Waar is "The Underdogs" heen?

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:29

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Allereerst: modjes, dit is niet een illegale site, hij stond onlangs nog in de Computer!Totaal vermeld.

Ten tweede: waar is deze site heen? Ik krijg nu opeens een of andere vage zoekmachine voor m'n neus... :(

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bedoel je [de link die hier stond werkt prima maar de legaliteit is even punt van discussie - IceStorm]? :?

En ja, als ie weg is heb je gewoon pech.
Er zijn wel site's waar backups van website's op staan, maar dat werkt ook maar half... :{

🌞🍃

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 12:55 schreef DataBeest het volgende:
Bedoel je [de link die hier stond werkt prima maar de legaliteit is even punt van discussie - IceStorm]? :?
Yep... erg raar, die site liep erg goed en ze hadden onlangs nog hun capaciteit uitgebreid. Erger nog, gisteren bestond 'ie nog gewoon... en nu krijg je een of andere vage searchengine of zoiets dergelijks... :(
En ja, als ie weg is heb je gewoon pech.
Er zijn wel site's waar backups van website's op staan, maar dat werkt ook maar half... :{
Tsja, ik weet dat het gewoonweg pech hebben is... maar ik vind het zo raar dat de site van de ene op de andere dag foetsie is - zonder vooraankondiging.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op zondag 17 maart 2002 12:51 schreef Brian Dickens het volgende:
Allereerst: modjes, dit is niet een illegale site, hij stond onlangs nog in de Computer!Totaal vermeld.
Dat zeg ik vanmorgen ook en ik ben benieuwd waar ze die onzin vandaan halen. Als ik op de site kijk en zoek op "Stunts" krijg ik keurig netjes te zien dat er copyright op de software zit die bij Broderbund ligt maar ik kan hem wel downloaden. En zo geld het voor VEEL spellen.

Overigens werkt de site nog prima hoor (het is een .org site).

• kamerplant
  • Niet online
Het klinkt raar, maar het schijnt vaker te gebeuren: Zouden ze het domein wel optijd hebben betaald/verlengt?

Als ze dat niet hebben gedaan, kan het idd overgenomen worden door een andere en kun je alleen maar afwachten of ie terug komt. :)

IceStorm: Ik heb alleen maar gegoogeld naar die naam en toen kwam dit eruit en het zag er in eerste instantie niet illigaal uit en verder niet gekeken... dus soz dat ik hem postte dan. :(

🌞🍃

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 19:42
voor zover ik weet hebben ze een nieuwe url
tenminste, zo wordt het op andere sites aangekondigd

• IceStorm

IceStorm

Mensen, de site werkt bij mij prima hoor :P Gewoon op hun .org adres zoals het ook in C!T staat.
Op zondag 17 maart 2002 13:01 schreef DataBeest het volgende:
IceStorm: Ik heb alleen maar gegoogeld naar die naam en toen kwam dit eruit en het zag er in eerste instantie niet illigaal uit en verder niet gekeken... dus soz dat ik hem postte dan. :(
Dat geeft niet, ik heb me vanmorgen ook ERG verbaast toen ik het in de C!T zag staan en daar ga ik ook nog wel een mailtje aan wijden.

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Om verdere geruchten tegen te gaan, de underdogs site is NIET down. Een cybersquatter heeft hun domeinnaam ingepikt. Ik geef de link niet maar als je de site wilt vinden zet je gewoon een streepje "-" tussen "the" en "underdogs".

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:09 schreef IceStorm het volgende:
Mensen, de site werkt bij mij prima hoor :P Gewoon op hun .org adres zoals het ook in C!T staat.

[..]
En wat was dan ook alweer de URL die in de C!T stond? [Deze link ook maar weer weg - IceStorm] werkt dus niet.

