dus? Dat is geen argument
Wat betreft de discussie of hercompileren alleen voor X etc nuttig is.. het enige wat ik hier over kan zeggen is dat mijn systeem (was wel eerst mandrake, maar wel i686) gewoon een stuk vlotter loopt. Galeon bv. is nu voor het eerst WEL sneller dan IE.
Ik heb dat experiment wel gedaan. Ik draai een systeem da van origine RedHat 7.0 was (alle kritiek op RH-7.0 kan ik hiermee dus ook direct weerleggen), en heb daarna stukje bij beetje alles opnieuw gecompileerd, laatste versies, van source. Ik mis af en toe package management (i.e. ik heb allemaal troep op mijn HD staan die er niet hoort, zoals oude versies van Gtk-1.3, etc.), maar voor de rest werkt het perfect. Praktisch is dit gewoon geweldig.

Maargoed, nu mijn punt. Ik heb gemerkt dat compileren in de meeste gevallen weinig uitmaakt. Wat je m.i. moet hercompileren zijn XFree, kernel en misschien de gtk/gnome libs of de Qt/KDE libs (welke je dan ook gebruikt). Applicaties, desktop, dat soort dingen hercompileren, dat is gewoon onzinnig. Het levert echt niks op. De core gnome/gtk/qt/kde/X libs die worden door elke applicatie gebruikt, dat maakt je systeem merkbaar sneller. Vooral X hercompileren was een grote boost hier... Galeon e.d. zijn bij mij ook sneller dan IE, maar dat ligt echt niet aan het feit dat ik galeon van source heb gecompileerd.

Evt. kan hercompileren van openoffice wel een verschil maken, maar dat heb ik nooit geprobeerd... Mozilla zelf compileren maakt een klein verschil. (Dit zijn non-GNU-build paketten, vandaar)
Maar.. sommige knelpunten bij andere distros zijn magistraal opgelost. Zo kun je gewoon je divx via het portage systeem goed installeren (inc. windows codecs) en kun je bv. ook de NVIDIA drivers meepikken.
Dit is hetzelfde probleem als wat debian heeft, dit maakt effectief opzetten van gentoo als distro onmogelijk, want volgens de nvidia driver licentie mag je deze niet herdistribueren. Dus zodra je gentoo op CD zet ben je illegaal bezig, en dus zal genoot net als debian nooit effectief commercieel kunnen gaan.

Misschien maakt dat ze niet uit, maar dat is dus de reden dat distro's als Suse/Mdk/RH deze drivers niet meeleveren. Ze willen heus wel, you bet, maar het mag gewoon niet.

Hetzelfde geldt voor de divx.

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 22:56 schreef reinouts het volgende:
Als je nou met Mandrake gaat vergelijken, doe het dan wel met 8.2 he! Ja die is vandaag uitgekomen ja! :7 Waarom staat het nog niet op de frontpage vraag ik mij af :?

Wat RPM betreft: de software manager (rpmdrake oftewel frontend voor urpmi) lost alle "dependency hell" van het RPM systeem voor je op, ik kan je verzekeren dat 'ie in 8.2 eindelijk goed werkt. Mandrake RPM'etjes zijn trouwens standaard voor i586 gecompileerd (voor degene die zei dat het altijd i386 pakketten waren)... (8>
Vind jij Mandrake 8.2 snel dan? :+ Ikke niet namelijk... :z
Die rpm-hell is idd wel fijn opgelost door Mandrake.

Maar zei ik dat alles voor i386 wordt gecompileerd? Ik had het over Debian toen... Toch blijft het vreemd dat Mdk zo traag is ondanks de optimalisaties voor i586.
Wat betreft 'K7 dingen''.. zeggen dat gentoo geen K7 packages heeft is niet begrijpen waar het om draait. Je uncomment even de optimalisaties welke je wilt hebben voor de K7 en gaan met die banaan, alles geoptimaliseerd voor de k7.
Dat heeft niemand gezegd hoor. Ik zei alleen dat Debian geen kant en klare k7 pakketten heeft.

