[FreeSCO] opzet en aantal vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Ik heb mijn router nu helemaal klaar om er FreeSCO op te zetten B-) Ik heb nu een C6-2 225 met 48MB FastPage ECC, 3 EtherXpress pro/10+ kaartjes (intel 82557 kaartjes met 10/100Mbit utp en 10Mbit coax en zo'n "gameport dinges") en een SoundBlaster 64pci. Op een netwerkkaartje zet ik mijn ADSL, op de andere mbv een crosslink mijn PC en aan de andere mbv een crosslink de PC van mijn huisgenoot (huisgenoot is tijdelijk, en ik had de extra netwerkkaart toch liggen en ga dus geen hub kopen).
-Ziet Freesco automatisch op welk netwerk mijn ADSL zit?
-Kunnen mijn huisgenoot en ik sharen (met windowsME/XP)?
-Hoe installeer ik de SB64 en een commandline MP3-player? (n00b)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 16:34 schreef Gabriel-LG het volgende:
-Ziet Freesco automatisch op welk netwerk mijn ADSL zit?
Jij geeft gewoon aan op welke netwerkkaart je die aansluit, dus eth0, eth1 of eth2
Ja, dit heeft in pricipe niks met freesco te maken, let erop dat je op die freesco bak die 2 netwerkkaarten naar het interne netwerk zelfde werkgroep/subnet etc. meegeeft. Ik neem hier aan dat je freesco niet als server wilt gebruiken. Als je dat wilt moet je samba erbij installeren, maar das niet echt gemakkelijk bij freesco.
-Hoe installeer ik de SB64 en een commandline MP3-player?
(n00b)
:?

• Gabriel-LG
Op zondag 17 maart 2002 16:38 schreef MadMurdock het volgende:
...
Ja, dit heeft in pricipe niks met freesco te maken, let erop dat je op die freesco bak die 2 netwerkkaarten naar het interne netwerk zelfde werkgroep/subnet etc. meegeeft. Ik neem hier aan dat je freesco niet als server wilt gebruiken. Als je dat wilt moet je samba erbij installeren, maar das niet echt gemakkelijk bij freesco.
...
Het wordt wel de bedoeling dat het ook een file/printerserver wordt, ik wil er MP3's op kunnen uploaden en ermee kunnen printen...

Verwijderd

Wat mij niet duidelijk is ... waarom moet die SoundBlaster erin?

• Gabriel-LG
Op zondag 17 maart 2002 17:05 schreef Bladiebla het volgende:
Wat mij niet duidelijk is ... waarom moet die SoundBlaster erin?
Mijn server staat op mijn kamer, en ik wil hem graag MP3's laten spelen, zodat ik mijn lawaaierige bak niet aan hoef te zetten op muziek te hebben....

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:17

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Je zal elke netwerkkaar moeten identificeren door hem aan te sluiten. Je laagste irq wordt eth0, daarna eth1, daarna eth2. Voor de adsl connectie moet je even zoeken op dit forum, dat gaat je ongetwijfeld lukken. Voor het sharen heb je misschien een probleem, je zal 2 netwerken moeten benoemen en ook 2 subnetjes moeten nemen. Bovendien heb je crosskabels nodig. Ik zou zeggen, zorg eerst dat adsl werkt. Vervolgens splits je bijvoorbeeld een 10.10.0.1/24 en een 10.10.0.128/24. Dat hang je aan de twee andere kaarten.
Dan zorg je dat eerst de ene pc kan surfen, dan de andere, en daarna moet je even kijken of je de twee interne nics kan vrijwaren van firewall functionaliteit zodat ze samba doorlaten naar elkaar. Klaar! :)
Kwestie van voorbereiden, tekeningetje maken en uitvoeren. :Z

I have usernames older than you.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:09 schreef Gabriel-LG het volgende:

[..]

Mijn server staat op mijn kamer, en ik wil hem graag MP3's laten spelen, zodat ik mijn lawaaierige bak niet aan hoef te zetten op muziek te hebben....
En je server maakt geen herrie ??
(2 x computer != 2 x geluidsintenisteit [dB])

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Past tog niet meer op de floppy van freesco ,die mp3 speler en daarnaast vraag ik me af of naast het NAT'en het wel gaat lukken mp3'tjuhs af te spelen op een 486 ...

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

1) freesco ondersteund mar 3 NIC (volgens eet menu)
2) mp3 player, mudule er voor :?
3) en als je mp3 kan afspelen neemt dacht ik wel 100% load op een 486k62 225 en er moet ook inet verkeer langs? = is cpu load

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Op zondag 17 maart 2002 17:45 schreef ThaHandy het volgende:
1) freesco ondersteund mar 3 NIC (volgens eet menu)
2) mp3 player, mudule er voor :?
3) en als je mp3 kan afspelen neemt dacht ik wel 100% load op een 486 en er moet ook inet verkeer langs? = is cpu load
1. Hij heeft er 3. Dus hoezo maar?
2. mp3tjes moet kunnen, maar laat hem eerst zorgen dat de rest (internet, sharing etc..), daarna komen die kernelmodules misschien wel. Ik denk eigenlijk dat die er wel al ergens zijn.
3. Met mpg123 kan je de bitrate aangeven, dus zelfs op een 486 kan je dan prima mp3tjes draaien en dan heb je geen load van 100%. Bovendien heeft hij geen 486 maar een k6-225, veel sneller dan een p200, en met een p200 kan je aangenaam mp3tjes afspelen hoor :) (derhalve met een k6-225 ook :)) (editen is gaaf :))

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op zondag 17 maart 2002 17:49 schreef pjottum het volgende:

[..]

