PC boot niet. Waarsch. Mem.

Pagina: 1
Acties:

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Topicstarter
FF het hele verhaal.

Een goede kennis van me heeft een pc gehad van haar werk, een oude. Een P1 133 met een 5TDM2 M101 Moederbord van Chaintech.

Dus ik een beetje sleutelen eraan, ging prima. Totdat: ik extra mem bijplaatste. Dat ding deed piep en Peter wist wat er mis was :P, verkeerd geheugen.

Dus ik sim-pel, mem weg en opnieuw booten, nou, mooooi dat dat ding niet meewerkte. Hem sindsdien alles los gehad wat los kon, geheugen in andere banken, ander geheugen erin, niks werkte.

Overigens: HD spint op, CD-rom (net gekocht en ingebouwd :() zoekt ff. Exact wat ie doet: hij start, hd spint, cd-rom geeft tikkie waarna het geheel zichzelf reset om opnieuw te beginnen. Hij reset 1 keer en daarna hangt ie/doet ie verder niks.

'K weet niet of iemand kan helpen, maar graag. Via search 1 topic gevonden over het mobo, met 0 replies..

En dat alles in de kantine van de voetbalvereniging onder het genot van een lekkere chocomel (je mot wat drinken als het bier op is :D). Dus ik heb dat ding nou thuis, en wil het KOSTE van het kost werkend krijgen.

Mijn vraag: wat te doen. Battery (met veel geweld) verwijderen en nachtje laten staan, bios-reset (al heb ik bijbehorende jumpers nog niet gevonden), op jacht gaan naar een ander socket7 bord of me zusje eeuwig pijnigen en haar Socket7 uit haar pc slopen >:)?

Moment is overigens errug mooi, was net van plan om over een maandje of zo een Terminator (asus) in elkaar te gaan schroeven voor me zussie, komt nu dit tussendoor. Een maand zonder pc kan ze overigens niet.. :(

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

probeer het eerst met een bios reset

Verwijderd

Heb je de ide-devices ook al eens allemaal los getrokken en alle onnodige kaarten ??? Dus even zo kaal mogelijk proberen te booten ? Dit kan nog wel eens helpen om het probleem te ontdekken en op te lossen.
Als dit allemaal niets uithaalt, dan zou ik even het bios resetten d.m.v. de jumper op het mainboard vlak bij de batterij !

Als dit allemaal niets uithaalt dan heb je door dat extra geheugen erbij te plaatsen het mainboard gekilled ben ik bang !

Grtx

Verwijderd

andere video kaart ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Op zondag 17 maart 2002 11:05 schreef Djrobbie het volgende:
Heb je de ide-devices ook al eens allemaal los getrokken en alle onnodige kaarten ??? Dus even zo kaal mogelijk proberen te booten ?
Zo kaal mogelijk betekend trouwens dat je wel een IDE apparaat wilt laten zitten, het liefst de CD speler. Verder idd geluid, modem etc eruit.

Valt er bij www.chaintech.com.tw trouwens geen manual te vinden?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Speedpete

Speedpete

was barman

Topicstarter
Heb gisteren de manual gedownload (lang leve google) en een bios reset uitgevoerd. Resultaat: hij odet er iets langer over voordat ie de eerste keer opnieuw opstart.

Ik heb het nog eens getest zonder Nic (3com), dus alleen met video, geen verschil. Het is een redelijk goed bord dat ook bij diverse websites goed uit de test kwam (zag ik gister), maar, en daar schrok ik ff van, conflicteerd nogal met Windows 98, en tja, wat hadden wij juist zitten installen.

Zonder ide, alleen cd-rom gebeurd er ook niks, geluid zit er niet in. Ik vrees ook dat het bord kaduuk is, echter, volgends de manual ondersteunt het bord het geheugen dat ik er bij had geprikt (2x 4MB edo, veel teweinig maar bij een 133 is alles meegenomen, zou totaal 40 zijn.). Geheugen in bank 0 en 1 voor simm gedaan, ander geheugen zat al in 2 en 3. Maybe zat daar al een probleem, ik ken de geschiedenis van het bord niet, vandaar.

Tja, ik ben al op zoek naar een nieuw bord. Heb al aan veel mensen gevraagd, bied er 20 euro voor (niet gek gezien prijzen op inet).

Helaas, maar ik zie het dus als mijn schuld, en ik maak die pc in orde. Install hem helemaal, gooi er alle nodige programma's op. Stukje reputatie...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Die oude moederborden kunnen heel wat hebben en ik denk niet dat die van jou kapot is.
Een vet nadeel van die oude pc's is wel dat ze geen fatsoendelijke melding geven als er iets mis is maar gewoon niet booten. Als ik jou was zou ik toch nog even proberen.

Gooi alle hardware eens uit de kast, haal echt alles los. Plaats de cpu opnieuw op het mobo (+koeling), zet het geheugen er opnieuw in (het originele)... wel zo min mogelijk geheugen want misschien is het geheugen kaduuk. Zet er 1 hd in en plaats een video kaart. Sluit de voeding aan en probeer nog eens.

Probeer anders eens een andere video kaart...

(was laatst ook iemand hier op GoT die d8 dat z'n oude pc het had begeven... had 'm de tip gegeven om de pc even weg te leggen en de volgende dag nog eens te proberen... en de dag erna had ie 'm gefixt :))

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Speedpete

Speedpete

was barman

Topicstarter
Thanx, zal het zo eens proberen. Zou goed kunnen wat je zegt.

Mijn eigen PC (P3 667) heeft het ook al 3 keer begeven (1x in me antec kast en 2x in me aopen kast), maar na een uurtje deed ie het weer.

Resultaten post ik hier wel.

• Speedpete

Speedpete

was barman

Topicstarter
Helaas, mobo is mors en mors dood.

Nu zit het mobo van me zusje d'r in. Zij dolblij, want zij krijgt van de week een 'nieuwe' pc, oftwel: wat ik in elkaar weet te schroeven van met de onderdelen die ik van mede-tweaker Meuk voor een prikkie krijg. Van je vrienden mot je het hebben. :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Op zondag 17 maart 2002 20:54 schreef Speedpete het volgende:
Helaas, mobo is mors en mors dood.
Tsja, eigen schuld, had je maar niet de PC van een ander moeten openschroeven zonder af te spreken dat het op haar risico was :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Op zondag 17 maart 2002 21:00 schreef F_J_K het volgende:

[..]

Tsja, eigen schuld, had je maar niet de PC van een ander moeten openschroeven zonder af te spreken dat het op haar risico was :+
Klinkt grof maar tis wel zo. Meestal vergeet ik het zelf ook te zeggen maar tis wel zo verstandig :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Pagina: 1