Toon posts:

Hoe doe ik een kopje op de cat5 kabel zonder foute

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cat5 kabel van 35 meter voor adsl (van de splitter naar de adsl modem)

en die is zonder klik kopjes

nu heb ik een tang om die kopjes er op klikken alleen met de draadjes is zo gekloot om ze alle 8 samen te krijgen en straight te houden |:(

iemand tips?

Verwijderd

Van de splitter naar de adsl modem, je bedoeld de splitter bij het hoofd telefoon "stopcontact"?? Die is 4 polig en dus niet cat5 8 polig :?

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40

Ruudjah

2022

Oefenen :+ :D

TweakBlog

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
met een goede tang is het bestwel goed te doen. De eerste keer is wat moeilijk, maar daarna gaat het prima :)

Verwijderd

Topicstarter
vanaf de adsl splitter gaat toch een cat5 naar de adsl modem, teminste dat dacht ik :D

het pakket is er nog niet... maar alvast aan het aanleggen van bekabeling :o

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Bij de Gamma verkopen ze van die stekkers waarbij er een soort geleidertje bij zit; is een plat plaatje met de 8 gaatjes voor de aders naast elkaar. Eerst lekker (buiten de stekker) de draadjes in het geleidertje schuiven, zodra dat gebeurd is (en dat is zo gebeurt, je hebt dan alle ruimte om lekker te werken), schuif je de hele mik in de stekker zelf. Aanknijpen en klaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar

Verwijderd

Topicstarter
Hmm maar we hebben al een set met ISDN koppies...

Zijn die dingen ook apart te koop en gaan ze bij het kopje er in?

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:43

klown

geek

Je moet er gewoon handig in worden, eigenlijk.
De truc is eigenlijk om ze zo recht mogelijk te krijgen, dat doe je door de draadjes tussen duim en wijsvinger stevig vast te pakken en ze dan tussen je vinger door laat schuiven. Je moet zo weinig mogelijk over de volgore na hoeven denken, dus schrijf dat overzichtelijk op. Zorg er voor dat tenminste in de laatste cm de draadjes geen rare kronkels maken, anders heb je em strax dichtgeknepen en blijkt in het stekkertje de boel nog lekker verschoven te zijn. Houd de draadjes goed plat als je ze in het stekkertje schuift..dan schuiven ze bijna altijd wel goed, dan kijken of ze echt goed in de goede gleufjes, zitten, tang erop en stevig dichtknijpen.
Btw..van de splitter naar de adslmodem is gewoon telefoonkabel. Daar heb je geen CAT5 UTP voor nodig, daar kan een gewone telefoonkabel, van 4 draden ( je hebt eigenlijk aan 2 draden wel genoeg, volgens mij) en daar moet dus een RJ-11 plugje op (waar 4 draadjes in kunnen) en geen RJ-45 (waar 8 draadjes in kunnen)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Verwijderd

de truc om cat-5 goed in een rj45 te krijgen is als volgt (al tientallen op deze manier gedaan)

haal de buitenisolatie er een cm of 10 vanaf (als je er handiger in wordt kan dit korter)

Doe alle twistparen untwisten

Leg ze op de juiste volgorde (oranjewit-oranje-groenwit-blauw-blauwwit-groen-bruinwit-bruin) en zorg ervoor dat ze in deze volgorde blijven als je ze loslaat.

Leg ze netjes naast elkaar en zorg dat je ze een cm. of 2 goed vasthoud (vanaf de buitenisolatie gezien)

Knip ze nu op de juiste lengte af (bij mij is dat precies mijn duimnagellengte :D )

Doe je vinger nu ietsjes naar achteren zodat er 5 milimeter kabeltjes vrij komen.

Stop deze kabeltjes in je stekkertje en druk ze een beetje omhoog zodat ze niet kunnen verspringen.

Stop de kabel er nu voorzichtig in en zorg ervoor dat elk adertje in het juiste gaatje gaat.

Nu is het alleen nog even controleren of alles goed is gegaan met de kleurvolgorde en dan aanknijpen maar

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 19:12 schreef klown het volgende:
Btw..van de splitter naar de adslmodem is gewoon telefoonkabel. Daar heb je geen CAT5 UTP voor nodig, daar kan een gewone telefoonkabel, van 4 draden ( je hebt eigenlijk aan 2 draden wel genoeg, volgens mij) en daar moet dus een RJ-11 plugje op (waar 4 draadjes in kunnen) en geen RJ-45 (waar 8 draadjes in kunnen)
Klopt het is gewoon van die platte telefoonkabel van 4 aders, en bij je DHZ pakket krijg je een mooie rj-11 tang en wat stekkertjes, maar aangezien je het nog nooit gedaan hebt zou ik voor de zekerheid er nog maar een hussie bijhalen en de kabel die je neerlegt aan beide kanten flink lang overhouden...

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Practice makes perfect ;)

UTP knijpen valt niet altijd mee.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Move > [forum=19]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1