Op zaterdag 16 maart 2002 20:51 schreef eL_Jee het volgende:
Ik heb hier vaak over na zitten denken, en vraag me af hoe jullie hier over denken:
Bij de oerknal was een bepaalde hoeveelheid materie. Die materie is, lijkt mij in alle richtingen met evenveel snelheid geslingerd. Waarom is dan niet alles in ons heelal perfect geordend?
gezien op heel grote schaal is de structuur vh heelal homogeen. dwz overal hetzelfde, en dus best wel 'perfect geordend'.
Alleen is die orde complexer dan de structuur vd 'oer-gaswolk' die er direct na de bigbang was. het gaat er eigenlijk om hoe het mogelijk is dat die complexere structuur is onstaan, hoe in het homogene oergas 'klonten' hebben kunnen onstaan waaruit later galaxies en sterren zijn ontstaan.
Daarvoor zouden namelijk verstoringen nodig zijn die niet simpel verklaart kunnen worden vanuit de big bang; de oer-singulariteit biedt immers geen beginpunt voor dergelijk verstoringen.
Dit is een vd grote vragen in de cosmologie. Ik weet er niet zo veel van maar heb misschien wel een aanknopings punt. Onderdeel vd bigbang is "inflatie", een periode van expansie vh heelal met een snelheid vele malen hoger dan de snelheid vh licht. daardoor kwamen delen vd oergaswolk die in eerste instantie wel invloed op elkaar hadden (en zo elkaar in evenwicht hielden), zo ver uit elkaar te liggen dat die delen geen invloed meer op elkaar hadden. daardoor werd mogelijk het evenwicht verstoord dat er eerst wel was.