Toon posts:

Levensduur TFT-scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een nieuwe pc voor mijn pa zitten we te twijfelen voor een goede flat 17" CRT (met goede garantie) of een 15" TFT.

Naast het kwaliteitsverschil, prijs en eventuele dode pixels zitten we ook nog met het volgende; wat is de levensduur van een TFT? Voor die prijs hoop je uiteraard wel op een monitor die minstens zolang meegaat als een CRT (4-6 jaar?). Mensen met ervaring zullen er weinig zijn denk ik, maar iemand die hier meer over weet? Ik heb al oude topics bekeken maar die hadden maar 1 of 2 replies en dan kon nog niemand een duidelijk antwoord geven, nu wel??

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
een cclf heeft pas na 20.000 uur de helft van zijn lumen verloren

Reality beats fiction by far!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Volgens mij gaan tft's nog veel langer mee als crt's ,crt's worden veel warmer en vreten ook veel meer stroom.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
ik meende juist dat een LCD eerder kapot ging dan een standaard monitor. Nouja, niet de LCD zelf, maar de achtergrondverlichting.....

Maar 'k kan het fouthebben hoor :D

Ikzelf heb een 15" LCD gehad, maar heb hem verkocht. Reden: TE lage resolutie. 'k heb van de opbrengst een 19" DELL P901 gekocht, die is dus trinitron, 100% vlak. Nu draai ik 1600x1200 @ 75 hrtz :)

(ding kostte me in totaal maar hfl 650, INC. verzenden :) )

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 14:09 schreef Cutebritney het volgende:

Ikzelf heb een 15" LCD gehad, maar heb hem verkocht. Reden: TE lage resolutie. 'k heb van de opbrengst een 19" DELL P901 gekocht, die is dus trinitron, 100% vlak. Nu draai ik 1600x1200 @ 75 hrtz :)
Dat van die resolutie is heel persoonlijk. Ik dacht nl. hetzelfde, maar met mijn GOEDE ogen vind ik 1024 x 786 op een 15" tft meer dan zat! Kleiner is echt onzin

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 14:09 schreef Cutebritney het volgende:
ik meende juist dat een LCD eerder kapot ging dan een standaard monitor. Nouja, niet de LCD zelf, maar de achtergrondverlichting.....
Een tft heeft btw in tegenstelling tot een crt geeft achtergrondverlichting. Een tft gebruikt nl. gewoon daglicht, vandaar de beperkt kijkhoek (160 graden bv.)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 14:03 schreef Bartjuh het volgende:
Volgens mij gaan tft's nog veel langer mee als crt's ,crt's worden veel warmer en vreten ook veel meer stroom.
Maar maakt dat wat uit dat CRT's warmer worden en meer stroom nemen? Daar worden ze toch niet minder van of zelfs stuk?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Op zondag 17 maart 2002 14:20 schreef Neutron het volgende:

[..]

Een tft heeft btw in tegenstelling tot een crt geeft achtergrondverlichting. Een tft gebruikt nl. gewoon daglicht, vandaar de beperkt kijkhoek (160 graden bv.)
Gebruikt TFT daglicht???
Wordt gewoon Backlight gebruikt hoor.
Ik heb 's nachts gewoon beeld op mijn TFT.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Peertje NL

[..]

Fout volgensmij, waar Cutebritney klopt en die lamp gaat 20.000 uur mee, eigenlijk langer maar meestal naar 20k uur "brand" ie nog maar voor de helft.

Verwijderd

[..]

Wuhaha lekker dan als je geen licht hebt :D..

Tis geen Gameboy hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je er van uit gaan dat de backlight de beperkende factor is?

Stel dat na 20.000 uur het aantal lumen de helft is en dat dan het TFT-scherm "op" is.

Dan zou je er 20.000/8=2500 dagen mee kunnen draaien (8 uur p dag)

Dat zijn bijna 7 jaren, wel redelijk lang.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die nu meer reageert :?

Verwijderd

Moet dat dan :?

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je pa is toch geen fervente gamer heh? Want volgens mij zijn TFT's nog steeds niet erg geschikt hiervoor vanwege het "nagloei" effekt. Op het moment dat dit verholpen is en de prijzen erg gaan zakken wil ik ook over.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ben niet zeker of het klopt wat ik hier bedenk met levensduur, mischien iemand die mijn visie kan onderschrijven of weerleggen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 17 maart 2002 14:23 schreef JeeDee het volgende:

[..]

Maar maakt dat wat uit dat CRT's warmer worden en meer stroom nemen? Daar worden ze toch niet minder van of zelfs stuk?
Harde schijven en processors hebben gemmideld tog ook een langere levensduur als ze goed gekoeld worden.
Waarom zou dat bij monitoren niet zo zijn :?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Een aantal fabrikanten geeft de levensduur aan van die backlights. Mijn Acer FP751 heeft kennelijk een levensduur van 30.000 uur. Er zijn ook een aantal tft's met een levensduur van 50.000 uur.

Do as I say, don't do as I do.

• Robert Pape
  • Laatst online: 09-07 14:31
Dat 'nagloeieffect' valt tegenwoordig zeker mee met nieuwe TFT schermen. Ik heb hier thuis zelf een IBM T55A 15,1" en die bevalt echt perfect. De enige beperking is de resolutie van 1024x768, maar daar is goed mee te werken. Lagere refreshrate (65hz hier) is absoluut geen probleem, omdat een pixel niet steeds 'refresht' hoeft te worden zoals bij een crt-monitor. Resultaat: superrustig beeld, ideaal als je lang moet werken (maar daar heb je niet perse een tftscherm voor nodig). Nog over dat nagloeieffect: ook voor spellen (CS oid) is het een perfect schermpje. Ik heb hem vergeleken met een Iiama VMP 410 (17") en ik kon er geen verschil in vinden.. Mijn mening: TFT works for me :)

Verwijderd

Topicstarter
En de backlight is de beperkende factor voor de levensduur van een TFT-scherm?

Verwijderd

ach, bij NEC geven ze er 3 jaar garantie op..
(zowel op onderdelen en werktijd, als op backlight)

• Zero Tolerance
  • Laatst online: 16-12-2021

Zero Tolerance

Danoontje POWERRRRR !!!!

dat backlight is (toch) gewoon een hallo-geen-lampje ??? :+
die werdt bij ons zo vervangen....
ik zelf vind een tft scherm prettiger, alleen een nadeel is inderdaad de lage resolutie...

maar je pa zit daar niet zo mee denk ik....

...::: You`re just jealous `cause the little voices are talking to me :::...

Verwijderd

Topicstarter
Idd zit ie daar niet mee, 1024*768 op een 15" TFT vind ik zelf ook wel ok.

• Peertje NL
Op maandag 18 maart 2002 16:25 schreef le4nder het volgende:
dat backlight is (toch) gewoon een hallo-geen-lampje ??? :+
die werdt bij ons zo vervangen....
ik zelf vind een tft scherm prettiger, alleen een nadeel is inderdaad de lage resolutie...

maar je pa zit daar niet zo mee denk ik....
wat staat er op de 2e post, CCFL das zeg maar een mini TL-buis.

• Zero Tolerance
  • Laatst online: 16-12-2021

Zero Tolerance

Danoontje POWERRRRR !!!!

oke, Thnx E-MANs
weer wat geleerd.... *D

...::: You`re just jealous `cause the little voices are talking to me :::...

Pagina: 1