Toon posts:

9-pin VGA monitor kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude 15" VGA monitor van Escom (CSU5977L-E) met een 9-pin aansluiting (de vroegste VGA monitors werden nog met 9-pin aansluiting uitgerust) Tot voor kort had ik hier een kabel voor om hem aan te sluiten op mijn vga-kaart (15-pins). Toen ik laatst deze monitor weer wilde gebruiken kon ik deze kabel nergens meer vinden |:( Nou is mijn vraag of iemand weet waar je nog zo'n kabel kan kopen? of iemand die weet hoe je zo'n kabel zelf kan maken? Of gewoon nog ergens heeft liggen?

Ik heb ook gehoord dat het eigenlijk heel slecht is om zo'n oude 9-pins VGA monitor aan te sluiten om "hedendaagse" VGA-kaarten. Klopt dit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 17 maart 2002 13:13 schreef twie het volgende:
Ik heb een oude 15" VGA monitor van Escom (CSU5977L-E) met een 9-pin aansluiting (de vroegste VGA monitors werden nog met 9-pin aansluiting uitgerust) Tot voor kort had ik hier een kabel voor om hem aan te sluiten op mijn vga-kaart (15-pins). Toen ik laatst deze monitor weer wilde gebruiken kon ik deze kabel nergens meer vinden |:( Nou is mijn vraag of iemand weet waar je nog zo'n kabel kan kopen? of iemand die weet hoe je zo'n kabel zelf kan maken? Of gewoon nog ergens heeft liggen?

Ik heb ook gehoord dat het eigenlijk heel slecht is om zo'n oude 9-pins VGA monitor aan te sluiten om "hedendaagse" VGA-kaarten. Klopt dit?
9-pin VGA :? Tja eerste dat ik ervan hoor, maar het is ergens wel voor te stellen.

Ik zou eens googlen voor de pin-out van zo'n 9p VGA en dan die van de gewone 15p ernaast leggen. Op zich worden maar een stuk of 5 signalen verstuurd (R,G,B,VS,HS), de rest zijn gewoon massadraden, dus het moet relatief eenvoudig te doen zijn.

Waarom je zo'n ouwe bak niet op een moderne VGA kaart aan moet sluiten- tja, zal wel zijn dat de hedendaagse default refresh rates hoger liggen dan de max van zo'n oud beestje. Maar goed, het hangt ook heel erg vanaf hoe je hem gebruikt- tekstmodus zal altijd wel goed gaan, standaard VGA ook, alleen als je SVGA (640x480x8b ofzo) erover gaat gooien kan het teveel voor het arme ding worden :+

Oslik blyat! Oslik!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Lijkt me onzin, een VGA monitor met 9 pins aansluiting.
Volgens mij zijn die er nooit geweest maar ben je in de war met CGA of iets nieuwer EGA.
Deze schermen kan je niet aansluiten op een VGA controller, hier heb je dus een ouder videokaartje voor nodig.
Van (hoe kaan het ook anders) het CGA of EGA type. :P

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:21

JWO

heb er net 1 van verkocht een samsung wel te verstaan werkte keurig op 800x600@75hz :P

kabel van lokale pcboer..