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 17 maart 2002 13:24 schreef Brian Dickens het volgende:
En wat was dan ook alweer de URL die in de C!T stond? [*kuch* Moet ik niet zelf links kwoten :P] werkt dus niet.
Ja zo staat ie in de C!T en zo werkt ie bij mij ook prima ;).

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Yea, Right, The Underdogs legaal... tuurlijk, en ik ben Willem-Allexander van Oranje :P met andere woorden, de legaliteit van die site is ver te zoeken ;)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 13:21 schreef CapTVK het volgende:
Om verdere geruchten tegen te gaan, de underdogs site is NIET down. Een cybersquatter heeft hun domeinnaam ingepikt. Ik geef de link niet maar als je de site wilt vinden zet je gewoon een streepje "-" tussen "the" en "underdogs".
Bedankt! Ik heb 'm alweer, en tsja de originele URL was idd ingepikt.

Wat de legaliteit van deze site betreft: tsja, het is min of meer een grijs gebied. Er staan aardig wat games op die je niet kunt downloaden en daar staat dan bij: "Buy now" en dan kun je ergens kopen. Dit terwijl ze vaak wèl het programma hebben en ter download aan zouden kunnen bieden.

The Underdogs richt zich op de games waarvan de fabrikant niet heeft aangegeven problemen te hebben met deze verspreiding ervan. Toen de IDSA protesteerde namens hun belanghebbenden heeft The Underdogs alle betreffende games meteen verwijderd.

Ik kan wel begrijpen dat abandonware een erg dubieus gebied is. Ik hoop dat ze het toch eens gaan legaliseren, want veel oude games zijn gewoon niet meer aan te komen (wat betreft kopen dan) en het belang van de fabrikant wordt toch niet geschaad met het gratis downloaden, want er zijn geen misgelopen inkomsten omdat ze het toch niet meer verkopen. Daarnaast zijn de fabrikanten van veel oude games allang failliet of anderszins verdwenen. Dat zou betekenen dat je nooit meer aan die games zou kunnen komen... dat is toch onzin? En de copyright-regeling is op computergebied helemaal achterhaald, 75 jaar wachten tot een copyright vervalt is nogal onrealistisch... alsof we tegen die tijd nog Pac-Man zouden kunnen spelen op de computers van die tijd... :)

Verwijderd

Zoek via google The home of the underdogs, bekijk cache daar staat nieuwe link

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 14:38 schreef Superflappie het volgende:
Zoek via google The home of the underdogs, bekijk cache daar staat nieuwe link
Het topic lezen is ook zo moeilijk he... kijk eens in het berichtje dat ik vier minuten eerder tikte dan jouw berichtje... :)

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 17 maart 2002 14:34 schreef Brian Dickens het volgende:
The Underdogs richt zich op de games waarvan de fabrikant niet heeft aangegeven problemen te hebben met deze verspreiding ervan.
Ja kijk, een uitgeven als Broderbund bijv (Stunts) is allang failliet/10x overgekocht :P. Die geven dus niet aan 'wij willen het niet' omdat dat niet HOEFT. Daar is copyright namelijk voor.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Geen nee is niet automatisch een ja :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• White Dust

White Dust

Is dit niet een veredelde Abandonwarez request... ik weet het niet maar het doet me daar sterk aan denken, via The Underdogs kun je genoeg spellen downloaden waar nog wel een © op zit en waarvan het bedrijf ook nog gezond is... ik noem een The Elder Scrolls II: Daggerfall...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 16:16 schreef White Dust het volgende:
Is dit niet een veredelde Abandonwarez request... ik weet het niet maar het doet me daar sterk aan denken, via The Underdogs kun je genoeg spellen downloaden waar nog wel een © op zit en waarvan het bedrijf ook nog gezond is... ik noem een The Elder Scrolls II: Daggerfall...
The Underdogs hebben ook spellen die tot freeware zijn gebombardeerd door de auters. En zelf willen ze ook zoveel mogelijk legaal zijn, dus als een bedrijf verzoekt een game te verwijderen dan doen ze dat zonder vragen.

