Upgrade Pentium

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Hey All,

Ik heb hier een pc van een kennis staan die ik moet upgraden en tweaken (waaronder reassembleren aangezien er veelvuldig gebuik is gemaakt van tape door de bouwer >:) |:( ). De huidige specificaties zijn alsvolgt.
code:
1
2
3
4
5
6
Specificaties:

CPU: Intel Pentium 133
MOBO: QDI-P5I430VX-250 Explorer I
Memory: 2 x 8 MB EDO Ram + 2 x 16 MB EDO Ram
GPU: Non-3DFX Voodoo 1 4 MB

Dit is het enige relevante dat ik te vermelden heb over de specificaties van de pc. Het moederbord weet ik 99% zeker. Ik heb het moederbord geidentificeerd aan de hand van de northbridge en southbridge en kwam op deze site uit. Aan de hand van die foto wist ik zeker dat het dat moederbord was.

Het moederbord kan dus tot 128 MB EDO Ram en een Pentium 200 MMX.

Mijn idee is dus om de 2 reepjes van 8 MB EDO Ram eruit te doen en er b.v. 2 x 32 MB EDO Ram bij te zetten. Dit geeft, voor de rekenwonders onder ons ( >:) ) een totaal van 2 x 32 + 2 x 16 = 96 MB EDO Ram.

Verder lijkt het mij logisch om de Pentium 133 eruit te doen en ervoor in de plaats een Pentium 200 MMX te doen.

Nu weet ik niet zeker wat voor videokaart ik er in wil doen. Mij lijkt een 3DFX Voodoo 3 3000 16 MB of 2 x Voodoo 2 12 MB SLI wel geschikt.

Wat denken jullie hiervan :?

Grtz,

ZoRK

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:51

Snow_King

Konijn is stoer!

waarvoor moet ie gebruikt worden?

Ik vinnet zelf niet echt nodig zo'n upgrade koop liever een nieuwe PC

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

JWO

als het voltage ondersteund word kun je er ook een amd k6-2 opzetten waarschijnlijk..

Verwijderd

mmm gaat misschien net wat minder kosten dan een ander 2de hansje

• zork
Hmm...De pc gaat gebruikt worden voor spellen als Unreal, Quake en wat ouder spul en natuurlijk wat office rommel.

Verwijderd

een nieuw systeempje lijkt me een stuk goedkoper dan dit ding nog upgraden. Echt snel zal hij toch niet worden ;)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nah in dat geval zou ik toch gaan voor een amd duron + cheap mobo + PC133

kan je er tenminste nog wat fatsoenlijks mee.

Wij hebben hier ook zo'n PI 133 opgevoerd naar 200MMX (nog wel 16MB), maar geloof me, das echt niet veel hoor.

• JWO

JWO

en dat geheugen dat je er in wil hebbe is ook veel te duur :) voor de zelfde prijs heb je een super socket 7 bordje met een pc133 dimm er op dan heb je wat meer speling..

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 14:36 schreef zork het volgende:
Hey All,

Ik heb hier een pc van een kennis staan die ik moet upgraden en tweaken (waaronder reassembleren aangezien er veelvuldig gebuik is gemaakt van tape door de bouwer >:) |:( ). De huidige specificaties zijn alsvolgt.
code:
1
2
3
4
5
6
Specificaties:

CPU: Intel Pentium 133
MOBO: QDI-P5I430VX-250 Explorer I
Memory: 2 x 8 MB EDO Ram + 2 x 16 MB EDO Ram
GPU: Non-3DFX Voodoo 1 4 MB

Dit is het enige relevante dat ik te vermelden heb over de specificaties van de pc. Het moederbord weet ik 99% zeker. Ik heb het moederbord geidentificeerd aan de hand van de northbridge en southbridge en kwam op deze site uit. Aan de hand van die foto wist ik zeker dat het dat moederbord was.

Het moederbord kan dus tot 128 MB EDO Ram en een Pentium 200 MMX.

Mijn idee is dus om de 2 reepjes van 8 MB EDO Ram eruit te doen en er b.v. 2 x 32 MB EDO Ram bij te zetten. Dit geeft, voor de rekenwonders onder ons ( >:) ) een totaal van 2 x 32 + 2 x 16 = 96 MB EDO Ram.

Verder lijkt het mij logisch om de Pentium 133 eruit te doen en ervoor in de plaats een Pentium 200 MMX te doen.