Verwijderd

Wat ik tot nu toe van Gentoo heb gelezen is het een aardige distro, wat minder gebruiks vriendelijk dan Mandrake, maar wel de potentie om een stuk sneller te zijn. Jammer genoeg heeft niet iedereen de beschikking tot een flinke internet verbinding. Misschien dat www.tienpiek.net ofzo Gentoo wel op cd verkoopt of ik moet iemand eens lief aankijken. Na die tips hierzo over snelheids winst ga ik in iedergeval eens kijken hoeveel snelheids winst ik krijg wanneer ik X opnieuw compileer. Thanx voor de info.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

kan iemand mij iets meer vertellen over dat portage systeem.

Is het net zo geweldig als in BSD ?

ik gebruik FreeBSd en ik vind dat ports systeem echt geweldig !

werkt het ook met een lokale compile dan of haal gentoo gewoon binaries op ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp, gaat mijn bak met Gentoo sneller dan nu met Mandrake, maar de snelheids winst wordt pas behaald na een lange install?

Sorry dat ik het zeg, maar als Mdk gebruiker ben ik echt niet (of: niet echt) overtuigd.
Een beetje snelheidswinst lijkt me aardig, maar ik wil mijn compu gebruiken en niet eraan knutselen om steeds sneller te gaan.
Bovendien heb ik al genoeg problemen door een (mislukte ?) bios flash, en dus een niet werkend systeem.

Het klinkt alsof ik met Gentoo een sneller werkend systeem zal/zou (misschien probeer ik het wel hoor, eerst mijn systeem weer op de been krijgen, daarna zien we verder) krijgen, maar dat dat toch meer moeite gaat kosten.
Als ik al hoor dat mozilla oid uren duurt om te installen, dan denk ik, hmm die paar seconden langer om een page te laden is dan niet zo erg...

Overigens, Opera (voorzover je niet tegen een pagina aanloopt die hij niet goed kan weergeven) is volgens mij nog altijd de snelste browser, of vergis ik me?

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 13:08 schreef xychix het volgende:
kan iemand mij iets meer vertellen over dat portage systeem.

Is het net zo geweldig als in BSD ?

ik gebruik FreeBSd en ik vind dat ports systeem echt geweldig !

werkt het ook met een lokale compile dan of haal gentoo gewoon binaries op ?
Portage is geschreven in phyton ( er komt een c++ versie aan)
portage bestaat uit een paar dingen

zoals env-update (voor libs enzo)
emerge
ebuild
en mischien nog wel wat maar da week niet :+

in de portage dir staan zo geheten ebuilds .. ik zal er eens eentje posten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Copyright 1999-2001 Gentoo Technologies, Inc.
# Distributed under the terms of the GNU General Public License, v2 or later
# Author Achim Gottinger <achim@gentoo.org>
# /space/gentoo/cvsroot/gentoo-x86/net-irc/bitchx/bitchx-1.0.18-r5.ebuild,v 1.1 2002/02/25 00:43:52 danarmak Exp

A=ircii-pana-1.0c18.tar.gz
S=${WORKDIR}/BitchX
DESCRIPTION="An IRC Client"
SRC_URI="ftp://ftp.bitchx.com/pub/BitchX/source/${A}"
HOMEPAGE="http://www.bitchx.com/"

DEPEND="virtual/glibc
      >=sys-libs/ncurses-5.1
      ssl? ( >=dev-libs/openssl-0.9.6 )
      gnome? ( >=x11-libs/gtk+-1.2.10-r4
             >=media-libs/imlib-1.9.10-r1
             >=gnome-base/gnome-libs-1.4.1.2-r1 )
      esd? ( >=media-sound/esound-0.2.5
           >=media-libs/audiofile-0.1.5 )"

src_unpack() {
      unpack ${A}
      cd ${S}
      patch -p1 < ${FILESDIR}/${PF}-gentoo.diff
}

src_compile() {
      local myopts

if [ -n "`use ssl`" ]
      then
            myopts="$myopts --with-ssl"
      fi

if [ -n "`use esd`" ]
      then
            myopts="$myopts --enable-sound"

