Toon posts:

Advies voor CAD station

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuw CAD station aanschaffen, maar weet nog niet precies wat voor systeem,
twijfel tussen een merk pc (COMPAQ/DELL/HP) of om zelf een station in elkaar te zetten.
Kunnen jullie wat advies geven voor processor (single/dual)/(Intel/AMD)/enz

Verwijderd

Ik weet niet hoe proffesioneel het allemaal is maar: zelf bouwen natuurlijk!

Dual lijkt me het beste en aangezien alleen intel dual ondersteunt zou ik daar dus voor gaan. Rioworks heeft een zeer relaxed dual boardje: 2x s370, 6x pci, agppro,100mb lan en ideraid onboard! Kost je 750 piek.

Daarop zet je 2x p3 700 of 750 beetje tweaken en je hebt een dual p3 @ 1ghz!!! (ben ik ook van plan :D )

Misschien 2 ibm hdd's (raid0) erin leggen.

Verder is de grafische kaart belangrijk of liever gezegd de drivers daarvan. Je komt dan al snel terrecht bij een fireGL of quadrro. Kost een paar duiten maar is wel het beste denk ik.

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

dual?
er zijn niet zoveel SMP-aware CAD-progjes... (MicroStation geloof ik)
zelf draai ik AutoCad 14 en 2000 op een dual PII-300 met 192 en UW-SCSI (Compaq PW6000)
maar een (flink) tikje meer MHzjes en MB's kan geen kwaad :)

ik weet niet hoe groot je bestanden zijn en of je ook gaat renderen... dan is een dual wel verstandig

zelfbouw is idd het leukst, maar lastiger met garantie (igv verschillende leveranciers)

Join TeamBVD!

Verwijderd

Een hoop ram erin gooien en idd 2 proc's maar koop dan gewoon 2x 800Mhz of 900Mhz ofzo want het is absoluut niet aan te raden om te overklokken op een professioneel systeem als je er veel op moet doen, als hij vastloopt ofzoiets tijdens heftige berekeningen of renderingen dan ben je je hele tekenign kwijt. heb het al een paar x gehad heb zelf namelijk ook een dual opstelling staan hier voor 3d rendering enzo head eerst ook overgeklokt en als je dan gaat renderen op een beetje grote tekening liep hij vast voor de rest was hij altijd super stabiel enzo alleen bij renderen enzo liep hij vast, ik ben zo een hoop tekeningen kwijt geraakt en dus ook tijd en geld. later teruggeklokt naar normale snelheden en toen geen problemen meer met vastlopers.

Nou moet je niet gaan zeggen dan moet je beter koelen enzo en dat soort shit want buiten het renderen om was hij hartstikke stabiel.

En 2 monitoren kopen een lekkere 21" :) en een 17" ofzo

ik zag laatst bij tom's hardware een review over prof video kaarten ik zou daar maar eens gaan kijken voor een goeie kaart.

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07
Compaq AP 400
Standaard dual processor voorziening;
U2W SCSI en 10/100 Ethernet onboard.

Ideaal

Vergeet niet om er min 512 Mb in te pleuren.

Greetz;

Seven

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb voor mijn nieuwe CAD/3D bak zojuist een Rioworks DUAL plankie besteld...zit enige levertijd op, maar ach...
Verder moeten er twee 800 mhz proccies op komen en in eerste instantie 256 PC133 mb ram. (later koop ik wel meer, maar het is nu zo belachelijk duur). Rioworks plankie heeft onboard RAID, dus waarschijnlijk komen er 2 of 3 IBM of MAXTOR schijven in, maar het schijnt dat MAXTOR schijven niet zoveel profiteren van RAID, dus waarschijnlijk IBM. De monitor houdt ik voorlopig nog ffies (Pyama 17", als ik weer centjes heb, ga ik voor 22" of de 21", die laatste schijnt voor CAD iets fijner te zijn).
En tja...dan nog een videokaart. Ik zit te denken aan een ELSA Geforce 2 64Mb, maar het schijnt dat de Hercules even goed presteert, maar wel een stuk goedkoper is. Het enige voordeel van ELSA zou dan de garantie van 6 jaar kunnen zijn. Dit alles gaat in een Aopen HX08 bigtower met verder alle relevante shit.
Het geheel zal gaan draaien op WinNT en Win2k omdat die combo me tot nog toe uitstekend bevalt (WinNT is zo slecht nog niet).
Overclocken ben ik in principe niet van plan ("...eeej... wat doe je hier dan bij tweakers.net???"), omdat ik op mijn systeem moet kunnen vertrouwen. Misschien dat ik wel eens wat probeer, maar het is niet het uitgangspunt om met waterkoeling en alles de boel persé boven de Gig te brengen.

