[MYSQL] Dagelijkse back-up maken

Pagina: 1
Acties:

• Markje_X
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2014

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Na zojuist te search te hebben gebruikt, kwam ik niet tot het juiste antwoord.

Het probleem:

Dagelijks maak ik handmatig een back-up van de databases die ik voor mijn websites gebruik. Dit is allemaal niet zo'n probleem, maar het ziet er naar uit dat ik de komende tijd vaak geen internet verbinding tot mijn beschikking heb en dan geen back-up kan maken.

Wat ik wil:

Een programma wat dagelijks op een bepaalde tijd een back-up (dump) maakt van de databases. De files moeten worden weggeschreven als volgt: dbname_date.sql, de files moeten dan op twee plekken geschreven worden, zowel op de harddisk als de 250 mb zipdrive.

Wat zijn de mogelijkheden hiervoor? Ik zou toch wel op vakantie willen ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zo'n soort backupsysteem gemaakt met een shellscript en cron onder Linux..

We weten nu niet welk OS je draait dus..

Expanding the inexpandable

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Ik draai Windows 2000 pro. De websites draaien bij Vuurwerk Internet (Linux) en draaien dus niet lokaal.

Er is ook telnet toegang tot de webservers.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op zondag 17 maart 2002 23:50 schreef Mark Olthuis het volgende:
Ik draai Windows 2000 pro. De websites draaien bij Vuurwerk Internet (Linux) en draaien dus niet lokaal.

Hoe maak je de backups nu?

Als dat nu via telnet doet, dan zou je misschien ook cron toegang kunnen hebben ( typ eens crontab -l )

Mocht je daar geen toegang tot hebben, dan kun je het commando in een linuxscriptje opslaan. Dit scriptje kun je dan aanroepen via een systemcall in bijv een php pagina, die je dagelijks opvraagt via de taakplanner in windows.

Mooier dan die oplossing is een C(++)/java/whatever programma die een socket opentrekt en gewoon via telnet de commando's doorgeeft.

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
De back-up's maak ik nu met de phpMyAdmin.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Niet om lullig te doen maar kan je in jou geval niet even aan iemand vragen of hij/zij backup voor je wilt maken :)

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Natuurlijk kan dat, maar het mooiste is natuurlijk dat je gewoon alles in eigen beheer houdt en vooral dat het allemaal automatisch gaat, zodat ik er niet aldoor over hoef na te denken.

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 14:51

thomaske

» » » » » »

controleer eens of je crontab rechten hebt bij vuurwerk?
(type in de prompt: crontab -l)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Tjah maar probleem met mysql is dat er geen goed mechanisme is dat controleert of je backup goed gegaan is, kortom je bent afhankelijk van tooltjes en scriptjes dat de boel moet regelen, tweakers dacht ook wel dat het geregelt was met hun backup scriptje, tjah als je geen fatsoenlijke DB hebt betekent het dat je handmatig zaken moet gaan checken.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

pistole

Frutter

als je met phpadmin ernaartoe kan...
dan kan dat ook met de niet-grafische tools.

En daarmee kan je vast ook een dump doen.

Als dat werkt dan ben je er; hoef je het alleen nog maar te schedulen.

Okee. Werkt natuurlijk niet als je geen verbinding hebt.
Op maandag 18 maart 2002 10:33 schreef thomaske het volgende:
controleer eens of je crontab rechten hebt bij vuurwerk?
(type in de prompt: crontab -l)
Er is geen telnet toegang.

ssh misschien wel?

Ik frut, dus ik epibreer

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Op zondag 17 maart 2002 23:50 schreef Mark Olthuis het volgende:
Op maandag 18 maart 2002 10:49 schreef pistole het volgende:
[..]

Er is geen telnet toegang.
?? :?

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

pistole

Frutter

Damn.. slapertje in mijn ogen |:(

Ik dacht dattie schreef dat er geen telnet toegang was.

Ik frut, dus ik epibreer

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Er is inderdaad een telnet toegang.

Verwijderd

Pak ff het dump script van PhpMyAdmin, pas het wat aan.
Zorg dan dat er een cronjob @daily draait die dat script aanroept!

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Op maandag 18 maart 2002 21:50 schreef Mark Olthuis het volgende:
Er is inderdaad een telnet toegang.
en heb je rechten om cron uit te voeren?

Verwijderd

Ik ben dit script tegegekomen in de script library van phpFreakz (http://www.phpfreakz.nl). Misschien moet je daar even kijken!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20
Maak gewoon regelmatig een backup met 'mysqldump' (man mysqldump), daar is dat programma voor bedoeld en dat lijkt me redelijk veilig. Als je (bijvoorbeeld) een dagelijkse backup maakt en de resultaten per week bewaart, is het ook niet zo'n ramp als er ooit eens eentje mislukt (wat ik nog niet heb meegemaakt).

Schedulen van mysqldump kan je gewoon met crontab doen. Als dit niet is toegestaan, kun je nog 'at' proberen, maar dan moet je de individuele taken wel zelf schedulen (scriptje daarvoor schrijven dus, die mysqldump uitvoert en zichzelf weer scheduled voor 24 uur later). Als geen van beide mogelijk is, ontkom je er niet aan om periodiek in te loggen op de server en via een shell de commando's uit te voeren. In SecureCRT kan je daarvoor scriptjes schrijven die je periodiek kan laten uitvoeren door de Windows scheduler.

>>> OFFTOPIC <<<
Op dinsdag 19 maart 2002 09:59 schreef inkie1010 het volgende:
Ik ben dit script tegegekomen in de script library van phpFreakz (http://www.phpfreakz.nl). Misschien moet je daar even kijken!
Gave poll: "Is jouw PHP-versie al geupdated naar een versie 4.1.2 of hoger?", waarop 25% (ofzo) antwoord "Nee, waarom?".

En wat lezen we 400 pixels naar links:
"Belangrijke security update!! Vandaag is er een belangrijke update voor PHP te downloaden die een gevaarlijke veiligheidsbug verhelpt in PHP versies lager dan versie 4.1.2".

*Zucht* Sommige mensen...
>>> OFFTOPIC <<<
Pagina: 1