SNIP -->> anders iets te groot

in deze files gebeurt het allemaal hier in wordt het pakket geconfigt en geinst..
en uninstall kan dus net zo makkelijk zelfs 20x verschillende versies maakt niet uit..

toen x4.2 uit kwam zat ik _in_ x4.1 en compilde 4.2 maakt allemaal niets uit:D

maar als je nog meer wilt weten hoor ik het wel

• Logic

Logic

Ik was gisteren al overtuigd van de kracht van Gentoo, maar mijn grote probleem is dat ik thuis (nog) niet internet heb.
Nu kan je ook een 640 mb grote cd downloaden met alle packages erop.
Alleen die zijn dan al gecompiled.
Maakt dit dan veel uit? qua prestatie?

Of zou ik dit moeten installen en als ik volgende maand internet heb een volle upgrade doen?

Heeft iemand al vanaf de volle cd geinstalld? en wat zijn ervaring ermee?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op de verschillende Gentoo-mirrors zijn ook volledige i686-geoptimaliseerde ISO's te krijgen, gewoon op CD branden en zonder internetverbinding binnen een kwartiertje installeren.

Hier sleur je het ding vandaan :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 13:17 schreef aRTee het volgende:
Overigens, Opera (voorzover je niet tegen een pagina aanloopt die hij niet goed kan weergeven) is volgens mij nog altijd de snelste browser, of vergis ik me?
opera is closed source en bovendien is galeon mooier :P

• Logic

Logic

Op dinsdag 19 maart 2002 13:45 schreef intoxicated het volgende:
Op de verschillende Gentoo-mirrors zijn ook volledige i686-geoptimaliseerde ISO's te krijgen, gewoon op CD branden en zonder internetverbinding binnen een kwartiertje installeren.

Hier sleur je het ding vandaan :)
cool thanx.. die had ik nog niet gezien.
Op de site staat alleen een link naar de i586 versie.

ps galeon rules ten opzichte van opera.

Verwijderd

Ok, ik zal galeon gaan gebruiken (note: als mijn compu het eindelijk weer doet, zal ik zelfs blij zijn om het IE icoon te zien. Om terstond te rebooten en linux op te starten, dat wel.... ;) )... omdat dat blijkbaar 'rult'.

Maar of het sneller is, daar hoor ik niemand over :? en het gemak voor mij is bv ook de muisbewegingen ed...

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 14:26 schreef aRTee het volgende:
Maar of het sneller is, daar hoor ik niemand over :? en het gemak voor mij is bv ook de muisbewegingen ed...
Het is alleen jammer dat in de Linux versie van Opera de ingebouwde mail-client en newsgroups ondersteuning is weg gelaten. Dit zit wel in de windows versie ingebakken en die werkt erg prettig want die gebruik ik altijd op mijn werk. Verder vind ik wat betreft snelheid van openen van pagina's Galeon en Opera evensnel, alleen Galeon start sneller op

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op dinsdag 19 maart 2002 13:54 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

opera is closed source en bovendien is galeon mooier :P
Én sneller. Ik ben persoonlijk niet zo weg van de snelheid van Opera. Vind ik nogal tegenvallen eigenlijk.

Verwijderd

Maargoed, nu mijn punt. Ik heb gemerkt dat compileren in de meeste gevallen weinig uitmaakt. Wat je m.i. moet hercompileren zijn XFree, kernel en misschien de gtk/gnome libs of de Qt/KDE libs (welke je dan ook gebruikt). Applicaties, desktop, dat soort dingen hercompileren, dat is gewoon onzinnig. Het levert echt niks op
Een recompile van Galeon (zelfs met een nieuwere versie) heeft idd geen sneheids winst. Later probeer ik het nog wel met de XFree 4.2.0 die wordt nu binnen gesleurd. Als ik dan ook geen snelheids winst heb dan denk ik dat ik toch maar een keertje Gentoo op een oud test pctje installeer.

