Toon posts:

[mrtg] alleen als host up is?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag lekker lopen kloten met MRTG ed, en het werkt allemaal lekker :)

Alleen nu dit: ik mrtg dus mijn windows bakken (ook snmp geinstalled).. dat werkt allemaal perfect, maar als die host bv. uitstaat (zoals nu), krijg ik steeds van die CRON mailtjes dat die host niet bereikt kon worden :(

dus: ik wilde de host eerst laten pingen... Zo ja, voer mrtg uit (met aparte mrtg.cfg file), zo nee, voer mrtg voor deze host niet uit...

Maar omdat ik de balle verstand heb van bash/perl proggen, wilde ik vragen hoe ik dat doe... :)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

ping $ip -c -w1
if [ $? != 0 ]
then
   hostdown
else
   hostup
fi

en dat voor elke bak.
(met bijv een for loopje:
code:
1
2
3
4
5
ips="ip1 ip2 ip3 ip4"
for ip in ips
do
  test
done

)

Zie ook de ABS op linuxdoc.org

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

#!/bin/bash
if ping -c 1 <ip van windowsbak> > /dev/null
then
<commando om mrtg te starten>
fi

Dit scriptje doet 1 ping, en als die succesvol is start hij mrtg. De output van ping word naar /dev/null geredirect, anders krijg je alsnog mail :)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
doe meteen even -w1 bij de ping opties, dan wacht hij maar 1 seconde in plaats van 10 :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of gebruik fping, dat gemaakt is om in scripts te werken : )

Verwijderd

Topicstarter
Woei! :D

Het werkt! Bedankt!
Pagina: 1