Toon posts:

onscherpe foto's Minolta Dimage 5 !!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een tijdje de Minolta Dimage 5.
Ik ben er erg tevreden over, maar er zijn 2 problemen waar ik niet uit kom (waarschijnlijk omdat ik geen fotografie ervaring heb).

Als ik s'avonds foto's met flits maak dan zijn de gezichten heel erg wit.
Maak ik dan foto's zonder flits dan zijn ze altijd bewogen.

Overdag kan ik echt geweldige scherpe foto's maken.

Wie kan me helpen?????

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 10:07 schreef pasjoo het volgende:
Hoi, ik heb een tijdje de Minolta Dimage 5.
Ik ben er erg tevreden over, maar er zijn 2 problemen waar ik niet uit kom (waarschijnlijk omdat ik geen fotografie ervaring heb).

Als ik s'avonds foto's met flits maak dan zijn de gezichten heel erg wit.
Maak ik dan foto's zonder flits dan zijn ze altijd bewogen.

Overdag kan ik echt geweldige scherpe foto's maken.

Wie kan me helpen?????
Je kunt kiezen uit een andere combinatie van sluitertijd diafragma en iso, Met hoge iso is het nadeel is wel meer ruis. En met hoge sluitertijd is de foto sneller bewogen. Maar in donkere omgeving zonder flits kan je niet alles hebben.

Verwijderd

Topicstarter
en die witte gezichten, wat kan ik daar aan doen?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Op zondag 17 maart 2002 12:17 schreef pasjoo het volgende:
Je hand half voor de flitser doen :X

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:40

knakworst

Get more sats!

Een externe flitser kopen, die je naar boven kunt richten. Voor 200 euro heb je de minolta HSD 3600.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 12:17 schreef pasjoo het volgende:
Grotere afstand gebruiken en een beetje zoom

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zondag 17 maart 2002 13:04 schreef knakworst het volgende:
Een externe flitser kopen, die je naar boven kunt richten. Voor 200 euro heb je de minolta HSD 3600.
Jep, degoutante prijzen zijn het. Waarom zou je een Minolta fliter kopen? Er zijn genoeg cheap ass fliters die dezelfde kleurtint / bereik hebben. Van witte gezichten af? Kapje ervoor. Of zoals gezegd de meest logische optie: zoom gebruiken en verder van mensen af gaan staan-> goedkoopst.

Enuh, bewogen gezichten = lagere sluitertijd nemen. Zeker als je ene Dimage 5 hebt zou ik toch bijna verwachten dat je wel wat weet van instellingen maken. Ruis = lagere ISO waarde nemen. Ik moet wel zeggen, de Dimage 5 wordt snel warm en produceert snel ruis en gaat slecht met batterijen om. Gezien je geen ISO 50 kunt selecteren bij de Dimage 5 ben je gedwongen ISO 100 te kiezen. En zelfs bij die waarde produceert de Dimage 5 en snel ruis.

Aanraders: (voor weinig ruis en scherpe foto's)

Diafragma vol open gooien (kleinste getal na "f")
Sluitertijd kort houden.
Laagste ISO waarde kiezen (100).

Verwijderd

De overbelichte gezichten zijn te voorkomen; je flitser moet in staat zijn een klein genoeg 'pikje' af te geven om tot op heel korte afstand goed te belichten. Wat er dus waarschijnlijk gebeurt is, dat je camera tijdens de flits niet naar het juiste onderwerp (de gezichten) kijkt voor het afstemmen van de hoeveelheid licht. Oftewel, als je de camera richt op het te beflitsen gezicht, en niet op iets dat verder weg staat, moet het goed gaan.

Er zijn meer mogelijkheden, maar dat hangt een beetje af van de hardware in die Dimage5, en die ken ik niet uit m'n hoofd. Bijvoorbeeld zou je met de ontspanknop vóór de opname kunnen scherpstellen op het gezicht, zodat de camera de precieze afstand tot dat onderwerp weet en aan de hand daarvan en het gebruikte diafragma/ISO-waarde/evt restlicht de precieze hoeveelheid benodigd flitslicht kan uitrekenen.

Een andere mogelijkheid is een (evt. inschakelbare? zie handleiding) 'intelligente' Zone-lichtmeting, die er van uitgaat dat bij een geflitste foto de belangrijkste onderwerpen in der onderste helft van het beeld staan en dietijdens het flitsen alleen op die zones let, al of niet met een langere doorbelichting voor de rest van het beeld. Ik weet niet of jouw camera daar over beschikt (ik zal eens kijken of ik het kan vinden), maar wellicht kan je het instellen.

Tenslotte hoop ik dat je duidelijk is dat flitsen met een ingebouwde flitser een belichtingsmethode is met inherente beperkingen (zoals bijvoorbeeld ook rode ogen); goed belicht is alleen een gebiedje op een bepaalde afstand van de flitser, met een vrij kleine marge. Een (zelfs kleine) kamer goed belichten levert altijd meer of minder overbelichte voorgronden op, en vice versa. (De contrastweergave van het objectief speelt daar ook nog een rol.)

edit:
Als je je camera insteld op ADI-Advanced Distance Integration, wordt de flits gekoppeld aan de AF-afstand(optie 1 hierboven). Dat voorkomt je overbelichte gezichten, mits je daarop ook scherpstelt.
Kies je voor pre-flash-TTL, dan wordt de flits afgestemd op de tijdens de foto door de lens terugkaatsende hoeveelheid licht. Waarschijnlijk integraal gemeten, zodat je een middeling krijgt met overbelichte voorgrond en donkere achtergrond.
Probeer het dus eens met die ADI-instelling.

Overigens staan er in de andere posts hierboven zinnige dingen wat betreft die bewogen foto's.

Verwijderd

kweenie of je hier wat aan hebt, maar dit las ik:

Thanks to some investigative work by Phil Askey at DP Review we now know that you MUST run all of the DiMAGE 5's (D5) images through the DiMAGE Viewer Utility (DIVU) to reproduce the desired color space. Minolta uses a proprietary color space in the D5 that is close to sRGB but it's not identical. Many of us wondered why the pictures from the D5 were lacking in color saturation when viewed after being directly taken from the camera. I'm happy to report that once you process the images with the DIVU software they come out looking great. It does add an extra step in acquiring your images but it is well worth the time as you can adjust and correct colors as well as sharpen the pictures before saving. The DIVU software gives you a way to batch process entire directories full of images so you don't have to do each image individually unless desired.

http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/dimage5_pg5.html
Pagina: 1