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 14:19 schreef Logic het volgende:

[..]

cool thanx.. die had ik nog niet gezien.
Op de site staat alleen een link naar de i586 versie.

ps galeon rules ten opzichte van opera.

Nieuwere versie vlgs mij.....

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op dinsdag 19 maart 2002 14:31 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Én sneller. Ik ben persoonlijk niet zo weg van de snelheid van Opera. Vind ik nogal tegenvallen eigenlijk.
Opera is echt de snelste browser voor Linux.
Kijk maar eens hier: http://www.robval.com/linux/2002/browsers.html

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Logic

Logic

Op dinsdag 19 maart 2002 16:25 schreef DJNelis het volgende:

[..]

maar das i586..

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 16:29 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Opera is echt de snelste browser voor Linux.
Kijk maar eens hier: http://www.robval.com/linux/2002/browsers.html
Ja als je die resultaten bekijkt zou je idd verwachten dat Opera de snelste is. Maar persoonlijk vind ik dat het verschil een stuk kleiner is. Maar dit zou ook te maken kunnen hebben met de snelheid van de pc waarop het gestest is. Dat de snelheid van Opera pas tot zijn recht komt op een high-end systeem. Eigenlijk moet zo'n onderzoek uitgevoerd worden op een traage en op een snelle pc, of te kijken of dat nog wat uitmaakt, dat is namelijk ook interesant om te weten.

edit:
We raken trouwens een beetje off-topic :P

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 15:56 schreef DonzigEendje het volgende:

[..]

Een recompile van Galeon (zelfs met een nieuwere versie) heeft idd geen sneheids winst. Later probeer ik het nog wel met de XFree 4.2.0 die wordt nu binnen gesleurd. Als ik dan ook geen snelheids winst heb dan denk ik dat ik toch maar een keertje Gentoo op een oud test pctje installeer.
X recompilen met optimalisaties (zie de search!!!, dat gaat *niet* automatisch) heeft een goed effect :)

Verwijderd

Gentoo is een leuk concept. Als voormalig gebruiker kwam ik in de beta fase wel wat probleempjes tegen, maar die heb je in elke distro wel. Het nadeel van Gentoo is dat het veel commandline werk is en dat schrikt een aantal gebruikers af (beginnende gebruikers dan met name).
Ik zou als beginnende Linux gebruiker zeker geen Gentoo pakken maar 1 van de grote drie (SuSE, RedHat, Mandrake). Je kunt in een later stadium dan altijd nog Gentoo installeren wanneer je een beetje bekend met Linux bent.

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 16:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

X recompilen met optimalisaties (zie de search!!!, dat gaat *niet* automatisch) heeft een goed effect :)
I know....Ik gaf alleen aan m.b.t een vorige post, dat het hetcompilen van een prog zoals galeon idd geen nut heeft en dat dus X opniuw gedaan moet worden. Het ging er niet over of dit automatisch gaat of niet

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 19 maart 2002 16:25 schreef DJNelis het volgende:

Nee, dat is de i586 :)

- Pastor Richards @ VCPR

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

ik ben nu bsd met X aan het installen deze moet het volgende gaan doen:

met vnc connect ik naar de machine, deze heeft zelf geen muis/toetsenbord/monitor.
ik wil dan dingen als nessus client etc kunnen draaien.

Ik krijg nu het sterke vermoeden dat met Gentoo ik veel en veel meer uit mijn p120 met 16 mb ram zal kunnen halen....

ik ga geloof ik morgen de iso ook maar downen

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 19 maart 2002 07:20 schreef hezik het volgende:
Ok jongens, dat is wel weer genoeg debian promotie voor 1 dag. Ja ik weet dat het apt-get systeem van debian veel kan.
Het is simpelweg waar je om vraagt als je een topic opent dat roept 'Gentoo roelt'. Dat is niet specifiek voor Gentoo en Debian, of zelfs maar voor GNU/Linux distro's, dat is een algemeen feit.

