Toon posts:

HELP:Geluidkaart nodig om house te kunnen producen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik ben een semi-pro DJ die sinds een maand helemaal verslaafd is geraakt aan het producen van house muziek. Ik ga binnenkort een nieuwe PC kopen en heb wat hulp nodig bij het uitzoeken van mijn geluidskaart.
Ik denk namelijk dat ik binnen een jaartje wel een aantal hardware componeten voor het producen aan ga schaffen. Ik weet dat dit op MIDI werkt maar een vriend van me heeft een half jaartje geleden de nieuwste SB Live gekocht (250-300 euro) en is daar niet tevreden mee omdat hij maar met een programma tegelijk dat MIDI-in kanaal kan aanspreken.
Ook wil ik weten hoe het mogenlijk is om 2 of 3 hardware componenten aan te kunnen sluiten op je PC.

ps. Ik wil muziek gaan maken met het programma Cubase.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

TAAT

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Kijk hier eens

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 13:44 schreef TaaTje het volgende:
omdat hij maar met een programma tegelijk dat MIDI-in kanaal kan aanspreken.
wat bedoel je hier precies mee? je wilt toch hopelijk niet de synth die op die geluidskaart gebruiken?
Ook wil ik weten hoe het mogenlijk is om 2 of 3 hardware componenten aan te kunnen sluiten op je PC.
wat voor soort hardware componenten had je in gedachten?

Verwijderd

Topicstarter
kjik, het is dus zo dat ik nu met fruity loops nummertjes in elkaar flans en wil langzaam maar zeker over naar hardware synths, effecten en alles wat daar bij komt kijken, tegen die tijd wil ik mijn muziek gaan maken met Cubase. Ik heb alleen nog geen beeld hoe het maken van muziek met hardware app. gaat. Volgens mij moet je allees aansluiten op een mengpaneel en die op je PC aansluiten, toch??
maar de basis voor dit alles is de PC met zijn geluidskaart en ik heb geen idee wat voor geluidskaart hiervoor het best geschikt is.....
dat is dus zo'n beetje het verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 14:55 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

wat bedoel je hier precies mee? je wilt toch hopelijk niet de synth die op die geluidskaart gebruiken?
[..]

ik zal het ff nader toeelichten: een vriend van mij heeft zo'n studio keybord waar alleen geluid uit komt als je 'm op je computer aansluit. Hij liet een synth programma (FM7!!! (VET!)) zien en vertelde hierbij dat hij er eigenlijk niks aan had omdat hij 't niet tegelijk met cubase kon gebruiken. Als hij betere geluidskaart zou hebben zou dit wel mogelijk zijn. Hij had een SB Live blablabla. (die met de in/uitgangen aan de voorkant)

wat voor soort hardware componenten had je in gedachten?
drummachine, effecten bak, synth, digitaal keyboard. dat soort dingen

Verwijderd

Hij liet een synth programma (FM7!!! (VET!)) zien en vertelde hierbij dat hij er eigenlijk niks aan had omdat hij 't niet tegelijk met cubase kon gebruiken. Als hij betere geluidskaart zou hebben zou dit wel mogelijk zijn. Hij had een SB Live blablabla. (die met de in/uitgangen aan de voorkant)
de FM7 rockt de pan uit! maar het kunnen gebruiken van dat ding (een VST-instrument om precies te zijn) in combinatie met Cubase heeft niks te maken met je geluidskaart, dat is met een SBLive gewoon mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 21:13 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

de FM7 rockt de pan uit! maar het kunnen gebruiken van dat ding (een VST-instrument om precies te zijn) in combinatie met Cubase heeft niks te maken met je geluidskaart, dat is met een SBLive gewoon mogelijk.
ja. die fm7 is stoer. maar zou je me ff in kunnen lichten over die VST plug-ins, of zijn er ook stand alone VST programma's? waar staat VST eigenlijk voor? Ik weet dat je de VST plug-ins kan gebruiken in Cubase VST, maar is dit het enigste programma of zijn er meerdere?
Ik heb best wel een aantal DX plug-ins en die zijn super, ik zou ook graag de VST in een ander programma willen gebruiken dan Cubase VST.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vst is dacht ik net zoiets als dx plugins.. (correct me if i am wrong)

tis niet helemaal etzelfde, vst, gebruikt gewoon de in/outputs van het programma zelf,..
ik heb de guillemot (kutkaart, sorry) en als ik fm7 draai met cuabse, is het haperen geblazen (ik heb een celly 466 daar staan (guillemot werkt niet et me amd 1400 :( )

maar ligt dus meer aan de proc power.. fm7/reaktor etc kost erg veel cpu kracht.

