Welke ideale LAME-mp3 instellingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik was van plan om al mijn CD's eens in mp3 om te zetten en gebruik daarvoor CDex icm Lame. Ik wil niet volgende week weer opnieuw beginnen dus doe ik het het liefst in 1x goed. :)

Nu kan ik de instellingen op de volgende manieren wijzingen:
- Mpeg / Mpeg II
- Quality (high, normal, low)
- Bitrate

Bitrate heb ik op 128 staan. Maar ik vraag me af wat ik met de rest moet.

:? Is er verschil tussen die Mpeg/MpegII manieren van coderen?

:? En wat die quality betreft: er is geen verschil in codeersnelheid/filesize welke ik ook kies. Doe ik iets verkeerd?(Ik hoor ook geen verschil eigenlijk)

Verwijderd

www.r3mix.net heeft informatie over ideale instelling onder quality en encoders

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

--r3mix >:) Is VBR en heef gewoon super quality. Zoals hierboven al gezegd is kan je ff op www.r3mix.net kijken voor de vergelijkingen tussen de verschillende codecs :)

webOS all the way!

• cornelixnootje1
Facts:

* 128 kbit/s is not cd quality
* 256 kbit/s is cd quality (x) (in case of Lame or some Fraunhofer, not Xing)
Oeps! Geen goed nieuws...
En ik maar denken dat dat wel CD-kwali was. |:(

Was hier laatst geen test voor, dat iedereen het verschil kon horen of raden?

• cornelixnootje1
Op zondag 17 maart 2002 13:23 schreef Hermanvh het volgende:
--r3mix >:) Is VBR en heef gewoon super quality. Zoals hierboven al gezegd is kan je ff op www.r3mix.net kijken voor de vergelijkingen tussen de verschillende codecs :)
Ziet er goed uit ja! :)

Klein vraagje: Kan ik die tracks ook nog weer met Nero branden als gewonen AudioCD? Of zijn ze dan 'unreadable'? :?

En lezen DVDspelers die tracks ook?

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op zondag 17 maart 2002 13:25 schreef Niek1616 het volgende:
Oeps! Geen goed nieuws...
En ik maar denken dat dat wel CD-kwali was. |:(

Was hier laatst geen test voor, dat iedereen het verschil kon horen of raden?
Moet je ook eens zien waar die gasten mee getest hebben:
Vanaf www.r3mix.net
* B&W Nautilus 803, Marantz CD14 with amp PM14 (Straightwire Pro cabling and extra's) [DM30000- so bit more than $15000]
* Sennheiser Orpheus Electrostatic Reference-headphones with tweaked accompanying amp (digital and analog out) [>$10000]
Ik denk dat ik het verschil dan ook wel kan horen :9~

• cornelixnootje1
Joint Stereo (-mj) is the best setting with Lame. This allows the encoder to dynamically adapt to the music and chooses the best stereo mode for each frame: stereo or ms-stereo. No stereo separation problems can occur in a good implemented JS mode, because when there is too much difference between the L and R channel, simple stereo will be used on that frame. All the frames that are encoded in ms-stereo benefit from the lower bitrate requirement and can thus use the extra bits for more accurate encoding.
Misschien ben ik wel achterlijk, maar ik snap dit niet... :'(

Iemand anders wel?

• cornelixnootje1
Op zondag 17 maart 2002 13:37 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Moet je ook eens zien waar die gasten mee getest hebben:
[..]

Ik denk dat ik het verschil dan ook wel kan horen :9~
OMG :D

• dBA

dBA

Daarnet bevestigd: er is wel degelijk verschil tussen het origineel en een Mp3'tje van 192Kbps.

Ik had m.b.v. Exact Audio Copy i.c.m. Plextor PX-W8/4/32A een rip gemaakt van William Orbit - Barber's adagio for strings (Ferry corsten Radio edit) vanaf de originele single. Die heb ik vervolgens met Lame 3.89 encode met de volgende opties:

lame -b 192 -m j -h -k

Al bij de eerste 2 seconden van het nummer (de fade-in) kan ik al duidelijk verschil horen en dat met een heel erg simpel Sennheisertje aangestuurd door 2 Primax Soundstorm 300 computer luidsprekertjes.