Ik zal de rest niet aanvechten, maar één punt wil ik nog even bekritiseren:
het enige wat ik hier over kan zeggen is dat mijn systeem (was wel eerst mandrake, maar wel i686) gewoon een stuk vlotter loopt. Galeon bv. is nu voor het eerst WEL sneller dan IE.
Dat is geen positief punt van Gentoo, maar een negatief punt van Mandrake. Mandrake heeft namelijk de naam traag te zijn, en ik vond Galeon hier (op Debian dus) al langer sneller dan IE.

• Arjan Scholl
Nou ik heb alles erop staan maar hij wil niet booten, grub doet raar, als ik de pc start komt mn hele beeld vol met het woord GRUB te staan en verder niks.

Configuratie is:

hdc7 = /boot
hdc8 = swap
hdc9 = /

en dit heb ik getyped, aan de hand van de handleiding (ja ben n00b :o )

root (hd1,6)
setup (hd1)
quit

Wat ik trouwens nog gekker vind, hdc zou toch eigenlijk hd2 moeten zijn? Maar als ik root (hd2,6) doe zegt ie disk not found...

Kan iemand helpen?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 19 maart 2002 19:44 schreef arjanscholl het volgende:
Nou ik heb alles erop staan maar hij wil niet booten, grub doet raar, als ik de pc start komt mn hele beeld vol met het woord GRUB te staan en verder niks.
Wazig inderdaad, hdc7 zou inderdaad (hd2,6) moeten zijn. Weet je zeker dat je correct gebruik hebt gemaakt van ( en ) ? Post anders je menu.lst eens.

Edit: Het moet dus als volgt:

Je /boot/grub/ staat op (hd2,6), dus die vul je in grub> in. Daarna installeer je grub zelf op (hd0) [of 1 of 2, afhankelijk waarvan je boot].

In de settings van je Linux-menuoptie zet je:

root (hd2,6)
kernel /boot/bzImage root=/dev/hdc9

- Pastor Richards @ VCPR

• Arjan Scholl
Op dinsdag 19 maart 2002 20:01 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Wazig inderdaad, hdc7 zou inderdaad (hd2,6) moeten zijn. Weet je zeker dat je correct gebruik hebt gemaakt van ( en ) ? Post anders je menu.lst eens.
Ja ik weet t wel zeker want ik heb het 4x opnieuw geprobeerd ofzo... Ik zal zo ff mn menu.lst posten. (Is er trouwens een manier om bij mn files te komen vanuit Windows?, zou nu een stuk sneller wezen)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 19 maart 2002 20:06 schreef arjanscholl het volgende:
Is er trouwens een manier om bij mn files te komen vanuit Windows?, zou nu een stuk sneller wezen.
Probeer deze eens.

- Pastor Richards @ VCPR

• Arjan Scholl
Op dinsdag 19 maart 2002 20:09 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Probeer deze eens.
Tnx.

Ik had eerst (hd1,6) ingevuld omdat ik hem volgens grub alleen op (hd1) kon installeren. Maar ook als ik in mn menu.lst (hd2,6) invul blijft hetzelfde
code:
1
2
3
4
5
6
7
default 0
timeout 30
splashimage=(hd1,6)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd1,6)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 19 maart 2002 20:19 schreef arjanscholl het volgende:
Ik had eerst (hd1,6) ingevuld omdat ik hem volgens grub alleen op (hd1) kon installeren. Maar ook als ik in mn menu.lst (hd2,6) invul blijft hetzelfde
Ok, (hd1) is dus de actieve MBR. Maar als je (hd1) gebruikt om Grub op te zetten, betekent dat niet dat je ook je boot-partitie (hd1,6) moet noemen, dat is hdc en dat is dus per definitie (hd2,6). Volgens mij moet jij Grub dus als volgt configureren:
code:
1
2
3
4
5
Grub starten vanuit je shell, en het volgende typen:

grub> root (hd2,6)
grub> setup (hd1)
grub> quit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
En dit in /boot/grub/menu.lst:

default 0
timeout 30
splashimage=(hd2,6)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd2,6)