• kamerplant
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 21:33 schreef Brian Dickens het volgende:

[..]

The Underdogs hebben ook spellen die tot freeware zijn gebombardeerd door de auters. En zelf willen ze ook zoveel mogelijk legaal zijn, dus als een bedrijf verzoekt een game te verwijderen dan doen ze dat zonder vragen.
Lekker is dat.
Niet ieder bedrijf heeft toch een groep mensen die het hele net afzoeken op site's die hun spullen laten downloaden? Dat kost ook geld, zodat het legaal kopen weer duurder wordt. |:(

🌞🍃

• White Dust

White Dust

Op zondag 17 maart 2002 21:41 schreef DataBeest het volgende:

[..]

Lekker is dat.
Niet ieder bedrijf heeft toch een groep mensen die het hele net afzoeken op site's die hun spullen laten downloaden? Dat kost ook geld, zodat het legaal kopen weer duurder wordt. |:(
Yup, en daarom is de site nog steeds illegaal :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 21:41 schreef DataBeest het volgende:

[..]

Lekker is dat.
Legaal kopen? Hoezo legaal kopen? Abandonware is niet voor niets abondonware: het is niet meer te koop...

Het is echt erg irritant: een bedrijf maakt bv. begin jaren '80 een spel, en sinds bv. 1985 verkopen ze het niet meer. Wat is dan het probleem als je dat spel nu download? Schade lopen ze er echt niet door op, want het werd toch niet verkocht...

Copyrights vervallen pas na 75 jaar indien de rechthebbende ze niet eerder laat vervallen. In de computerwereld is dat dus echt een eeuwigheid, over 75 jaar hebben we toch geen PCs meer waarop we kunnen Space Invaderen....

• White Dust

White Dust

Op zondag 17 maart 2002 21:51 schreef Brian Dickens het volgende:

[..]

Legaal kopen? Hoezo legaal kopen? Abandonware is niet voor niets abondonware: het is niet meer te koop...

Het is echt erg irritant: een bedrijf maakt bv. begin jaren '80 een spel, en sinds bv. 1985 verkopen ze het niet meer. Wat is dan het probleem als je dat spel nu download? Schade lopen ze er echt niet door op, want het werd toch niet verkocht...

Copyrights vervallen pas na 75 jaar indien de rechthebbende ze niet eerder laat vervallen. In de computerwereld is dat dus echt een eeuwigheid, over 75 jaar hebben we toch geen PCs meer waarop we kunnen Space Invaderen....
*zucht* abandonware is nog altijd illegaal... je mag ook geen cds kopieeren alleen maar omdat ze niet meer te koop zijn... probeer niet het abandonware goed te praten... tuurlijk, het is een fout van de uitgever dat ze een spel niet meer verkopen maar er blijft wel een © op... het is dus net zo illegaal als je bv. return to castle wolfenstein zou downen...

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54

uppie8374

Sousousou

Ik heb er eerst ook een tijd rondgezworven en wat leuke dingen als Sopwith gehaald. Toen ging het ineens uit de lucht, maar aan de hand van dit topic heb ik hem wel weer terug kunnen vinden en het werkt. Voor de rest ben ik het eens dat dit gewoon een legale site is. Alle software is vrijgegeven copyright software. Zo niet dan halen ze het zo weg als het gevraagd wordt.

Rebuilding knowledge database

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 19:31

Sponge

Serious Game Developer

Op zondag 17 maart 2002 21:33 schreef Brian Dickens het volgende:

[..]

m.a.w., als ik dus een recent spel volledig op mijn website zet, is dat geen probleem, totdat ik gevraagd wordt om het te verwijderen? Ik denk eerder dat de deurbel gaat en er een paar advocaten voor je deur staan :)

Volgens mij is het pas legaal als The underdogs aan bijv. Broderbund zouden vragen OF ze het mogen plaatsen, net zoals met boeken... "niet kopieren zonder schriftelijke toestemmi van de auteur" ofzo..

