Toon posts:

[NOVELL 3.**1] Backup probleem!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo heren,

Ik werk pas bij een bedrijf. Ze hebben mij gevraagd de server van hun te vervangen door een Windows 2000 server machine. Op dit moment hebben ze NOVELL 3.** :( op die machine zitten. Ik probeerde die te benaderen met een normale bootdisk maar dat lukt niet ik heb zelfs met ghost 2002 een backup gemaakt maar ik kan niet zien of het goed gegaan is. Ik denk dat je een bepaalde novell bootdisk nodig heb. Weet iemand hier meer van hoe ik een backup van die schijf kan maken en hoe ik de informatie die op die schijf zit kan bekijken. Zelfs in fdisk kan je zien dat de schijf geen letter heeft en er staan non-dos partition.

Alvast bedankt,
Carlos

Verwijderd

Er van uit gaande dat de oude server nog goed werkt, zou je deze kunnen benaderen met een win-doos en dan het hele zaakje over copieren naar je nieuwe server.

Mocht de server het niet meer doen, maar wil toch de data inlezen op de oude harddisk(ken), dan zou ik als ik jou eens kijken op internet naar diverse tooltje waarmee je onder windows Netware partities kunt benaderen. Ik weet zeker dat dit soort tools bestaan. De oude harde schijven hang je dan in je win-doos en mbv van boven staande tooltjes 'zie' je dan je data.

succes.

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hmm je hebt onder Novell toch Rconsole etc? Daar moet je het nodige mee kunnen

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt een aantal dingen doen.

Het probleem is dat Netware eigen partities met een eigen filesystem gebruikt. Aan een DOS-floppy heb je dus weinig.

Als de server boot, is het simpel: Help de boel aan de gang voor zover de server het nog niet doet, en zoek contact met een Windows client. Met Windows 95/98/ME heb je gewoon de client voor Netware, die kun je voor 3.x perfect gebruiken. NT/2000 hebben ook "ondersteuning voor Netware netwerken". Trek de boel er af, sla het elders op een scijf op, en je kunt de server omzetten naar 2000.

Als het niet meer boot, is het moeilijker.
Je kunt Netware opnieuw installeren. Zeker als de schijf-controller en Netwerkkaart standaard zijn, is dat heel gemakkelijk als je wat ervaring met Netware hebt. Alles vóór versie 3.12 betekent geheel handmatig installeren :P en dan is het best veel werk als je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Je mount dit volumes/partities (maak géén nieuwen, want dan ben je je spullen kwijt) en klar.