Toon posts:

[CM] Verven case

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
FF een vraagje over het verfen van m'n case.
Uit eerdere ervaringen heb ik gemerkt dat de huidige coating op de meeste kasten een vrij grove struktuur heeft. En na oververfen valt deze structuur ontiegelijk op. Elk bobbeltje zie je dan duidelijk, net een maanlandschap.

Hoe kan ik dit oplossen? Schuren is niet echt een oplossing, die coating zit er echt goed op, en ander moet je tot op het metaal schuren. Dan krijg je krassen op het metaal en die blijf je zien, ik spreek helaas uit ervaring. :'(

Is flink in de grondverf zetten een oplossing?? Misschien dat dat de oneffenheden dekt?

Alvast bedankt!

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Er is helaas maar 1 oplossing die echt goed werkt, en die is inderdaad 'start with the bare metal'.

Dat houdt dus in: die maffe powder-coating er inderdaad helemaal afschuren/staalborstelen; vervolgens met een iets hoger grit schuurpapier de kast nog fijner opschuren.

Daarna zet je de kast in de primer. Nog een keer opschuren met superfijn grit schuurpapier.

Nu heb je een basis voor een perfecte paintjob, zonder bobbels, oneffenheden of lelijke plekken (mits je net zoveel geduld hebt bij het afspuiten, natuurlijk ;p)

Je kunt ook proberen om die powder-coating eraf te branden. Kan ook werken. Een ding is in ieder geval zeker: voor een paintjob met het beste resultaat: start at the bare metal.

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• Leroy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 22:41
Hmm.. misschien werkt spuitplamuur wel goed....

Verwijderd

Topicstarter
Spuitplamuur??
is dat extra dekkend ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een tip??
Had gehoopt dat er een oplossing is met een extra dekkende verf ofzo. Dat je er gewoon opspuit en dat dan egaliseers als het ware.
Maar ik ben bang dat het gewoon schuren wordt.

Ik wil ook verven omdat er al krassen op de kast zitten, dan zijn die gelijk gedekt.

En ja, als alles af is post ik natuurlijk pics, ga ook baybus maken, extra cooling (12 cm fan in zijkant), hdd looplicht en natuurlijk verven. :P

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

verFen? :'(

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

Topicstarter
verfen is verven ;)

jaja, ik weet het, het was vroeg vanochtend, zullen we maar zeggen.

Verwijderd

ja, andere tip, verf je kast gewoon NIET :P >:)

Verwijderd

Verven, schuren, verven, schuren, verven, schuren, verven, schuren, verven, schuren, verven, schuren, verven, schuren, verven, schuren, etc.
De eerste keer er plamuur om smeren wil ook wel eens helpen: goed insmeren, laten drogen en met een heel fijn schuurpapiertje schuren.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat is ook een optie.

Verwijderd

Lichtjes schuren zodat er kleine groefjes zitten zodat je grondverf goed aan je kast "plakt" daarna de andere lagen maar er staan talloze guides op het inet duzzz

Verwijderd

ik heb zelf gewoon m'n pa z'n schuurmachine er opgezet met verschillende grofheden (of hoe schrijf je dat) en blinkt als een spiegel (moet hem nog altijd spuiten), geen enkele kras en ik ben zelfs met een 40 begonnen, wel geëindigd met een 600 pro

• tofus

tofus

it's all in the game

Die powder-coating moet eraf; tenminste, als je ECHT een puik resultaat wilt. Goede resultaten kosten nu eenmaal veel bloed, zweet en tranen; met andere woorden: geduld.
Gewoon even de tijd nemen om die coating er goed af te schuren en inderdaad gewoon een van de vele guides volgen.

Als je genoegen neemt met knoeiwerk, kun je gewoon over die coating heen gaan rotzooien. Let wel: dan ben je bezig om een *COATING* te verven, en niet een *KAST* ;p

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Volgens mij zijn de afgelopen jaren genoeg topics en guides over dit onderwerp langsgekomen. Toch wil ik aankomende vakantie m'n case echt goed gaan modden, dus meteen mooi gaan verven. Ik zit te denken aan matzwart en het moet natuurlijk megamooi gebeuren :) Maar hoe krijg je 'the bare metal' tevoorschijn zonder krasjes, dus echt gewoon alsof het een spiegel is (mega vlak dus).

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik dus ook weten, met schuren maak je juist krassen op het metaal, en die blijf je zien na het verven.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ff een vraagje aan zork,
ik heb ook de amd thunderbird 1200, hoe krijg jij hem op 1400 mhz??
ik heb nu de multiplier op 10, dus 10*133 = 1330 mhz.

multiplier 10,5 start niet op, hogere frontsidebus start ook moeilijk op.

• tofus

tofus

it's all in the game

Op maandag 18 maart 2002 12:00 schreef zork het volgende:
Volgens mij zijn de afgelopen jaren genoeg topics en guides over dit onderwerp langsgekomen. Toch wil ik aankomende vakantie m'n case echt goed gaan modden, dus meteen mooi gaan verven. Ik zit te denken aan matzwart en het moet natuurlijk megamooi gebeuren :) Maar hoe krijg je 'the bare metal' tevoorschijn zonder krasjes, dus echt gewoon alsof het een spiegel is (mega vlak dus).
Een echte spiegel wordt het nooit, tenzij je aan het polijsten slaat. Maar da's voor een goede paint-ondergrond helemaal niet nodig. Sterker nog: een klein beetje ruw oppervlak zorgt er juist voor dat de primer goed 'pakt'.

