Toon posts:

Linux mandrake

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Linux mandrake 8.1 geinstalleerd op een

AMD 900 en een
Pentium 200.

Maar het loopt echt supertraag als ik op home ofzo klik zit ik echt 2 minuten te wachten.

Bij de AMD 900 is de HD waar Linux op staat 4gb en de swap 300mb dat zou toch meer als genoeg moeten zijn

Heeft iemand een idee hoe dit komt?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zult toch iets meer informatie moeten geven. Duurt alles lang? Wat voor andere hardware zit er nog in je pc? Voornamelijk de hoeveelheid geheugen is belangrijk. Welke desktopomgeving (KDE of GNOME) gebruik je?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
die AMD 900 heeft 898MB ram.
2 HD's 45gig en een 80gig

En gewoon alles duurt lang opstarten als ik op gewoon soort van paint klik van Linux duurt echt 2 minuten ofzo.

en het is KDE

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 21:28 schreef Neo666 het volgende:
die AMD 900 heeft 898MB ram.
2 HD's 45gig en een 80gig

En gewoon alles duurt lang opstarten als ik op gewoon soort van paint klik van Linux duurt echt 2 minuten ofzo.

en het is KDE
Hmm... lekker vaag probleem... Dat heb ik nog nooit gehoord.. Is Windows wel OK>?

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Kijk ook eens of er een pid aanstaat wat misschien erg veel CPU gebruik of memgebruik inneemt :)
met ps -aux kan je dat zien, of post anders hier de output daarvan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op die AMD heb ik ook nog XP lopen en daar heb ik geen problemen mee loopt als een tiet

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm...dat is idioot traag. Op zo'n machine zou dat binnen enkele seconden op je scherm moeten staan. Zou je de inhoud van /var/log/ eens kunnen bekijken, en dan vooral het einde van /var/log/messages en de complete inhoud van /var/log/XFree86.0.log. Eventueel ook alle andere bestanden die interesssant lijken eens bekijken, misschien dat je iets vindt. Komen er bij het opstarten nog interessante meldingen voorbij? Ik neem aan dat er een redelijk recente videokaart inzit? Wat voor moederbord heb je?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
bij het opstarten krijg ik geen meldingen. alles doet het gewoon alleen heel erg langzaam

kaart is een Geforce2 mx400
en mainbord is een a-open ak73 pro

Verwijderd

bij gnome is dit nautilus die esd probeert te starten maar dat mag niet omdat esd niet setuid root is.

Probeer eens een of andere proces op te starten wat zo lang duurt en doe ipv '<applicatie>' nu op de commandline 'strace <applicatie>'. Dan zie je waarschijnlijk waar ie op timeout.... Misschien artsd? >:)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, dat ding heeft een KT133A...weer een VIA-chipset. Ik zou haast beginnen te geloven dat Beelzebubu gelijk heeft :7...
In ieder geval zou de output van strace nuttig moeten zijn, al is het waarschijnlijk *erg* veel. Misschien dat het draaien van 'strace -c programma' of 'strace -S programma' wat minder informatie geeft. De output van die commando's kan in ieder geval ook nuttig zijn.

[edit: en KDE-programma's proberen niet zelfstandig artsd te starten, dus dat zal het probleem niet zijn :).]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Onzin. Ik heb ook een KT133A op mijn bord en hier loopt ELKE vorm van GNU/Linux prima. Ik denk eerder dat ik gelijk heb als ik zeg dat er een paar settings verkeerd staan of dat er een roedel zombie's geheugen en proc power aan het vreten zijn.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 21:44 schreef odysseus het volgende:
Hmm, dat ding heeft een KT133A...weer een VIA-chipset. Ik zou haast beginnen te geloven dat Beelzebubu gelijk heeft :7...
*D

Verwijderd

Topicstarter
het kan niet aan chip-set liggen want op mijn Pentium 200, 48MB ram doet hij het ook niet goed. :'(

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Doe eens ff een
code:
1
ps xauf

en post de uitkomst hier

Verwijderd

Topicstarter
Om 2 uur doe ik dat wel effe, k ben nu hard voor mijn So aan het leren :(

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

So?

