Toon posts:

[Debian] Runlevel controleren in shell-script

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een backupscript wil ik een server 's nacht naar runlevel 1 laten gaan, vervolgens een backup laten maken op een aparte schijf, en daarna weer terug laten keren naar het standaardrunlevel. Volgens mij is dat runlevel 2 in Debian.
Hoe kan ik het script laten controleren of ik daadwerkelijk in runlevel 1 zit ?
In een testscriptje zag ik dat er niet gewacht wordt met het uitvoeren van de opdrachten na init 1, totdat init 1 ook werkelijk bereikt is. Wie weet raad ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sommige distros hebben een commando 'runlevel'

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zit nu in runlevel 4 onder debian:
code:
1
2
[kenneth@tirion:~] /sbin/runlevel | cut -d' ' -f2
4

't Zal vast makkelijker kunnen :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op zondag 17 maart 2002 10:51 schreef mithalph het volgende:
Ik zit nu in runlevel 4 onder debian:
code:
1
2
[kenneth@tirion:~] /sbin/runlevel | cut -d' ' -f2
4

't Zal vast makkelijker kunnen :)
Het kan ook zo:
code:
1
matthijs@Router:$ /sbin/runlevel | awk '{print $2}'

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
in debian kun je dat inderdaad met het commando/script/programma 'runlevel' doen. Maar!! Wil je echt naar rl 1? Is het niet verstandiger en gecontroleerder om bijvoorbeeld rl 3 of 4 om te bouwen met een minimale aan services. Dwz: copieer de zooi in de /etc/rc1.d naar /etc/rc4.d en pas de dingen aan die je niet uitgeschakeld wilt zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 14:12 schreef Jochem het volgende:
in debian kun je dat inderdaad met het commando/script/programma 'runlevel' doen. Maar!! Wil je echt naar rl 1? Is het niet verstandiger en gecontroleerder om bijvoorbeeld rl 3 of 4 om te bouwen met een minimale aan services. Dwz: copieer de zooi in de /etc/rc1.d naar /etc/rc4.d en pas de dingen aan die je niet uitgeschakeld wilt zien.
Waarom zou ik niet naar runlevel 1 willen ?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Omdat al je netwerkverbindingen etc. worden verbroken.

[offtopic]
Nu ff waarom ik dit berichtje post: je icon is hetzelfde als de mijne. Mijn icon heb ik sinds 2-2, jouw icon geeft aan dat hij geupped is op 16-2 (via javascript -> document.lastModified). Het lijkt er dus op dat je het icon of iig het iconidee van mij hebt, of toevallig hetzelfde idee had. No offence verder, maar dit is onduidelijk voor andere mensen. Zou je niet gewoon een ander stukje kunnen nemen van het LFS logo ofzo? Of iig het logo draaien?
Dat maakt het wel zo duidelijk voor andere mensen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:18 schreef MikeN het volgende:
Omdat al je netwerkverbindingen etc. worden verbroken.

[offtopic]
Nu ff waarom ik dit berichtje post: je icon is hetzelfde als de mijne. Mijn icon heb ik sinds 2-2, jouw icon geeft aan dat hij geupped is op 16-2 (via javascript -> document.lastModified). Het lijkt er dus op dat je het icon of iig het iconidee van mij hebt, of toevallig hetzelfde idee had. No offence verder, maar dit is onduidelijk voor andere mensen. Zou je niet gewoon een ander stukje kunnen nemen van het LFS logo ofzo? Of iig het logo draaien?
Dat maakt het wel zo duidelijk voor andere mensen.
No offence taken. Het icon was niet exact hetzelfde, kennelijk hadden we beiden hetzelde lumineuze idee, alleen jij wat eerder dan ik. Het is beslist niet mijn bedoeling geweest om verwarring te zaaien. Ik heb mijn icon inmiddels dan ook verwijderd om misverstanden te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 19:09 schreef Sprits het volgende:

[..]

No offence taken. Het icon was niet exact hetzelfde, kennelijk hadden we beiden hetzelfde lumineuze idee, alleen jij wat eerder dan ik. Het is beslist niet mijn bedoeling geweest om verwarring te zaaien. Ik heb mijn icon inmiddels dan ook verwijderd om misverstanden te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 19:10 schreef Sprits het volgende:

[..]
Huh ?!? Waar komt die dubbelpost vandaan ?
Ehm, allemaal bedankt voor het meedenken dan maar :)
Pagina: 1