VST is verder zwaar relaxt, er zijn enkele "vervangende" programma's die vst gebruiken, maar de meeste zijn vrijwel een stuk slechter als cubase (over de "slechtere heb ik et neit over de pro-audio software)

ik kan je 1 ding aanraden als je live speelt,.. koop een echte synth.. omdat pc's niet betrouwbaar zijn (nog steeds niet!) maar als je lekker in de studio werkt en je hebt zat cpu krachten.. dan is fm7 een heerlijk proggie.. zeer vuige geluiden komen eruit.. (veel osc!!!)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zondag 17 maart 2002 21:48 schreef gitaarwerk het volgende:
ik heb de guillemot (kutkaart, sorry) en als ik fm7 draai met cuabse, is het haperen geblazen (ik heb een celly 466 daar staan (guillemot werkt niet et me amd 1400 :( )
Gelukkig ben ik mijn achterlijke Guillemot kwijtgeraakt aan een gek die 'em wel wilde hebben. Hij liever dan ik. Ik heb er trouwens geen problemen qua compatibiliteit mee gehad, maar een fijne kaart was het zeker niet. Hoort allemaal bij het leerproces. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd :)
maar voor tijdelijk.. en voor 400 piekies.. was ie beter dan een nog 100x slechter ding.. je kan er wel wat leuks mee doen..maar heeft een laag dynamisch bereik.. snel clippend etc.. en met softsynts enorm traag

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 20:56 schreef TaaTje het volgende:
kjik, het is dus zo dat ik nu met fruity loops nummertjes in elkaar flans en wil langzaam maar zeker over naar hardware synths, effecten en alles wat daar bij komt kijken, tegen die tijd wil ik mijn muziek gaan maken met Cubase. Ik heb alleen nog geen beeld hoe het maken van muziek met hardware app. gaat. Volgens mij moet je allees aansluiten op een mengpaneel en die op je PC aansluiten, toch??
maar de basis voor dit alles is de PC met zijn geluidskaart en ik heb geen idee wat voor geluidskaart hiervoor het best geschikt is.....
dat is dus zo'n beetje het verhaal.
Je bent in principe vrij om te doen wat je wilt. De een prefereert alles (dus softsynths, effecten, etc) in zijn computer, de ander doet alleen het masteren in zijn computer.
Wat ik wil gaan doen is het volgende :
hoontech DSP2000 (8 in, 8 uit) in een snelle P4 computer bouwen. Op die machine Cubase VST en GigaStudio draaien. 6 uitgangen van GigaStudio naar de soundkaart routen en daarna naar mijn mengtafel. Overige synths op mengtafel aansluiten. En uiteindelijk de analoge uitgangen v/d mengtafel recorden (heb dan dus 8 ingangen ter beschikking). Daarna kan ik de tracks gaan compressen en alles masteren.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
hoontech dsp2000 kan ik je inderdaad aanraden .. heb hem nu zelf ook een weekje en ben er tot nu toe enorm tevreden over. (behalve dat de windows geluidjes in ene heel gaar klinken :? ) en voor je inputs heb je met 8 analoge ingangen voorlopig dan ook geen mengtafel nodig.. :) er zitten namelijk ook 2 gebalanceerde xlr ingangen in met voorversterking.

Verwijderd

Topicstarter
hi,

fnxs voor de reacties,
als ik het goed begrijp kan je op die hoontech dsp2000 8 apparaten zoals synths, drummachines en effectenbakken aansluiten? Dat zal wel relax zijn. En is deze geluidskaart fully compatible met Cubase en Reason?
als laatste wat kost zo'n kaart?

alvast bedankt

• nikao
op de hoontech zitten 8 analoge ingangen dus kun je er inderdaad 8 synths op aansluiten.. (of effect en andere zooi natuurlijk)
kaartje koste 422 euro incl. bij thomason
en ik werk zelf met cubase.. en dat gaat prima... ik heb overigens een celeron 550 met 256mb en ik moet zeggen dat ik even op 96KHz geprobeerd heb en toen kreeg ik tikjes.. maar 48KHz werkt gewoon perfect..

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp kan je met die kaart zorgen dat je 't zelfde berijkt als met een 8 kaneel mixer, toch? da's wel verry handy. Ik was toch zeker niet van plan om binnenkort zo'n onwijze studio mexer aan te schaffen.
ik ga ff op zoek naar wat meer info op het net fnxs!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 14:09 schreef nikao het volgende:
hoontech dsp2000 kan ik je inderdaad aanraden .. heb hem nu zelf ook een weekje en ben er tot nu toe enorm tevreden over. (behalve dat de windows geluidjes in ene heel gaar klinken :?) en voor je inputs heb je met 8 analoge ingangen voorlopig dan ook geen mengtafel nodig.. :) er zitten namelijk ook 2 gebalanceerde xlr ingangen in met voorversterking.
da's wel weer gaar? hoe kan dit en is de geluidskaart wel compatible met bv reason en fruity loops, en met sample editors als wavelab, soundforge en cool edit? en met spellen hoe sit het daarmee? als dit niet het geval is ga ik er zeker geen rug voor neerleggen! ;'( 't zal een beetje jammer zijn !!!!!!

laterz

• nikao
het gaat echt om puur de windows geluidjes.. die worden om de een of andere reden nog op 22,5 KHz weergegeven.. media player en winamp en dergelijke gaat wel allemaal goed hoor.. ben er nog niet achter waar ik dit moet instellen..
en wat betreft de vergelijking met een mixer.. met een computer erachter istie inderdaad te vergelijken met een 8 kanaals mixer kwa inputs .. maar vergeet niet dat je natuurlijk in princiepe met een goeie compu bijna oneindig aantal kanalen beschikbaar hebt.. je hebt alleen 8 werkelijke outputs.. (analoge jack) je kunt geloof ik met de digitale out en dergelijke in totaal 10 outputs tegelijk aansturen..
Pagina: 1