Nu weet ik niet zeker wat voor videokaart ik er in wil doen. Mij lijkt een 3DFX Voodoo 3 3000 16 MB of 2 x Voodoo 2 12 MB SLI wel geschikt.

Wat denken jullie hiervan :?

Grtz,

ZoRK
offtopic:
Grapjas, Voodoo IS van 3dfx. Die maakt de chipjes ;)
Je hebt misschien wel zo'n Trust Voodoo geval, maar dan zit er nogsteeds de 3dfx chip erop :)

C:\>_

• zork
Op zondag 17 maart 2002 15:01 schreef Vinnie het volgende:

[..]

offtopic:
Grapjas, Voodoo IS van 3dfx. Die maakt de chipjes ;)
Je hebt misschien wel zo'n Trust Voodoo geval, maar dan zit er nogsteeds de 3dfx chip erop :)
Nee, ik weet wel dat de voodoo chips door 3DFX gemaakt zijn, de videokaart die in deze pc zit is echter van een of ander wazig japans merk, en niet van 3DFX. natuurlijk zitten er wel 3dfx chips op ;)

Verwijderd

Ach, met wat tweede-hands onderdelen kan je er nog wel voor weinig geld een bruikbaar ding van maken. Bovendien is het kennelijk de wens van de eigenaar om niet nieuw te kopen (je kent dat wel... toch?), dus dan lijkt het me duidelijk.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:01
zijn die Voodoo2's niet add-on kaartjes? dat je er een 2d kaartje bij moet?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 15:04 schreef zork het volgende:

[..]

Nee, ik weet wel dat de voodoo chips door 3DFX gemaakt zijn, de videokaart die in deze pc zit is echter van een of ander wazig japans merk, en niet van 3DFX. natuurlijk zitten er wel 3dfx chips op ;)
Je kunt ook moeilijk zeggen non-ATI Hercules 3D Prophet bla bla bla ;)
Sorry, maar ben die-hard Voodoo-er dus dit ging ff niet door de beugel :+

• zork
Op zondag 17 maart 2002 15:05 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
zijn die Voodoo2's niet add-on kaartjes? dat je er een 2d kaartje bij moet?
Er zit al een 2d/3d kaartje in, die dus voor 2d gebruikt kan blijven worden.

• Vinnie
  • Niet online
Voodoo3 zal denk ik Overkill zijn, maar b.v. Dual Voodoo2 in SLI modus zal flink blazen :9~

p.s. broer van me heeft nu Dual V2 SLI. Zelfs UT werkt er soepel mee :D

• zork
Kwoot uit mailtje van eigenaar:
Daarvoor is minimaal een pentium 166 vereist. Dus dat geeft nogal wat problemen waardoor we deze pc eigenlijk helemaal niet benutten. Zonde denk ik dan. Zie jij misschien kansdit ding gebruiksklaar te maken, zonodig te upgraden met een andereprocessor die je misschien nog ergens een hebt liggen?

• Vinnie
  • Niet online
Hmmm, zelfs dan zou het niet 100% lekker lopen heb ik het idee. En Voodoo2 is ook niet zo slecht hoor :)

• zork
Op zondag 17 maart 2002 15:17 schreef Vinnie het volgende:
Hmmm, zelfs dan zou het niet 100% lekker lopen heb ik het idee. En Voodoo2 is ook niet zo slecht hoor :)
Idd. Ik ben nu voor 2 x Voodoo 2 12 MB SLI aan het jagen :)

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 15:30 schreef zork het volgende:

[..]

Idd. Ik ben nu voor 2 x Voodoo 2 12 MB SLI aan het jagen :)
Moet je wel goed uitkijken dat je 2 dezelfde kaartjes heb en de interne kabel die de twee kaarten aan elkaar verbind. Het is een soort mini IDE kabeltje :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ja met een voodoo kun je nog wat doen ja
en ik zou zeker 128 mb erin proppe
want dan loopt quake en unreal ook stukke beter op

Tweakers Discord

• zork
Op zondag 17 maart 2002 15:33 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Moet je wel goed uitkijken dat je 2 dezelfde kaartjes heb en de interne kabel die de twee kaarten aan elkaar verbind. Het is een soort mini IDE kabeltje :)
Inderdaad ;)

Maar als Voodoo-master heb jij vast nog wel 2 12 MB voodoo 2 kaartjes liggen he, incl. sli kabeltje :? :)

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 15:42 schreef zork het volgende:

[..]