- Pastor Richards @ VCPR

• Arjan Scholl
Op dinsdag 19 maart 2002 20:35 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Ok, (hd1) is dus de actieve MBR. Maar als je (hd1) gebruikt om Grub op te zetten, betekent dat niet dat je ook je boot-partitie (hd1,6) moet noemen, dat is hdc en dat is dus per definitie (hd2,6). Volgens mij moet jij Grub dus als volgt configureren:
code:
1
2
3
4
5
Grub starten vanuit je shell, en het volgende typen:

grub> root (hd2,6)
grub> setup (hd1)
grub> quit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
En dit in /boot/grub/menu.lst:

default 0
timeout 30
splashimage=(hd2,6)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd2,6)
hd1 zou hdb moeten zijn toch? Die heb ik dus niet... en hd2 wil grub niet...
code:
1
2
Grub> root (hd2,6)
Disk not found

En mijn configuratie ziet er zo uit

HDA = Western Digital 15,4GB
HDB (noem je dat zo?) = LiteOn fikker
HDC = Maxtor D540X 15GB
HDD = Trust 8x DVD

• balk
grub telt vanaf 0. dus (hd0,0) is de 1e partitie op de primary master disk. Als je dus je bootmenu op de 1e hd wil hebben moet je 'setup (hd0)' doen. En /dev/hdc7 is (hd2,6) in grub-taal.

Verwijderd

Je kunt ook gewoon LILO installeren. Grub had hier ook rare kuren.

• Logic

Logic

Ik wou even een kleine update geven.
Na alle reply's tehebben gelezen heb ik gisterenavond gentoo geinstalld.

Ik moet zeggen niks anders dan lof.
De installatie ben ik goed doorgekomen en draait als een trein.
Ook compilen van kernel en grub waren een eitje.
Maar ik zat nog wel met een ding.
Bv. ik gebruik graag mc.
Maar omdat ik geen internet thuis heb, ben ik aangewezen op de cd , of de source files doe ik op het werk download en dan mee neem naar huis.
Mjin vraag is: als bv mc.tar.gz ga compilen.
Hoe reageerd emerge daar dan op?
Die zal em dan niet herkenne? of wel? en wat gebeurt er dan als ik later wel internet heb en met emerge alles ga updaten?
Zal mc dan wel/niet meegenomen worden?

Wat ik ook vaag vind aan emerge.
Ik gebruik liever vim dan nano, dus ik met emerge vim op zoeken en installen, gaat ie ook sound libraries en gnome-libs installen |:(
Kan me niet herinneren dat de echt source van vim zoiets ooit nodig had?

Maar voor de rest vind ik het echt een geweldige distro.
Alleen al omdat ie 10sec sneller boot dan mandrake 8.2
En het compilen van een kernel met gentoo wel lukt en onder mandrake is me dat nooit gelukt.. (ook niet als ik old-config gebruik)

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 20:43 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

hd1 zou hdb moeten zijn toch? Die heb ik dus niet... en hd2 wil grub niet...
code:
1
2
Grub> root (hd2,6)
Disk not found

En mijn configuratie ziet er zo uit

HDA = Western Digital 15,4GB
HDB (noem je dat zo?) = LiteOn fikker
HDC = Maxtor D540X 15GB
HDD = Trust 8x DVD
Kom jij eerst maar weer es een keer op school >:)

• Passenger
  • Laatst online: 06-08 23:25
Ik gebruik nu naar volle tevredenheid slack8.0, en ben voorlopig niet van plan over te stappen... Maar nou wil ik toch wel es weten wat nou het verschil is tussen:
- De package manager van slack (installpkg, upgradepkg, etc)
- apt-get van Debian
- Emerge van Gentoo
Heeft t nou allemaal zn voordelen/nadelen? En zo ja welke?
Of is het allemaal wel zo'n beetje hetzelfde?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 09:53 schreef Logic het volgende:

