Toon posts:

Grafische ontwerp ervaringen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag lekker bezig met posten, hier nummertje 3.

Wat ik mij altijd afvraag bij het ontwerpen van websites hoe anderen dat doen.
En dan heb ik het met name over het grafische gedeelte van de site. Tuurlijk zal je naar de huisstijl kijken van het desbetreffende bedrijf, maar om alles mooi in elkaar te zetten zodat het een mooi geheel wordt is een tweede. Daar is nu net het gedeelte waar ik het meeste moeite mee heb.

Hoe doen jullie dit ? Naar anderen kijken ? Ideeën opdoen van anderen of hebben jullie WEL een grafische opleiding gehad ? (ik niet)

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kijk veel naar top-sites om ideeën op te doen. Maar ik zorg er wel voor dat het er totaal anders uit ziet.

Grafische opleiding? neuh... volgend jaar HIO, websites maken is maar een hobby.

Verwijderd

Ik kijk weleens naar andere sites in de zin van "hoe doen zij zoiets?", maar de ontwerpen zal ik niet jatten, je bedenkt gewoon iets passends, of gaat een beetje brainstormen in Photoshop.

Dan loop je naar de klant met een plaatje van de interface zoals je het in je hoofd hebt, en als dat wordt goedgekeurd, dan gooi en smijt je de layout in elkaar, en nog een paar keer, omdat het meestal niet meteen goed uitkomt :P

Maar ik studeer nu Grafimedia Technologie, en om eerlijk te zijn heb ik er nog maar weinig geleerd. Het is wel goed voor je algemene kennis in het vakgebied.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:17

André

Analytics dude

Het meeste leer je inderdaad door te surfen. Kijk naar welke sites mooi in het oog springen, of welke sites verschrikkelijk lelijk zijn, en waarom ze lelijk zijn.

Ik ben zelf grafisch helemaal niet een wonder, het logo hiernaast is het maximale wat ik uit photoshop kan halen. Maar dat komt dan ook omdat ik al 2 jaar gewoon wat loop te klooien met photoshop, en dan rolt er vanzelf iets uit wat wel mooi lijkt.

Mijn ervaring met websites voor bedrijven leert trouwens dat je het grafisch beter wat kaal kunt houden omdat dat veel zakelijker lijkt dan een kleurige regenboog kermissite.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jepz.. ^^^ die meneer heb gelijk..
btw.. laat je niet "minderwardig voelen" door die supermooie sites.. alhoewel ik dat ook doe.. maar ik weet dat je net zo goeie sites kan maken, zolang je maar de ideen hebt!...

zakelijk is vrij makkelijk altijd, maar ze zijn vaak veeleisend. dus je bent er langer mee bezig

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:32
ik heb een heel mooi boek met 1002 websites erin,
gesorteerd op kleur en stijl

is van http://www.webdesignindex.org/, verkrijgbaar bij donner enzo...

doe ik altijd m'n inspiratie uit op :)

//

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 20:41 schreef gitaarwerk het volgende:
jepz.. ^^^ die meneer heb gelijk..
btw.. laat je niet "minderwardig voelen"
Geloof gewoon in je werk, en geloof in je zelf. Van minderwaardig voelen leer je geen fuck denk ik. En ja ik volg ook een grafische opleiding (een diploma is soms wel handig) ;)

Verwijderd

Ik heb nooit een grafische opleiding gevolgd. Wel heb ik stage gelopen bij een reclamebureau, waar ik heel veel goede tips kreeg van de art-director.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik kijk zelf dus absoluut niet naar sites als ik zelf wat moet verzinnen. Dat werkt voor mij ontzettend averrechts. Niet dat je je niet laat inspireren zoals iedereen door dingen die je om je heen ziet, al dan niet op het scherm. Maar het kijken naar andere site puur om het kijken. No-go voor mezelf. Zijn eigenlijk al erg veel topics over geweest. Iemand die goed is met het verzinnen van een creatief (grafisch) concept zal in de regel erg visueel zijn ingesteld en alle prikkels in de omgeving snel oppikken (bewust of onbewust).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 08:20
Inderdaad, ik mag toch wel zonder meer stellen dat een mooi ontwerp van wat dan ook; hetzij een website of een bedrijfsbrochure terug te redeneren is naar creativiteit.

That's a fact Jack :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 20:41 schreef gitaarwerk het volgende:
zakelijk is vrij makkelijk altijd, maar ze zijn vaak veeleisend. dus je bent er langer mee bezig
Beetje jammer dat men altijd roept dat zakelijk makkelijk is... Je moet pas echt creatief zijn als je binnen grenzen nog je weg wilt vinden om iets moois neer te zetten. Bovendien heb je met veel meer mensen te maken dan met opdrachtgever. Heel veel mensen moeten het dus mooi vinden.

Als je een site maakt waar geen eisen aan worden gesteld kan je wat design betreft je ideen de vrije loop laten. Bij zakelijke website zal je een stuk meer moeten nadenken voor je wat doen.

</zeik>

ik kijk sowieso heel regelmatig naar andere sites en daar haal ik ongetwijfeld inspiratie uit. Alleen op het moment zelf, dus als ik begin met schetsen, dan ben ik gewoon bezig met de site zelf... wat moet ie uitstralen? hoeveel ruimte moet er zijn voor content enz...

Als ik toegelaten word ga ik volgend jaar Media & Art Design studeren. Daar hoop ik ook nog wat meer te leren over het aanpakken van een goed ontwerp.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Ik kijk op bepaalde sites altijd naar het soort stijl dat gebruikt is, en probeer met die stijl in mijn achterhoofd soms zelf wat te maken.

Tot nu toe zijn de website die ik gemaakt hebt wel redelijk origineel kwa ontwerp. Anders gezegt: ik heb ze nog nooit eerder gezien op het internet.

En dat was best lastig in het begin, want alle dingen die in me opkwamen waren al gemaakt, en dan heb ik gewoon geen rust.

Binnenkort gaan er 2 websites die ik gemaakt heb voor bedrijven in 'productie' en deze zullen ook weer een lekkere eigen stijl hebben.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Pagina: 1