Inderdaad ;)

Maar als Voodoo-master heb jij vast nog wel 2 12 MB voodoo 2 kaartjes liggen he, incl. sli kabeltje :? :)
Ik niet, mijn broer wel. Maar die doet ze niet weg.

Dat wil niet zeggen dat ik geen Voodoo-master ben hoor ;) Heb ook veel Voodoo's gehad :P

1e Voodoo3 8MB Banshee
2e Voodoo1 4MB Diamond
3e Dual Voodoo2 12MB SLI ( Niet van mij, maar heeft wel in deze bak gezeten. )
4e Voodoo5 5500 64MB :9 ( Die heb ik nu dus :D )

Heb in de tussentijd ook een nVidia GF2MX gehad, maar khoef echt geen nVidia meer :P Doet mijn 3dfx hartje zo zeer van :+

Verwijderd

Misschien leuk als servertje, voor de rest zou ik iets anders kopen inderdaad...

Verwijderd

hoeveel is het budget hiero?
een upgrade kan mogelijkheden hebben, maar doe dan toch ook een nieuw mobo, dan kannie er nog een deftig PC'tje van maken:

ABIT KG7-LITE (AMD761, 4xDDR-RAM, 6xPCI, 0xISA, 1xAGP) 175,50 €

PROC AMD DURON 900 Mhz. (Socket A) 84,70 €

DDR-RAM 256 Mb 128,90 €

RIVA TNT2 32 MB 55,40 €

toch niet zo gek?

• JWO

JWO

Op zondag 17 maart 2002 17:07 schreef carnman het volgende:
een upgrade kan mogelijkheden hebben, maar doe dan toch ook een nieuw mobo, dan kannie er nog een deftig PC'tje van maken:

DDR-RAM 256 Mb 128,90 €

RIVA TNT2 32 MB 55,40 €

toch niet zo gek?
kast vergeten :)

• TheGhostInc
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 15:12 schreef zork het volgende:
Kwoot uit mailtje van eigenaar:

Daarvoor is minimaal een pentium 166 vereist. Dus dat geeft nogal wat problemen waardoor we deze pc eigenlijk helemaal niet benutten. Zonde denk ik dan. Zie jij misschien kansdit ding gebruiksklaar te maken, zonodig te upgraden met een andereprocessor die je misschien nog ergens een hebt liggen?
Goedkoop == duurkoop,

Die man/vrouw heeft blijkbaar geen zin om grove bedragen neer te tellen voor een nieuwe pc, ik zou in zo'n geval doen:
Trek je kast open, kijk of je wat hebt liggen, bel ene paar vrienden op of die iets hebben, en als dat niks oplevert, gewoon een nieuwe kopen!

Een nieuw mobo kopen, ander geheugen, andere processor, het kost je redelijk wat euro's, dan moet je gewoon niet meer over upgraden gaan praten maar gewoon nieuw kopen.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:13 schreef Tweaker-Willem het volgende:

[..]

kast vergeten :)
het is een UPGRADE, dus veronderstel ik dat ie al een kast heeft, en een ramplank, en een muis, en een monitor en een ...

• TheGhostInc
  • Niet online

DDR-RAM 256 Mb 128,90 €

RIVA TNT2 32 MB 55,40 €

toch niet zo gek?
Come on zeg,
dit heeft toch niks met upgraden te maken?

edit:

Voor een dikke 100 euro meer heb je de rest erbij:
HD (81), FDD (13) kast (29)
Als je zo'n ECS mobo-tje pakt kun je van het verschil de HD al betalen

• dion_b
  • Laatst online: 09:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, paar tips:

-Hou de RAM beperkt tot 64MB, daarboven kan de i430VX niet cachen, wat onder Windows de performance niet ten goede komt.
-De mobo trekt heus wel een P233MMX, die was alleen nog niet uit toen dit ding uitkwam. Gewoon alles hetzelfde als voor de 200MMX instellen, maar de multiplier op 1.5 zetten (dat is dus de multiplier setting voor de P100)

Oslik blyat! Oslik!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op zondag 17 maart 2002 15:08 schreef zork het volgende:

[..]