Maar wil je je kast goed kaal hebben, dan begin je gewoon met grof schuurpapier de coating eraf te schuren; vervolgens
neem je iets fijner (200 grit?) schuurpapier en schuur je
het metaal nog even af. In principe, als je geen bruut geweld gebruikt en geen beschadigde kast hebt, moet dit een oppervlak opleveren dat vlak genoeg is voor de primer.

Na het aanbrengen van een laag primer (en het bijbehorende uitharden van deze laag ;p) schuur je deze laag lichtjes op met 400 grit. Daarna weer een laag primer aanbrengen, laten uitharden en weer opschuren. Dit net zo lang herhalen (dus: geduld hebben) totdat er geen bobbeltjes of putjes meer in je oppervlak zitten. Daarna kun je de kleurlaag en evt. de laklaag aanbrengen.

Let goed op dat je elke laag goed ontvet en met een tack-cloth stofvrij maakt, anders krijg je vieze plekken en/of stofjes in je verflaag. Dat zuigt.

Verder moet je er goed op letten dat, wanneer je meerdere kleurlagen gebruikt, je niet met 400 grit schuurt maar met 1000 of 2000 grit wet-sand (nat schuren). Meerdere kleurlagen leveren vaak een betere en egalere dekking op, maar is bepaalde gevallen niet nodig. Hetzelfde geld voor de laklagen.

Enneh, dit is dus ALLEMAAL te vinden in guides. Je moet alleen iets verder zoeken dan je neus lang is (nogmaals: geduld hebben).

• tofus

tofus

it's all in the game

Oh, en voor ik het vergeet: voordat je je kast onderhanden
neemt, isset misschien slim om eerst te oefenen op een
stuk (vergelijkbaar) plaatwerk (wat je uit je kast heb gedremeld, of iets degelijks). Dan kun je testen wat het beste resultaat oplevert, zonder dat je uren kwijt bent met opschuren en spuiten. En mocht het fout gaan, dan heb je je
kast niet verneukt. ;p

Mocht je geen oefenstukje beschikbaar hebben, verf dan
eerst zo'n plastic drivebay ding. Die wil je ongetwijfeld
toch verven en je hebt er vaak meerdere van (dus kun je vaker oefenen als het fout gaat).

Nog een tip: als je plastic gaat verven, gebruik dan geen gewone primer, maar speciale plastic-primer. De meeste primers hebben namelijk de nare gewoonte om plastics aan te tasten, en dat komt op lange termijn het uiterlijk van je mooi gespoten frontje niet ten goede ;p.

• zork
Op maandag 18 maart 2002 12:07 schreef thunderbird-1330 het volgende:
Trouwens, ff een vraagje aan zork,
ik heb ook de amd thunderbird 1200, hoe krijg jij hem op 1400 mhz??
ik heb nu de multiplier op 10, dus 10*133 = 1330 mhz.

multiplier 10,5 start niet op, hogere frontsidebus start ook moeilijk op.
Ik heb 'm gewoon inplaats van op 9 * 133 op 10 * 140 lopen. Ik heb PC133 CAS2 van Dane Elec en op 1400 MHz heb ik de VCore op 1.80v staan geloof ik.

• zork
Op maandag 18 maart 2002 13:34 schreef tofus het volgende:

[..]
Verder moet je er goed op letten dat, wanneer je meerdere kleurlagen gebruikt, je niet met 400 grit schuurt maar met 1000 of 2000 grit wet-sand (nat schuren). Meerdere kleurlagen leveren vaak een betere en egalere dekking op, maar is bepaalde gevallen niet nodig. Hetzelfde geld voor de laklagen.
Bedankt! Maar dit stukje snap ik niet helemaal ;)

Van welk merk is een goede primer ? En hoe kan je die het beste aanbrengen ?

Maar je moet dus, als ik het goed begrijp, eerst met grof schuurpapier de coating er _rustig_ afschuren, dan met 400grid lichtjes opschuren, primer erop, uitharden, lichtjes opschuren met 400grid, enz. Totdat het een mooi resultaat gegeven heeft. En steeds tussentijds ontvetten, maar wat is een tack-cloth? En doordat in de werkkamer waar je je paintjob aan het doen bent (slaapkamer dus >:) ) komt toch veel stof door het schuren in de lucht, wat vervolgens neerslaat op je verflaagje :?

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 11:11 schreef zork het volgende:

[..]

Maar je moet dus, als ik het goed begrijp, eerst met grof schuurpapier de coating er _rustig_ afschuren, dan met 400grid lichtjes opschuren, primer erop, uitharden, lichtjes opschuren met 400grid, enz. Totdat het een mooi resultaat gegeven heeft. En steeds tussentijds ontvetten, maar wat is een tack-cloth? En doordat in de werkkamer waar je je paintjob aan het doen bent (slaapkamer dus >:) ) komt toch veel stof door het schuren in de lucht, wat vervolgens neerslaat op je verflaagje :?
Wat je ook kunt doen is de coat er af halen met afbijt. Is chemische troep dus let wel op de bijsluiter.

Als je stof vrij wilt spuiten leg dan de te spuiten onderdelen in een kartonnen doos, maak deze vochtig aan de binnen kant en hang er een stukje plastic voor. Sluit daar de stofzuiger op aan e voila, je eigen spuit cabine!!!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
//offtopic
tofus
kan je mij even icqen of emailen? ik heb een vraagje aan je.
mail
of icq 59572244
Pagina: 1