Kun je uitrekenen:
DV gebruikt ongeveer 250MB per minuut. Als je uitgaat van een maximale tapelengte van een uur, heb je dus 15 GB nodig, om alleen de originele tape weg te schrijven op je HD. Dan moet je nog bewerken en de nieuwe, bewerkte versie kunnen opslaan, alvorens terug te zetten op DV-tape.
Kortom: 40GB is geen overbodige luxe. Meer is prettig. Qua snelheid kan een 5400rpm wel voldoen. Heb ik zelf altijd mee gewerkt (Seagate) en nog nooit een frame verloren, hoewel je vaak het advies hoort van een 7200rm schijf.
BTW, gebruik de Search!
DV gebruikt ongeveer 250MB per minuut. Als je uitgaat van een maximale tapelengte van een uur, heb je dus 15 GB nodig, om alleen de originele tape weg te schrijven op je HD. Dan moet je nog bewerken en de nieuwe, bewerkte versie kunnen opslaan, alvorens terug te zetten op DV-tape.
Kortom: 40GB is geen overbodige luxe. Meer is prettig. Qua snelheid kan een 5400rpm wel voldoen. Heb ik zelf altijd mee gewerkt (Seagate) en nog nooit een frame verloren, hoewel je vaak het advies hoort van een 7200rm schijf.
BTW, gebruik de Search!
Ik capture van me TV kaart (hauppauge wintv) normaal gesproken met virtualdub en naar MJpeg (picvideo). Afhankelijk van wat het is en de hoeveelheid ruis kost dit tussen de 1 en 2 megabyte per seconde. Met 26GB vrij kom ik vrij probleemloos aan 2 a 2:30 uur.
De snelheid van de HD is niet zo belangrijk, uncompressed moet je niet proberen, dat is namelijk idioot. Cpu gebruik zonder preview van 768x568 25 fps TV kost 25% van me 945Mhz athlon. Ik kan ook capturen over 100Mbit netwerk
Ik raad je aan dus 40-60GB te nemen, dan heb je als ie dedicated voor de Video is genoeg ruimte
[off-topic]
Ik heb nog niet kunnen testen met Mpeg1/2 ipv MJpeg omdat ik nog steeds geen (trial) versie van een mpeg1/2 codec voor vfw gevonden heb die werkt met Virtualdub.
* Ronald houdt zich daarvoor aanbevolen
[/off-topic]
De snelheid van de HD is niet zo belangrijk, uncompressed moet je niet proberen, dat is namelijk idioot. Cpu gebruik zonder preview van 768x568 25 fps TV kost 25% van me 945Mhz athlon. Ik kan ook capturen over 100Mbit netwerk
Ik raad je aan dus 40-60GB te nemen, dan heb je als ie dedicated voor de Video is genoeg ruimte
[off-topic]
Ik heb nog niet kunnen testen met Mpeg1/2 ipv MJpeg omdat ik nog steeds geen (trial) versie van een mpeg1/2 codec voor vfw gevonden heb die werkt met Virtualdub.
* Ronald houdt zich daarvoor aanbevolen
[/off-topic]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Topic starter heeft het over DV en dat is iets anders namelijk een vaste rate van 3,6 mb/s.Op zondag 17 maart 2002 08:41 schreef nitenite het volgende:
Ik capture van me TV kaart (hauppauge wintv)
Ik zou even een benchmarktooltje draaien op je schijf dan weet je het gelijk zeker. Hier kun je een freeware tooltje vinden dat heet mpower. Daar kun je kijken of je schijf snel genoeg kan writen, read is meestal geen probleem, write soms. Hou een beetje ruimte over dus minimaal 7 mb/s write ofzo dan heb je geen problemen met eventuele processen die de schijf benaderen tijdens het capturen.
Suc6
edit:
zou ook mooi zijn als je op NTFS partitie kan werken
Verwijderd
[OT]Op zondag 17 maart 2002 08:41 schreef nitenite het volgende:
/me houdt zich daarvoor aanbevolen
Die zul je vrees ik niet snel vinden...
MPEG is een trademark van MPEG-LA, en daarvoor moet je vet betalen aan licenties. Geen enkel bedrijf is zo gek om een complete windows codec te schrijven en die dan gratis weg te geven, alleen al wegens de licentiekosten.
Als ze al bestaan, zijn ze vaak opensource, linux/unix-only en zijn ze niet geintegreerd in één of ander codec mechanisme (zoals de video4windows codec lijst) maar zijn het gewoon op zichzelf staande proggies... Het opensource heeft het voordeel dat er in de MPEG-LA licentie staat dat je MPEG codecs wel als source-only mag verspreiden zonder licentiekosten te betalen. Bovendien: van een kale kip (zoals opensource developers zich zonder problemen kunnen voordoen - ze verdienen niks met hun product) kun je niet plukken... dit is ook waarom je die encoders altijd apart moet downloaden en ze dus nooit in de linux distro zitten meegeleverd (dan moeten de distributeurs namelijk alsnog de licentiekosten betalen)....
Maar nu ga ik wel erg OT
OiOp zondag 17 maart 2002 09:37 schreef Baklap het volgende:
[..]
Topic starter heeft het over DV en dat is iets anders namelijk een vaste rate van 3,6 mb/s.
De motivatie is dat Fat partities geen bestanden over de 4 GB aan kan[knip]
Suc6
edit:
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pagina: 1