Kan andere Win98 PC's niet zien vanaf WinXP?!

Pagina: 1
Acties:

• Scotch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-03 20:34
Hallo,

Ik heb al diverse FAQ's en threads gelezen over dit probleem maar ik ben er nog steeds niet uit.

Ik heb een netwerk van drie PC's, die tot voor kort allen Windows 98 draaide, en alles werkte. Nu heb ik op mijn PC Windows XP geinstalleerd, en kan nu de andere PC's op het netwerk niet meer zien.
De andere PC's zien mij wel (ik heb guest account enabled).

De PC's hangen aan een HUB, die vervolgens weer aan een ADSL modem hangt. Het internet werkt nog steeds op alle PC's.

Op alle PC's staat DHCP aan (voor ADSL), en ook "obtain IP-adress automatically). Dat heeft dus altijd gewerkt op die manier.

De firewall in XP staat uit, maar ik heb wel Norton Firewall geinstalleerd. Disablen daarvan heeft verder ook geen effect.

Wie weet raad? Bij voorbaat een hoop dank.

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben ook wel geinterreseerd in de oplossing van het probleem, ik heb nl. precies de zelfde symptomen en omstandigheden....

edit
Een vriend van mij heeft dit probleem opgelost door de w2k login te setten in winxp, toen werkte het wel.
(login à la 2k in xp dus)
/edit

• Akropolis
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 15:28

Akropolis

Still stupid...

Ik kan ook geen Win98 pc's zien. Maar als ik netwerk locatie toevoegen doe en ik tik het adres in dan werkt het prima...

• Vlabakje90
  • Niet online
*schop*

de vraag blijft bestaan...

• Scotch
Ik heb trouwens geprobeerd mijn PC te pingen vanaf een andere PC op 't netwerk en dat gaf een timeout... dus gewoon adres intikken zoals Akropolis zegt werkt ook niet.

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

Op maandag 18 maart 2002 17:42 schreef scotch het volgende:
Ik heb trouwens geprobeerd mijn PC te pingen vanaf een andere PC op 't netwerk en dat gaf een timeout... dus gewoon adres intikken zoals Akropolis zegt werkt ook niet.
Je zult sowieso moeten zorgen dat je op alle PC's een ping reply kunt ontvangen van iedere andere PC. Wel pingen op IP adres en niet op hostname, en gebruik de optie '-n' zodat er geen reverse lookup wordt gedaan.

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• JJay

JJay

Hit me!

Als je netwerk verder in orde is kun je dit probleem oplossen door te zorgen dat je Windows XP machine de master browser election wint en zodoende de lijst van shares in je netwerk beheert.

- Ga naar je startmenu en kies 'Run...' of 'Uitvoeren..'
- type: "services.msc" en druk op enter
- zoek de service 'Computer Browser' en start deze door 'start' te kiezen uit z'n contextmenu.
- evt. kun je de properties van de Computer Browser service opvragen en 'Startup Type' op automatic zetten zodat de service iedere keer wordt gestart bij het booten.

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• Vlabakje90
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 17:58 schreef JJay het volgende:
Als je netwerk verder in orde is kun je dit probleem oplossen door te zorgen dat je Windows XP machine de master browser election wint en zodoende de lijst van shares in je netwerk beheert.

- Ga naar je startmenu en kies 'Run...' of 'Uitvoeren..'
- zoek de service 'Computer Browser' en start deze door 'start' te kiezen uit z'n contextmenu.
- evt. kun je de properties van de Computer Browser service opvragen en 'Startup Type' op automatic zetten zodat de service iedere keer wordt gestart bij het booten.
Thnx, ga ik proberen...

• Scotch
Op maandag 18 maart 2002 17:58 schreef JJay het volgende:- Ga naar je startmenu en kies 'Run...' of 'Uitvoeren..'
Dank voor je reactie, ik heb gekeken, maar Startup type stond al op automatic, en het werkt dus nog steeds niet :(

Ow en in mijn tweede bericht hierboven heb ik een foutje gemaakt, ik bedoelde dat het pingen van andere PC's niet lukte vanaf mijn pc. En ik heb inderdaad gewoon het ip opgezocht, en ook met -n geprobeerd maar tevergeefs.

• JJay

JJay

Hit me!

Dan zul je dus eerst het probleem op moeten lossen dat er voor zorgt dat je niet de andere PCs kunt pingen. Daarna kun je naar SMB gaan kijken ..

Als je je XP machine forceert naar een IP adres uit dezelfde range als waar je andere PCs een IP uit hebben gekregen, werkt het pingen dan wel...?
(IP invullen ipv. 'assigned automatically')

btw. Welk IP heeft je XP workstation gehad van de ADSL router..? (eigenschappen netwerkverbinding, 2e tabblad 'support')

Pagina: 1