Wat ik ook vaag vind aan emerge.
Ik gebruik liever vim dan nano, dus ik met emerge vim op zoeken en installen, gaat ie ook sound libraries en gnome-libs installen |:(
Kan me niet herinneren dat de echt source van vim zoiets ooit nodig had?
Er bestaat ook een gui versie van vim, gvim. Als je nu in je /etc/make.conf gtk en gnome in je USE regel hebt staan, depend vim ook op gnome-libs en gtk+. Een van deze zal ook wel geluid meenemen. Zie ook de vim ebuild file.

Ik wou meteen vim hebben na de installatie, met als gevolg dat emerge als eerste xfree ging ophalen, dat was ook wel even schrikken. :)

• Arjan Scholl
Op woensdag 20 maart 2002 11:48 schreef brutal het volgende:

[..]

Kom jij eerst maar weer es een keer op school >:)
Hahaha :D, ok, morgen weer ;)

Verwijderd

Imho is het grote voordeel van Gentoo dat de ebuilds ook de configure slag voor je afvangen. Aan de hand van de USE regel in de /etc/make.conf bepalen de ebuild scripts welke --enable en --disable parameters ze aan configure mee moeten geven.

Geef je aan dat je mozilla wilt hebben in de USE regel, dan krijg je ook een nautilus met mozilla ondersteuning. En andersom werkt het natuurlijk ook, wat je niet gebruikt, krijg je ook niet.

Je krijgt dus packages die niet alleen geoptimaliseerd zijn voor je hardware, maar ook voor de software die je gebruikt.

• balk
Op woensdag 20 maart 2002 09:53 schreef Logic het volgende:
...
Maar omdat ik geen internet thuis heb, ben ik aangewezen op de cd , of de source files doe ik op het werk download en dan mee neem naar huis.
Mjin vraag is: als bv mc.tar.gz ga compilen.
Hoe reageerd emerge daar dan op?
Die zal em dan niet herkenne? of wel? en wat gebeurt er dan als ik later wel internet heb en met emerge alles ga updaten?
Zal mc dan wel/niet meegenomen worden?
gentoo gebruikt de onaangepaste sources van programma's. De standaard downloadlocatie is van de gentoo server geloof ik maar de 2e keus is de originele server. Zet de source van mc in /usr/portage/distfiles, check welke versie het is en installeer de goede versie (emerge /usr/portage/gnome-extra/mc/mc-versienummer-rx.ebuild). Zorg wel dat je in /etc/make.conf 'gtk' uit hebt staan als je dat niet wil.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op dinsdag 19 maart 2002 12:47 schreef beelzebubu het volgende:
Dit is hetzelfde probleem als wat debian heeft, dit maakt effectief opzetten van gentoo als distro onmogelijk, want volgens de nvidia driver licentie mag je deze niet herdistribueren. Dus zodra je gentoo op CD zet ben je illegaal bezig, en dus zal genoot net als debian nooit effectief commercieel kunnen gaan.
Om hier nog even op terug te komen :)

Gentoo gebruikt voor een heel groot deel de originele servers van de makers van bepaalde software, zeker de helft van de sources worden direct bij Sourceforge vandaan gehaald, alleen de ebuilds die dit bepalen komen maar bij Gentoo vandaan. Op die manier kunnen ze ook de nVidia-drivers best wel zonder tussenkomst van de Gentoo-server installeren, zonder dat de user daar wat van merkt. Volgens mij was dat niet verboden onder de license van nVidia.

- Pastor Richards @ VCPR

• MikeN
  • Laatst online: 08:28
Op maandag 18 maart 2002 17:03 schreef banaan-X het volgende:
Dat in ieder geval (modules zelf laden).
Umm, je bedoeld toch niet met modprobe enzo he? Daarvoor is er toch gewoon kmod?
Pagina: 1