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 17 maart 2002 22:03 schreef 41.6C.6D.61.72 het volgende:
Volgens mij is het pas legaal als The underdogs aan bijv. Broderbund zouden vragen OF ze het mogen plaatsen, net zoals met boeken... "niet kopieren zonder schriftelijke toestemmi van de auteur" ofzo..
Klopt. One Must Fall bijv is zo'n spel dat 'vogelvrij' is.
Alleen, bijna alles voor de rest is dat NIET.

• White Dust

White Dust

[..]

m.a.w., als ik dus een recent spel volledig op mijn website zet, is dat geen probleem, totdat ik gevraagd wordt om het te verwijderen? Ik denk eerder dat de deurbel gaat en er een paar advocaten voor je deur staan :)

Amen, eindelijk een zinvolle uitspraak :)

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54

uppie8374

Sousousou

Hmm daar kan ik ook niets tegenin brengen *D

Laten we het er op houden dat de site tussen legaal en illegaal in zit.

Rebuilding knowledge database

Verwijderd

Irritant zo'n url wisseling, maar wat research helpt je al op weg. Vind het op zich wel fijne site voor oude games.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Op zondag 17 maart 2002 21:51 schreef Brian Dickens het volgende:

Hier ben ik het mee eens, maar ik begrijp ook wel dat ondanks dat het moreel gezien gewoon legaal is, het juridisch gezien nog steeds verboden is om linkjes naar die sites te plaatsen. Maar goed, wat maakt het uit, een zoekmachine doet wonderen. We laten het lekker zo.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• White Dust

White Dust

Op zondag 17 maart 2002 22:26 schreef Erwie het volgende:
Irritant zo'n url wisseling, maar wat research helpt je al op weg. Vind het op zich wel fijne site voor oude games.
Was al gezecht ;)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter

[..]

The Underdogs doet alleen aan oudere spellen, recentere spellen hebben allemaal een "buy"-knopje ipv een "download"-knopje.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 19:31

Sponge

Serious Game Developer

Tsja...Doet me denken aan al dat gedoe rond napster dat je moet betalen enzo (volg het de laatste tijd niet meer, dus als het weer veranderd is... |:( )

Maar m'n vorige post is in principe "de legale weg", om het zo maar te zeggen :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Veel bedrijven weten nog niet eens meer dat ze een copyright hebben op een oud spel... dat geeft toch wel te denken vind ik.

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Persoonlijk beschouw ik Underdogs als het equivalent van een bibliotheek. Wie eens een bepaald (out of print/hard to find) spel uit de jaren '80 wil bestuderen of uitproberen kan hier alsnog terecht. En voor het nut van het algemeen blijft hierdoor een gedeelte van ons cultureel erfgoed toch bewaard. De meeste bedrijven/auteurs kijken meestal niet eens om naar hun oude titels en zonder sites als Underdogs was het grootste gedeelte al lang verloren gegaan door bitrot, nalatigheid, opzet, mismanagement, luiheid of apathie. Als de fans en hobbyisten die software niet hadden gekopieerd, verspreid en doorgegeven aan andere fans zaten we ons nu niet af te vragen of het nu wel of niet mag omdat er NIKS MEER VAN OVER WAS!

Godzijdank ben ik blij dat we de meeste software uit het 8-bit/early PC/16-bit tijdperk net op tijd hebben kunnen redden. De levensduur van een goede 5.25/3.5 flop is zo'n 10 jaar. Zelfs dankzij de 'illegal' acties van 8-bit community hebben we niet alles kunnen redden. Waarschijnlijk is zo'n 80% gered. Wat betekent dat 20% permanent verloren is.

