Toon posts:

Zelf Hornloaded boxen maken

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag zelf een hornloaded boxen willen maken. Het gaat mij niet zo om de geluidskwaliteit maar gewoon dan de bass lekker hard is. Zijn daar misschien bouwtekeningen voor te vinden en zo ja, waar?

Owja in de search en op google heb ik nix kunnen vinden.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 16 maart 2002 21:27 schreef paulhachmang het volgende:
Owja in de search heb ik nix kunnen vinden.
Dat zou wel eens kunnen, hoorntjes worden hier niet echt vaak besproken.
en op google heb ik nix kunnen vinden.
Ik help je ff:
google zoekert

Mischien dat je op hoorngeladen spreker hebt gezocht? Dan vind je inderdaad verrassend weinig. Maar het internet staat VOL met hoorn speakers. Die hebben een grote schare trouwe fans.

Maar voor wat jij wilt (geen geluidskwaliteit, maar veel bas) moet je geen hoorn nemen. Om een hoorn DIEP te laten gaan, heb je een ENORME hoorn nodig. Op het web zijn wel sites vinden, waarin mensen beschrijven hoe ze hun kelder (!!) hebben omgebouwd tot hoorn.

Er is in nederland zelfs een heuse wereldvermaarde hoornleverancier: www.bd-design.nl

En besteed gewoon even een uurtje aan linkjes snuffelen om wat info te winnen. Dan kom je genoeg ontwerpen tegen en zal je ook wel merken dat een hoorn niet doet wat jij wilt.

Zoek het liever in een basreflex speaker oid :)

/edit: pff, wat een tikfouten!

Verwijderd

Deze is misschien wel leuk:
Afbeeldingslocatie: http://www.decware.com/wh4.jpg

Linkje naar de site

Linkje naar bouwplan

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Die hierboven is idd fraai.

lol, ingebouwd in een koffietafel
Afbeeldingslocatie: http://www.decware.com/wicked1s.jpg
je hoeft niet meet te roeren, denk ik :)

Bij Visaton staat een simpel modelletje (bass hoorn)

hier dus

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/klein/mb115b.jpg

met zoiets voor de rest van het spectrum erbovenop
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/klein/mb208h.jpg

Met deze jongen kun je ook een aardige burenruzie maken, je hebt wel een zak geld nodig (en niet alleen voor de boete :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/klein/monitormkii.jpg

edit. verder heeft Lampje gelijk, de Visaton (hoorn) geeft nauwelijks iets weer beneden 50 hz. Boven de 50 Hz kun je je ramen eruit blazen (dynamiek is waar hoorns sterk in zijn). Voor bv. rockmuziek is 50 Hz wel voldoende, dacht ik

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

In muziek die je het liefste hard wilt draaien komt het merendeel van de bas van de frequenties boven de 40-50Hz af. Voor deze frequenties is een hoorn nog goed te doen (hoewel het nog grote kisten oplevert, maar jongens, wat een BAS!).

Wil je echt veel bas, en geef je niet teveel om de getrouwheid, dan moet je eens zoeken naar kasten waarbij de hoorn een hyperbolisch verloop heeft, en welke afgesteld is op 50-70Hz (voor 40Hz heb je bij een exponentiele hoorn een mondoppervlak van 5.9 m2 nodig.....). Voor natuurgetrouw geluid kies je een exponentiele hoorn. Konische en parabolische hoorns zijn niet zo interessant.

Zoek op het inet naar 'folded horn'.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 23:20 schreef DaBit het volgende:
In muziek die je het liefste hard wilt draaien komt het merendeel van de bas van de frequenties boven de 40-50Hz af. Voor deze frequenties is een hoorn nog goed te doen (hoewel het nog grote kisten oplevert, maar jongens, wat een BAS!).

Wil je echt veel bas, en geef je niet teveel om de getrouwheid, dan moet je eens zoeken naar kasten waarbij de hoorn een hyperbolisch verloop heeft, en welke afgesteld is op 50-70Hz (voor 40Hz heb je bij een exponentiele hoorn een mondoppervlak van 5.9 m2 nodig.....). Voor natuurgetrouw geluid kies je een exponentiele hoorn. Konische en parabolische hoorns zijn niet zo interessant.

Zoek op het inet naar 'folded horn'.
daarom is de Klipschorn zo fijn...die gebruikt de hoek van de kamer als verlenging van de horn... >:)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Allen voor het topmodel, dacht ik.