De originele wav is duidelijk scheller en dan heb ik het ook over een dag en nacht verschil. :) Nou zeg ik niet dat dat mooier is, want ik vind de mp3 eigenlijk net ff iets lekkerder klinken. Ik meende hetzelfde gisteren ook al te kunnen horen toen ik ook even aan het spelen was met een wat oudere Lame. Dat was toen met Twenty 4 Seven - We are the world.

OK Jag en JvS, kom maar op met commentaar :P Het was dus idd geen blinde test, maar ik schrok zelf bijna van de resultaten, zo veel verschil je al kunt horen!!! Niet storend overigens, ik zou even lekker naar beide kunnen luisteren :)

• cornelixnootje1
Ik denk dat ik voor de volgende instellingen ga:

- r3mix met VBR van 32 tot 160 (Ik hoor geen verschil met 192 of 320)
- Joint Stereo (weet nog steeds niet precies wat het is, maar schijnt goed te zijn)
- Mpeg I (2 is niet meer te selecteren?)

Jezus wat voel ik me een leek. :)
Kan iemand me nog vertellen of die VBR's gemakkelijk op CD gebakken kunnen worden/in DVD spelers kunnen worden afgespeeld. En wat Joint Stereo inhoudt. :+

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 16:05
joint stereo gaat uit van het principe dat niet elke geluidskaart full-stereo kan weergeven. ten 2e is joint stereo nog wat kleiner van formaat...
"gewoon" stereo heeft een veel wijder stereo berijk, en klink dus meer naar het orignele nummer

• cornelixnootje1
Op zondag 17 maart 2002 14:07 schreef G-Spotter het volgende:
joint stereo gaat uit van het principe dat niet elke geluidskaart full-stereo kan weergeven. ten 2e is joint stereo nog wat kleiner van formaat...
"gewoon" stereo heeft een veel wijder stereo berijk, en klink dus meer naar het orignele nummer
Maar zodra je die track weer op CD brandt doe je jezelf dus te kort en had je beter gewoon stereo kunnen nemen?

• dBA

dBA

Upd8! Ook nog even geprobeerd met de --r3mix tag: hij komt al iets dichter bij het origineel in de buurt, maar het verschil is weer duidelijk hoorbaar.

• dBA

dBA

Ok, nu ga ik serieus twijfelen: ik hoor verdorie zelfs nog verschil tussen een 320Kbps en het origineel. Wat doe ik fout?

Voor iedereen die het zelf wil proberen: ik heb de rip op mijn ftp gezet (eerst wel ingekort tot 25 seconden i.v.m. copyright e.d.). Dus voor iedereen die het ook wil proberen: de wave file staat op ftp://dba.student.utwente.nl

Graag commentaar in dit draadje :)

• cornelixnootje1
Op zondag 17 maart 2002 14:30 schreef dB_A_ het volgende:
Ok, nu ga ik serieus twijfelen: ik hoor verdorie zelfs nog verschil tussen een 320Kbps en het origineel. Wat doe ik fout?
:+

• Arnold
Op zondag 17 maart 2002 14:11 schreef Niek1616 het volgende:

[..]

Maar zodra je die track weer op CD brandt doe je jezelf dus te kort en had je beter gewoon stereo kunnen nemen?
dus moet je in stereo rippen :)

• Arnold
met welke programma's rip je?
wat zijn PRECIES al je instellingen?
wat voor geluidskaart heb je?

• Arnold

Voor iedereen die het zelf wil proberen: ik heb de rip op mijn ftp gezet (eerst wel ingekort tot 25 seconden i.v.m. copyright e.d.). Dus voor iedereen die het ook wil proberen: de wave file staat op ftp://dba.student.utwente.nl

Graag commentaar in dit draadje :)
allemaal leuk en aardig, maar je EAC instellingen maken ook wat uit qua geluidskwaliteit... (niet veel maar toch)

• dBA

dBA

Op zondag 17 maart 2002 14:45 schreef G-Spotter het volgende:
met welke programma's rip je?
wat zijn PRECIES al je instellingen?
wat voor geluidskaart heb je?
Het rippen maakt in feite niks uit, want ik hoor het verschil tussen de geripte wav en de mp3'tjes, maar ter informatie: Exact Audio Copy.

Lame instellingen:
poging 1-b 192 -h -k -m j
poging 2--r3mix
poging 3-b 320 -h -k -m j

Geluidskaart:
Creative SoundBlaster Live! 1024 Player
Primax Soundstorm 300 luidsprekertjes voor aansturing van:
Hoofdtelefoon: Sennheiser HD490 (geen aanrader)

• Arnold
Op zondag 17 maart 2002 14:56 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Het rippen maakt in feite niks uit, want ik hoor het verschil tussen de geripte wav en de mp3'tjes, maar ter informatie: Exact Audio Copy.