Verwijderd

Topicstarter
SO, schoolonderzoek heb ik om 1 uur.

Mondeling nederlands :r

Dat duurt 20 min dan ben ik om 1:30 weer thuis dan linux fixen

• easydisk
  • Laatst online: 12-08 14:26
en de swap 300mb dat zou toch meer als genoeg moeten zijn
Waarom wordt een swap toch altijd groter gemaakt dan het mag ? 128MB is het maximale, wil je meer hebben dan moet je meerdere swap partities maken, maar 128MB is meestal meer dan voldoende.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 10:54 schreef easydisk het volgende:

[..]

Waarom wordt een swap toch altijd groter gemaakt dan het mag ? 128MB is het maximale, wil je meer hebben dan moet je meerdere swap partities maken, maar 128MB is meestal meer dan voldoende.
U draait een GNU/Linux distro van voor de pre-historie :?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

draait toevallig slocate?

is mandrake erg sterk in en ja... dan duurt het wel ff.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 18 maart 2002 10:54 schreef easydisk het volgende:
128MB is het maximale
Dat is ooit eens zo geweest inderdaad, maar die beperking is er al lang niet meer hoor :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• easydisk
  • Laatst online: 12-08 14:26
Met kernel 2.2 was er nog wel het maximale, hebben ze dat dan toch veranders met kernel 2.4 ?
Ik dacht dat ze het 128MB wouden houden want dan zou het sneller zijn om de een of andere reden (had iets met de benodigde bits per opslag te maken of zo) RedHat had wel een limiet van 128MB met versie 6.X en misschien nog wel met 7.0, maar dat laatste weet ik niet meer 100% zeker.
maar dan hebben ze het verbeterd.

Sorry dat ik het verkeerd had.

Verwijderd

Bij mijn weten was dat een limitatie van de 2.0.X kernel, maar goed dat is verder niet echt relevant voor dit topic ;)

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
heb je dma aanstaan? zoniet zet dit eens aan (levert iig wat snelheidswinst op)

iets van hdparm -d1 -c1 /dev/hda

Verwijderd

Zijn alle aps traag, of alleen onder KDE. Werken je console apps wel gewoon?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Output van
code:
1
ps xauf

graag!
Dan kunnen we zien of er zombie's zijn, of andere processen die eindeloos lopen, resources vreten etc.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op maandag 18 maart 2002 12:35 schreef DonzigEendje het volgende:
Zijn alle aps traag, of alleen onder KDE. Werken je console apps wel gewoon?
Aangezien de persoon het alleen over klikken heeft zal hij dat wel niet snappen :) j/k
Ik denk dat er zoals mensen al melden een programma je CPU aan het vreten is, als je ook GNOME heb start dan eens 'gtop' vanuit de commandline, is zeg maar "ps for wintendo lovers", kan je klikken en loeren naar leuke grafiekjes, als je het als root start kan je zelfs mbv de muis processen killen e.d. :)
Check daarin dus dan ff of er een proces is dat ERG veel CPU vreet, dit kan je zien door ff op de header van de kolom te klikken en dus te sorteren op CPU gebruik :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Dit heb ik ook met mijn P400. Specs:

AMD K6-2 400 Mhz
AOpen AX59Pro (bios 2.35 - VIA MVP3 chipset)
20 GB Maxtor harddisk
nVidia Riva TNT2 M64 (Powercolor)
256 MB geheugen

Ik heb Windows XP er maar weer opgegooid omdat dit niet vol te houden was.

Mijn console apps waren wel gewoon normale snelheid, maar KDE weer niet. Kan het toevallig KDE zijn? Ik had KDE 2.2.2 en KDE 3.0.
Pagina: 1