De overbelichte gezichten zijn te voorkomen; je flitser moet in staat zijn een klein genoeg 'pikje' af te geven om tot op heel korte afstand goed te belichten. Wat er dus waarschijnlijk gebeurt is, dat je camera
tijdens de flits niet naar het juiste onderwerp (de gezichten) kijkt voor het afstemmen van de hoeveelheid licht. Oftewel, als je de camera richt op het te beflitsen gezicht, en niet op iets dat verder weg staat, moet het goed gaan.
Er zijn meer mogelijkheden, maar dat hangt een beetje af van de hardware in die Dimage5, en die ken ik niet uit m'n hoofd. Bijvoorbeeld zou je met de ontspanknop vóór de opname kunnen scherpstellen op het gezicht, zodat de camera de precieze afstand tot dat onderwerp weet en aan de hand daarvan en het gebruikte diafragma/ISO-waarde/evt restlicht de precieze hoeveelheid benodigd flitslicht kan uitrekenen.
Een andere mogelijkheid is een (evt. inschakelbare? zie handleiding) 'intelligente' Zone-lichtmeting, die er van uitgaat dat bij een geflitste foto de belangrijkste onderwerpen in der onderste helft van het beeld staan en dietijdens het flitsen alleen op die zones let, al of niet met een langere doorbelichting voor de rest van het beeld. Ik weet niet of jouw camera daar over beschikt (ik zal eens kijken of ik het kan vinden), maar wellicht kan je het instellen.
Tenslotte hoop ik dat je duidelijk is dat flitsen met een ingebouwde flitser een belichtingsmethode is met inherente beperkingen (zoals bijvoorbeeld ook rode ogen); goed belicht is alleen een gebiedje op een bepaalde afstand van de flitser, met een vrij kleine marge. Een (zelfs kleine) kamer goed belichten levert altijd meer of minder overbelichte voorgronden op, en vice versa. (De contrastweergave van het objectief speelt daar ook nog een rol.)
edit:
Als je je camera insteld op ADI-Advanced Distance Integration, wordt de flits gekoppeld aan de AF-afstand(optie 1 hierboven). Dat voorkomt je overbelichte gezichten, mits je daarop ook scherpstelt.
Kies je voor pre-flash-TTL, dan wordt de flits afgestemd op de tijdens de foto door de lens terugkaatsende hoeveelheid licht. Waarschijnlijk integraal gemeten, zodat je een middeling krijgt met overbelichte voorgrond en donkere achtergrond.
Probeer het dus eens met die ADI-instelling.
Overigens staan er in de andere posts hierboven zinnige dingen wat betreft die bewogen foto's.