Toon posts:

[photoshop] Gif bewerken ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik ben bezig een gif aan het bewerken hetgeen van oorsprong een interlaced gif is.
Echter is het gif te groot van formaat, wanneer ik deze verklein heb ik kwaliteitsverlies, vindt mijn rechteroog.
(Mijn linker ook trouwens)

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken ?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Beste kun je je gifje even omzetten naar RGB, dan verkleinen (image size) en er dan weer een gifje van maken met export to web. Maar net als vergroten, betekend ook verkleinen kwaliteitsverlies. Dat hoort bij bitmaps.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Of een gif interlaced is of niet mag niets uitmaken.
Voordat je een gif gaat bewerken altijd even het plaatje omzetten naar RGB modus, en het liefst verkleinen in stappen van 50%.

Verwijderd

Vindt het vaag dat die kwaliteit verminderd als je hem kleinermaakt, meestal is dat als ie groter wordt.

Probeer eens 1/2 of 1/4 deel te nemen van de originele maten. Verder kan je met een gif niet veel doen. Als de afbeelding op lijnen gebasseerd is, kan je hem opnieuw vectoriseren, en dus schalen als je wilt.

Succes.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 17 maart 2002 17:19 schreef ivy het volgende:
Vindt het vaag dat die kwaliteit verminderd als je hem kleinermaakt, meestal is dat als ie groter wordt.
Kwestie van logisch nadenken. In iets wat groter is past ook meer detail.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:21 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Kwestie van logisch nadenken. In iets wat groter is past ook meer detail.
-> dus is het vaag dat de kwaliteit verminderd als je hem verkleint. Als je dit doet met een logische factor (dus door 2en delen) dan moet er toch niks aan de hand zijn.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 21:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jawel, stel je hebt een plaatje van 2 bij 1 pixels, een pixel rood en een pixel blauw. Die verklein je tot 1 x 1, wat gebeurt er dan? Hij kan geen twee pixels op een pixel weergeven, lijkt me.

edit: hehe, photoshop maakt die pixel paars :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:26 schreef ivy het volgende:

[..]

-> dus is het vaag dat de kwaliteit verminderd als je hem verkleint. Als je dit doet met een logische factor (dus door 2en delen) dan moet er toch niks aan de hand zijn.
Nee, verklein een foto met 50%, en vergroot hem dan weer naar de oorspronkelijke grootte.

Je verloor de details toen je verkleinde, niet toen je hem vergrootte.
Op zondag 17 maart 2002 17:28 schreef Prammenhanger het volgende:
Jawel, stel je hebt een plaatje van 2 bij 1 pixels, een pixel rood en een pixel blauw. Die verklein je tot 1 x 1, wat gebeurt er dan? Hij kan geen twee pixels op een pixel weergeven, lijkt me.
Dat wordt gewoon gemixed tot de tussenliggende kleur.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 21:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zondag 17 maart 2002 17:28 schreef Cheatah het volgende:
Dat wordt gewoon gemixed tot de tussenliggende kleur.
Dus verlies je detail, want ipv 2 kleuren heb je er nog maar 1.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 17 maart 2002 17:26 schreef ivy het volgende:

[..]

Pak een zaag en maak jezelf de helft minder groot. Wat gebeurd er dan.. goed zo.. je verliest detail >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:17 schreef OzBoz het volgende:
Beste kun je je gifje even omzetten naar RGB, dan verkleinen (image size) en er dan weer een gifje van maken met export to web. Maar net als vergroten, betekend ook verkleinen kwaliteitsverlies. Dat hoort bij bitmaps.
Ik heb de afbeelding eerst omgezet naar RGB, daarna verkleint met een factor 25%, weer gif van gemaakt en een GIF export gedaan.
Echter blijft die verlies van kwaliteit, misschien komt het ook wel doordat er met teksten wordt gewerkt.
Misschien dat het beter is als ik die er later zelf weer toevoeg....

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 17 maart 2002 17:42 schreef SiDje het volgende:

[..]
Misschien dat het beter is als ik die er later zelf weer toevoeg....
Zou goed kunnen. Iets meteen op de juiste maat maken is altijd beter. Zeker met tekst wanneer het om kleine maten gaat, zie de poging om ivy uit te leggen waarom je dingen kwijtraakt als je ze kleiner maakt :)

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op zondag 17 maart 2002 17:17 schreef OzBoz het volgende:
in principe verlies je bij vergroten geen detail, alleen alle details worden verdeeld over een groter oppervlak, waardoor het er minder scherp uit ziet. alleen bij het verleinen verlies je detail. :)

mijn T.net systeemspecspagina

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 08:20
Eén ding wat zeker zal werken is als je de .GIF eerst copy-paste in een New Image. Daarna eventueel verkleinen en Save For Web of Export GIF.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:06

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op zondag 17 maart 2002 19:38 schreef RRX het volgende:

[..]

in principe verlies je bij vergroten geen detail, alleen alle details worden verdeeld over een groter oppervlak, waardoor het er minder scherp uit ziet. alleen bij het verleinen verlies je detail. :)
Exactly... :)
Even beter uitgelegd waarom je het gifje eerst moet omzetten naar RGB:

Een gif heeft een beperkte kleuerenpallet. Stel: in het plaatje worden 40 kleuren gebruik. Het kleurenpallet van het gifje bevat nu maar 40 kleuren. Als je nu gaat resizen, dan zullen er overgangen van kleuren ontstaan om het plaatje mooi te houden. Als je dan alleen maar die 40 kleuren hebt, dan zul je kwaliteitsverlies merken in het verkleinen omdat hij niet buiten dat pallet mag gaan.

Doe je daarentegen van het gifje eerst de modus op RGB zetten, dan heb je weer het volledige palet tot je beschikking. Het verkleinen mag dus buiten de 40 kleuren gaan, om de overgangen mooier te krijgen tussen kleuren. Een klein beetje verkleinen op deze manier hoeft er dus niet meteen per definitie voor te zorgen dat de bestandsgrootte van het uiteindelijke gifje kleiner wordt. Soms zelfs groter! Omdat je dus meer kleuren in het pallet hebt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Succes! :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1