Lame instellingen:
poging 1-b 192 -h -k -m j
poging 2--r3mix
poging 3-b 320 -h -k -m j

Geluidskaart:
Creative SoundBlaster Live! 1024 Player
Primax Soundstorm 300 luidsprekertjes voor aansturing van:
Hoofdtelefoon: Sennheiser HD490 (geen aanrader)
prober eens: -b192 -ms -q0 --lowpass 19.5

• dBA

dBA

Op zondag 17 maart 2002 15:00 schreef G-Spotter het volgende:

[..]

prober eens: -b192 -ms -q0 --lowpass 19.5
Nope :( nog steeds geen verbeteringen. Het origineel klinkt nog steeds scheller. Het helpt trouwens wel om de joint stereo uit te zetten en in plaats daarvan gewoon stereo te gebruiken wat waarschijnlijk heeft te maken met de faseverschillen tussen linker en rechter kanaal in de gebruikte strings.

Maar eh... ik heb eerst genoeg geprobeerd, ik kom zo nu en dan wel ff dit draadje checken, maar ik moet nu eerst tentamen leren |:(

• Arnold
Op zondag 17 maart 2002 15:09 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Nope :( nog steeds geen verbeteringen. Het origineel klinkt nog steeds scheller. Het helpt trouwens wel om de joint stereo uit te zetten en in plaats daarvan gewoon stereo te gebruiken wat waarschijnlijk heeft te maken met de faseverschillen tussen linker en rechter kanaal in de gebruikte strings.

Maar eh... ik heb eerst genoeg geprobeerd, ik kom zo nu en dan wel ff dit draadje checken, maar ik moet nu eerst tentamen leren |:(
tijd voor een gehoortest voor jou, want zelfs experts horen bij minstens 1 van de genoemde alternatieven GEEN verschil...

• DeBolle
  • Laatst online: 10:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

tijd voor een gehoortest voor jou, want zelfs experts horen bij minstens 1 van de genoemde alternatieven GEEN verschil...
Experts - in wat? Wanneer ben je expert dan? Is er een examen voor?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Arnold
Op zondag 17 maart 2002 15:19 schreef DeBolle het volgende:

[..]

Experts - in wat? Wanneer ben je expert dan? Is er een examen voor?
mensen uit de muziekindustrie e.d. Mensen die voor hun beroep bezig zijn met geluid.

• DeBolle
  • Laatst online: 10:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mooi, dan ben ik conform jouw definitie een expert in dittem - en daarom is mijn mening dus kennelijk allesomvattend, overheersend en ontzettend belangrijk:

dB_A_ hoort verschil. Volgens jou kan dat niet. Volgens mij wel.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• dBA

dBA

Op zondag 17 maart 2002 15:15 schreef G-Spotter het volgende:
:D Hmm, ja, wilde ik eigenlijk altijd al doen. Moet er dan maar eens van komen.
Op zondag 17 maart 2002 15:30 schreef DeBolle het volgende:
dB_A_ hoort verschil. Volgens jou kan dat niet. Volgens mij wel.
Hehe, dank je.

Maar eh, misschien is dit gewoon een uitzondering op de regel, want ik had vet veel moeite met die test van Jag destijds (heb 'm niet afgemaakt, stomme kl**thommel die ik ben) Het kan gewoon zijn dat alle encoders over dit nummer vallen (net als Rammstein - Du hast van the Matrix soundtrack). Ik gebruikte dit nummer gewoon omdat ik het een mooi nummer vond en ik het wel vaker gebruik om bij verschillende mensen de luidsprekers te testen.

En nog even over die mp3; stel, ik hoor het verschil. Wat maakt dat uit? Ik heb al eerder aangegeven dat ik de mp3 in feite iets minder schel vond klinken (lees: mooier). Ik ben dik tevreden met mp3, maar in head2head test kan het best zijn dat je verschil hoort. Dat is ook zo met gewone luidsprekersets. Maar wie heeft er nou 2 verschillende luidsprekersets in zijn kamer te staan en switcht de hele tijd? Het gaat er uiteindelijk toch om of je de muziek mooi vindt of niet. Een redelijke audioset voldoet voor mij dan ook prima om van muziek te kunnen genieten, net als mp3.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

_db a, je houdt denk ik jezelf voor de gek...