1. Hij heeft er 3. Dus hoezo maar?
3 EtherXpress pro/10+ kaartjes (intel 82557 kaartjes met 10/100Mbit utp en 10Mbit coax en zo'n "gameport dinges")
dat maakt 4 right?
hij heeft geen 486
whoeps |:(
maar een c6-225.. whatever dat is :)
maar een cK6-2 225Mhz

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 18:08 schreef ThaHandy het volgende:
3 EtherXpress pro/10+ kaartjes (intel 82557 kaartjes met 10/100Mbit utp en 10Mbit coax en zo'n "gameport dinges")
dat maakt 4 right?
Nee, die kaartjes hebben al die 3 aansluitingen, dus 10/100Mbit UTP, 10Mbit coax en die gamepoort achtige aansluiting. En dat allemaal op één kaart :P

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op zondag 17 maart 2002 18:14 schreef Pietb het volgende:

[..]

Nee, die kaartjes hebben al die 3 aansluitingen, dus 10/100Mbit UTP, 10Mbit coax en die gamepoort achtige aansluiting. En dat allemaal op één kaart :P
1) intel zijn 10/100
2) de 82557 is UTP only (duh)
3) 100Mbit is/heeft never AUI en BNC want dat is 10Mbit

nou jij :+

/edit
ff 10/10 10/100 van gemaakt :/

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ie echt EtherXpress pro/10+ kaartjes heeft zijn het inderdaad 10Mbit units natuurlijk, maar omdat ie expliciet vermeld dat ie ook 10/100Mbit heeft, ga ik er vanuit dat ie
"EtherXpress pro/100+" bedoeld. En die hebben echt die 3 aansluitingen, ik heb ze zelf namelijk ook ;)

En als ie dat niet bedoeld lult die gozer uit zijn nek en ik ook ;)

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

de intel 82557 = 100Mbit

Verwijderd

Die " gameport " lijkende aansluiting noemen we token ring

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06
Op zondag 17 maart 2002 19:28 schreef dynabyter het volgende:
Die " gameport " lijkende aansluiting noemen we token ring
Ik dacht dat dat AUI was, maar ik zal er wel naast zitten of het is hetzelfde :+

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Nu niet allemaal osi lagen door elkaar halen, aui is de hardware, daar kan je etternet of token ring of wat je leuk vind over babbelen... allemaal gelijk dus. Klikkerdeklik:
http://www.webopedia.com/quick_ref/OSI_Layers.html

Maar goed, mp3tjes spelen op een k6-225 gaat prima, en met drie nicjes kan hij -mits goed voorbereid- uitermate goed bereiken wat hij wil. Maar makkelijker zou zijn om een hubje te kopen voor €40 :)

• Gabriel-LG
Op zondag 17 maart 2002 18:08 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

dat maakt 4 right?
[..]

whoeps |:(
[..]

maar een cK6-2 225Mhz
Het zijn 3 netwerkkaartjes met elk een intel 82557 chipset, een BNC, een UTP en nog een vage aansluiting. Onder windows98SE wil de UTP op 100Mbit lopen (alleen met intel drivers, maar niet met de normale win98 drivers), windows 98 herkent ze als etherexpress pro/10+ kaartjes...
edit:

Ik kom er net achter dat als ik een crosslink tussen leg tussen een bak met zo'n intel kaart, en ik hem op 100Mbit zet, zegt win2K aan de andere kant doodleuk dat het 10Mbit is, terwijl de intel kaart vind dat ie op 100Mbit loopt :? :( het zijn dus idd 10Mbit kaartjes, en wat een 100Mbit chipset daarop doet snap ik niet helemaal (winME vind ook dat het een i8255x based 10/100 NIC is) ze zijn maar blijkbaar 10Mbit (beetje jammer ;( maarja dan maar 10Mbit)

Verder is het een IDT winchip C6-2 225 (heb ik gekozen omdat ie ijskoud en retestabiel is...
Op zondag 17 maart 2002 17:24 schreef Bladiebla het volgende:
[..]

En je server maakt geen herrie ??
(2 x computer != 2 x geluidsintenisteit [dB])
Nee, het hele ding (incl de HD) is geluidsgeisoleerd met noppen isolatie >:) en de voeding en proc fan lopen op 7V :z . De bak is pas te horen als je er met je oor op gaat liggen.
Ik wil gewoon mijn bakkus colosalus gebruiken voor games office e.d. en de server voor MP3...

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Misschien stom vraagje, maar waarom bak je zo'n server, om er dan vervolgens zoiets sufs als freesco erop te zetten?
Kan je er niet beter een gave freebsd/linux machine van maken ofzo?

Voor linux kan je dan adsl4linux.nl gebruiken, de rest is vrij eenvoudig. Met vnc kan je dan ook nog mooi klikken... fijn hoor :)

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Op zondag 17 maart 2002 16:38 schreef MadMurdock het volgende:
...
Samba installeren hiero koste nog geen 5 minz :Z
Pagina: 1