En alleen als je een dikke beurs hebt en een kamer waarin je 2 hoeken hebt waarin je het formaat "280 liter koelkast" boxen kwijt kunt :)

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 14:33 schreef Duck-Twacy het volgende:
Alleen voor het topmodel, dacht ik.
er is maar 1 Klipschorn

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Op zaterdag 16 maart 2002 23:31 schreef DynamiX het volgende:
Deze is misschien wel leuk:
[afbeelding]

Linkje naar de site

Linkje naar bouwplan
Deze heb ik hier in m'n kamer staan. Bevalt echt prima (behalve dat ik nog geen goed filter voor dat ding heb)

Moest em alleen iets veranderen voor m'n speakers. Het uiteindelijke resultaat weegt 108kg dus daar moet je dan wel even op letten.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 18 maart 2002 14:48 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

er is maar 1 Klipschorn
True, ik had me vergipscht :)

ff wat specs om t goed te maken

FREQUENCY RESPONSE: 35Hz-17.5kHz±3dB
SENSITIVITY: 104dB @ 1watt/1meter
POWER HANDLING: 100 watts maximum continuous (400 watts peak)
MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 124dB SPL
NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohms
ENCLOSURE TYPE: Fully horn-loaded
DRIVE COMPONENTS:
Three-way system using one 1" (2.54cm) phenolic diaphragm compression driver tweeter with a 90°x40° Exponential horn, one 2" (5.08cm) phenolic diaphragm compression driver midrange with a 90°x40° Exponential horn and one 15" (38.1cm) fiber-composite cone horn-loaded woofer
TWEETER: K-77-M 1" (2.54cm) Phenolic diaphragm compression driver
HIGH FREQUENCY HORN: 90°x40° Exponential Horn
HIGH FREQUENCY CROSSOVER: 6000Hz
MIDRANGE: K-55-M 2" (5.08cm) Phenolic diaphragm compression driver
MID-FREQUENCY HORN: 90°x40° Exponential Horn
MID-FREQUENCY CROSSOVER: 400Hz
WOOFER: K-33-E 15" (38.1cm) Fiber-composite cone / folded horn-loaded
DIMENSIONS (H x W x D): 52" (132.1cm) x 31.25" (79.4cm)
x 28.5" (72.4cm)
WEIGHT: 167 lbs. (75.8kg)
...

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 23:31 schreef DynamiX het volgende:
Deze heb ik hier in m'n kamer staan. Bevalt echt prima (behalve dat ik nog geen goed filter voor dat ding heb)

Moest em alleen iets veranderen voor m'n speakers. Het uiteindelijke resultaat weegt 108kg dus daar moet je dan wel even op letten.
Ha die Sju! (ik=johan) Long time no see!! Over dat linkje: van wie denk je dat ik die heb??

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 16 maart 2002 21:27 schreef paulhachmang het volgende:
Ik zou graag zelf een hornloaded boxen willen maken. Het gaat mij niet zo om de geluidskwaliteit maar gewoon dan de bass lekker hard is. Zijn daar misschien bouwtekeningen voor te vinden en zo ja, waar?

Owja in de search en op google heb ik nix kunnen vinden.
Kun je beter een karlson-resonator maken.

Heb de mijne al een jaartje of 5.. Dingen geven enorm veel laag. Echt heel erg strak is het alleen niet.

Er zijn meerdere mensen op dit forum met deze kasten. En ik geloof dat ze er best over te spreken zijn, heb er zelf iig een paar jaar tevreden mee gedraaid.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 19 maart 2002 10:44 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Kun je beter een karlson-resonator maken.

Heb de mijne al een jaartje of 5.. Dingen geven enorm veel laag. Echt heel erg strak is het alleen niet.

Er zijn meerdere mensen op dit forum met deze kasten. En ik geloof dat ze er best over te spreken zijn, heb er zelf iig een paar jaar tevreden mee gedraaid.
Jij hebt toch ook willekeurige 12" ers voor die dingen gebruikt?

En als ik me niet vergis is er ook iemand die er op de gok een peerless unit in aan het doen is :). Misschien dat die hier nog wat spannends te melden heeft :). (topicstarter kan even [search=karlson] doen ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Op dinsdag 19 maart 2002 12:33 schreef JvS het volgende:

[..]

Jij hebt toch ook willekeurige 12" ers voor die dingen gebruikt?

En als ik me niet vergis is er ook iemand die er op de gok een peerless unit in aan het doen is :). Misschien dat die hier nog wat spannends te melden heeft :). (topicstarter kan even [search=karlson] doen ;)).
Ja ik ga er misschien op gokken, weet het nog niet zeker, maar ik ga eerst maar eens mijn fronts bouwen.

Reality beats fiction by far!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:34
lol... zoiets misschien?

Afbeeldingslocatie: http://www.royaldevice.com/horn1.jpg

http://www.royaldevice.com/custom3.htm

• l31p1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07-2025

l31p1

I Think i misplaced my sanity

Op donderdag 21 maart 2002 11:29 schreef aatos het volgende:
lol... zoiets misschien?
[afbeelding]
http://www.royaldevice.com/custom3.htm
Hmmmmmmm, misschien ff de huiskamer tot blaffer verbouwen, denk alleen niet dat me ouders het leuk vinden :+
Pagina: 1