Toon posts:

Nederlands - Engelse website....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

mij is gevraagd een naast een Nederlandstalige ook een Engelstalige website te maken voor hetzelfde bedrijf.

Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanpakken ?

Gewoon 2 (dezelfde) ontwerpen maken en 2x de teksten veranderen of is er een snellere manier ?

Hebben jullie tips ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hoe groot wordt de site? En hoe vaak veranderd er iets?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:23 schreef F_J_K het volgende:
Hoe groot wordt de site? En hoe vaak veranderd er iets?
Ik schat zo'n pagina of 25, voor 1 taal dan he.

Het is de bedoeling dat deze wekelijks wordt bijgewerkt.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Database driven?

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 10:52
Voor een niet tegrote site, 2 dezelfde designs en dan alleen effe de tekst veranderen van de 1 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:25 schreef Blue-eagle het volgende:
Database driven?
Het is niet de bedoeling dat er een database achter komt te hangen, maar wanneer de behoefte daar is dan is die mogelijkheid wel aanwezig.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 13:25 schreef SiDje het volgende:

[..]

Ik schat zo'n pagina of 25, voor 1 taal dan he.

Het is de bedoeling dat deze wekelijks wordt bijgewerkt.
Dan lijkt het me verstandig om gebruik te maken van een database. :)

Je kunt dan met 2 tabellen de hele site al opzetten. 1 tabel voor de talen, en 1 tabel voor de content waarin je een extra integer veld aangeeft met het id van de taal.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:28 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Dan lijkt het me verstandig om gebruik te maken van een database. :)

Je kunt dan met 2 tabellen de hele site al opzetten. 1 tabel voor de talen, en 1 tabel voor de content waarin je een extra integer veld aangeeft met het id van de taal.
Hoe ik zo'n database opzet met tabellen dat lukt me wel, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de mensen die het moeten onderhouden deze teksten makkelijk kunnen bijwerken ?
Zijn hier standaard tools voor ?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
CMS maken met wat invulvelden

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 13:29 schreef SiDje het volgende:

[..]

Hoe ik zo'n database opzet met tabellen dat lukt me wel, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de mensen die het moeten onderhouden deze teksten makkelijk kunnen bijwerken ?
Zijn hier standaard tools voor ?
Onderhouden van teksten via databases is imo een stuk makkelijker dan in plain html te gaan spitten.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik onderhoud ook een 2-talige site, en doe gewoon alles 2 keer (in aparte subfolders). Is gelukkig allemaal vrij statisch.
Wat trouwens wel handig is, is om een pagina te maken die de taal van de browser uitleest, en meteen probeert te redirecten naar de juiste site. Dit gecombineerd met een cookie die de taalkeuze onthoud is erg gebruiksvriendelijk.

Intentionally left blank

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

een heleboel ereg_replace()-jes :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op zondag 17 maart 2002 14:35 schreef crisp het volgende:
Wat trouwens wel handig is, is om een pagina te maken die de taal van de browser uitleest, en meteen probeert te redirecten naar de juiste site. Dit gecombineerd met een cookie die de taalkeuze onthoud is erg gebruiksvriendelijk.
Zet dan wel een link naar de andere taal op de pagina (met een beschrijving in beide talen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Op zondag 17 maart 2002 14:53 schreef F_J_K het volgende:

[..]

Zet dan wel een link naar de andere taal op de pagina (met een beschrijving in beide talen).
Uiteraard! :)

Ik zal voor de volledigheid even wat code posten, misschien heeft iemand er wat aan:

index.html:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<html>
<head>
<script language="JavaScript">
<!--
function redirect() {

var cookie_name = "LANGUAGE";
  var lang = 'en';
  // Dutch language detect
  if ((navigator.userLanguage && navigator.userLanguage.indexOf('nl') >= 0)
     || (navigator.language && navigator.language.indexOf('nl') >= 0)) lang = 'nl';

if (document.cookie) {

cookie = document.cookie.indexOf(cookie_name);

if (cookie != -1) {

oleft = (document.cookie.indexOf('=', cookie) + 1);
    oright = document.cookie.indexOf(';', cookie);
    if (oright == -1) {
      oright = document.cookie.length;
    }
    lang = document.cookie.substring(oleft, oright);

