IDE Kabels max. lengte?? rond??

Pagina: 1
Acties:

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik wil mij harde schijven van onder naar boven in mijn aopen case plaatsen.

Nou zijn de bij mijn moederbord geleverde kabels hier net te kort voor en daarom wil ik nu een nieuwe 90cm kabel kopen en waarschijnlijk ook een ronde.

Even op het forum gezocht en de volgende onbeantwoorde vragen gevonden:

1) Is er een maximale lengte voor IDE kabels en zo ja is een kabel van 90cm te lang.
2) leveren ronde kabels prestatieverlies op (hierover meerdere postings gezien, waar verschillende antwoorden gegeven werden. Meeste waren overigens van mening dat dit geen prestatieverlies oplverde.)
3) Ik meen deze dingen wel eens ergens in het geel en in het zilver gezien te hebben. Zou hier buiten het feit dat zilveren er mooier uitzien nog een reden voor kunnen zijn?

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 12:09

maontje

better off Playing

Zou het gewoon proberen

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• Dickster
Op zondag 17 maart 2002 23:33 schreef maontje het volgende:
Zou het gewoon proberen
Oké, dan krijg ik mijn antwoord, maar als het zo is kan ik beter gelijk wat anders verzinnen.

Zo kan ik ook mijn schijven voorin plaatsen, maar dan:
- moet ik in een 5 1/4 drive bay plaatsen
- Zal mijn koeling slechter zijn, omdat ik bovenin waar ik de schijven kan plaatsen een 80cm paps outtake heb zitten.

Verwijderd

Er is een maximale lengte voor IDE-kabel, wat deze is weet ik niet precies.

IDE-kabel zijn voor een reden plat. Zodat de draden zo ver mogelijk uit elkaar liggen om storing te minimaliseren. Ik denk dat ronde kabel niet zo erg is als de kabel niet erg lang is. Als je ook nog wilt dat de kabel erg lang is dan kun je beter de kabels niet rond maken om ernstig prestatieverlies en errors te voorkomen.

• maontje

maontje

better off Playing

Geloof dat de max lengte 120cm is maar ben daar niet zeker van. Geloof niet dat het qua prestatie wat uit gaat maken.
Je koeling zou wel wat lager kunnen zijn omdat de kabel in de airflow zou hangen. Misschien extra koelertje plaatsen onderin de kast = maar suggestie

• Dickster
Op zondag 17 maart 2002 23:43 schreef maontje het volgende:
Geloof dat de max lengte 120cm is maar ben daar niet zeker van. Geloof niet dat het qua prestatie wat uit gaat maken.
Je koeling zou wel wat lager kunnen zijn omdat de kabel in de airflow zou hangen. Misschien extra koelertje plaatsen onderin de kast = maar suggestie
Heb ik ook al aan gedacht, maar heb een Volcano 7 met zo een temp. sensor erop. Met de kast open of her eerste halfuur met de kast dicht draait deze aardig rustig.

na een halfuur met de kast dicht lijkt het net een straaljager en volgens mij komt dat door die hete schijven die er zo vlak bij hangen

Verwijderd

Er is een maximale lengte voor IDE kabels ja.
45cm volgens de specificaties. Maar door foutcorrectie is het nog niet zo'n probleem om over die lengte heen te gaan met een normale IDE kabel. Als je echter ronde kabels van 90cm wilt hebben ga je wel erg buiten de specs zitten rommelen. Er is dan een kans dat het gewoon fouten op gaat leveren doordat de foutcorrectie het niet meer aankan. In feite is het dus helaas gewoon wel een kwestie van uitproberen zoals maontje al zei.

Ronde kabels leveren in principe iets prestatieverlies op doordat de foutcorrectie in de controller wat vaker iets moet corrigeren wat de boel vertraagd. Maar dat is eigenlijk gewoon wel verwaarloosbaar. De elektronica is in verhouding zoveel sneller dan de mechanische hd dat het voor geen enkel probleem zorgt. Er zijn ook wel testen van geweest, en daarbij was het verschil niet eens meetbaar.

Verder kan ik me niet voorstellen dat de kleur iets uitmaakt. Je hebt ze in alle kleuren van de regenboog, en het is verder alleen maar een plastic omhulseltje om de draden te bundelen. Ik heb zelf geel, puur omdat de zwarte op was en die kleur dan nog wel enigszins normaal was.

• maontje

maontje

better off Playing

Misschien een idee om je schijven dan apart te koelen.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 23:49 schreef maontje het volgende:
waarom dat :?

• Dickster
Op zondag 17 maart 2002 23:49 schreef maontje het volgende:
In de basis natuurlijk altijd een goed idee, maar als ik dit op de huidige plaats van de disks middels een fan zou willen doen dan blijft er de flow van warme lucht rondom de CPU koeler.

• Dickster
Niemand die deze toevallig een ronde IDE kabel van 90cm of langer gebruikt??

• topper
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01-2023
Op maandag 18 maart 2002 19:32 schreef Dickster het volgende:
Niemand die deze toevallig een ronde IDE kabel van 90cm of langer gebruikt??
Bestaan die dan?

specs

• Dickster
[..]

Bestaan die dan?
[/quote]

Yep. Ik koop nogal veel computerspullen in Duitsland en daar verkopen ze die.

In Nederland trouwens ook:
http://www.tweakers.net/pricewatch/22274

• Dickster
Nog één poging....niemand???

• Frenkie567
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb zelf ook een Aopen kast (HQ08). Ik heb mijn harde schijf in de bracket boven de voeding zitten. Op de HCC beurs heb ik rounded ATA-100 kabels gekocht bij OC-shop. Deze zijn 80 cm lang. De officiele maximale lengte is, zoals eerder al vermeld is, 45 cm.
Ik heb echter geen problemen en merk geen prestatieverlies.

Ik gebruik voor zowel mijn HD als mijn CD-RW en DVD-ROM rounded kabels. Ook mijn floppy kabel is van hetzelfde type.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Ik gebruik zelf 1.2m IDE kabel voor mijn noname bigtower.
En die aangesloten op Liteon CDR en Samsung DVD.
Tot nu toe heb ik geen prestatie verlies gezien of gemerkt.

Lucky Goldstar

• Dickster
Heb er inmiddels een maandje rounded kabels van 90cm inhangen.

Ter afsluiting van dit topic wou ik nog even zeggen dat ik hier nog geen problemen mee heb gehad.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik wil mijn cd-brander, dvd speler,zipdrive en diskette in een appart kastje bouwen maar tussen dat kastje en de pc zit ongeveer 1,3 meter mogen die kabels zo lang zijn en kan ik inplaats van bestaande kabel ook gewoon een 40 aderige andere kabel pakken met de goede weerstand?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Pagina: 1