Toon posts:

Peltier gebruiken op een Pentium 4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Intel stock cooler op mijn cpu 1800@2600 mhz.
Hij wordt hiermee 64 graden O_o .
Tevens heb ik hier een waterkoelingset liggen die ik erop wil zetten maar ik ben bang dat dit niet genoeg is om mijn cpu verder te overklokken.
Daarom zou ik er een peltier tussen willen leggen.. maar hoeveel watt peltier heb ik nodig ? en hoe moet ik dit gaan doen (setup met waterkoeling) ?

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Je moet zorgen dat je een coldplate heb. Dat is een kopere plaat van 3mm dik die op de processor komt. Dat zorgt ervoor dat je niet van die tempwisselingen krijgt. Dan de peltier en dan het waterblok.

Je moet een peltier nemen die meer watt is dan jou p4 produceerd. Neem gewoon een 156 of hoger dan zit je altijd goed.

Verwijderd

op www.waterkoeling.nl staat een excel sheet met een berekeningstabel. Ik weet alleen niet of de p4 er ookal tussenstaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:07 schreef BananeKoning het volgende:
op www.waterkoeling.nl staat een excel sheet met een berekeningstabel. Ik weet alleen niet of de p4 er ookal tussenstaat.
Ik heb geen microsoft Excel :( kan iemand dit voor mij uitrekenen ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:06 schreef Amd RuLuzzz het volgende:
Je moet een peltier nemen die meer watt is dan jou p4 produceerd. Neem gewoon een 156 of hoger dan zit je altijd goed.
Treed er dan geen condensatie op omdat ik teveel watt gebruikt en dat het TE koud wordt ?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Lees dan ff de search, er zijn al een heleboel topics hierover geweest.

Ja als je onder het dauwpunt komt treedt er condens op en daarom moet je het ook goed inpakken.

Hoe en waarom, dat zoek je maar op.

Meh ...

Verwijderd

Je kan het ook zelf bereken volgens mij...
http://www.overclockers.com/tips45/
http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/SEP96/sep96_04.htm
Waren de links van waterkoeling.nl want in de excelsheet stond nog geen p4

Verwijderd

PIV staat er nog niet tussen ;(

Verwijderd

Topicstarter
idd :/

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
De 2.2 Ghz zou 55 Watt uit stoten dus ....

Programs zoals Radiate verouderen.
De P4 Northwood is, zoals iedereen wel weet, op .13 Micron gebakken.
Radiate zal nog uit gaan van .18 of zelfs hoger.

2.2 op .18 zou misschien wel 80 of meer Watt zijn aan warmte!

Verwijderd

coldplate heeft hij niet nodig want een pentium 4 heeft al een ingebouwde coldplate. Dus zou de temp alleen maar stijgen als hij er een neemt

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 07:16 schreef mast3r het volgende:
coldplate heeft hij niet nodig want een pentium 4 heeft al een ingebouwde coldplate. Dus zou de temp alleen maar stijgen als hij er een neemt
Jawel, maar de heatspreader van de P4 is te klein om een pelt op te plakken. Ik zou dus gewoon voor de conventionele waterblok/peltier/coldplate constructie gaan, dan kun je die in de toekomst ook nog gewoon gebruiken bij de Pentium-VI of AMD-K9 ofzo.

Aangezien de P4 ook knap veel hitte uitspuugt (doet nou niet echt onder voor AMD's), zou ik toch voor een 156W of hoger peltier gaan. Voorkomt ook dat je weer overnieuw spul moet kopen als je je proc vervangt door een type dat meer hitte uitspuugt.

voor condensvorming etc: zie waterkoeling.nl, google, altavista en de search hiero.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:25

Epsilon

Op maandag 18 maart 2002 10:41 schreef DaBit het volgende:

[..]

Jawel, maar de heatspreader van de P4 is te klein om een pelt op te plakken. Ik zou dus gewoon voor de conventionele waterblok/peltier/coldplate constructie gaan, dan kun je die in de toekomst ook nog gewoon gebruiken bij de Pentium-VI of AMD-K9 ofzo.

Aangezien de P4 ook knap veel hitte uitspuugt (doet nou niet echt onder voor AMD's), zou ik toch voor een 156W of hoger peltier gaan. Voorkomt ook dat je weer overnieuw spul moet kopen als je je proc vervangt door een type dat meer hitte uitspuugt.

voor condensvorming etc: zie waterkoeling.nl, google, altavista en de search hiero.
yup, ik denk dat een 156watt pelt toch wel een beetje het minimum is. Misschien zou een 120watt ook voldoen, alleen daar zal je niet zo heel spectaculaire dingen mee kunnen doen.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Niet te vergeten alvoorens je met peltier koeling begint. De peltier voeding. Onderschat dit probleem niet.
Pagina: 1