Zoals gezegd, ik beschouw Underdogs als een bibliotheek, een historisch archief voor titels waar je anders nooit van had gehoord (btw wie kent hier Stalins's Dilemma?). Dus van mij mogen ze nog wel even doorgaan. Het is een van de weinige sites die een paypal donatie waardig is.

P.S
Als iemand het bibliotheek systeem vandaag had uitgevonden was het ook illegaal geweest. Over copy-right gesproken!

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• White Dust

White Dust

Op maandag 18 maart 2002 00:04 schreef CapTVK het volgende:
P.S
Als iemand het bibliotheek systeem vandaag had uitgevonden was het ook illegaal geweest. Over copy-right gesproken!
Dit is niet waar, een bibliotheek gaat geen boeken kopieren, een bibliotheek leent ze uit met de veronderstelling dat er niet ven wordt gekopieerd, beschouw het als jij leent een boek aan een vriend van je, daar is niets mis mee.

*zucht* waarom proberen mensen illegale praktijken toch goed te praten, ik gebruik ook genoeg abandonware sites inmiddels maar ik weet dat het illegaal is, op de meeste ("goede") sites staan zelfs regels dat de uitgevers van de spellen er nog wel een © op hebben en dat je illegaal bezig bent als je een spel downt maar omdat het spel niet meer te krijgen is bieden zij het gratis aan... maar het blijft illegaal (ik zal wel es om zo'n stukkie txt gaan zoeken), leer daar toch es mee leven...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 19:51 schreef White Dust het volgende:

[..]

Dit is niet waar, een bibliotheek gaat geen boeken kopieren, een bibliotheek leent ze uit met de veronderstelling dat er niet ven wordt gekopieerd, beschouw het als jij leent een boek aan een vriend van je, daar is niets mis mee.

[..]
Dan lenen we toch gewoon die spellen en als we ze hebben uitgespeeld wissen we ze. Staat gelijk aan het lenen van een boek, als je het gelezen hebt breng je het terug.

• White Dust

White Dust

Uit de FAQ van The Underdogs

Is Home of the Underdogs an "abandonware" site?

Yes and no. Many underdogs on this site have been discontinued by their publishers due to disappointing sales. They are therefore abandonware by definition. However, our goal is to pay tribute to underrated PC games of all ages, so you will also find reviews of recent underdogs that have not been abandoned by their publishers. In such cases, you will always find a link to either the official order page, or a large, reputable on-line store, in the "Get the game" box on the game's info sheet.

A quick way to find a list of most underdogs that are still sold by their publishers is to select "1997" or later years from the "By Year" drop-down menu on the left navigation bar. Most of these recent games are still sold by their publishers. We strongly encourage you to buy them-- their developers need all the income they can get to make future classics for our benefit :)

But isn't abandonware illegal?

Unfortunately, yes. Despite the fact that publishers no longer derive revenues from these games since they have stopped selling them (and any revenues from retailers that still sell them were gained a long time ago, at the time of sales), it is illegal to distribute them so long as copyright holders have not released them into the public domain, and 75 years after the games' release have not elapsed. For more in-depth information on this issue, We recommend the following articles and websites:

• Abandonware in a Nutshell: Why Nobody Ever Wins
• Warez, Abandonware, and the SIIA
• Anti-Piracy Information at the IDSA
• The World Intellectual Property Organization

Despite the illegal status of abandonware, we believe that we are offering a valuable service to the gaming community: classic game collectors have a chance to retrieve games that have otherwise been lost or rendered defective with the passage of time. As our Disclaimer printed on every page makes clear, we will gladly remove download links to any game that is either 1) still being sold by the publisher, or 2) at the request of the publishers themselves. Encouraging publishers to continue publishing great classics of yore has always been this site's foremost goals, and we will gladly link to the publisher's order or download site without hesitation should they make their products available again, whether commercially or as freeware.
Zoals ik al zei, de meeste "goede" abandonware site's geven toe dat ze niet legaal bezig zijn... discussie gesloten naar mijn mening :)
Pagina: 1