In linux een backup maken van een win bak

Pagina: 1
Acties:

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32
Ik wil dus elke zondag een backup maken van een bepaalde map op mijn windhoos machine. Dit heb ik:

-Een linux router (SuSE 7.2)
-Router is 24/7 aan.
-heeft webserver, mailserver, firewall, mysql enz.
-communiceerd via samba met mijn windhoos bak
-Brander

-Een windhoos machine (WinXP, maar dat doet er niet echt toe)
-Deze machine staat niet altijd aan

De backupstrategie die ik in gedachte had:
De router constateerd dat het zondag is vandaag, en geeft mij een seintje, zodra ik mijn windhoos bak opstart, dat het tijd is om te backuppen. Wanneer ik dit goedkeur, moet het gehele proces automatisch verlopen. Router mount de filesystems, tarren & gzippen, branden, en een log sturen (per email).
Maar... Windhoos staat dus niet altijd aan, en ik wil zelf bepalen wanneer de backup start.
Wie heeft idee-en voor deze backupstrategie?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Draai een scriptje in cron elk half uur ofzo, ping daarin je win-computer, als 'ie een goede ping terugkrijgt, mount je de schijf op je Windowsmachine. Daarna stuur je via winpopup een melding naar je Windowsbak, om te melden dat de backup begint. Eventueel kun je dan nog op je linux-bak een php-script laten draaien, waardoor je de backup vanaf de Windows-bak stil kunt zetten..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• EWS99
Klinkt mooi, alleen heb ik zelf graag in de hand wanneer de backup precies start

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt op een bepaalde poort luisteren of er een signaal komt op je linuxbak. Als er dan zo'n signaal komt (dat verstuur je vanuit windows, bijvoorbeeld door naar een of andere obscure poort te telnetten of wat netter via een klein programma) dan voer je je backup uit. Nelske heeft daar een tijdje geleden een heel nette uitleg over geschreven, je kunt kijken of je die kunt vinden in de search.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 17 maart 2002 16:28 schreef odysseus het volgende:Nelske heeft daar een tijdje geleden een heel nette uitleg over geschreven, je kunt kijken of je die kunt vinden in de search.
Dat ging over het resetten of uitzetten van een linux-computer, maar het idee is wel bruikbaar hiervoor inderdaad..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
[topic=370491]

Die dus. Wordt dus een hoop gepruts en niet echt een elegant systeem, maar het moet te doen zijn :)

• EWS99
Die heb ik idd. al eens voorbij zien komen. Ik denk dat ik eens de mogelijkheden van mail & php ga bekijken.

Pagina: 1