Er zit al een 2d/3d kaartje in, die dus voor 2d gebruikt kan blijven worden.
Er zit toch wel genoeg geheugen op die 2d kaart? Ik werkte altijd met een 1 mb 2d kaart (heb zelf ook voodoo2), toen ik er 2 chipjes (totaal 1mb) bij drukte, merkte ik wel degelijk verschil qua snelheid en resoluties.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• zork
Op zondag 17 maart 2002 17:29 schreef dion_b het volgende:
OK, paar tips:

-Hou de RAM beperkt tot 64MB, daarboven kan de i430VX niet cachen, wat onder Windows de performance niet ten goede komt.
-De mobo trekt heus wel een P233MMX, die was alleen nog niet uit toen dit ding uitkwam. Gewoon alles hetzelfde als voor de 200MMX instellen, maar de multiplier op 1.5 zetten (dat is dus de multiplier setting voor de P100)
Okey, dus dan zorg ik ervoor dat er tot 64 MB Ram in komt, maar een P233 MMX, weet je zeker dat dat op dit moederbord gaat werken? Het voltage bijvoorbeeld, trekt ie dat ;?

• dion_b
  • Laatst online: 09:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 17 maart 2002 17:47 schreef zork het volgende:

[..]

Okey, dus dan zorg ik ervoor dat er tot 64 MB Ram in komt, maar een P233 MMX, weet je zeker dat dat op dit moederbord gaat werken? Het voltage bijvoorbeeld, trekt ie dat ;?
Yup, da's precies dezelfde voltage (split voltage 2.8VCore, 3.3Vio) als de P200MMX, zelfde core alles, enige reden dat het niet in het boekje staat is dat het toen nog niet uit was. En een multiplier van 1.5 wordt naar 3.5 geremapped, dus gewoon 1.5 kiezen en hij draait op 233MHz.

Oslik blyat! Oslik!

• Vinnie
  • Niet online

DDR-RAM 256 Mb 128,90 €

RIVA TNT2 32 MB 55,40 €

toch niet zo gek?
|:( Lekker relevant. Denk uns na voordat je iets blaat.

( Een van de redenen waarom GoT steeds minder wordt, zie topic in LA )

• JWO

JWO

Op zondag 17 maart 2002 17:15 schreef carnman het volgende:

[..]

het is een UPGRADE, dus veronderstel ik dat ie al een kast heeft, en een ramplank, en een muis, en een monitor en een ...
hij heeft een AT bord dus ook een AT kast, dat bord dat jij noemt is ATX |:( dat past toch niet !! |:(

Verwijderd

DDR-RAM 256 Mb 128,90 €

RIVA TNT2 32 MB 55,40 €

toch niet zo gek?
Volgens mij vroeg ie een upgrade en niet een heel nieuw systeem |:( Misschien is lezen toch iets te moeilijk voor sommige mensen.

• Vinnie
  • Niet online
Ik denk dat we die arme stakker het wel duidelijk hebben gemaakt, dus nu weer ontopic O-)

( Hier heeft de topicstarter ook niks oan ;) )

Verwijderd

Een echte tweaker bouwt toch een case van een kartonnen doos als er geen geld meer voor is? }:O

• TheGhostInc
  • Niet online
<Absoluut onzinnige opmerking waar je misschien iets aan hebt>

Als eens gedacht aan zo'n terminal gedoe?
Gewoon een snelle pc server maken en met deze pc op die
andere machine werken.... daarvoor is een Pentium ideaal

Zeker omdat ik uit je verhaal opmaak dat er wel al een machine staat, zoniet, just discard my remark.

</Absoluut onzinnige opmerking waar je misschien iets aan hebt>

• zork
Op zondag 17 maart 2002 20:36 schreef TheGhostInc het volgende:
<Absoluut onzinnige opmerking waar je misschien iets aan hebt>

Als eens gedacht aan zo'n terminal gedoe?
Gewoon een snelle pc server maken en met deze pc op die
andere machine werken.... daarvoor is een Pentium ideaal

Zeker omdat ik uit je verhaal opmaak dat er wel al een machine staat, zoniet, just discard my remark.

</Absoluut onzinnige opmerking waar je misschien iets aan hebt>
De pc is uiteindelijk voor een 6 jaar oude dreumes die wat spelletjes gaat spelen, dus het moet makkelijk te gebruiken zijn natuurlijk ;)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->PMG
Pagina: 1