Outputkwaliteit PC tov CD-/MD-speler zwaar slecht?

Pagina: 1
Acties:

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:31
Zou het echt zo zijn dat er een erg groot verschil in geluidskwaliteit zit tussen een PC-geluidskaart (Live/X-fire oid) en een standalone CD- of MD-speler?

Ben vrijdag wezen luisteren in een audiozaak en de verkoper zei natuurlijk dat er grote verschillen in zaten. Hij liet me als demo het verschil tussen een CD-speler van ong. 200 euro en eentje van zo'n 500 euro beluisteren, maar ik kon niet echt verschillen horen, terwijl hij vond dat de muziek bij de goedkope speler duidelijk uit de luidsprekers kwam en bij de dure 'om je heen' te horen was. Nogmaals, ik hoorde geen verschil en zei dat ook tegen hem, maar hij geloofde het niet zo ;-)

Dus, wie van jullie heeft ervaring met de verschillen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik amper.

Als je het zelf niet hoort, laat je dan ook niets aansmeren.

Ik quote Jag even:
ik zit bij JvS thuis. Hij vertelt mij dat hij zijn pc via de optische uitgang met zijn versterker heeft verbonden en wilt aan mij laten horen dat dat beter klinkt. Dus hij schakelt heen en weer tussen de optische connectie en de analoge. Ik helemaal overtuigd dat de optische beter klonk. Wat later op de avond hebben we dit nog een keer getest, alleen hebben we het toen bij elkaar blind getest. Geen verschil te horen .
De verschillen zijn iig levensklein.

Ik heb me toen ik mijn cd speler kocht druk gemaakt om zaken als loopwerkherrie en snelheid van trackkeuzes.

De verschillen zijn er trouwens wel, maar met een simpele marantz heb je al een hele goede speler te pakken! :)

Ik heb nu mijn optische uitgang van mijn terratec aangesloten op de MD speler omdat er dan geen aardlussen tussen mijn PC en hifi ontstaan, en ik was er altijd van overtuigd dat het beter klonk, maar bij nadere (en echte blinde) testen bleek ik geen verschillen te horen :P.

Blind testen is helemaal niet leuk eigenlijk ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Mijn mening:

De geluidskwalteit van een optische of een coax aansluiting is theoretisch hetdezelfde. Omdat het hetzelfde signaal is. Maar bij optisch wordt het signaal twee keer omgezet waardoor het signaal iets later aankomt in de versterker. Dat is bij audio alleen niet erg maar bij films kan een kritische luisteraar het horen/zien. Bij een optische aansluiting heb je geen last van aardlussen, wat soms een hinderlijke brom veroorzaakt

Analoog daarintegen hang het af van de kwaliteit van de DA converters. Is de DA-converter in de CD-Speler erg goed, dan zou je je CD-Speler beter analoog kunnen aansluiten.

Wil je op je (digitale) versterker een effect gebruiken dan is weer een digitale aansluiting het best, want dan hoeft de versterker niet eerst een A-D omzetting te doen , effect eroverheen met de DSP en dan de D-A omzetting.

Wat beter is voor de geluidskwaliteit hang dus af van je eigen installatie.

Murphy was an optimist

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:31
Ik doelde meer op de analoge uitgangen van beide, omdat je dan met verschillen tussen de D/A convertors te doen krijgt.
Mij lijkt het allemaal niet zoveel verschil maken, CD-spelers zijn tegenwoordig erg goed en geluidskaarten ook..