Advies: zelf bouwen (is vaak goedkoper en veel meer op jouw wensen gericht), en bespaar niet op de componenten, want remember, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Tot slot zou ik willen zeggen, kies in deze voor Intel. De support van merken als AutoDesk en Discreet etc. richt zich vooral op Intel procs en hun SSE instructies.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Ik zou toch echt denken aan een firegl o.i.d. juist een prof kaart dus en dus geen geforce, dat is een game-kaartje. en de kettig is zo zwak als de zwakste schakel dat moet dan je geheugen zijn zorg dat je in ieder geval een 133Mhz bus heb maakt vaak een flink verschil in 3d prog's en een snelle hd (dan denk ik aan een 10000rpm hd) en dus xtra veel ram 256mb kan net.

• rammes
  • Laatst online: 08:52

rammes

koekebakker 1e klas

wij hebben ibm workstations xeon p700 met 500 meg memory. werkt prima

Ik zou het doen!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Sincere, kan wel zijn, maar hoe verklaar je dan de ultieme prestaties van de Elsa Quadro en Quadro 2. Dat is niet alleen door de drivers die ze optimizen voor CAD/3D, maar zeker ook de chip.

En die FireGL??? ik heb er nu een FireGL 1000 Pro in liggen (in mijn huidige systeem that is...PPro 200) maar ik ben heel eerlijk gezegd eik niet zo kapot van die FireGL 1. Zo snel vind ik hem niet onder MAX/VIZ etc. But then again...het ging om een CAD station. Dan wil je zowiezo een goede 2d performance, 3D is dan vaak minder van belang, tenzij je veel rendert...maar voor het maken van 2d tekeningen (bijvoorbeeld bouwkundige tekeningen) heb je niet echt een Geforce of FireGL nodig.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

NIET kiezen voor dual.

die kosten haal je er met CAD niet uit.

Kies idd voor voldoende RAM , minimaal 128 ,maar 256 of hoger is beter.
Ga ook voor een snelle HD, Zeer goeie videokaart en als je via netwerk gaat werken voor een 100 mb netwerk kaart.

Ik zou dus ABSOLUUT niet voor COMPAQ/HP gaan, hebben wij ook en is dus echt nix.
Zelf in elkaar knutselen is VEEL goedkoper en beter.

Verwijderd

Er is wat mij betreft maar een merk voor de videokaart.
Ik werk acht jaar met Intergpraph workstations en in al die veel te duren dingen zaten en zitten altijd Matrox kaarten en die zijn echt perfect.
Ik zou er een G400DH in zetten.
Kijk eens bij Intergraph op de site om te kijken wat zij er allemaal inproppen. Zij zijn expert op het gebied van CAD workstations.

Verwijderd

gewoon een SGI Octane2 aanschaffen ben jemeteen klaar <A href=http://www-europe.sgi.com/workstations/octane2/sys_hardware.html target=new>www-europe.sgi.com/workstations/octane2/sys_hardware.html</A>

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>dual?
er zijn niet zoveel SMP-aware CAD-progjes... (MicroStation geloof ik)[/quote]Autocad 2000i sinds kort :)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Hehe, laat ik die nou ook net draaien....

Wist ik trouwens niet, maar zal wel veel uit gaan maken in de toekomst.

BTW. Matrox kaarten zijn prima voor 2d beeldschermwerk, maar please, probeer ze niet te gebruiken voor OpenGL, want dat is meestal gewoon huilen met de pet op, zeker als je dat vergelijkt met de snelheid van OpenGL supporting kaarten.

Dex

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

dredge,<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Autocad 2000i sinds kort[/quote]alleen het internetgedeelte? of de hele engine...

r14 was ook al een beetje multithreading... mtext draaide in een tweede thread.. maar of dat nou veel scheelt?

Join TeamBVD!

Verwijderd

bij mijn weten de hele engine

edit : <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Multiprocessor Support

AutoCAD 2000i now takes advantage of multiprocessor systems. By adding a second processor, you can expect performance gains in many different operations. In our tests, opening, saving and inserting drawings is approximately 15 percent faster, changing the properties of objects is 10 to 27 percent faster, editing operations are 8 to 29 percent faster, and regens are about 32 percent faster. Because these are operations you do many times a day, you'll gain more time to design.[/quote]
Pagina: 1