WWillem, hulde aan je post

. Als dat echt zorgt voor meer weerstand, geloof ik dat een overgeclockte 1600 warmer wordt dan een niet overgeklokte.
Toch gaat het niet helemaal 100% op, want ze gaan niet aan het eind van de rit meten hoe 'warm' de procs worden en dan zorgen dat ze met een standaardcooler 40graden kunnen worden, want de snellere worden weldegelijk een stuk warmer dan de tragere

. Je hebt ook coolers die tot 1500+ coolen en die tot 1000Mhz coolen en die verschillen weldegelijk in kwaliteit

.
De verschillen in weerstand zullen trouwens wel vrij laag zijn, als ze dat al zijn. Ik denk eigenlijk eerder dat een proc zelfs vastloopt doordat de doorgangetjes scheef zijn. Want dat de ene proc netter is dan de andere is een feit.
We zijn nog maar een puntje verwijderd van de waarheid: heeft een 'slechtere' proc ook daadwerkelijk een hogere weerstand? Of maakt-ie alleen maar meer foutes.
Indien het laatste het geval is, dan wordt een 1500+@2000+ net zo warm als een 2000+

.
Op zondag 17 maart 2002 14:16 schreef Lemmeb het volgende:
Volgens mij lullen jullie maar wat

. De hoeveelheid warmte wordt alleen bepaald door het vermogen U*I dat je erdoor heen jaagt. De grootte van de stroom is bij een gelijk voltage altijd ongeveer gelijk voor iedere CPU van dezelfde soort, anders zou hij namelijk niet eens werken.
Op een cpu 'staat' geen stroom. Een CPU staat op spanning. De hoeveelheid stroom die erdoorheen loopt is geheel afhankelijk van de 'weerstand' van de processor.
Je bent het wel met me eens dat een XP2100 en een XP1600 op dezelfde spanning aangesloten zijn, standaard en dat toch de xp2100+ meer vermogen verbruikt dan de xp1600+ en dat een XP1600+@2100+. Ergens moet de 'weerstand' dus ook omhoog gaan, als je de kloksnelheid omhoog gooit.
Dus wat je zegt:
<font size=1>De grootte van de stroom is bij een gelijk voltage altijd ongeveer gelijk voor iedere CPU van dezelfde soort</font>
Klopt dus niet, want een XP op 1,5V @1600+ wordt minder warm, dan diezelfde XP@2100+ op 1,5V
(hypothetische waarden, doet er verder niet toe).
Bij een gelijk voltage wordt een 1600+ op 2100+ dus even warm als een gewone 2100+. Het probleem is alleen dat een 1600+ vaak niet werkt op 2100+, daar moet je het voltage voor verhogen. En dit is ook waar wwillem's verhaal om de hoek komt kijken, dat verhaal heeft niks met warmteontwikkeling te maken, maar wel met de reden waarom een 1600+ ongelijk aan een 2100+ is.
Dat is dus niet waar. Een snellere processor gebruikt weldegelijk meer vermogen op gelijke spanning.
<hr>
De concluderende vraag:
Is de weerstand van een XP1600+@2100+
hoger, dan een XP2100+ die minder 'fouten' heeft.