[topic=308173/2/100]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dBA

dBA

Op zondag 17 maart 2002 15:34 schreef JvS het volgende:

[topic=308173/2/100]
Lees even hierboven :): die test vond ik inderdaad aanmerkelijk moeilijker en van de meesten kon ik inderdaad ook niet zo duidelijk als bij Barber's adagio for strings de verschillen horen. Ik heb die test nog wel ergens op een cd'tje te liggen, maar het bleek dat mijn CD speler 'm niet pakte, dus heb ik 'm niet afgemaakt.

Ennuh, veel free to try it yourself: ftp://dba.student.utwente.nl

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 17 maart 2002 15:40 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Lees even hierboven :): die test vond ik inderdaad aanmerkelijk moeilijker
Oeh "lees de draad voor je blaat" (c)HlpDsKis nu op mij van toepassing ;).

Dan stappen we over op "wat je denkt is wat je hoort" (c) Jag.

Want het zou heel goed kunnen dat je denkt verschil te horen, maar bij een blinde test tegen blijkt te vallen.

Ikzelf ben er ook vaak zat ingetrapt, dat ik zou ZWEREN dat iets beter klonk...

Quote van Jag
ik zit bij JvS thuis. Hij vertelt mij dat hij zijn pc via de optische uitgang met zijn versterker heeft verbonden en wilt aan mij laten horen dat dat beter klinkt. Dus hij schakelt heen en weer tussen de optische connectie en de analoge. Ik helemaal overtuigd dat de optische beter klonk. Wat later op de avond hebben we dit nog een keer getest, alleen hebben we het toen bij elkaar blind getest. Geen verschil te horen .
(hhm derde keer vandaag :P)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dBA

dBA

Tijd dus voor een blinde mp3 test. Ik laat midimaze hiervan wel een CD schrijven, kan ik het dan weer proberen. Ben benieuwd :) Resultaten kunnen wel even duren, want ik heb het nogal druk deze week. :(

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

http://www.hydrogenaudio.org/forums/showthread.php?s=&threadid=260

Very High Quality

Higher Quality (Slower):
--alt-preset standard
(bitrates 180-220 kbit/s -- usually averages around 192 kbps)

Faster (Very Slightly Lower Quality):
--alt-preset fast standard
(bitrates roughly the same as above)

• Arnold
Op zondag 17 maart 2002 15:34 schreef JvS het volgende:

[topic=308173/2/100]
dat denk ik dus ook.
het is gewoon zo dat als je WEET dat er verschil moet zitten dat er ook is. Al is het nog zo duidelijk niet aanwezig.

• cornelixnootje1
Houdt dit dan allemaal in feite in dat ik ook toe kan met een maximum van 128 k/s? (Ipv 160?)

• dBA

dBA

LOL, rustig maar mensen, ik ga de test echt wel doen...

Zoals ik ook al eerder zei: ik kan verschil horen tussen het origineel en de mp3, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het origineel aan kan wijzen. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat juist de mp3 veel scheller zou zijn dan het origineel, terwijl het omgekeerde waar blijkt te zijn. Tot een half jaar terug codeerde ik m'n mp3'tjes altijd nog met Xing |:( |:( en dacht ik dan ook dat mp3 echt slecht was. (duh, Xing!!) Totdat ik een deel van die test van Jag ging doen en mijn ogen geopend werden. :) Een mp3 kan inderdaad erg goed zijn, maar er blijft wel verschil, al zal het juist niet altijd ten negatieve zijn.

• PeteSapai
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 20:12
Op zondag 17 maart 2002 14:07 schreef G-Spotter het volgende:
dit is een beetje veel onzin. Joint Stereo (JS) gebruikt OOK full stereo, maar gewoon niet de hele tijd. simpel uitleggen: er zijn gewoon bepaalde stukken waar het L en R kanaal hetzelfde is, waarom zou je daar dan aan allebei de kanalen die informatie doorgeven, als je ook gewoon 1x kan doorgeven en dan zeggen dat die info naar L en R moet.
Dat gewoon stereo een wijder berijk heeft is ook onzin (in het geval van deze encoder dan), in LAME 3.91 zit geweldige JS. dmv JS te gerbuiken worden je files dus kleiner of zijn van betere kwaliteit (of allebei)
De --r3mix setting is overigens niet meer de beste setting, lees: [url="htttp://66.96.216.160/cgi-bin/YaBB.pl?board=c&action=display&num=1008590728"]htttp://66.96.216.160/cgi-bin/YaBB.pl?board=c&action=display&num=1008590728[/url]
"--alt-preset standard" word hier aangeraden
de min. bitrate is 128, ikzelf zet er nog -b32 achter, ik vertrouw LAME wel op dat gebied.

