Toon posts:

KLIPSCH Promedia 5.1 is dit wel 5.1 ivm Jackplugge

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na veel zoeken op dit forum ben ik er nog steeds niet achter hoe het zit met de klipsch promedia 5.1 set.

Dit is het probleeem: Deze set heeft 3 stereo Jackpluggen die je achter in je 5.1geluidskaart stopt. Op de Creative Audigy Player zitten zo'n 6 connector's, als je dus met jackpluggen gaat werken worden maar een paar poorten van je kaart benut..
Bij die geluidskaart zit een externe 15polige subd. connector, ik weet dat je via die connector ECHTE 5.1 geluid krijgt...

Mijn vraag: is de Klipsch promedia wel ECHT 5.1 ivm jackpluggen?

Vraag 2: hebben alle andere 5.1setjes ook deze manier van aansluiten? of gebruiken zij toch alleen de 15polige subd.?

Alvast bedankt,

Martijn C.

ps. evt site url's welkom waar dit evt uit word gelegd

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 10:58

DaRoot

Some say...

Die 3 stereojackpluggen kunnen dus totaal 6 kanalen bevatten. 1 plug met links/rechts voor, 1 plug met links/rechts achter en 1 plug met center en subwoofer signaal. Die 6 pluggen op de Audigy zijn niet alleen de uitgangen maar ook ingangen, bijv. line-in en mic-in. En die 15 polige SUB-D connector is de joystick aansluiting.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, da klopt wel ja.... zal de manual van de audigy een ergens downloaden en kijken...

Zit er tegewoordig op een geluidskaart ook al een joypook aansluiting?????

Bedankt,

Meer reacties welkom

Martijn

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Een joystick aansluiting heeft bijna altijd al op een geluidskaart gezeten, in ieder geval al minimaal een jaar of 5, dus dat is niets nieuws.
En die klipsch 5.1 is echt 5.1, aangezien door iedere kabel twee kanalen gaan.

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op zondag 17 maart 2002 19:01 schreef 1900XP het volgende:
Zit er tegewoordig op een geluidskaart ook al een joypook aansluiting?????
:D

Verwijderd

Die zet is toch helemaal niet leverbaar in Nederland?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 17 maart 2002 18:21 schreef 1900XP het volgende:
ik weet dat je via die connector ECHTE 5.1 geluid krijgt...
Eh, via de 6 inputs krijg je ook echt 5.1 geluid hoor. Alleen decodeert dan je geluidskaart het signaal en bij digitale aansluiting decodeert je set het geluid. Dan moet er dus een 5.1 decoder in de speaker zitten.

In de allernieuwste set van creative de 510, zit ook geen decoder. Dat is helemaal niet erg, want het is veel goedkoper om de PC het geluid (naar écht 5.1) te laten decoden :).
Vraag 2: hebben alle andere 5.1setjes ook deze manier van aansluiten? of gebruiken zij toch alleen de 15polige subd.?
Volgens mij gebruiken alleen speciale creative - creative speakersetjes die meerpolige plug, zodat ze naast dolby digital ook EAX kunnen weergeven over 4 speakers. Dan worden er namelijk gewoon twee stereosignalen over de digitale kabel gestuurd (een voor voor en een voor achter).

bij 'normale' sets gebruik je dus
1. die 6 losse pluggen, waardoor je de geluidskaart laat decoden en dus 5.1 geluid en EAX en a3d bij spellen door de geluidskaart gedecodeerd wordt en door de speakers wordt weergegeven (dit werkt dus gewoon goed).
2. De digitale aansluiting als de speaker een dolby digital decoder heeft. Dan geeft de geluidskaart het dolbuy digitalsignaal door aan de speakerset en decodeert deze het geluid naar 6 losse kanalen. EAX werkt in zulke gevallen niet omdat over een digitale kabel alleen DTS of Dolby digital of PCM (=stereo) geluid gestuurd kan worden.

Bij Creative speakersets en kaarten kan je die speciale plug gebruiken die heb bovenstaande combineert; je hebt een kabel waardoor EN een digitaal signaal kan lopen (voor sets met ingebouwde dolby digital decoders) EN een tweetal stereo signalen, zodat 4 kanaals geluid zoals EAX OOK over die ene kabel weergegeven kan worden :)
Bij de audigy en megaworks 510 is het net weer ietsje anders (je blijft aan de gang, met creative) maar dat heb ik hier uitgelegd:
[topic=437689/1/100]

In ieder geval kan je elke speakerset digitaal op een Live of een audigy aansluiten, alleen moet je daar wel een verloopje voor hebben. Beter is het om ze gewoon analoog aan te sluiten, want het is helemaal niet zo dat digtitaal aansluiten ineens beter is.

(dit stukje ga ik in mijn ooit te verschijnen 'hoe moet ik dit aansluiten' FAQ plakken ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt man!!

Mzzl
Pagina: 1