}

}

var url = 'index' + lang + '.html';

window.location.replace(url);

}
//-->
</script>
<noscript>
<meta http-equiv="refresh" content="0; url=nojava.html">
</noscript>
<title>Taal</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
 background-color: #fffbf7;
 overflow: hidden;
}
-->
</style>
</head>
<body onLoad="redirect()">
</body>
</html>

Ik heb dus een indexen.html (engels) en een indexnl.html (nederlands). In deze pagina's wordt dus een cookie gezet voor de taalkeuze, voor als de gebruiker nog een keer terugkomt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<SCRIPT language="JavaScript">
<!--

// Set cookie for language

var cookie_name = "LANGUAGE";

if (document.cookie != document.cookie) {
  var index = document.cookie.indexOf(cookie_name);
} else { 
  index = -1;
}

if (index == -1) {
  document.cookie=cookie_name+'=nl; expires=Monday, 04-Apr-2010 05:00:00 GMT';
}

// -->
</SCRIPT>

nojava.html is een pagina die getoont wordt als de browser van de gebruiker geen javascript ondersteund of toestaat (met een waarschuwing dat de site dan minder goed navigeerbaar is).

Intentionally left blank

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op zondag 17 maart 2002 15:53 schreef crisp het volgende:

[..]

Uiteraard! :)
Tsja. Sommige doen dat niet. Best irritant als je in een internet cafe in Duitsland zit en in het Engels wilt kunnen lezen...

Je ver@$&kt trouwens de lay-out een beetje :) Een paar EOL's in die statement maken het ook wat meer leesbaar.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

[pseudo ot]

Heeft een keer voor een website de graphics zitten maken en slicen voor negen talen, das niet leuk meer :)

[/pseudo ot]

|{ brrr }] |

Verwijderd

gewoon 1 tabel, met daarin twee velden:

engels & nederlands

Dan op de pagina een request doen naar de geselecteerde taal. Dus of index.php?language=engels of index.php?language=nederlands

Op het moment dat je om nederlands vraagt, doe je iets als SELECT nederlands FROM tabelnaam

Succes. Php rulez, zie verder /14........ :)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zondag 17 maart 2002 17:23 schreef ivy het volgende:
Op het moment dat je om nederlands vraagt, doe je iets als SELECT engels FROM tabelnaam
wat dacht je van dat als je om nederlands vraagt je ook nederlands krijgt? select nederlands from tabel dus.

edit: ben ik gek of heb je ge-edit?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Als je het met een dbase doet dan zou ik het iets anders aanpakken dan hierboven staat.

Je kunt voor elke taal precies dezelfde tabellen gebruiken. Er komt alleen een veld bij met de taal-id.

Maak een nieuwe tabel en neom die taal of zoiets. Zet hierin de velden taal-id en taal (nl, en, it, du etc etc, of de volledige naam natuurlijk ;) ).
In de conten management tool hoef je alleen maar een dropdown met de talen te maken onder aan de form voor het uploaden van de content. Je geeft de id door van de taal die je wil hebben en selecteerd op de voorkant gewoon alle content op taal-id. Dus:

index.php?lang=en of index.php?lang=nl
In de code check je welke taal wordt gevraagd
code:
1
2
3
if($lang == nl) taalid = 1;
if($lang == en) taalid = 2;
etc. etc.

Of nog makkelijker, meteen de id in de URL meesturen ;)

in de query kun je nu gewoon selecteren op id. "SELECT * FROM tabel WHERE taal_id = $taalid"

Wil je nieuwe talen toevoegen (zoals Duits, Frans) dan hoef je alleen maar de talen tabel te updaten.
Tis zo simpel :)

[mening mode]
Trouwens, het checken van browsertaal is leuk maar er zijn genoeg mensen (zoals ik) die Hollander zijn en toch een engelse browser hebben. Als het een nl site is, pak Nederlands als eerste taal en geef duidelijk aan waar en hoe ze de taal kunnen wijzigen. Het beste is natuurlijk om een begin pagina te maken met alleen een logo en de keuze van de taal.
[/mening mode]
Pagina: 1