ik hoop dat ik hiermee een beetje geholpen heb :)

• cornelixnootje1
Op zondag 17 maart 2002 16:39 schreef PeteSapai het volgende:

ik hoop dat ik hiermee een beetje geholpen heb :)
Jazeker!

• dBA

dBA

Weer een update: ik heb een ander muziekfragment opgezocht met een stem erin en met een natuurlijke bas als begeleiding.

Weer staat het op mijn ftp (iets van 25 seconden). Zoek naar het bestandje Rocketown. Het origineel is van Michael W. Smith - Rocketown van het album: The first decade 1983-1993 en het is ook een testcd voor mij :P

Laat de lame encoder z'n werk maar doen. Ik hoor weer verschillen, maar ben vooral benieuwd of jullie ze ook horen.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Handige LAME setting voor mensen met een MP3speler, mp3's worden ongeveer 40% kleiner:
code:
1
--abr 115 -h --lowpass 19.5 --nspsytune --scale 0.98 --ns-sfb21 2 --athtype 3

Ik gebruikte het voor mijn pas overleden soul :( En ik ga het gebruiken voor mijn toekomstige Mpio DMG :)
Maar er kom toen wel 14uur op 1 650MB cd.
En die kwaliteits verschil hoorde ik ook niet echt. Maar dat is eigen mening.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 15:52 schreef Zip het volgende:
http://www.hydrogenaudio.org/forums/showthread.php?s=&threadid=260

Very High Quality

Higher Quality (Slower):
--alt-preset standard
(bitrates 180-220 kbit/s -- usually averages around 192 kbps)

Faster (Very Slightly Lower Quality):
--alt-preset fast standard
(bitrates roughly the same as above)
--alt-preset standard is in de nieuwe LAME's de beste instelling om MP3'z te rippen, beter nog dan de r3mix instelling.
Meedere tests op andere sites hebben dit bewezen, het heeft eigenlijk geen zin om dit allemaal weer te gaan herkauwen.

Tourlijk zijn er voor bepaalde liedjes (1% van het geheel) betere instellingne te vinden/maken, maar voor 99% procent van alle liedjes is dit de beste instelling.

Verwijderd

Ok mensen, over wat zijn jullie nu eigenlijk bezig??
MP3 is een LOSSY formaat, dit wil dus zeggen dat het nooit hetzelfde zal zijn dan het origineel. Ik gebruik zelf
--alt-preset extreme omdat ik daar heeel tevreden met ben, maar ik zal nooit tegen iemand beweren dat deze instelling of enige andere MP3 instelling (--alt-preset insane) CDkwaliteit is.
Het probleem zit'em in het feit dat het MP3formaat (ligt vast ivm patentrechten en kan dus niet veranderd worden) nu eenmaal altijd "artifacts" zal vertonen (vooral preecho) op bepaalde stukken muziek, imho is OGG vorbis een zeer goed alternatief omdat dit ten eerste opensource is en ten tweede dit formaat gemaakt is met kwaliteit in het achterhoofd. (ik wacht zelf nog tot dat version 1.0 uitkomt)
Wil je nu echt het beste wat lossy audio compressie te bieden heeft dan moet je voor het MPC (mpegplus : goeie encoder=musepack by frank klemm) gaan, dit levert praktisch cdkwaliteit bij een bitrate vanaf 180 kbps omdat dit formaat een totaal verschillende methode gebruikt om geluid te comprimeren (namelijk subband encoding tov transform encoding bij mp3 en ogg vorbis).
Ik hoop dat dit een beetje klaarheid kan brengen in de MP3mythe van cdkwaliteit.
(deze post is niet bedoeld om te flamen of om "het beter te weten" of zoiets maar ik ben nu eenmaal een kwaliteitsfreak :) )

BTW bezoek zeker http://www.hydrogenaudio.org eens en bekijk ook deze grafiek eens ff en trek zelf je conlusies http://home.attbi.com/~tschmula/main.html
Pagina: 1